Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset

Vierailija
27.01.2022 |

Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".

Kommentit (2967)

Vierailija
1841/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin viime kesänä kesämökkipaikkakunnan lähisairaalan päivystykseen, jossa kaikkia potilaita hoidettiin samassa isossa tilassa. Osa alueista oli erotettuna verhoilla. Sain kortisonia tiputuksessa useamman tunnin ajan, ja kuulin kaikkien muiden potilaiden asiat sinä aikana, samoin henkilökunnan keskustelun esimerkiksi yhdestä yliannostuspotilaasta. Vaikka potilaiden anonymiteetti säilyi, kyllä haittasi kuulla toisten asiat ja keskustelut niistä. En tiedä, onko tälläinen yhteinen päivystyshoitosali yleinen käytäntö muissa sairaaloissa.

Päivystyspotilaat ovat kyllä isoissa huoneissa varmaan kaikkialla. Heidän vointiaan pitää pystyä helposti valvomaan, eikä yksi hoitaja voi päivystää yhden hengen huonetta kuin teholla. Joitakin yksittäishuoneita on, esimerkiksi hyväkuntoinen eristyspotilas voidaan laittaa sellaiseen. Suurin osa pedeistä on kuitenkin isossa huoneessa hoitajien silmän alla.

Vierailija
1842/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni veli perheineen ilmoittaa usein hyvissä ajoin, että tulee meille joulun viettoon. Mikäs siinä, mukava on olla isommalla porukalla! Kyseessä on viisihenkinen perhe, joten ruoan määrä pitää miettiä sen mukaan, että ruokaa riittää varmasti kaikille.

Melkein joka kerta pari päivää ennen joulua alkaa ihmeellinen venkoilu. Ei me nyt ehkä jaksetakaan tulla, tässä on vähän kaikkea. Kuitenkaan suoraan ei peruta tulemista, vaan jätetään asia ikävästi roikkumaan. Sitten jouluaattona saattavat ilmoittaa, etteivät tulekaan usein tämä tieto pitää kaivamalla kaivaa esiin.

Nyt lanko ja vaimonsa ovat molemmat diagnosoineet itse itselleen ADHD:n ja laittavat kaiken sekoilun uuden diagnoosinsa piikkiin. Ei sillä, että olisivat koskaan aiemminkaan pahoitelleet tekojaan.

Olen monta kertaa yrittänyt sanoa vaimolle, että sanoisi suorat sanat veljelleen, mutta sama kuvio jatkuu vuodesta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin viime kesänä kesämökkipaikkakunnan lähisairaalan päivystykseen, jossa kaikkia potilaita hoidettiin samassa isossa tilassa. Osa alueista oli erotettuna verhoilla. Sain kortisonia tiputuksessa useamman tunnin ajan, ja kuulin kaikkien muiden potilaiden asiat sinä aikana, samoin henkilökunnan keskustelun esimerkiksi yhdestä yliannostuspotilaasta. Vaikka potilaiden anonymiteetti säilyi, kyllä haittasi kuulla toisten asiat ja keskustelut niistä. En tiedä, onko tälläinen yhteinen päivystyshoitosali yleinen käytäntö muissa sairaaloissa.

Yleistä Suomessa ainakin.

Vierailija
1844/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri möi oman autonsa. Minulla on auto, jota en käytä kuitenkaan työmatkoihin parkkipaikan puutteen ja lyhyen matkan vuoksi. Kaveri ehdotti, että voisi ottaa autoni omaan työmatkakäyttöönsä. Juu, ei.

Sama kaveri pyysi hakemaan autolla hänet ja kissankantolaatikon juna- asemalta. Autolla ei tietenkään pääse junan ovelle asti. Kitisi, että kissa jotenkin kärsii kun kissan kuljetuslaatikko joutui olemaan maassa. Ei itse pitänyt laatikkoa ylhäällä. Ilmeisesti ajatteli, että se ois mun tehtävä. 

Sama kaveri tuli matkalta. Häntä oli pistänyt ampiainen. Halusin minun tulevan kentälle vastaan viemään hänet lääkäriasemalle. Olin miesystävän luona yötä ja hän soitti aamulla. Joudun lähtemään kotiin hakemaan autoni ja kuskailemaan häntä. Taksi lääkäriasemalle ois varmaan maksanut 20 euroa.

Miksi ihmeessä suostuit tuohon kentältä hakemiseen!!?? 

Olisit sanonut että ei käy, taksilla pääsee. Seuraavalla kerralla opettele kieltäytymään.

Vierailija
1845/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polvileikkauksessa lääkäri operoi väärän polven. "Ei kai haittaa"

Enpäs usko tätä tarinaa.

Mun työkaverille kävi näin, joten voin uskoakin. Hänellä ainakaan ei ollut mitään syytä valehdella minulle. 

Uskon, että väärä polvi voidaan vahingossa leikata, mutta sitä en usko, että lääkäri vain toteaisi "Ei kai haittaa". T. Eri

Nimenomaan. Aikamoinen lääkäri, jos toteaisi, että "ei kai haittaa" ja lähettäisi potilaan muina miehinä kipeän polvensa kanssa kotiin asumaan. Siksi en uskonut tarinaa.

Kyllä väärä jalka on mahdollista leikata. Olen nähnyt potilaita, joilla on mustalla tussilla piirretty jalkaan iso nuoli, että tämä jalka leikataan.

Ei ole ihan yksi kerta, kun potilas on kertonut, että leikkaussaliin viedessä hoitaja on puhunut, että sinultahan sitten leikataan tämä ja tämä. Ja potilas onneksi havahtunut, että ei kun oli ihan toinen paikka tarkoitus leikata. Oli mennyt potilaat sekaisin.

Olin aikoinaan töissä keskussairaalassa, jossa toimi ortopedi, joka oli yleensä töissä kännissä. Kukaan henkilökunnasta ei ilmoittanut tästä työnantajalle. Vaiettiin humalatilasta silloinkin, kun hän leikkasi juovuspäissään potilaalta väärän jalan.

Olin viime vuonna acutassa onnettomuuspotilaana kyllä mulle laitettiin sisääntullessa lappu varpaaseen kuka olen. Siis ambulanssiporukat laittoi.

Vierailija
1846/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on neljä pientä lasta ja heillä ollaan usein kipeänä. Silti he ovat kyllä hanakoita tulemaan kylään ja esim synttärijuhlille, ilmoittamatta vaikka minkäänlaisista sairasteluista. Pahin on kun meillä oli jotkut lasten synttärit ja veljen perhe saapui kutsuttuna paikalle. Yksi hänen lapsistaan oli hieman vaisu ja veljeni sanoikin, kun lapset olivat jo leikkimässä muiden kanssa, että "Pekka oksensi aamulla ja vähän oli maha kipeä, mutta toivottavasti ei haittaa". Koko meidän perhe sai oksennustaudin.

Vierailija
1847/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelin kaikessa rauhassa kadulla, en edes kiinnittänyt huomiota naiseen joka tuli kahden koiran kanssa vastaan. Yht'äkkiä tunsin kipua vasemmassa jalassa, kumpikin koira ärisi ja puri koipeani. Farkut menivät rikki ja jalka vuosi verta. Nainen vaan totesi, ettei tuollainen pikku naarmu haittaa ja jatkoi matkaansa tyytyväisenä, ei ollut edes mitenkään vaikeana tilanteesta. Häpeäkseni tunnustan, että en kerta kaikkiaan keksinyt mitään sanottavaa, olin niin äimistynyt.

Ihan varmasti joo. Et huomaa kohti hyökkäävää koiraa, tai tässä tapauksessa siis kahta(!), et huomaa kun hampaat iskeytyvät kiinni, et huomaa että farkuissasi roikkuu eläin. Yhtäkkiä vaan "tunnet kipua jalassasi", muuten et näe etkä kuule mitään.

Ja tietenkin se koirien omistaja sai koirat irti kimpustasi tosta vaan, noniin Muffe ja Tuffe, mennään.

Kyllä.

En usko sanaakaan.

Mulle kävi just noin. Juttelin kaverini kanssa kävellessämme jalkakäytävällä ja yhtäkkiä tajusin, että jalkaan sattuu - ja niin oli koira käynyt ohimennessään sääreeni kiinni. Ulkoiluttajan mukaan koira on niin leikkisä!

Pieni reikä tuli punttiin, huomasin vasta kotona. Tilanteessa olin ihan mykistynyt kun hämmästyin niin,

Mä olisin potkaissut koiran irti... ja jos omistaja olisi edes yrittänyt huutaa tai ruvennut änkyttämään niin olisin todennut että "kun mäkin oon niin leikkisä"

Vierailija
1848/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

bobo kirjoitti:

Veljelläni on neljä pientä lasta ja heillä ollaan usein kipeänä. Silti he ovat kyllä hanakoita tulemaan kylään ja esim synttärijuhlille, ilmoittamatta vaikka minkäänlaisista sairasteluista. Pahin on kun meillä oli jotkut lasten synttärit ja veljen perhe saapui kutsuttuna paikalle. Yksi hänen lapsistaan oli hieman vaisu ja veljeni sanoikin, kun lapset olivat jo leikkimässä muiden kanssa, että "Pekka oksensi aamulla ja vähän oli maha kipeä, mutta toivottavasti ei haittaa". Koko meidän perhe sai oksennustaudin.

Meillä sama, mutta töissä. Työkaveri tuli konttorille ja sanoi, että ei jaksa kotonakaan olla, kun vaimo ja lapset oksentaa. Huhuh, lähdin kotiin etätöihin.

Vierailija
1849/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovimme kaverin kanssa treffit tyyliin "Mennään Kallioon parille". 

Yleensä kaveri itse ensin kyselee, että mitä teen viikonloppuna ja ois kiva nähdä.

Kun treffipäivä koittaa, aina sama juttu. Hän ottaakin kaksi alakouluikäistä lastaan mukaan.

Joskus ilmoittaa etukäteen ja alkaa uusi jahkailu paikasta. Yleensä tässä vaiheessa kutsuvat itsensä sujuvasti mun luo. Huomaan sitten puuhaavani ruokaa koko porukalle. Joskus käy niin, että sovitaan vaikka pitsalle menosta ja lapset vaan ilmestyy mukaan, koska halusivat välttämättä nähdä minua. 

Jos olen itse asennoitunut pyörähtämään baarissa aikuisessa seurassa, en oikeasti halua vaihtaa sitä lapsien ehdoilla menemiseen. Joskus lapsien kanssa puuhailu on ihan ok, mutta haluaisin tietää etukäteen. 

Vierailija
1850/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri möi oman autonsa. Minulla on auto, jota en käytä kuitenkaan työmatkoihin parkkipaikan puutteen ja lyhyen matkan vuoksi. Kaveri ehdotti, että voisi ottaa autoni omaan työmatkakäyttöönsä. Juu, ei.

Sama kaveri pyysi hakemaan autolla hänet ja kissankantolaatikon juna- asemalta. Autolla ei tietenkään pääse junan ovelle asti. Kitisi, että kissa jotenkin kärsii kun kissan kuljetuslaatikko joutui olemaan maassa. Ei itse pitänyt laatikkoa ylhäällä. Ilmeisesti ajatteli, että se ois mun tehtävä. 

Sama kaveri tuli matkalta. Häntä oli pistänyt ampiainen. Halusin minun tulevan kentälle vastaan viemään hänet lääkäriasemalle. Olin miesystävän luona yötä ja hän soitti aamulla. Joudun lähtemään kotiin hakemaan autoni ja kuskailemaan häntä. Taksi lääkäriasemalle ois varmaan maksanut 20 euroa.

Miksi ihmeessä suostuit tuohon kentältä hakemiseen!!?? 

Olisit sanonut että ei käy, taksilla pääsee. Seuraavalla kerralla opettele kieltäytymään.

Hyvälle ystävälle voi aina apua antaa kun toinen sitä pyytää. Hyväksikäyttäjät ja kohtuuttomuuksia vaativat on asia erikseen. 

Vierailija
1851/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni veli perheineen ilmoittaa usein hyvissä ajoin, että tulee meille joulun viettoon. Mikäs siinä, mukava on olla isommalla porukalla! Kyseessä on viisihenkinen perhe, joten ruoan määrä pitää miettiä sen mukaan, että ruokaa riittää varmasti kaikille.

Melkein joka kerta pari päivää ennen joulua alkaa ihmeellinen venkoilu. Ei me nyt ehkä jaksetakaan tulla, tässä on vähän kaikkea. Kuitenkaan suoraan ei peruta tulemista, vaan jätetään asia ikävästi roikkumaan. Sitten jouluaattona saattavat ilmoittaa, etteivät tulekaan usein tämä tieto pitää kaivamalla kaivaa esiin.

Nyt lanko ja vaimonsa ovat molemmat diagnosoineet itse itselleen ADHD:n ja laittavat kaiken sekoilun uuden diagnoosinsa piikkiin. Ei sillä, että olisivat koskaan aiemminkaan pahoitelleet tekojaan.

Olen monta kertaa yrittänyt sanoa vaimolle, että sanoisi suorat sanat veljelleen, mutta sama kuvio jatkuu vuodesta toiseen.

Ostakaa ensi jouluna ruokaa vain oman perheenne tarpeisiin. Sitten kun venkoilu alkaa, niin ilmoittakaa tämä heille. Sanokaa, että heidän on tuotava omat ruokansa mukanaan, jos ovat tulossa.

Vierailija
1852/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui töissä. Varasin kokoushuoneen kalenterivarauksena omalle palaverille ja olin juuri siivoamassa sitä ennen kokousta. Toisen osaston iso pomo seurueineen pamahti huoneeseen ja aloitti kokouksen. Yritin ovelta huudella että varaukseni alkaa 15 minsan päästä. Veti oven kiinni ja jätti minut seisomaan ällistyneenä käytävälle.  

Vierailija
1853/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni alkoi imettämään lastaan kaikkien nähden joulupöydässä. Tulee vieläkin kylmäät väreet kun mietin tuota, meni ruokahalu täysin. 

Muutama päivä ennen jouluaattoa viime vuonna eräs nuorehko äiti imetti lastaan kauppakeskuksen käytävällä muiden ihmisten nähden. Erikoiseksi tapauksen tekee se, että tämä imettäjä nautti samanaikaisesti energiajuomaa tölkistä.

Kyllä on ihmiset vieraantuneet luonnosta ihmisyydestä. Että imettämisestä meni ruokahalu ja että kummaa juoda energiajuomaa samalla.

Mitähän ihmett luulette imettämisen olevan?! Se on vauvan ruokkimista ja siinäpä se. Ei mikään seksuaalinen tai vessarutiini. Syömistä se on.

Meniköhän vauvalla ruokahalu kun näki kun te söitte jouluruokaa, hyi h itto.

No jos on epäselvää, niin tämä "ruokkiminen" on vieraan ihmisen eritteitä julkisella paikalla ilman omaa valintaa. Ei ihme, jos toiset eivät oikein tykkää.

Menisi varmaan ruokahalu (myös vauvalta) siinä tapauksessa, jos puklaisin ne jouluruuat kerran syötyinä tai parin päivän sulattelun jälkeen ruikulina toisesta päästä. Vai etkö näe näissä eroa?

Ruoka on ruokaa, ruumiineritteitään ei yleensä täysjärkiset ihmiset jakele julkisella paikalla. Eli juu, haittaa.

Vierailija
1854/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrattiin kerran Metsähallituksen kämppä viikonlopuksi, mukavan pikkujärven rannalta.

Oltiin oltu vajaan tunnin verran mökillä, ja suunnittelimme saunan lämmitystä ym, kun pihaan kurvasi asuntoautolla pariskunta.

Kysyivät, että eihän haittaa, jos he tulevat autollaan tänne pihaan majoittumaan myös viikonlopuksi, niin kuin ovat tehneet useasti ennenkin.

Järkytykseltäni sain sanottua, että itse asiassa kyllä haittaa, tulimme omaan rauhaan viikonlopuksi.

Jotain selittivät, että kyllä täällä saa muutkin pihapiirissä olla ja sinne ne jäivätkin.

Savusaunan lämmitimme ja sinnekin nuo kärkkyivät, mutta eivätpä päässeet.

Kaikenlaisia röyhkimyksiä niitä riittää.

Velkavankkureilla liikkuvilla ei ole varaa mennä maksullisille alueille.

Vierailija
1855/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurankipeä tuttava joka änkee väkisin kotiini ja seuraan.

Saattaa aamutuimaan tai myöhään illalla vaan yrittää änkeä kutsumatta kylään, eikä tajua vaikka kuinka estelee ja sanoo ett just menossa nukkumaan.

Häntä pitäisi aina olla viihdyttämässä, jos tietää että olen jonkun muun kanssa jossain, tunkee paikalle ja seuraan. Pahin oli kun tuli kaverini synttäreille kutsumatta, ei tunne kaveriani tai muitakaan sieltä. Oli kiusallista.

Meillä on kotirauhan vuoksi Lukko Ulkoovessa

Vierailija
1856/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tämmöinen:

Olin teini-ikäisenä paikallisella osuuskaupalla bongannut kivan paidan. Menin sovituskoppiin ja mietiskelin että ostanko vai en. Kun astuin pois sovituskopista, myyjä ryntäsi paikalle ja sieppasi paidan kädestäni: "Tämä paita on varattu ja olisihan se ollut sinulle liian isokin!" Sitten hän lähti ja minä jäin hölmistyneenä tuijottamaan perään. En ollut vielä päättänyt ostanko sitä, mutta eipä minulle annettu mahdollisuuttakaan!

Vierailija
1857/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrattiin kerran Metsähallituksen kämppä viikonlopuksi, mukavan pikkujärven rannalta.

Oltiin oltu vajaan tunnin verran mökillä, ja suunnittelimme saunan lämmitystä ym, kun pihaan kurvasi asuntoautolla pariskunta.

Kysyivät, että eihän haittaa, jos he tulevat autollaan tänne pihaan majoittumaan myös viikonlopuksi, niin kuin ovat tehneet useasti ennenkin.

Järkytykseltäni sain sanottua, että itse asiassa kyllä haittaa, tulimme omaan rauhaan viikonlopuksi.

Jotain selittivät, että kyllä täällä saa muutkin pihapiirissä olla ja sinne ne jäivätkin.

Velkavankkureilla liikkuvilla ei ole varaa mennä maksullisille alueille.

Huvilatonttimme naapurissa on yksityisessä omistuksessa olevaa maata, jolle ei ole vielä mitään rakennettu.

Viime kesänä siellä yksi perhe vietti viikonloppujaan asuntovaununsa kanssa. Oli niistä sen verran häiriötäkin, kun soittivat musiikkia niin kovaäänisesti että se kuului huvilan sisällekin. Sitten keksimme laittaa pari tyhjää mehiläispesälaatikkoa omalle tontille n. viiden metrin päähän rajasta. Mainittakoon, että siinä pesässä ei ollut mehiläisiä eikä edes niitä kennoja joihin ne hunajaa keräävät. Sitten kysyin naapurilta, että eihän tuollainen mehiläispesä ketään haittaa. Jostain syystä asuntovaunulla majaillut perhe vei vaununsa ja itsensä pois sieltä saman päivän aikana.

Vierailija
1858/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin koira puri mun tuolloin n. 4-vuotiasta lasta. Lapsi huusi hysteerisenä kivusta ja säikähdyksestä. Anoppi kotkotti hekotellen vieressä että ei haittaa, ja yritti saada lasta silittämään luimistelevaa hurttaansa.

Itseasiassa haittaa edelleen, vuosien jälkeenkin. Lapseni pelkää edelleen koiria, vaikka tuo purija-koira on ollut vainaa jo vuosia.

Näin kun siskoni poika veti vanhaa kissaamme hännästä. Kissa kääntyi ja napsaisi poikaa hampailla kevyesti sormille. Jälkeäkään ei jäänyt, mutta niin tuli poika itsku silmässä minulle että kissa puree. Sanoin että ei se mitään haittaa, itse vedit sitä ensin hännästä.

Ja mitä se lapsi teki ennen koiran "puraisua". Ei tainnut kuitenkaan tulla verta, sille tuskin kukaan hekottelisi, jos koira purisi lasta niin, että tulisi haava. Tervepäinen koira osaa nimenomaan varoittaa lasta niin, että asia tulee selväksi, mutta lapsi ei vahingoitu. Ja se, että ylipäätään syntyy tilanne, että koira joutuu lasta varoittamaan, on aina ihmisten vika, ei koiran.

Minunkin koirani on kerran napsauttanut hampaansa hyvin tiukasti ja selvästi yhteen muutaman sentin päässä vieraan tenavan nenänpäästä. Lapsi teki sellaisen tempun, jota koirani inhosi syvästi ja minä en osannut ennakoida lapsen yllättävää käytöstä. Lapsi säikähti (ei vahingoittunut fyysisesti) ja koira teki mielipiteensä saamastaan käsittelystä hyvin selväksi.

Vierailija
1859/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nykyään on yleistäkin tämmöinen ihme venkoilu.

Itse olen oppinut, että jos jonkun kanssa sovittu asia meinaa mennä venkoiliksi, niin sanon samantien, että ok, hyvä kun ilmoitit. Tehdään nyt ihan niin että perutaan tällä kertaa se suunnitelma, meillä olikin kyllä ihan toinenkin suunnitelma, niin toteutetaankin se. Palataan asiaan teidän kanssa sitten ensi vuonna/ joskus/ kun lehmät lentää.

Vierailija
1860/2967 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näissä erilaisissa yhteisömökeissä tilanne usein onkin se, et vuokraan (usein edulliseen) kuuluu vain se mökki, mutta pihapiiri on yhteiskäytössä edelleen. Joissain maksu koskee jopa vain petipaikkaa, eli saunat, grillit ym. Ovat edelleen omistajayhteisön käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi