Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?
Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.
Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.
Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha :D
Ne ketkä lapsia haluavat eivät todellakaan ajattele ja suunnittele mitää syntymäkuukautta
Osa lapsista syntyy ihan siksi, etteivät ihmiset ajattele ja suunnittele edes ehkäisyä. Sitten taas toisaalta on ihmisiä, jotka toivovat lasta tiettyyn aikaan vuodesta ja saavat sen. On myös ihmisiä, jotka eivät saa lapsia lainkaan, vaikka haluaisivat.
Mikään näistä ryhmistä ei sulje pois muiden ryhmien olemassaoloa.
Pari tuttua oli syntynyt joulukuun lopulla. Ja mä aina muistan kuinka lapsellisia ne oli muihin verrattuna. Onhan siinä lähes vuosi ikäeroa, jos toinen syntynyt alkuvuodesta ja toinen loppuvuodesta.
Jos päättäisin lisääntyä, niin kyllä mäkin tähtäisin alkuvuoteen. Viimeistään kesään.
En ymmärrä miksi vanhempia moititaan tästä. Mun mielestä se on ihan ok. Eiköhän lisääntyminen ole jokaisen oma henk.koht. asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä oikeasti ole mitään väliä. Itse olen ainut sisaristani, joka syntynyt loppukuusta (lokakuu) ja molemmat sisareni tammi-helmikuussa. Itse olen silti ollut aina luokan parhaita oppilaita (etenkin peruskoulun loppua kohti) kun taas sisareni eivät juuri koulussa pärjänneet. Sama monella kaverillani.
Todella vaikea uskoa sun koulumenestystäsi, jos ajattelu on tuota tasoa. Ihanko tosiaan kuvittelet kumoavasi tutkittua tietoa oman kokemukseesi perusteella? Kyse on TILASTOLLISISTA SEIKOISTA.
Minusta tuossa urheilussa ei saisi tulla noin epäreilua asetelmaa ja moni huippu-urheilija voi jäädä urheilu-uran ulkopuolelle tämän vuosiluokka-asetelman takia. Esimerkiksi oma joulukuussa syntynyt alakoululainen poikani on huomattavasti lihaksikkaampi kuin ikäisensä pojat ja urheiluryhmänsä nopein juoksija, mutta huomaa, etei jaksa keskittyä samalla tavalla kuin muut pojat, kehittyy toki tässä, mutta on selkeästi noin vuoden jäljessä ikäisitään pojissa sääntöjen ja ohjeiden kuuntelussa. Pelkään, että innostus liikuntaan katoaa sen takia, että on "huonompi" ja saa eniten läksytystä ja tiuskimista ajatusten harhailustaan.
Eikö lapsen urheiluryhmiäkin voisi valita taitotason perusteella eikä iän, ainakin vielä ala-asteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
urheilijoille ja muusikoille hyötyä syntyä alkuvuodesta. Samoin koulussa on kypsyydestä hyötyä.
Mistä kypsyydestä?
Meidän luokalla oli tammikuun toinen päivä syntynyt tyttö, joka oppi viimeisenä lukemaan joskus ekaluokan jouluna, ei ollut liikunnallinen, käytös ei oli ihan päiväkotitasoista ja sosiaalisia taitoja ei nimeksikään.
Itse olen syntynyt joulupäivänä ja opin lukemaan 4-vuotiaana ja muutenkin aina pärjäsin koulussa hyvin.
Että ei se alkuvuodesta syntyminen takaa yhtään mitään.
No mietipä jos se tammikuun toka päivänä syntynyt ja viimeisenä lukemaan oppinut tyttö oliskin pinnistänyt maailmaan viikkoa ennemmin, ja mennyt kouluun vuotta aikaisemmin. Hänen luokkakaverinsa olisivat olleet vuotta vanhempia kuin nykyiset, miten luulet, että hän olisi siinä seurassa pärjännyt?
MOT.
Vierailija kirjoitti:
Koska alkuvuodesta syntynyt on edellä loppuvuodesta syntynyttä ja ihmiset jaotellaan esimerkiksi harrastuksissa iän mukaan, jolloin ensimmäisenä syntyneellä on etulyöntiasema. Aika simppeliä. Ja ihan tutkittu juttu. Se, että jonkun miehellä tai serkulla on erinomainen menestys vaikka on syntynyt joulukuussa ei kerro mitään siitä, että yleisellä tasolla eväät menestymiseen ovat paremmat alkuvuodesta syntyneillä. Tämä etenkin urheilussa.
Ja onkin to_del_la tärkeää, että menestyy lapsena urheilussa?
Joidenkin mielestä tää elämä on alusta asti pelkkää kilpailua, joka on pakko hyväksyä ja johon on pakko osallistua. Niin, että jos saat lapsen loppuvuodesta ja et vaadi lykkäystä koulun aloittamiseen, niin voi, voi. Ja jos lapsi ei istu potalla jo 1-vuotiaana, osaa lukea jo 4-5 vuotiaana, niin voi, voi ja jos yo-kokeista ei tuu ämmää ja mieluummin ällää, niin voi, voi ja jos sulla ei oo liutaa kavereita ja et oo seurustellu kertaakaan kun oot 25, niin voi, voi. etc.
No, voi, voi, kun oot sitten kaikesta ”onnistumisesta” huolimatta 30 v ja burn out ja masennus iskee ja oot 40 ja kaikesta höyryämisestä huolimatta sulla jo kolmas suhde menee penkin alle ja lapset ravaa uusioperheiden välillä ja sitten vielä iskee krooninen tauti ja toinenkin niin voi, voi. Ja voi, voi, kun sun nouseva urapolkukehitys on jatkunut sinne 70 vuoteen ja olet laskenut saavasi hulppean eläkkeen ja makoilevasi sitten siellä luxusmökilläsi, niin nurkan takaa iskeekin tappava tauti ja siinä se koko kilpailu sitten olikin. Aatella vaivaiset 70 vuotta meni siinä ulkopuolelta tulevien odotusten täyttämiseen, mutta täytyyhän ihmisen ”seisoa väkevästi sänkynsä edessä”.
Ensimmäisillä luokilla on vielä iso ero sen suhteen, onko tammikuussa vai joulukuussa syntynyt. Tuossa iässä siinä melkein vuodessa ehtii vielä kehittyä paljon, sitten nämä tasoittuvat, tuskin on yläasteelle mennessä enää mitään muuta kuin yksilökohtaisia eroja.
Mopoikäisenä sitten on kurjaa olla joulukuun lapsi, kun kaikki muut saa sen mopon ensin. Ja täysi-ikäistyessä sitten harmittaa, kun muut ravaa koko kesän baarissa, ja itse et pääse. Minä olen syntynyt elokuussa, ja kaikki kaverit sattuivat olemaan alkuvuoden lapsia joten nämä harmittivat jo minuakin.
Omat lapset on kaikki syntyneet ihan loppuvuodesta, en nyt koe että he mitenkään altavastaajia ovat, mutta olisihan se alkuvuodesta syntyminen ollut pikkiriikkinen etu, aikuisiällä sillä ei sitten ole tuon taivaallista väliä enää.
Minäkin olen syntynyt elokuussa, mutta jännä kyllä, minua ei harmittanut siinä mikään koskaan. Kaveripiiri ei ollut tosin mitään baareissa juoksijoita, kuten en minäkään.
Tilastot on tilastoja, mutta täytyy muistaa, että ne on tosiaan vain keskiarvoja.
Omat lapset syntynyt elokuussa (tyttö), lokakuun lopussa (poika) ja joulukuussa keskosina rv 35 syntyneet tyttö ja poika. Parhaiten koulussa lukuaineissa on aina pärjännyt lokakuinen, oppi lukemaankin eskarissa. Elokuinen on aina ollut hyvin vilkas ja urheilullinen, eikä tokaluokallakaan jaksanut oikein istua paikallaan :D molemmat kuitenkin on kirjoittanut ylioppilaaksi ihan ok arvosanoin, ja kumpikin harrasti A-junnuiksi saakka lätkää ja futista ihan menestyksekkäästi.
Joulukuun lapsilla on aina ollut haasteita koulunkäynnissä, ja muutenkin motorisissa taidoissa tulivat vähän jälkijunassa. Liekö keskosuudesta johtuvaa, en tiedä.
Meidän esikoisen piti olla tammi-helmikuun välillä syntyvä, mutta raskaus meni kesken.
Lokakuisen ja joulukuisten välissä on ollut myös myöhäinen keskenmeno, tuo lapsi jos olisi selvinnyt, olisi ollut helmikuinen.
Lasten syntymäkuukautta ei siis pysty suunnitella. Syntyi sitten tammi- tai joulukuussa, geenit ja ympäristö vaikuttaa paljon!
Tää on vain mun kokemus ja mielipide. Itse olen tammikuinen, joka on tuupattu eka luokalle vuotta vanhempien joukkoon. Mielestäni olen aina ollut keskitason oppilas, en mikään starat mutten siellä häntäpäässäkään. Lapsuudenkodissani ei esim. Luettu kirjoja, eikä muutenkaan tuettu opiskelussa. Minusta tuli kuitenkin akateeminen yrittäjä.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun geenit on huonot, pitää yrittää kikkailla lapsilleen paremmat mahdollisuudet.
Eikö lapsi saa siinä juuri päinvastaiset mahdollisuudet, kun pääsee aloittamaan koulun vasta lähempänä 8 vuoden ikää?
Niin ja kirjoittaa esimerkiksi jo 18-vuotiaana ylioppilaaksi, jos käy lukiota tavalliset 3 vuotta. Alkuvuodesta syntynyt on jo 19. Lisäksi aivot kehittyvät eniten varhaisina vuosina. On huono, jos on jo melkein 8, kun koulu alkaa. Jos loppuvuodesta syntymisessä jotain haittaa olisikin, niin se tasaantuu viimeistään kolmannella luokalla. Ihan tutkimusten mukaan. Ainut haitta loppuvuodesta voi olla muita pienempi pituus, koska jo puolessa vuodessa kasvaa paljon. Toisaalta lasten yksilöllinen kehitys vaihtelee paljon yksilöllisen kasvunopeuden ja geenien mukaan, joten loppuvuodesta syntynyt voi kasvaa nopeammmin. Pituudestahan ei muuta hyötyä ole, mutta joissakin urheilulajeissa se voi olla hyödyksi, joissakin toki jopa haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska alkuvuodesta syntynyt on edellä loppuvuodesta syntynyttä ja ihmiset jaotellaan esimerkiksi harrastuksissa iän mukaan, jolloin ensimmäisenä syntyneellä on etulyöntiasema. Aika simppeliä. Ja ihan tutkittu juttu. Se, että jonkun miehellä tai serkulla on erinomainen menestys vaikka on syntynyt joulukuussa ei kerro mitään siitä, että yleisellä tasolla eväät menestymiseen ovat paremmat alkuvuodesta syntyneillä. Tämä etenkin urheilussa.
Huvikseni katsoin Huuhkajien syntymäkuukaudet. En huomaa mitään eroa, joukossa on kaikkina kuukausina syntyneitä. Hyökkääjäosastossa on eniten elo-syyskuussa syntyneitä.
Asiaa on tutkittu paljon suuremmilla otoksilla. Hienoa jos siellä oli paljon vaihtelua, keskimäärin tutkimuksissa korostuvat alkuvuonna syntyneet. Yhä harvemmaksi käy menestyjien joukko kun siirrytään kesään ja syystalvella syntyneisiin.
Ihan täyttä soopaa. Ihanko itse keksit? Laita faktat tiskiin.
Se ei tee siitä soopaa ettet tiedä ja susta tuntuu siltä. Tehtäväni ei ole sivistää teitä. Jos kiinnostaa niin selvitä itse.
😂😂😂. Älä unta näe. Tuommoinen huijaa ei kiinnosta ollenkaan.
Minulle on ihan itsestään selvyys, että geenit ja kasvuympäristö ratkaisevat miten ihminen elämässään pärjää ja miten osaava ja älykäs kukin on. Se missä kuussa on syntynyt, ei ole mitään merkitystä.
Minun lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta ja loppuvuodesta. Kaikki ovat osanneet lukea, kirjoittaa ja laskea ennen kouluun menoa. Ekan luokan olisi voinut suorastaan skipata pois, mutta nykyään koulu on rakennettu niin, että paremmille annetaan haastavampia tehtäviä.
Myös urheilussa ovat varsin osaavia, koska ovat oppineet meiltä liikunnallisen elämäntavan.
Varmaan jollakin voi olla, että ei niin hyvin opi ekalla luokalla, mutta ei nuo asiat mihinkään aikuisuuteen kestä. Vai väitättekö, että loppuvuodesta syntyneet ovat tyhmempiä kuin alkuvuodesta syntyneet? Älkää nyt viitsikö olla typeriä. Jos jotakin loppu vuonna syntynyttä harmittaa, että ei 18-vuotiaana pääse baariin kavereiden kanssa, niin sillä ei ole mitään tekemistä oppimisen ja älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä oikeasti ole mitään väliä. Itse olen ainut sisaristani, joka syntynyt loppukuusta (lokakuu) ja molemmat sisareni tammi-helmikuussa. Itse olen silti ollut aina luokan parhaita oppilaita (etenkin peruskoulun loppua kohti) kun taas sisareni eivät juuri koulussa pärjänneet. Sama monella kaverillani.
Parin ensimmäisen vuoden jälkeen sillä ei olekaan väliä enää. Ja jos on koulukypsä jo kouluun mennessä, osaa lukea ym, niin ei edes alkuvuosina vaikuta oppimiseen mitenkään se, että on loppuvuonna syntynyt. Vanhempi itse voi myös tähän vaikuttaa puuhaamalla kehittäviä asioita loppuvuoden lapsen kanssa, lukemalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot on tilastoja, mutta täytyy muistaa, että ne on tosiaan vain keskiarvoja.
Omat lapset syntynyt elokuussa (tyttö), lokakuun lopussa (poika) ja joulukuussa keskosina rv 35 syntyneet tyttö ja poika. Parhaiten koulussa lukuaineissa on aina pärjännyt lokakuinen, oppi lukemaankin eskarissa. Elokuinen on aina ollut hyvin vilkas ja urheilullinen, eikä tokaluokallakaan jaksanut oikein istua paikallaan :D molemmat kuitenkin on kirjoittanut ylioppilaaksi ihan ok arvosanoin, ja kumpikin harrasti A-junnuiksi saakka lätkää ja futista ihan menestyksekkäästi.
Joulukuun lapsilla on aina ollut haasteita koulunkäynnissä, ja muutenkin motorisissa taidoissa tulivat vähän jälkijunassa. Liekö keskosuudesta johtuvaa, en tiedä.
Meidän esikoisen piti olla tammi-helmikuun välillä syntyvä, mutta raskaus meni kesken.
Lokakuisen ja joulukuisten välissä on ollut myös myöhäinen keskenmeno, tuo lapsi jos olisi selvinnyt, olisi ollut helmikuinen.
Lasten syntymäkuukautta ei siis pysty suunnitella. Syntyi sitten tammi- tai joulukuussa, geenit ja ympäristö vaikuttaa paljon!
Tää on vain mun kokemus ja mielipide. Itse olen tammikuinen, joka on tuupattu eka luokalle vuotta vanhempien joukkoon. Mielestäni olen aina ollut keskitason oppilas, en mikään starat mutten siellä häntäpäässäkään. Lapsuudenkodissani ei esim. Luettu kirjoja, eikä muutenkaan tuettu opiskelussa. Minusta tuli kuitenkin akateeminen yrittäjä.
N45
Keskosilla on hieman eri tilanne monessakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvikseni katsoin Huuhkajien syntymäkuukaudet. En huomaa mitään eroa, joukossa on kaikkina kuukausina syntyneitä. Hyökkääjäosastossa on eniten elo-syyskuussa syntyneitä.
Asiaa on tutkittu paljon suuremmilla otoksilla. Hienoa jos siellä oli paljon vaihtelua, keskimäärin tutkimuksissa korostuvat alkuvuonna syntyneet. Yhä harvemmaksi käy menestyjien joukko kun siirrytään kesään ja syystalvella syntyneisiin.
Se ei tee siitä soopaa ettet tiedä ja susta tuntuu siltä. Tehtäväni ei ole sivistää teitä. Jos kiinnostaa niin selvitä itse.
Minulle on ihan itsestään selvyys, että geenit ja kasvuympäristö ratkaisevat miten ihminen elämässään pärjää ja miten osaava ja älykäs kukin on. Se missä kuussa on syntynyt, ei ole mitään merkitystä.
Minun lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta ja loppuvuodesta. Kaikki ovat osanneet lukea, kirjoittaa ja laskea ennen kouluun menoa. Ekan luokan olisi voinut suorastaan skipata pois, mutta nykyään koulu on rakennettu niin, että paremmille annetaan haastavampia tehtäviä.
Myös urheilussa ovat varsin osaavia, koska ovat oppineet meiltä liikunnallisen elämäntavan.Varmaan jollakin voi olla, että ei niin hyvin opi ekalla luokalla, mutta ei nuo asiat mihinkään aikuisuuteen kestä. Vai väitättekö, että loppuvuodesta syntyneet ovat tyhmempiä kuin alkuvuodesta syntyneet? Älkää nyt viitsikö olla typeriä. Jos jotakin loppu vuonna syntynyttä harmittaa, että ei 18-vuotiaana pääse baariin kavereiden kanssa, niin sillä ei ole mitään tekemistä oppimisen ja älykkyyden kanssa.
Ei tuossa suurta vahinkoa pääse syntymään, jos pääsee baariin vähän myöhemmin. Enemmän etua on siitä, että pääsee oppimisen pariin aiemmin kuin muut. Etu ei tule heti alkuvuosina, mutta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan kirjoituksia alkuvuodesta syntyneiden etulyöntiasemasta urheilussa. Huuhkajien väistynyt kapteenikin on kirjoittanut aiheesta.
Jos keskiarvollisesti katsoo, on varmaan noin. Silti on paljon huippu-urheilijoita, jotka ovat loppuvuodesta syntyneet. Ja harvasta nyt urheilija tulee. Tärkeämpää on koulumenestys ja vanhemmiten hyötyy, kun on aivojaan käyttänyt jo nuorempana, koska aivot kehittyvät eniten mitä nuorempi on.
Tilastot on kuitenkin vain otannan keskimääräisyyksiä, mikä ei tarkota yksittäiselle lapselle välttämättä yhtään mitään. Pelkästään sen perusteella ei siis voi sanoa mitään yksittäisen koulumenestyksestä tai muusta pärjäämisestä.
Mitä kokoeroihin tulee, niin totta kai voi olla mahdollista, että isokokoinen tammikuun lapsi on jossain vaiheessa kouluvuosia isompikokoinen kuin pienikokoinen joulukuun lapsi. Vastaavasti isokokoinen joulukuun lapsi voi olla pienikokoista tammikuun lasta isompi, ja niin edelleen. Pituuserot on muutenkin todella yksilöllisiä, ja ne tulevat näkyviin usein siinä koulunaloitusiässä 6-8-vuotiaana, kun pituuskasvu voi hetkeksi kiihtyä. En silti tuijottelisi liikaa niihinkään. Joku puhui aikaisemmin siitä, että pienikokoisia kiusattaisiin helpommin, mutta onneksi tähänkin eräänlainen ratkaisu olisi se, että lapset oppisi jo pienestä alkaen jo sieltä kotoa, että ihmisiä on erilaisia ja erikokoisia, eikä kiusaaminen ole missään tapauksessa hyväksyttävää tai fiksua. Ei lapset itsessään kiusaamistoimintaa mistään keksi, vaan oppivat sen ympäristöstään, usein kotoa.
Kouluvalmiudet on myös hyvin yksilöllisiä ja niitä pitäisi tarkastella monelta kannalta. Sosiaaliset taidot on tärkeitä lukemisen, laskemisen ja muiden aineoppitaitojen lisäksi, kuten myös opiskelutaidot ja koulussa käyttäytymisen handlaaminen. Joillekin paras ikä on aloittaa koulu 6v, toisille 7v., joillekin 8v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös urheilussa ovat varsin osaavia, koska ovat oppineet meiltä liikunnallisen elämäntavan.Varmaan jollakin voi olla, että ei niin hyvin opi ekalla luokalla, mutta ei nuo asiat mihinkään aikuisuuteen kestä. Vai väitättekö, että loppuvuodesta syntyneet ovat tyhmempiä kuin alkuvuodesta syntyneet? Älkää nyt viitsikö olla typeriä. Jos jotakin loppu vuonna syntynyttä harmittaa, että ei 18-vuotiaana pääse baariin kavereiden kanssa, niin sillä ei ole mitään tekemistä oppimisen ja älykkyyden kanssa.
Ei tuossa suurta vahinkoa pääse syntymään, jos pääsee baariin vähän myöhemmin. Enemmän etua on siitä, että pääsee oppimisen pariin aiemmin kuin muut. Etu ei tule heti alkuvuosina, mutta myöhemmin.
Minä taas ajattelen, että lapsen on hyvä saada olla mahdollisimman pitkään lapsi. Tätä tukevat myös tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan kirjoituksia alkuvuodesta syntyneiden etulyöntiasemasta urheilussa. Huuhkajien väistynyt kapteenikin on kirjoittanut aiheesta.
Jos keskiarvollisesti katsoo, on varmaan noin. Silti on paljon huippu-urheilijoita, jotka ovat loppuvuodesta syntyneet. Ja harvasta nyt urheilija tulee. Tärkeämpää on koulumenestys ja vanhemmiten hyötyy, kun on aivojaan käyttänyt jo nuorempana, koska aivot kehittyvät eniten mitä nuorempi on.
Nuorempana keskittymiskyky on keskimäärin huonompi. Kypsyminen tapahtuu kasvun myötä, ei treenaamalla.
Sen sijaan saa kyllä lapselleen treenattua mahdollisesti huonon itsetunnon, jos puskee häntä väkisin itseään vanhempien porukkaan.
Lapset pitäisi nähdä yksilöinä, tarkkailla heidän yksilöllisiä herkkyyskausiaan. Tähän ei luonnollisestikaan koululla ole mahdollisuuksia, mutta vanhemmilla on. Pääsääntöisesti lapselle on parempi mennä pikkuisen myöhemmin kouluun kuin yhtään liian aikaisin. Ihan siksi, että pitkä leikki-ikä vaikuttaa suotuisasti aivojen myöhempään kehitykseen.