Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset

Vierailija
27.01.2022 |

Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".

Kommentit (2980)

Vierailija
1821/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin vastaanotolla puhelin soi. Lääkäri vastasi ja alkoi kertoilla laveasti toisen potilaan sairaustietoja. Aikansa puhuttuaan totesi puhelimeen, että ei tässä mikään kiire ole, asiakas tuossa istuu, mutta ei häntä näytä haittaavan. Kyllä haittasi, oli kiire töihin. Mun asia hoidettiin sitten miten kuten parissa minuutissa.

Perus. Lääkäreissä on näitä, joille tekisi hyvää saada muutama aiheeton huomautus Avilta ja vaikka Valviraltakin.

Eivät lääkärit kesken vastaanoton potilaspuheluihin vastaile, tai lopettavat puhelun, jos joku soittaa kesken vastaanoton. Potilailla on soittoajat, jolloin joko potilas soittaa lääkärille tai lääkäri potilaalle.

Kun joudun sairauteni takia kuukausittain käymään erikoislääkärin vastaanotolla, niin aika usein  hän vastaa kun puhelin soi, vaikka olen lääkärin kanssa samassa huoneessa. Muutamia kertoja toiset lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tulleet siihen samaan huoneeseen keskeyttäen lääkärin ja minun välisen keskustelun.

Niin, toiset työntekijät soittavat tai poikkeavat, mikä sekin on aika törkeää. Mutta ei sinunkaan kohdalla varmaan toisen potilaan kanssa ole puhunut puhelimessa.

On lääkäri puhunut, kun sanoi puhelimeen jollekin potilaalle, että mä kirjoitan sinulle uuden reseptin ja voit hakea sen apteekista tänään.

Oon lääkäri ja työpuhelimen soidessa siihen on pakko vastata. Voi olla esim ambulanssipoppoo konsultoimassa ja se menee polvikipuisen yms ohitse.

Vierailija
1822/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lääkäri ja työpuhelimen soidessa siihen on pakko vastata. Voi olla esim ambulanssipoppoo konsultoimassa ja se menee polvikipuisen yms ohitse.[/quote]

Työrauha potilaan ollessa lääkiärin vastaanotolla pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään, mutta aina se ei onnistu, jos vaikka sattuu olemaan ainoa talossa paikalla oleva alan lääkäri tai jos muut talon lääkärit ovat uusia sijaisia, joita tietenkin on syytä auttaa.  Kyllä se lääkäriäkin ärsyttää, kun vastaanotto keskeytyy, ja pitää ottaa kantaa johonkin merkilliseen asiaan. Mutta ei voi mitään, työpuhelimeen vastataan, kun se soi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin vastaanotolla puhelin soi. Lääkäri vastasi ja alkoi kertoilla laveasti toisen potilaan sairaustietoja. Aikansa puhuttuaan totesi puhelimeen, että ei tässä mikään kiire ole, asiakas tuossa istuu, mutta ei häntä näytä haittaavan. Kyllä haittasi, oli kiire töihin. Mun asia hoidettiin sitten miten kuten parissa minuutissa.

Perus. Lääkäreissä on näitä, joille tekisi hyvää saada muutama aiheeton huomautus Avilta ja vaikka Valviraltakin.

Eivät lääkärit kesken vastaanoton potilaspuheluihin vastaile, tai lopettavat puhelun, jos joku soittaa kesken vastaanoton. Potilailla on soittoajat, jolloin joko potilas soittaa lääkärille tai lääkäri potilaalle.

Kun joudun sairauteni takia kuukausittain käymään erikoislääkärin vastaanotolla, niin aika usein  hän vastaa kun puhelin soi, vaikka olen lääkärin kanssa samassa huoneessa. Muutamia kertoja toiset lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tulleet siihen samaan huoneeseen keskeyttäen lääkärin ja minun välisen keskustelun.

Niin, toiset työntekijät soittavat tai poikkeavat, mikä sekin on aika törkeää. Mutta ei sinunkaan kohdalla varmaan toisen potilaan kanssa ole puhunut puhelimessa.

On lääkäri puhunut, kun sanoi puhelimeen jollekin potilaalle, että mä kirjoitan sinulle uuden reseptin ja voit hakea sen apteekista tänään.

Oon lääkäri ja työpuhelimen soidessa siihen on pakko vastata. Voi olla esim ambulanssipoppoo konsultoimassa ja se menee polvikipuisen yms ohitse.

Minäkin olen lääkäri, ja toki vastaan päivystävän lääkärin puhelimeen, jos olen päivystysvuorossa. Kun tulin tähän terveyskeskukseen töihin reilut viisitoista vuotta sitten, soittelivat esim. polin ja kotisairaanhoidon hoitajat kesken vastaanoton. Tein hyvin selväksi, että kesken potilasvastaanoton ei soitella. Opetin heidät käyttämään potilastietojärjestelmän viestipiikkiä asioidensa kanssa, lisäksi on ns. konsultaatioaikoja erillään potilasvastaanotoista, jolloin voi soitella tai tulla käymään. Enää on yksi fysioterapeutti, jota en ole vielä(kään) saanut oppimaan tavoille.

Vierailija
1824/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tietenkin pitää laittaa turhat soittelijat järjestykseen! Suurin osa oppii... Ja sitten ei enää haittaa!

Vierailija
1825/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä perhe rakensi taloa. Olivat tosi väsyneitä, eivät jaksa laittaa joulua. Olin itsekin tosi väsynyt pienet lapset etc, mutta ajattelin, että muutama lautanen lisää joulu pöydässä ei haittaa. Tulivat meille ja vietettiin mukava joulu.

Tapanin päivänä soiteltiin. Perheen äiti kertoi iloisena, että ovat kutsuneet ensi jouluksi omaan uuteen kotiinsa perheen X . Eikä edes kysynyt, että haittaako se? Kyllä haittasi. Olisin ymmärtänyt, jos olisivat kutsuneet vaikka sukuaan. Mutta tämä perhe X ei ollut heille mitenkään erityisen läheinen, mutta paremmista piireistä.

Taustalla oli yksi vähän samantyyppinen tilanne, joten totesin, että tyhjän saa pyytämättäkin.

Millä tavalla se on sinun asiasi, keitä ystäväsi kutsuu kotiinsa? Yksi joulu vietetty teidän kanssa, niin on joku velvollisuus viettää jokainen joulu sen jälkeen?

Totta, mutta kannattiko se mainita heti tapaninpäivänä vuotta ennen seuraavaa joulua, kun juuri toiset olivat heitä passanneet ja kestinneet.

Vierailija
1826/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitaja leikkasi päivän aikana lapsemme hiuksia. Oli vilpittömän hämmästynyt, kun olin kiukkuinen ja pettynyt. Ihmetteli todella että ei kai tää haittaa. Lapsi oli pieni ja hiuksia ei ollut leikattu vielä kertaakaan aiemmin. Haittasi. Haittaa oikeastaan vieläkin, vaikka lapsi on aikuisuuden kynnyksellä.

Nämä on aika outoja äitejä, joiden lapsi on jo parivuotias, mutta hiuksia ei raaskita leikata.

Vierailija
1827/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polvileikkauksessa lääkäri operoi väärän polven. "Ei kai haittaa"

Enpäs usko tätä tarinaa.

Mun työkaverille kävi näin, joten voin uskoakin. Hänellä ainakaan ei ollut mitään syytä valehdella minulle. 

Uskon, että väärä polvi voidaan vahingossa leikata, mutta sitä en usko, että lääkäri vain toteaisi "Ei kai haittaa". T. Eri

Nimenomaan. Aikamoinen lääkäri, jos toteaisi, että "ei kai haittaa" ja lähettäisi potilaan muina miehinä kipeän polvensa kanssa kotiin asumaan. Siksi en uskonut tarinaa.

Kyllä väärä jalka on mahdollista leikata. Olen nähnyt potilaita, joilla on mustalla tussilla piirretty jalkaan iso nuoli, että tämä jalka leikataan.

Ei ole ihan yksi kerta, kun potilas on kertonut, että leikkaussaliin viedessä hoitaja on puhunut, että sinultahan sitten leikataan tämä ja tämä. Ja potilas onneksi havahtunut, että ei kun oli ihan toinen paikka tarkoitus leikata. Oli mennyt potilaat sekaisin.

Olin aikoinaan töissä keskussairaalassa, jossa toimi ortopedi, joka oli yleensä töissä kännissä. Kukaan henkilökunnasta ei ilmoittanut tästä työnantajalle. Vaiettiin humalatilasta silloinkin, kun hän leikkasi juovuspäissään potilaalta väärän jalan.

Vierailija
1828/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli lapsettomiin häihin lapsen kanssa. Lapsi noin 3v, rääkyi koko juhlan eikä hänelle tullut mieleenkään häipyä.

Lapsi on aina tervetullut juhliin!

Ei ole! Lapsettomiin juhliin ei lasten kanssa tulla, onko sinulla luetun ymmärtämisessä jotain ongelmaa?

Vierailija
1829/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpäs usko tätä tarinaa.

Mun työkaverille kävi näin, joten voin uskoakin. Hänellä ainakaan ei ollut mitään syytä valehdella minulle. 

No, varmaan kirurgi sitten ilman mitään mutinoita operoi sen kipeänkin polven? Tuohan on päivänselvä hoitovirhe, jos ei sen vertaa tiedä, että kumpi polvi piti leikata.

Minulta yritti unkarilainen kirurgi operoida väärän polven. Tilanne meni jopa niin pitkälle, että lihamestari itse ihmettelee leikkaussalissa, että "miksi tama polvi aivan karva"? Onneksi olin älyissäni sanomaan, että "siksi kun sinä leikkaat oikean polven". Kaveri ei ollut moksiskaan, sanoi vaan "okeiokei".

Juu juu, sulla ei siis anestesia toiminut, kun leikkaussalissa olit vielä juttelukunnossa?

Mutta joo, onhan se totta, että jos vain meinataan leikata väärä raaja, niin eihän se ole niin hauska tarina, ellei sitä vähän väritetä pienillä lisämausteilla.

Minulle on laitettu anestesia vasta leikkaussalissa kun on leikattu ( 3 eri kertaa).

Alussa kysyttiin muutama kysymys ja muutenkin olin kyllä ihan juttelu kunnossa ennen kuin alettiin nukuttaa.

Olisi siinä hyvinkin voinut tulla ilmi että nyt ollaan väärää polvea leikkaamassa.

Yleensä esilääkitys annetaan jo osastolla, jotkut menevät siitä jo ihan suurinpiirtein tainnoksiin.

Vierailija
1830/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luokan inhottavin oppilas saa hymypatsaan tai stipendin.

Kukaan niistä muista oppilaista ei uskalla olla äänestämättä sitä kiusaajaa.

Vierailija
1831/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lääkäri, ja toki vastaan päivystävän lääkärin puhelimeen, jos olen päivystysvuorossa. Kun tulin tähän terveyskeskukseen töihin reilut viisitoista vuotta sitten, soittelivat esim. polin ja kotisairaanhoidon hoitajat kesken vastaanoton. Tein hyvin selväksi, että kesken potilasvastaanoton ei soitella. Opetin heidät käyttämään potilastietojärjestelmän viestipiikkiä asioidensa kanssa, lisäksi on ns. konsultaatioaikoja erillään potilasvastaanotoista, jolloin voi soitella tai tulla käymään. Enää on yksi fysioterapeutti, jota en ole vielä(kään) saanut oppimaan tavoille.

Meillä on ihan pikku tk ja on viikottainen tilanne, että olen ainoa lääkäri paikalla. Nyt hvan myötä varmaan jossain vaiheessa tosin laitetaan lappu luukulle.

Vierailija
1832/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrattiin kerran Metsähallituksen kämppä viikonlopuksi, mukavan pikkujärven rannalta.

Oltiin oltu vajaan tunnin verran mökillä, ja suunnittelimme saunan lämmitystä ym, kun pihaan kurvasi asuntoautolla pariskunta.

Kysyivät, että eihän haittaa, jos he tulevat autollaan tänne pihaan majoittumaan myös viikonlopuksi, niin kuin ovat tehneet useasti ennenkin.

Järkytykseltäni sain sanottua, että itse asiassa kyllä haittaa, tulimme omaan rauhaan viikonlopuksi.

Jotain selittivät, että kyllä täällä saa muutkin pihapiirissä olla ja sinne ne jäivätkin.

Savusaunan lämmitimme ja sinnekin nuo kärkkyivät, mutta eivätpä päässeet.

Kaikenlaisia röyhkimyksiä niitä riittää.

Vierailija
1833/2980 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin viime kesänä kesämökkipaikkakunnan lähisairaalan päivystykseen, jossa kaikkia potilaita hoidettiin samassa isossa tilassa. Osa alueista oli erotettuna verhoilla. Sain kortisonia tiputuksessa useamman tunnin ajan, ja kuulin kaikkien muiden potilaiden asiat sinä aikana, samoin henkilökunnan keskustelun esimerkiksi yhdestä yliannostuspotilaasta. Vaikka potilaiden anonymiteetti säilyi, kyllä haittasi kuulla toisten asiat ja keskustelut niistä. En tiedä, onko tälläinen yhteinen päivystyshoitosali yleinen käytäntö muissa sairaaloissa.

Vierailija
1834/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitaja leikkasi päivän aikana lapsemme hiuksia. Oli vilpittömän hämmästynyt, kun olin kiukkuinen ja pettynyt. Ihmetteli todella että ei kai tää haittaa. Lapsi oli pieni ja hiuksia ei ollut leikattu vielä kertaakaan aiemmin. Haittasi. Haittaa oikeastaan vieläkin, vaikka lapsi on aikuisuuden kynnyksellä.

Nämä on aika outoja äitejä, joiden lapsi on jo parivuotias, mutta hiuksia ei raaskita leikata.

Ei kai nyt vieras voi mennä leikkaamaan oma-aloitteisesti toisen henkilön lapsen hiuksia.

Vierailija
1835/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpäs usko tätä tarinaa.

No, varmaan kirurgi sitten ilman mitään mutinoita operoi sen kipeänkin polven? Tuohan on päivänselvä hoitovirhe, jos ei sen vertaa tiedä, että kumpi polvi piti leikata.

Minulta yritti unkarilainen kirurgi operoida väärän polven. Tilanne meni jopa niin pitkälle, että lihamestari itse ihmettelee leikkaussalissa, että "miksi tama polvi aivan karva"? Onneksi olin älyissäni sanomaan, että "siksi kun sinä leikkaat oikean polven". Kaveri ei ollut moksiskaan, sanoi vaan "okeiokei".

Juu juu, sulla ei siis anestesia toiminut, kun leikkaussalissa olit vielä juttelukunnossa?

Mutta joo, onhan se totta, että jos vain meinataan leikata väärä raaja, niin eihän se ole niin hauska tarina, ellei sitä vähän väritetä pienillä lisämausteilla.

Minulle on laitettu anestesia vasta leikkaussalissa kun on leikattu ( 3 eri kertaa).

Alussa kysyttiin muutama kysymys ja muutenkin olin kyllä ihan juttelu kunnossa ennen kuin alettiin nukuttaa.

Olisi siinä hyvinkin voinut tulla ilmi että nyt ollaan väärää polvea leikkaamassa.

Yleensä esilääkitys annetaan jo osastolla, jotkut menevät siitä jo ihan suurinpiirtein tainnoksiin.

Ei minulle ainakaan annettu vaan kävelin leikkaussaliin itse hoitajan saattamana

Oli iso leikkaus eli ei ainakaan siitä johtunut.

Kysyttiin vielä muutama tarkentava kysymys leikkaussalissa ja vasta sen jälkeen alettiin lääkitä ja nukuttaa.

En tosin tullut osastolta vaan kotoa sovittuna päivänä leikkaukseen.

Vierailija
1836/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme varanneet ammattiliiton mökin viikonlopuksi. Kun saavuimme perille, oli pöydällä lappu edellisiltä asukeilta: "Emme ehtineet tiskata ja kattila oli niin pinttynytkin, että jätimme kaikki likoon. Sorppa, toivottavasti ei haittaa!"

No kyllä vähän haittasi... Astiat olivat ties kuinka monen päivän vanhassa haisevassa vedessä liossa.

Vierailija
1837/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri möi oman autonsa. Minulla on auto, jota en käytä kuitenkaan työmatkoihin parkkipaikan puutteen ja lyhyen matkan vuoksi. Kaveri ehdotti, että voisi ottaa autoni omaan työmatkakäyttöönsä. Juu, ei.

Sama kaveri pyysi hakemaan autolla hänet ja kissankantolaatikon juna- asemalta. Autolla ei tietenkään pääse junan ovelle asti. Kitisi, että kissa jotenkin kärsii kun kissan kuljetuslaatikko joutui olemaan maassa. Ei itse pitänyt laatikkoa ylhäällä. Ilmeisesti ajatteli, että se ois mun tehtävä. 

Sama kaveri tuli matkalta. Häntä oli pistänyt ampiainen. Halusin minun tulevan kentälle vastaan viemään hänet lääkäriasemalle. Olin miesystävän luona yötä ja hän soitti aamulla. Joudun lähtemään kotiin hakemaan autoni ja kuskailemaan häntä. Taksi lääkäriasemalle ois varmaan maksanut 20 euroa.

Vierailija
1838/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun häihin hääparin mökkipaikkakunnalle. Majoitukseksi ehdottivat paikallista majataloa. Majatalo oli järkyttävä läävä, jossa alakerrassa oli baari täynnä paikallisia juoppoja. En olisi mennyt koko häihin, jos olisin tiennyt. Mieluummin olisi vaikka ajanut 400 km häiden jälkeen kotiin. Lähimmille kavereille ja sukulaisille pari oli järjestänyt mökkimajoitusta.

Vierailija
1839/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kirjoittelen itsekin tänne jo tosi vanhoja muistoja. Tulee mieleen, että jotenkin siinä tilanteessa nämä tuli ohitettua ja siedettyä aivan törkeitä asioita. Nyt kun tapahtumiin on etäisyyttä, tunnistaa hyvin, että kiusaamisesta on kysymys. Huomaan myös, että en minä ainakaan ole noissa tilanteissa osannut puuttua asiaan tai pitää puoliani. Kun näitä juttuja lukee ja omia kokemuksia ajattelee niin ihmetyttää käytöstapojen puute. Jos nämä itsekkäät käyttäytyisi kaikkia kohtaan näin, olisi kaverit varmasti vähissä. En halua olla kenenkään C- luokan "kaveri" ja hyväksikäytön kohde.

Vierailija
1840/2980 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen hesessä pieni tytär ei jaksanut syödä oman aterian hampurilaista loppuun niin viereisen pöydän rouva kuuli sen ja kysyi että jos aiomme heittää ruoan pois niin hän voi mielellään syödä hampurilaisen lopun. Kävi jotenkin sääliksi rouvaa, jotenkin näki päältäpäin että hän ei rahassa kieriskele. Annoimme toki hänelle hampurilaisen jämät vaikka aika kylmät ne jo olikin mutta sinne hän jäi syömään niitä tyytyväisenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän