Mikä siinä lahjatoiveiden noudattamisessa on niin vaikeaa?
Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.
Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:09"]
Minulla on edelleen käytössä 15 vuotta sitten opiskeluaikana ostetut mittanauha, kangas-, lanka- ja paperisakset ja koulussa tehty neulatyyny. Nuppineuloja on pitänyt pari kertaa ostaa uusia, ei siksi että ne olisivat kuluneet vaan olen uskomattoman tehokas hukkaamaan niitä. [/quote]
Mitä nuppineuloja sulla on ja kuinka vähän käytät niitä, jos 15 vuodessa olet vain pari kertaa joutunut uusimaan? Vai teroitatko ne välillä?
[/quote]
Jotain tavallisia neuloja käsityöliikkeestä. Käytän kyllä neuloja muutenkin aika vähän, nopeampaa niin. Tähän viiteentoista vuoteen on kyllä mahtunut joitakin vuosia kun olen ommellut vain harrastuksena.
[/quote]
Mitä sulla on neulatyynyn täytteenä? Mun neulojen nopea tylsyminen saattais johtua siitäkin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:22"]
Minulla on edelleen käytössä 15 vuotta sitten opiskeluaikana ostetut mittanauha, kangas-, lanka- ja paperisakset ja koulussa tehty neulatyyny. Nuppineuloja on pitänyt pari kertaa ostaa uusia, ei siksi että ne olisivat kuluneet vaan olen uskomattoman tehokas hukkaamaan niitä. [/quote]
Mitä nuppineuloja sulla on ja kuinka vähän käytät niitä, jos 15 vuodessa olet vain pari kertaa joutunut uusimaan? Vai teroitatko ne välillä?
[/quote]
Jotain tavallisia neuloja käsityöliikkeestä. Käytän kyllä neuloja muutenkin aika vähän, nopeampaa niin. Tähän viiteentoista vuoteen on kyllä mahtunut joitakin vuosia kun olen ommellut vain harrastuksena.
[/quote]
Mitä sulla on neulatyynyn täytteenä? Mun neulojen nopea tylsyminen saattais johtua siitäkin.
[/quote]
Vanua.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanua.
[/quote]
Ai jaa, luulin että se just tylsyttää neulat.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:59"]
Tirsk... Ne perustyövälineet jokaisella ompelijalla eli ne kaikki kuluvat: liidut, mitat, sakset, neulat jne. eivät eroa ompelukoneliikkeestä ostettuna yritystukkurin tuotteista, sillä ne tukkurit myyvät myös ompelukoneliikkeille. Teollisuuskoneet ovatkin sitten asia erikseen, mutta pointti olikin ettei tää ap:n imbesilli jälkikasvu tätä tajua. Mut ehkä se haluaakin nupparinsa ja saksensa kullattuina ja vaatturinliitunsa sävy sävyyn ompeluateljeensa greigen kokolattiamaton kanssa.
[/quote]
En ole ap:n kullannuppu enkä tiedä mitä hän haluaa, joten vastaan vain omasta puolestani. Minulla on edelleen käytössä 15 vuotta sitten opiskeluaikana ostetut mittanauha, kangas-, lanka- ja paperisakset ja koulussa tehty neulatyyny. Nuppineuloja on pitänyt pari kertaa ostaa uusia, ei siksi että ne olisivat kuluneet vaan olen uskomattoman tehokas hukkaamaan niitä. Liituna käytän tavallisia taululiituja, ostettu aikanaan kokonainen laatikollinen Tiimarista, kiitos vinkistä harjoittelupaikalle.
Jos minun välineeni ovat kestäneet näin kauan, niin eiköhän ap:n tyttärelläkin jo ilmeisesti olemassa olevat tavarat kestä vielä paljon pidempään kuin lahjakortti on voimassa. Että jos joku tässä on imbesilli, niin se ei arvatenkaan ole ap:n tytär.
Huomautettakoon vielä, että itse en ole tarvinnut paikkakuntamme ompelukoneliikkeen palveluita mihinkään muuhun kuin saumurin korjaukseen, perushuollon osaan tehdä oikein hyvin itse.
[/quote]
En ole sama jolle vastaat, mutta oletko ikinä kuljettanut niitä välineitä kodin ulkopuolelle ja ompeletko työksesi jolloin välineet kuluvat aivan eri tavalla kuin satunnaisessa käytössä? Jos ap:n tytär aikoo ammatikseen ommella niin niitä välineitä todella kuluu, katoaa ja hajoaa kun niitä käytetään tunteja päivässä.
[/quote]
Olen ommellut työkseni, tällä hetkellä tosin en omalla koneellani. Ja kuten sanottu, käytän niitä nuppineulojani aika vähän. Enkä kuskaile työvälineitäni työhuoneen ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanua.
[/quote]
[/quote]
En ole ainakaan huomannut.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanua.
[/quote]
[/quote]
En ole ainakaan huomannut.
[/quote]
Tosi moni ompelun harrastaja ainakin on näin sanonut.
Monet vanhemmat haluavat antaa lahjan josta jää joku "muisto" Ja saattavat ajatella että raha menee rillutteluun.
Ymmärrän. Melkein toiveiden mukainen lahja on pahempi kuin lahja joka ei ole sinne päinkään.
ongelmana on suomalainen kova piä.
Vieraiden velvollisuus ei ole ostaa ompelukonetta tyttärellesi. Lahjasta tulee aina olla kiitollinen. Jos ei ole, on epäkohtelias. Lahjaa ei ole ylipäätään pakko tuoda. Kukkapuska tai halauskin voi toimia onnitteluna.
Jotkut ihmiset haluavat mieluummin antaa lahjakortin kuin rahaa, jotta raha varmasti käytetään järkevään tarkoitukseen. Voihan sen lahjakortin silti aina myydä vaikka huutiksessa... ja eiköhän sieltä ompelukoneliikkeestä jotain muutakin järkevää voi ostaa - vaikka lankoja?
Joku ihminen saattaa protestoida koko lahjalistasysteemiä vastaan. Joku ajattelee, ettei ole kohteliasta kertoa lahjatoiveistaan, koska se on ikäänkuin kerjäämistä.
...
Silti ymmärrän sinua ja tytärtäsi, mutta toin nyt vain esille erilaisia näkökulmia.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:20"]
Vieraiden velvollisuus ei ole ostaa ompelukonetta tyttärellesi. Lahjasta tulee aina olla kiitollinen. Jos ei ole, on epäkohtelias. Lahjaa ei ole ylipäätään pakko tuoda. Kukkapuska tai halauskin voi toimia onnitteluna.
Jotkut ihmiset haluavat mieluummin antaa lahjakortin kuin rahaa, jotta raha varmasti käytetään järkevään tarkoitukseen. Voihan sen lahjakortin silti aina myydä vaikka huutiksessa... ja eiköhän sieltä ompelukoneliikkeestä jotain muutakin järkevää voi ostaa - vaikka lankoja?
Joku ihminen saattaa protestoida koko lahjalistasysteemiä vastaan. Joku ajattelee, ettei ole kohteliasta kertoa lahjatoiveistaan, koska se on ikäänkuin kerjäämistä.
...
Silti ymmärrän sinua ja tytärtäsi, mutta toin nyt vain esille erilaisia näkökulmia.
[/quote]
Tietysti tyttö kiitti kaikista lahjoista. Eikä se mielestäni ole mitään rahan kerjäämistä, että kerroin tytön toiveesta lahjatoiveita kysyville.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:20"]
...
[/quote]
Tietysti tyttö kiitti kaikista lahjoista. Eikä se mielestäni ole mitään rahan kerjäämistä, että kerroin tytön toiveesta lahjatoiveita kysyville.
[/quote]
Juu, lahjalistat ovat ihan yleinen käytäntö, mutta joku siitä huolimatta saattaa olla eri mieltä. Meitä on moneen junaan.
Käytöksen kultainen kirja on kyllä aikamoista kettuilua.
Jaa, olen antanut monta kertaa käytöksen kultaisen kirjan ja ei tosiaan ole kettuilua. Hyviä elämänohjeita.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:24"]
[/quote]
Ehkä ns alempi sosiaaliluokka pitää niitä hienostelun koukeroita kettuiluna, mutta ylemmille sosiaaliluokille ne ovat selkäpiihin iskostuneita normeja, joiden noudattamatta jättäminen on kätäströöf.
Vai tarkoititko, että tässä ketjussa käytöstapoihin viittaaminen on kettuilua?
[/quote]
Ehkä antajalla oli jotakin aavistusta käytöksestä tai ainakin oletuksia sen perityvyydestä ainakin jos asiaan ei edes yritetä puuttua.
[/quote]
Onhan se... Onneksi tyttö itse otti sen loppujen lopuksi huumorilla. Ja onhan siinä paljon tärkeää tietoa itse kullekin.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:27"]
[/quote]
Ehkä ns alempi sosiaaliluokka pitää niitä hienostelun koukeroita kettuiluna, mutta ylemmille sosiaaliluokille ne ovat selkäpiihin iskostuneita normeja, joiden noudattamatta jättäminen on kätäströöf.
Vai tarkoititko, että tässä ketjussa käytöstapoihin viittaaminen on kettuilua?
[/quote]
aa... sori, nyt mä vasta muistin, että ap:n tytär sai kirjan lahjaksi. Mutta siis hei: tuo käytöksen kultainen kirja on ihan tyypillinen valmistujaislahja. Ei siitä kannata loukkaantua. Eikä tarvitse ottaa edes huumorilla. Se on varmasti ihan hyvästä sydämestä annettu, ja tarkoitettu tuomaan iloa elämän varrelle. Hyvät tavat kaunistavat :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:59"]
Tirsk... Ne perustyövälineet jokaisella ompelijalla eli ne kaikki kuluvat: liidut, mitat, sakset, neulat jne. eivät eroa ompelukoneliikkeestä ostettuna yritystukkurin tuotteista, sillä ne tukkurit myyvät myös ompelukoneliikkeille. Teollisuuskoneet ovatkin sitten asia erikseen, mutta pointti olikin ettei tää ap:n imbesilli jälkikasvu tätä tajua. Mut ehkä se haluaakin nupparinsa ja saksensa kullattuina ja vaatturinliitunsa sävy sävyyn ompeluateljeensa greigen kokolattiamaton kanssa.
[/quote]
En ole ap:n kullannuppu enkä tiedä mitä hän haluaa, joten vastaan vain omasta puolestani. Minulla on edelleen käytössä 15 vuotta sitten opiskeluaikana ostetut mittanauha, kangas-, lanka- ja paperisakset ja koulussa tehty neulatyyny. Nuppineuloja on pitänyt pari kertaa ostaa uusia, ei siksi että ne olisivat kuluneet vaan olen uskomattoman tehokas hukkaamaan niitä. Liituna käytän tavallisia taululiituja, ostettu aikanaan kokonainen laatikollinen Tiimarista, kiitos vinkistä harjoittelupaikalle.
Jos minun välineeni ovat kestäneet näin kauan, niin eiköhän ap:n tyttärelläkin jo ilmeisesti olemassa olevat tavarat kestä vielä paljon pidempään kuin lahjakortti on voimassa. Että jos joku tässä on imbesilli, niin se ei arvatenkaan ole ap:n tytär.
Huomautettakoon vielä, että itse en ole tarvinnut paikkakuntamme ompelukoneliikkeen palveluita mihinkään muuhun kuin saumurin korjaukseen, perushuollon osaan tehdä oikein hyvin itse.
[/quote]
En ole sama jolle vastaat, mutta oletko ikinä kuljettanut niitä välineitä kodin ulkopuolelle ja ompeletko työksesi jolloin välineet kuluvat aivan eri tavalla kuin satunnaisessa käytössä? Jos ap:n tytär aikoo ammatikseen ommella niin niitä välineitä todella kuluu, katoaa ja hajoaa kun niitä käytetään tunteja päivässä.