Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin häihin vain talkooavuksi..

Vierailija
30.05.2015 |

Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä.

Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeeton keuhkokuume vie voimat, ei pysy tarjotinkaan kädessä.

Vierailija
22/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"]

Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat? 
[/quote]

Kaikesta päätellen et ole ollut järjestämässä juhlia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"] Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään? [/quote]   En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?  [/quote] Kaikesta päätellen et ole ollut järjestämässä juhlia.

[/quote]

Olen ollut järjestämässä ja tekemässä moniakin juhlia talkooapuna, eikä sitä tarvitse järjestää niin, että pari ihmistä raataa sianpieremästä myöhään iltaan ja tekee kaiken, vaan hommat jaetaan. Silloin jokaisen työkuorma on kohtuullinen sekä työmäärältään että kestoltaan ja voi olla juhlissa muuten mukana. Ostettu ammattiapu on sitten erikseen. Isommissa juhlissa yleensä työtiimin pomona on ammattilainen tai muuten kokenut ihminen, joka nakittaa tehtävät. etukäteen käydään hänen kanssaan läpi kaikki tarvittavat jutut niin että  esimerkiksi ne servetit ei jää ostamatta ja jäät noutamatta.

Vierailija
24/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"] Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään? [/quote]   En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?  [/quote] Kaikesta päätellen et ole ollut järjestämässä juhlia.

[/quote]

Olen ollut järjestämässä ja tekemässä moniakin juhlia talkooapuna, eikä sitä tarvitse järjestää niin, että pari ihmistä raataa sianpieremästä myöhään iltaan ja tekee kaiken, vaan hommat jaetaan. Silloin jokaisen työkuorma on kohtuullinen sekä työmäärältään että kestoltaan ja voi olla juhlissa muuten mukana. Ostettu ammattiapu on sitten erikseen. Isommissa juhlissa yleensä työtiimin pomona on ammattilainen tai muuten kokenut ihminen, joka nakittaa tehtävät. etukäteen käydään hänen kanssaan läpi kaikki tarvittavat jutut niin että  esimerkiksi ne servetit ei jää ostamatta ja jäät noutamatta.
[/quote]

Näin tosiaan ihannetilanteessa, kun tehtävät on etukäteen mietitty, työntekijöiden työpäivä on kohtuullisen mittainen ja paikalla on riittävästi myös ammattitaitoista väkeä. Aina vaan ei näin ole, kuten edellä olleista kommenteista on voinut lukea.

Vierailija
25/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"] Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään? [/quote]   En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?  [/quote]   Eikö kukaan osaa vastata? Eihän tuossa muuta vikaa ollut kuin se, että häiden viettäjä oli niin mölli ettei tajunnut "kutsua" ap:tä vieraaksi, jonka häälahja voi sitten olla tuo tarjoilijanhomma. [/quote] Lukaise vaikka muutama kommentti, joissa on kuvailtu mitä tuo "auttaminen" käytännössä tarkoittaa. Ap olisi koko päivän töissä ja "ruokapalkkaakaan" ei välttämättä ehdi päivän aikana nauttia. Juhlissa työntekijöiden päivä menee siten, että paikalle tullaan hyvissä ajoin ennen juhlakansaa, sillä ruoat pitää kuumentaa, perunat keittää, noutopöytä kattaa ä, ruokapöydän liinoittaa ja ehkä täytekakkukin koristella... Ehkä pitää juosta kauppaankin, kun servetit olivatkin unohtuneet. Vieraiden saapuessa työntekijät tarjoilevat kuohuviinin. Kohta sen jälkeen aletaankin viedä ruokia noutopöytään ja ruokailun aikana täytetään tarjoiluastioita, korjataan ruokapöydistä pois jo ruokailleiden astioita ja pyyhitään tarvittaessa pöytiä, kun joltain on kuitenkin kaatunut jotain pöydälle. Sitten onkin vuorossa noutopöydän siivous ja kahvipöydän kattaminen. Huolehditaan, että kahvi riittää ja käydään tarjoamassa vieraille pariin otteeseen lisäkupillista. Vieraiden lähdettyä alkaa tilojen järjestely, tiskaaminen, siivoaminen, ruokien pakkaaminen ja roskien vieminen. Tämän jälkeen voi miettiä, että kun homma kerran on niin helppoa ja vain "ruokapalkalla" tehtävää, niin miksi ihmeessä pitopalvelut laskuttavat työstä? Jokainen talkooapua pyytävä voi myöskin itse miettiä, että kuinka paljon on itse auttanut muita.

[/quote]

Noinko se sitten on ap:n tapauksessa?

Vierailija
26/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

Mutta jos ei ap.n tapauksessa ole montaa, joille hommat jaetaan.

Itsekin olen ollut yksissä juhlissa jopa vieraana, keneltä pyydettiin, että voisiko hiukan auttaa. No tein 8 tunnin työpäivän ilmaiseksi ja palkaksi sain kupin kahvia urakan loputtua. Ei ollut ketään, kenelle jakaa hommia, kun hommaan oli nakitettu vain yksi ihminen minun lisäksi ja sitten oli epämääräisesti kaverit lupailleet auttaa, mitä ei sitten näkynyt.

Toiste en lupaa ruokapalkalla, enkä millään enää vähän autella juhlissa, koska se meinaa ilmaista pitopalvelun pitoa ystävälle.

Vierailija
27/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"] Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään? [/quote]   En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?  [/quote]   Eikö kukaan osaa vastata? Eihän tuossa muuta vikaa ollut kuin se, että häiden viettäjä oli niin mölli ettei tajunnut "kutsua" ap:tä vieraaksi, jonka häälahja voi sitten olla tuo tarjoilijanhomma. [/quote] Lukaise vaikka muutama kommentti, joissa on kuvailtu mitä tuo "auttaminen" käytännössä tarkoittaa. Ap olisi koko päivän töissä ja "ruokapalkkaakaan" ei välttämättä ehdi päivän aikana nauttia. Juhlissa työntekijöiden päivä menee siten, että paikalle tullaan hyvissä ajoin ennen juhlakansaa, sillä ruoat pitää kuumentaa, perunat keittää, noutopöytä kattaa ä, ruokapöydän liinoittaa ja ehkä täytekakkukin koristella... Ehkä pitää juosta kauppaankin, kun servetit olivatkin unohtuneet. Vieraiden saapuessa työntekijät tarjoilevat kuohuviinin. Kohta sen jälkeen aletaankin viedä ruokia noutopöytään ja ruokailun aikana täytetään tarjoiluastioita, korjataan ruokapöydistä pois jo ruokailleiden astioita ja pyyhitään tarvittaessa pöytiä, kun joltain on kuitenkin kaatunut jotain pöydälle. Sitten onkin vuorossa noutopöydän siivous ja kahvipöydän kattaminen. Huolehditaan, että kahvi riittää ja käydään tarjoamassa vieraille pariin otteeseen lisäkupillista. Vieraiden lähdettyä alkaa tilojen järjestely, tiskaaminen, siivoaminen, ruokien pakkaaminen ja roskien vieminen. Tämän jälkeen voi miettiä, että kun homma kerran on niin helppoa ja vain "ruokapalkalla" tehtävää, niin miksi ihmeessä pitopalvelut laskuttavat työstä? Jokainen talkooapua pyytävä voi myöskin itse miettiä, että kuinka paljon on itse auttanut muita.

[/quote]

Noinko se sitten on ap:n tapauksessa?
[/quote]

Siihen varmaan osaa vastata vain ap:n talkooavuksi pyytänyt morsian. Eikös tuo ollut vain kuvaus mahdollisen juhlapäivän kulusta?

Tosin lisäisin vielä juhlapaikan koristelut ja jos kyse on häistä, niin varmaan juhlat eivät lopu kahveihin, vaan jonkun pitää hoitaa vielä illankin tarjoilut.

Vierailija
28/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa. Kyseessä kuitenkin minulle kaveri ja ystävä, mutta tosiaan ehkä en ole hänelle niin tärkeä mitä ajattelin. En tiedä vielä menenkö vaiko enkö, koska talkoon jälkeen voisi jäädä sitten bilettämään... Kai. /Ap

Vierailija
29/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt helkutissa mene ap!

Mä en todellakaan menis vain siksi, että voisin EHKÄ jäädä talkoiden jälkeen bilettämään... "Ystäväsi" on täysin k-pää...!!!!

Vierailija
30/64 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ystäväsi ilmaisi tuon asian että tule auttamaan valmisteluissa,tai et saa kutsua? Erikoista minusta,itse en ainakaan alistuis moiseen...

Vierailija
31/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:43"]Harmittaa. Kyseessä kuitenkin minulle kaveri ja ystävä, mutta tosiaan ehkä en ole hänelle niin tärkeä mitä ajattelin. En tiedä vielä menenkö vaiko enkö, koska talkoon jälkeen voisi jäädä sitten bilettämään... Kai. /Ap
[/quote]

Mulla on kokemusta "ystävän" miehen 40-vuotisjuhlissa piikomisesta. Piti olla helppo laittaa valmiit ruoat tarjolle ja kotiinkin muka piti päästä juhlien jälkeen. Juhlien jälkeen sitten olikin vuorossa siivoaminen. Onneksi noissa talkoissa oli mukana myös toinenkin tuttu piikomassa, sillä juhlapaikalla tuli vastaan monta muutakin odottamatonta asiaa. Esimerkiksi kahvinkeitin oli rikki ja tarjoiluastiota ei ollut riittävästi.

Joten ihan kovin paljon en pistäisi sen varaan, että ehdit talkoista bilettämään.

Vierailija
32/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän näistä asioista ei voi puhua asiallisesti ja syyttelemättä suoraan? Pyytäjä ei luultavasti tarkoita mitään pahaa, saattaa olla tottunut tuollaiseen talkoomenoon suvussaan/lähipiirissään/tms. Voi silti sanoa ilman kummempia draamoja, että minusta tuntuu tällainen pahalta ja alentavalta, että kelpaan vain piian hommiin, toivon ettet loukkaannu siitä että en nyt suostu.

Always assume the best.

Vierailija
33/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin AP niin minulle valitettavasti sattuisi muuta menoa tuolloin. Ilmoittaisin asiasta toki hyvissä ajoin etukäteen niin että voisivat palkata jonkun muun tilalleni. Kuullostaa hyväksikäyttämiseltä.

Vierailija
34/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaasona olleena tiedän, ettei häissä homma lopu kesken. Onneksi ei enää ikinä tarvitse tehdä tuota hommaa!

Vierailija
35/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä pahaa tässä on. Ok, en itse kehtaisi pyytää ketään kaveriani, mutta minulla on paljon sellaisia kavereita, joiden voisin kuvitella pyytävän minua avuksi pienen piirin häihinsä. Tavallaan se on osoitus luottamuksesta, ja mielelläni minä kaveria auttaisin. Ok, olettaisin ehkä, että saan sitten jäädä juhlimaan loppuillaksi kun työt on tehty.

Vierailija
37/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kaksipiippuinen juttu, koska Toisaalta tarvittiin häihimme joku tuttu pitämään huolta, että homma pelaa tarjoilijoiden kanssa ja että tekevät todella, mitä on pyydetty. Pyysin siis hyvää ystävääni tähän hommaan, mutta toki oli kutsuttu juhlaan ja sanoin, ettei missään tapauksessa tuo lahjaa, koska tuo oli jo niin paljon pyydetty. Ehti myös hyvin nauttia juhlista, koska tarjoilijoilla oli homma hallussa. Jäin itse ystäväni kanssa siivoamaan häiden jälkeen. 

Vierailija
38/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus suosittua talkooapua juhlissa ja siinähän juhlat meni keittiössä työskennellen ja muita vieraitakin pääsin näkemään lähinnä alkumaljoja tarjoillessani tai kahvia kaataessani. Enää voisin suostua tuollaisiin talkoisiin vain läheisille sukulaisilleni.

Näissäkin oli niin, etten ollut riittävän hyvä ystävä, jotta olisin saanut kutsun juhliin. Sen sijaan ilmaiseksi avuksi kelpaisin kyllä. Juhlien järjestäjä halusi tietysti vain päästä itse halvalla, jolloin talkooväkeä käyttämällähän se onnistui.

Varmaan taas tänäkin kesänä useammatkin juhlat hoituvat siten, että joku (liian) kiltti ihminen antaa vapaa-aikaansa muiden hyväksi. Ainakin itse nykyisin totean noihin talkookutsuihin, että minulla on sen vähän vapaita viikonloppuja, että pidän ne mieluiten vapaana.

Vierailija
39/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:05"]Et mene. Toi ei ole mitään ystävyyttä, se on hyväksikäyttöä. Miehen pitkäaikainen hyvä ystävä meni naimisiin. Oltiin tutustuttu morsiameenkin ja vietetty yhteisiä illanistujaisia. Kutsu tuli kuitenkin vain miehelleni (oltiin jo oltu monta vuotta naimisissa). Mehän tietty luultiin että noi kutsut on ilman muuta aina pareille vaikka sitä vaimon nimeä ei siinä olisikaan. Niin me tälläydyttiin sinne häihin kumpikin ja laitettiin tietty kunnon lahjakin. Häissä morsian sitten tuli sanomaan mulle, että se kutsu oli kylläkin tarkotettu vaan mun miehelle, ei mulle. Uuups, kyllä rupes nolottaan siinä ja pyytelin anteeksi. Myöhemmin kyllä v*, samoin mun miestä. Pikkuhiljaa jäi se ystävyys. Jos jokin asia ystävässä alkaa vaivaamaan ja siitä ei voi suoraan keskustella ystävän kanssa, niin eihän se mitään ystävyyttä silloin ole.
[/quote]

Wau, miten joku kehtaa edes nolata toisen tuolla tavoin vaikka ajatteluvirhe olisi tapahtunutkin. Olen hämmentynyt :O

Vierailija
40/64 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vieraaksi kutsuttu, olet palvelusväkeä. Pyydä maksu.