Te jotka vaaditte lapsilisiä pois!
Ymmärrättekö, etteivät ne rahat ole sitä vanhempaa, vaan lasta varten?
Lapsi ei ole voinut vaikuttaa siihen, mihin perheeseen hän syntyy. Jos lapsi syntyy vaikkapa köyhään suurperheeseen, niin lapsilisien lopetus aiheuttaisi perheelle (ja sen myötä myös lapselle) niin suurta taloudellista ahdinkoa, ettei rahaa välttämättä riittäisi enää edes ruokaan.
Ja turha minulle tulla sanomaan, että "olisit miettinyt ennenkuin teit lapsia!!!!11!1!1!!!1". Itse olen 15-vuotias nuori, joka on kotoisin köyhästä perheestä. Ja ei, vanhempani eivät ole ns. sossuloisia, vaan käyvät töissä, tosin hyvin pienipalkkaisissa sellaisissa. Minä en ole voinut vaikuttaa siihen, että synnyin tänne.
Jos siis haluatte poistaa lapsilisän, niin ymmärrättekö, että se lapsikin kärsii siitä? Turha heitä on rankaista siitä, että köyhät vanhemmat "tehtailevat" lapsia.
Kommentit (163)
Menen ap: n aloituksesta eteenpäin: lapsilisät poistettaisiin ja siirrytään perustulokokeiluun. Miten isosta erotuksesta olisi kyse, jos perustulo olisi esim. 400 e/kk? Pystyisikö kukaan laskemaan?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:17"]KANTASUOMALAISILLE ENEMMÄN TUKIA!!!!
[/quote]
Tiesitkö, etteivät ulkomaalaiset saa sen enempää tukia kuin suomalaisetkaan? Ihan saman verran köyhä maahanmuuttaja saa kuin köyhä suomalainen.
Tiedän tämän koska isäni on irakilainen.
AP
Voisiko joku, joka on aina ollut pienituloinen, tulla kertomaan miksi perheessä on niin monta lasta kuin on? Veikkaan että palstailijoista löytyy tällasia perheenäitejä. Tarkoitukseni ei ole paheksua, olen utelias.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:20"]Voisiko joku, joka on aina ollut pienituloinen, tulla kertomaan miksi perheessä on niin monta lasta kuin on? Veikkaan että palstailijoista löytyy tällasia perheenäitejä. Tarkoitukseni ei ole paheksua, olen utelias.
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi tämä. Ettekö ajattele lapsianne?
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"]Ymmärrätkö ap, että jos on niin köyhää että lasketaan pennejä lapsilisen maksamiseen, kannattaa pitää luoja mielessä ja housut jalassa?
[/quote]
etkö lukenut aloitusta?!
Olen hyvätuloinen ja olen valmis maksamaan lapsilisän + koulutuksen yhdelle lapselle, toisen ja kolmannen lapsen koulutuksen saa vanhemmat maksaa itse. Maailmassa on liikaa ihmisiä ja kulutamme vuodessa maapallon 2 vuoden tuotot...eli maailmaloppua kohti ollaa menossa. Kiinan on pelastanut täysin yhden lapsen politiikka...Afrikka ja Intia ovat tuhoon tuomittuja ja siksi lautat on täynnä pakolaisia
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"]Ymmärrätkö ap, että jos on niin köyhää että lasketaan pennejä lapsilisen maksamiseen, kannattaa pitää luoja mielessä ja housut jalassa?
[/quote]
etkö lukenut aloitusta?!
[/quote]
Luin. Mitenniin? Ap:n vanhemmilla ei selvästikään ole varaa elättää lapsilaumaansa joten oisi jättänyt sitten vaikka ne pikkusisarukset tekemättä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:30"]Kannattaisi AP:n ryhtyä politiikoksi.
[/quote]
Olen vasta 15-vuotias, mutta ehkä vanhempana sitten.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"]Ymmärrätkö ap, että jos on niin köyhää että lasketaan pennejä lapsilisen maksamiseen, kannattaa pitää luoja mielessä ja housut jalassa?
[/quote]
etkö lukenut aloitusta?!
[/quote]
Luin. Mitenniin? Ap:n vanhemmilla ei selvästikään ole varaa elättää lapsilaumaansa joten oisi jättänyt sitten vaikka ne pikkusisarukset tekemättä
[/quote]
no miksi ap:lle sen sanoit?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"]Ymmärrätkö ap, että jos on niin köyhää että lasketaan pennejä lapsilisen maksamiseen, kannattaa pitää luoja mielessä ja housut jalassa?
[/quote]
etkö lukenut aloitusta?!
[/quote]
[/quote]
no miksi ap:lle sen sanoit?
[/quote]
Koska hän on täällä keskustelemassa, ei hänen vanhempansa
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:35"]
Ymmärrättekö, etteivät ne rahat ole sitä vanhempaa, vaan lasta varten? Lapsi ei ole voinut vaikuttaa siihen, mihin perheeseen hän syntyy. Jos lapsi syntyy vaikkapa köyhään suurperheeseen, niin lapsilisien lopetus aiheuttaisi perheelle (ja sen myötä myös lapselle) niin suurta taloudellista ahdinkoa, ettei rahaa välttämättä riittäisi enää edes ruokaan. Ja turha minulle tulla sanomaan, että "olisit miettinyt ennenkuin teit lapsia!!!!11!1!1!!!1". Itse olen 15-vuotias nuori, joka on kotoisin köyhästä perheestä. Ja ei, vanhempani eivät ole ns. sossuloisia, vaan käyvät töissä, tosin hyvin pienipalkkaisissa sellaisissa. Minä en ole voinut vaikuttaa siihen, että synnyin tänne. Jos siis haluatte poistaa lapsilisän, niin ymmärrättekö, että se lapsikin kärsii siitä? Turha heitä on rankaista siitä, että köyhät vanhemmat "tehtailevat" lapsia.
[/quote]
Olet provo.
Sterilisaatiota ei kuka tahansa saa ja kaikille ei hormonaalinen ehkäisy sovi. Jäljelle jää vain kuparikierukka ja kondomi ja tiedänpä niitäkin jotka ovat siitäkin tuplaehkäisystä tulleet raskaaksi. Eikä muuten se sterilisaatiokaan ole satavarma.
15-vuotias puoliksi irakilainen poika, jolla on kaksoissisko ja siivoojaäiti.
Taidan tuntea ap:n.
Te jotka haluatte lapsilisät pois niin olkaa hyvät ja katkaiskaa ne itseltänne pois. Me, joilla on lapsia ja palkka pieni emme siihen valitettavasti pysty, joten antakaa meidän olla rahojemme kanssa rauhassa!!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:29"]
Synnytyksestä tulee lasku.Päivähoidosta tulee lasku.Ja koulussa käynti maksetaan veroilla kun satun tienaamaan ihan kohtuullisesti.Ei se koulutus kultaseni ole ilmasta kato me maksetaan se jokainen verotuksessa..luuliksää reppana että ne rahat tulee jostain taikalaatikosta?
Mutta se että jotkut tekee tulevia veronmaksajia ja jotkut ei nii se on epäreilua.Sulla ei oo sitä menoerää ja mun lapsi maksaa joskus sun eläkkees!!
Ei muutakun lapsettomat pariskunnat tiukemmalle verolle!!!Te ette oo hoitanu hommianne!!
[/quote]
Lasku, jonka synnytyksestä ja päivähoidosta maksat, ei ole lähelläkään todellisia kuluja. Jos maksaisit synnytyksesi kokonaan omavastuulla, hinta kipuaa helposti 10 000 euroon, sektion vielä jos tarvitsee niin hinta vaan nousee. Maksoitko siis oman synnytyksesi?
"Mutta se että jotkut tekee tulevia veronmaksajia ja jotkut ei nii se on epäreilua.Sulla ei oo sitä menoerää ja mun lapsi maksaa joskus sun eläkkees!!" Ei ole epäreilua, kukaan ei ole pakottanut sinua raskaaksi ja äidiksi. Se on ollut täysin oma valintasi. Halutessasi sinulla ei olisi tuota "menoerää" (mikä ihana hellittelynimi omalle lapselleen, btw), koska olisit käyttänyt ehkäisyä. Jälkikäteen on tietenkin myöhäistä itkeä, mutta päätöksistään on otettava vastuu eikä syytellä muita.
[/quote]
sulla ei vissiin ole hajuakaan paljonko se sun kersas maksaa yhteiskunnalle.. Puhumatta nyt siitä että sun synnytyksen (mistä sä et todellakaan maksa laskullas ) ja äitiyspäivärahan (ja mahdollisen kotihoidon tuen, sekä isälle isyysloman) maksaa yhteiskunta ja siihen vielä päälle lapsilisä 17 vuotta niin näiden rahojen lisäksi sun kersasta maksetaan
Päivähoito 750e/kk mikäli itse maksat sillä,laskulla sen 250e
peruskoulu 70 000e
ja tähän päälle vielä ammatillinen koulutus
nämä kaikki sulle tarjoaa yhteiskunta, niin kyllä mä katsosin että sulle se tiukempi verotus pitäis tulla ja todella toivon että sä kasvatat tulevan veronmaksajan mikä takoittaa sitä että siitä tulee huomattavasti viisaampi kuin äidistään.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:07"]
Kuulkaas nyt mammat.
Teidän logiikallanne olemme pian siinä tilanteessa, että vain maahanmuutajat synnyttävät Suomeen lapsia. Onkos sitten hyvä?
[/quote]
Niinpä. Joskus yhteiskunnan jatkuvuuden turvaaminen oli tärkein periaate, nykyään ilmeisesti enää ei.