Kaverin häihin vain talkooavuksi..
Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä.
Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?
Kommentit (64)
Luottaa sinuun että homma toimii? Ja siinä on sitten häälahjakin valmiina...
Vedä johtopäätökset.
Ellei ystäväsi ole tosi köyhä, tai kutsuu piheyttään vain ja ainoastaan "pakolliset" kutsuvieraat, esim lähisukulaiset, niin voit vetää johtopäätökset asiasta; et merkitse ystävällesi niin paljon kuin olet luullut. Olet se kiltti ja auttavainen kaveri, johon voi luottaa mutta joka olisi itselle niin tärkeä, että kutsuisi vieraana. Olet siis tärkeä hänelle auttajan roolissa, ei sinänsä ystävänä.
Toinen asia on, mitä itse tuumaat tästä asiasta.
Miten muut morsion ystävät ovatko he saaneet kutsun juhliin vai "orjaksi"
Itse en menisi, minullekin sattuisi mieluisampaa touhua ko. päivälle. Ja voi olla että kertoisin tämän ehkä hieman myöhemmin...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"]
Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?
[/quote]
Eikö kukaan osaa vastata?
Eihän tuossa muuta vikaa ollut kuin se, että häiden viettäjä oli niin mölli ettei tajunnut "kutsua" ap:tä vieraaksi, jonka häälahja voi sitten olla tuo tarjoilijanhomma.
Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?
[/quote]
Et ole typerä. Kaveri ei halua sinua juhlimaan kanssaan. Hän haluaa vain hyötyä. Olisit ilmainen keittiöpiika. Sijassasi en menisi missään tapauksessa. Toteaisin kiitos ei, on muita suunnitelmia.
Älä mene. Sinulla on jo nyt loukattu olo niin voit olla varma, että huhkittuasi ilmaisena piikana se olo ei helpota. Se muuttuu v#tutukseksi joka jää hiertämään mieleen. Tiedän kokemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"]
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?
[/quote]
Eikö kukaan osaa vastata?
Eihän tuossa muuta vikaa ollut kuin se, että häiden viettäjä oli niin mölli ettei tajunnut "kutsua" ap:tä vieraaksi, jonka häälahja voi sitten olla tuo tarjoilijanhomma.
[/quote]
Lukaise vaikka muutama kommentti, joissa on kuvailtu mitä tuo "auttaminen" käytännössä tarkoittaa. Ap olisi koko päivän töissä ja "ruokapalkkaakaan" ei välttämättä ehdi päivän aikana nauttia.
Juhlissa työntekijöiden päivä menee siten, että paikalle tullaan hyvissä ajoin ennen juhlakansaa, sillä ruoat pitää kuumentaa, perunat keittää, noutopöytä kattaa ä, ruokapöydän liinoittaa ja ehkä täytekakkukin koristella... Ehkä pitää juosta kauppaankin, kun servetit olivatkin unohtuneet.
Vieraiden saapuessa työntekijät tarjoilevat kuohuviinin. Kohta sen jälkeen aletaankin viedä ruokia noutopöytään ja ruokailun aikana täytetään tarjoiluastioita, korjataan ruokapöydistä pois jo ruokailleiden astioita ja pyyhitään tarvittaessa pöytiä, kun joltain on kuitenkin kaatunut jotain pöydälle.
Sitten onkin vuorossa noutopöydän siivous ja kahvipöydän kattaminen. Huolehditaan, että kahvi riittää ja käydään tarjoamassa vieraille pariin otteeseen lisäkupillista.
Vieraiden lähdettyä alkaa tilojen järjestely, tiskaaminen, siivoaminen, ruokien pakkaaminen ja roskien vieminen. Tämän jälkeen voi miettiä, että kun homma kerran on niin helppoa ja vain "ruokapalkalla" tehtävää, niin miksi ihmeessä pitopalvelut laskuttavat työstä? Jokainen talkooapua pyytävä voi myöskin itse miettiä, että kuinka paljon on itse auttanut muita.
Kaverisi on aika röyhkeä pyytäessäsi sinua. Älä mene. Palkatkoon apulaiset pitopalvelusta.
Ymmärtäisin jos ystäväsi on todella köyhä ja haluaa pitää häät vain omalle perheenjäsenille esim. vanhemmille ja sisaruksille, eikä muita kutsuvieraita.
Muuten en, ja sinuna tekisin omat johtopäätökseni ystävyydestä ja enkä menisi kuokkavieraaksi edes talkoohengessä ja ruokapalkalla. Ystävyytenne ei näytä merkitsevän hänelle mitään, jos ei ole edes kertonut syytä, miksi ei kutsua ole tullut. On hyväksikäytön makua.
Minun ystävä pyysi apua hiusten ja meikinlaittoon kun oli tyttären lakkiaiset. Menin sitten laikkiais aamuna laittamaan hiukset ja meikin ja tarjosi kahvit ja toivotti hyvää viikonloppua. En saanut kutsua lakkiaisiin
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:10"]
Minun ystävä pyysi apua hiusten ja meikinlaittoon kun oli tyttären lakkiaiset. Menin sitten laikkiais aamuna laittamaan hiukset ja meikin ja tarjosi kahvit ja toivotti hyvää viikonloppua. En saanut kutsua lakkiaisiin
[/quote]
Hassua varsinkin kun lakkiaset on perinteisesti olleet sellaiset "avoimet" juhlat joihin kuka tahansa voi piipahtaa onnittelemaan ylioppilasta. Näin sitten voidaan kiertää monissakin lakkiaisissa saman päivän aikana.
Miten muut kaverit? Onko muita pyydetty töihin, vai olisitko ainut talkolainen?
Jos olis muita talkolaisia menisin, jos muut kaverit ois vieraina en menis.
Tähän perustuu se, että "me juhlittiin häitä halvalla". Kaverit auttaa, tädit auttaa, sulhasen veljet auttaa jne. eikä mistään tarvitse maksaa. Todellisuudessa samalla osoitetaan talkoolaisille se paikka, joka heillä on hääparin silmissä eli kiva, että teistä on hyötyä, mutta ei me teitä juhliin haluta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:10"]
[/quote]
Hassua varsinkin kun lakkiaset on perinteisesti olleet sellaiset "avoimet" juhlat joihin kuka tahansa voi piipahtaa onnittelemaan ylioppilasta. Näin sitten voidaan kiertää monissakin lakkiaisissa saman päivän aikana.
[/quote]
en minä ainakaan mene ystävien juhliin jos ei pyydetä
[/quote]
Meilläpäin on kyllä suurimmalla osalla paikallislehdessä avoin kutsu tulla yo-juhliin. Ei sinne mitään eri kutsuja lähetellä. Vai onko tämäkin perinne etelästä päin muuttumassa?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:10"]
[/quote]
[/quote]
en minä ainakaan mene ystävien juhliin jos ei pyydetä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:05"]
Et mene. Toi ei ole mitään ystävyyttä, se on hyväksikäyttöä. Miehen pitkäaikainen hyvä ystävä meni naimisiin. Oltiin tutustuttu morsiameenkin ja vietetty yhteisiä illanistujaisia. Kutsu tuli kuitenkin vain miehelleni (oltiin jo oltu monta vuotta naimisissa). Mehän tietty luultiin että noi kutsut on ilman muuta aina pareille vaikka sitä vaimon nimeä ei siinä olisikaan. Niin me tälläydyttiin sinne häihin kumpikin ja laitettiin tietty kunnon lahjakin. Häissä morsian sitten tuli sanomaan mulle, että se kutsu oli kylläkin tarkotettu vaan mun miehelle, ei mulle. Uuups, kyllä rupes nolottaan siinä ja pyytelin anteeksi. Myöhemmin kyllä v*, samoin mun miestä. Pikkuhiljaa jäi se ystävyys. Jos jokin asia ystävässä alkaa vaivaamaan ja siitä ei voi suoraan keskustella ystävän kanssa, niin eihän se mitään ystävyyttä silloin ole.
[/quote]
Eikä, miten on edes kehdannut oikein tulla sanomaan, että sinua ei ollut kutsuttu! Hyvä vaan, että tommonen ihminen on jäänyt.