Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet hankkinut sairaan koira/kissarodun?

Vierailija
30.05.2015 |

Esim. niin lyttykuonoisen rodun, että se aiheuttaa hengitysvaikeuksia, tai sitten sellaisen rodun joka miltei takuuvarmasti saa kärsiä perinnöllisistä sairauksista tai vioista. Miksi tuit eläinten ylijalostamista?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksku ne on nii ihqui ja söpöi

Vierailija
2/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiinanpalatsikoiran ja tipsun risteytys, tuli meille kodinvaihtajana 1-vuotiaana "puoliksi vahingossa" (lupasimme siis ensin pitää sen kunnes uusi koti on löytynyt, mutta se jäikin meille), kun edellinen koiramme oli kuollut. Edellinen tosin oli pk-rotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin mielenkiintoinen keskustelunavaus! Ei niillä sairaaksi jalostettujen omistajilla taida olla mitään aivotoimintaa. Musta sakemannienkin omistajat voisivat itse elää elämänsä kyykyssä kävellen ja miettiä että onks tää ihan ok!

Vierailija
4/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastin tiibetinspanielin ja persialaisen kissan huonoista oloista. Molemmat ihania luonteeltaan ja molemmat ovat saaneet elää meillä onnellisen elämän. Kissa jouduttiin lopettamaan 5-vuotiaana kroonisen hengitystieinfektion takia. Oli meillä 2 vuotta. Koira on nyt 12 ja kohta sekin joudutaan viemään piikille. Se on ollut meillä nyt 10 vuotta

Vierailija
5/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:31"]Kaksi lyttyluonoa on tässä sohvalla vieressä, mutta eipä noilla mitään ongelmia ole.
[/quote]

Aah, ootinkin näitä "No ei kyllä meidän Fifillä"-lätinöitä. Kai silti tajuat, että suurimmalla osalla lyttykuonoista on hengitysvaikeuksia (rohinaa, pihinää, röhkintää, kuorsausta, you name it) ja ostamalla lyttykuonoja tuet niiden kasvattamista ja jalostamista?
[/quote]

25 vuotta olen tätä rotua harrastanut ja myös kasvattanut, terveitä ovat kaikki mun koirat olleet. Lääkärissä on käyty rokotusten vuoksi, mutta eipä juuri muuten. Ja kyllä, synnyttävätkin ihan itse ja nopeasti. En aio rotua vaihtaa jatkossakaan.

Vierailija
6/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokseri taitaa olla aika terve lyttykuono vai luulenko vain?

Vierailija
7/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:31"]Kaksi lyttyluonoa on tässä sohvalla vieressä, mutta eipä noilla mitään ongelmia ole.
[/quote]

Aah, ootinkin näitä "No ei kyllä meidän Fifillä"-lätinöitä. Kai silti tajuat, että suurimmalla osalla lyttykuonoista on hengitysvaikeuksia (rohinaa, pihinää, röhkintää, kuorsausta, you name it) ja ostamalla lyttykuonoja tuet niiden kasvattamista ja jalostamista?
[/quote]

25 vuotta olen tätä rotua harrastanut ja myös kasvattanut, terveitä ovat kaikki mun koirat olleet. Lääkärissä on käyty rokotusten vuoksi, mutta eipä juuri muuten. Ja kyllä, synnyttävätkin ihan itse ja nopeasti. En aio rotua vaihtaa jatkossakaan.
[/quote]

Älähän nyt jauha paskaa.

Vierailija
8/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:55"]

[/quote]

Luulet vaan. Bokseri on yksi sairaimmista roduista. 

Vierailija
9/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:55"]

[/quote]

Luulet vaan. Bokseri on yksi sairaimmista roduista. 
[/quote]

Joo, tajusin itsekin. Mutta sairaudet ovat muita, ei kuonosta johtuvia.

Vierailija
10/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:55"]Bokseri taitaa olla aika terve lyttykuono vai luulenko vain?
[/quote]

Luulet vaan, pikaisen googlettelun perusteella aikamoinen vika synnynnäisiä sairauksia.

Vierailija
11/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman out of topic, mutta täällä hyvää juttu aiheesta: http://kioski.yle.fi/omat/yhden-koiran-tarina-maukka

Ja hyvä että asioille on vihdoin herätty tekemään jotain: http://www.kennelliitto.fi/uutiset/uudet-ohjeet-koirien-terveyden-tarkkailuun-koiranayttelyissa

Hlökohtaisesti en ikinä ottaisi eettisistä syistä itselleni esim. mäyräkoiraa, mopsia tai saksanpaimenkoiraa. Ihminen on sairas kun tehtailee tarkoituksella koiran irvikuvia. Ja kaikki eivät edes näe siinä mitään kummallista! Herätkää.

Vierailija
13/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mopsi. Olin tietämätön, vaikka otin asioista selvää. Ostin koirani kasvattajalta ja tutkein emää ja oli oikein virkku, eikä röhissyt, hyvät paperit. Isäkin oli suuri sieraiminen ja menestynyt mitä tutkin netistä. Minun koirani ei vain perinyt näitä omibaisuuksia, on sairas ja kadun valintaani. Toisaalta kiltimpää ja rakastavampaa koiraa saa hakea. Ja jos joku tuttu harkitseekaan mopsin ottamamista niin kiellän jyrkästi. Ylijalostettu, valitettavasti.

Vierailija
14/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:31"]Kaksi lyttyluonoa on tässä sohvalla vieressä, mutta eipä noilla mitään ongelmia ole.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Älähän nyt jauha paskaa.
[/quote]

Mikäköhän osa oli paskan jauhamista?

Vierailija
15/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä typerin perustelu sairaan koirarodun valinnalle olen kuullut olevan "mä tiedän jo mitä sairauksia sillä voi olla, on tuttu rotu". Hänellä oli siis aiemmin saman rodun edustaja.

Vierailija
16/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:48"]Pelastin tiibetinspanielin ja persialaisen kissan huonoista oloista. Molemmat ihania luonteeltaan ja molemmat ovat saaneet elää meillä onnellisen elämän. Kissa jouduttiin lopettamaan 5-vuotiaana kroonisen hengitystieinfektion takia. Oli meillä 2 vuotta. Koira on nyt 12 ja kohta sekin joudutaan viemään piikille. Se on ollut meillä nyt 10 vuotta
[/quote]

Lisään vielä että kissaa siis hoidettiin erilaisilla lääkityksillä ja ravattiin eläinlääkärissä koko sen kahden vuoden ajan niin että rahaa meni n. 2000€ ja lopulta sekä eläinlääkäri että minä ja mieheni olimme sitä mieltä että kissan on aika päästä ikuiseen uneen. Loppuvaiheessa syöminenkin oli jo hankalaa.

Koiralla on krooninen sarveiskalvontulehdus, alkoi jo 2-3 vuoden iässä. Silmien verkkokalvo on vaurioitunut ja näkö on heikentynyt. Koirankin kanssa on eläinlääkärissä ravattu ja erilaisia simätippoja ja voiteita kokeiltu. Myös kissalla oli silmätipat ja silmätulehduksia.

Jos olisin uutta eläintä hankkimassa, niin en ottaisi kumpaakaan rotua. Ja näin jälkikäteen mietittynä jos meille tulisi huonoista oloista tällaisia eläimiä, veisin piikille. Nyt kun on nähnyt miten nämä sairaudet haittaavat muuten niin elämäniloista eläintä.

Vierailija
17/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään niitä murtovarkaita tulee rajojen ulkopuoleltakin, tämä juttu on julkaistu viikko sitten:
"Liikemurrot lisääntyivät Keski-Suomessa viime vuonna peräti 76 prosenttia ja asuntomurrot lähes 30 prosenttia. Kasvua selittää poliisin mukaan ulkomaalaisten rikollisten määrän lisääntyminen."

http://yle.fi/uutiset/kutsumattomia_vieraita_entista_useammin__murrot_lisaantyivat_keski-suomessa/7751144

Vierailija
18/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho väärä ketju, pahoittelen

38

Vierailija
19/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidän mielestänne olisi hyväksyttävä rotu?

Vierailija
20/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monella rodulla on jotain, jollei fyysisistä (esim. lyttykuono, roikkuvat silmäluomet, epäsuhtaiset raajat) ominaisuuksista johtuvaa ongelmaa, niin perinnöllisiä sairauksia, (silmäsairaudet, sydän, syöpä, epilepsia ym....). Ja sisäsiittoisuus lisää näitä ongelmia.
Sekarotuiset on lähtökohtaisesti terveempiä, mutta niissäkin on ongelmansa, onko vastuullisesti teetetyt ym. asiat kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi