Kaverin häihin vain talkooavuksi..
Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä.
Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?
Kommentit (64)
Mä en menisi. Jos en kerran ole niin hyvä ystävä, että häihin kutsutaan, en mene piikomaankaan. Korvausta vastaan voisin harkita. Parhaan ystäväni kanssa olemme auttaneet toisiamme vastavuoroisesti, mutta ei häissä, koskaan parhaan ystävän on halunnut sinne ihan vieraaksi.
Itse voisin mennä auttamaan, jos saisin lupauken sitten vastavuoroisuudesta eli ystäväsi tulisi sitten vuorostaan auttamaan johonkin sinun/teidän perheen juhliin.Tosin hiukankaan suuremmat häät on iso ponnistus hoitaan talkoovoimin ja moni ammattimainen pitopalvelu ei oikein ole mielissään, jos hinnasta aletaan tinkimään sillä perusteella, että apuun on tulossa pari talkoolaista. Eli tarkista tarkasti mitä morsian ajatteli sinun rooliksesi ja vastuullesi.
Itselläni on kahden kaverin kanssa tälläinen avunantosopimus eli ollaan oltu vuorotellen apuna toistemme lasten ristiäisisä, rippijuhlissa, valmistujaisissa, toistemme pyöteiden vuosien juhlissa jne. Kun valmistelut on tehty hyvin ja "emäntiä" on pari (meillä toinen yleensä huolehtii keittotarjoilusta ja toinen kahvipöydästä ja tietenkin isäntäväki autellaan tarpeen mukaan), niin emännätkin ehtii keittiöhommien ohella hiukan seurustelemaan vieraiden kanssa. Ja hyvillä mielin lähtee aina "emännöimään", kun kutsu tulee, kun tietää, että homma on vastavuoroista.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:53"]
Ystävälläni on häät kesäkuussa. Olemme semihyviä kavereita, mutta ei bestiksiä. Hän pyysi minua auttamaan ruokatarjoiluissa, muuten en pääse häihin (vain kutsuvieraana) ja auttaminen siis on ruokapalkalla. Ymmärrän, että toki jokainen häävieras maksaa, mutta aika ikävältä tuntuu että pyydetään vaan talkootöihin tai ei pääse ystävän häihin muuten laisinkaan juhlimaan. Kuitenkin mainosti minullekkin häitänsä. Vai olenko ihan typerä kun vetäsin herneen nenään?
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä. Ruokapalkalla häihin töihin? Mitä muuta jäät sitten paitsi, jos saat saman muonituksen kuin muutkin häissä olevat?
Muutama vuosi sitten, kun pomoni tyttärellä oli yo juhlat, pomo pyysi minua tarjoilemaan. Oli kuitenkin laittanut minulle silloin 7,5h työvuoron, mutta lupasi hoitaa minulle vapaata kunhan tulen tarjoilemaan. No, suostuin. Olin tarjoilemassa sellaset 8 tuntia. Saihan siinä syödä voileipäkakkua ja täytekakkua... Kun tuli maksun aika, kysyi pomo jos 20 riittää? Totesin nätisti vaan, että sitten olisi se työvuoro ollut kannattavempi. Irtosi sieltä sitten lopulta 50€. Työvuorosta olisi kuitenkin verottomana tullut 11,50/tunti, joten ottihan se päähän. Oli viimeinen kerta kun moiseen suostuin.
kaverin häissä olin kaasona. Se pompotus on asia erikseen, mutta eniten otti silmään tarjoilijat. Oli serkkuja ja tätejä ja jopa äiti ja anoppi tarjoilemassa. Jälkeenpäin hehkutti kuinka halvaksi häät jäivät. Kas kumma, kun sulhon kampaaja serkku sai jäädä nuolemaan näppejään maksun toivossa, morsiamen ammatti valokuvaaja täti samoin. Minulle tuli ohjeet millainen mekko piti olla. Yllättäen oli päälle 200€ mekko mallina. Ymmärsin kuitenkin yskän ja etsin vain saman väristä mekkoa, josta loppuenlopuksi maksoin 25€ ;)
Minä katkaisisin tuon kaverisuhteen poikki.
Mene häihin ja sabotoi ne. Muistaa hankkineensa ilmaisen työntekijän.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:04"]Mene häihin ja sabotoi ne. Muistaa hankkineensa ilmaisen työntekijän.
[/quote]
En tosin keksi miten. Muut voivat antaa vinkkejä?
kuules, nyt!! Nyt tyttö menet peilin eteen ja kysyt itseltäsi, kuka sinä oikein olet? Oletko joku pikkuorja ja hyväksikäytettävä hölmö, joka NOLAA itsensä muiden häävieraiden edessä tarjoilemalla shampanjaa,ja tehden itsestäsi NARRIA kaikkien muiden kavereittesi edessä, vai suoraselkäinen ihminen? Mieti nyt vähän miltä sinä näytät tarjoilijan essu päällä hääriessäsi kun koko muu ystäväporukkasi huutaa sulle, hei,Liisa tuotko mulle lisää shamppanjaa,hopi hopi,ja Liisahan juoksee,nöyrästi.
Sanot tälle ämmälle että ei ystäviä pyydetä häihin muuten kuin vieraiksi.
Voi suomalaisia ja heidän junttijuhliaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:17"]
kuules, nyt!! Nyt tyttö menet peilin eteen ja kysyt itseltäsi, kuka sinä oikein olet? Oletko joku pikkuorja ja hyväksikäytettävä hölmö, joka NOLAA itsensä muiden häävieraiden edessä tarjoilemalla shampanjaa,ja tehden itsestäsi NARRIA kaikkien muiden kavereittesi edessä, vai suoraselkäinen ihminen? Mieti nyt vähän miltä sinä näytät tarjoilijan essu päällä hääriessäsi kun koko muu ystäväporukkasi huutaa sulle, hei,Liisa tuotko mulle lisää shamppanjaa,hopi hopi,ja Liisahan juoksee,nöyrästi.
Sanot tälle ämmälle että ei ystäviä pyydetä häihin muuten kuin vieraiksi.
[/quote]
Haha! Tämä oli aivan loistava vastaus ap:lle! Ja niiiiin totta!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:01"]Muutama vuosi sitten, kun pomoni tyttärellä oli yo juhlat, pomo pyysi minua tarjoilemaan. Oli kuitenkin laittanut minulle silloin 7,5h työvuoron, mutta lupasi hoitaa minulle vapaata kunhan tulen tarjoilemaan. No, suostuin. Olin tarjoilemassa sellaset 8 tuntia. Saihan siinä syödä voileipäkakkua ja täytekakkua... Kun tuli maksun aika, kysyi pomo jos 20 riittää? Totesin nätisti vaan, että sitten olisi se työvuoro ollut kannattavempi. Irtosi sieltä sitten lopulta 50€. Työvuorosta olisi kuitenkin verottomana tullut 11,50/tunti, joten ottihan se päähän. Oli viimeinen kerta kun moiseen suostuin.
kaverin häissä olin kaasona. Se pompotus on asia erikseen, mutta eniten otti silmään tarjoilijat. Oli serkkuja ja tätejä ja jopa äiti ja anoppi tarjoilemassa. Jälkeenpäin hehkutti kuinka halvaksi häät jäivät. Kas kumma, kun sulhon kampaaja serkku sai jäädä nuolemaan näppejään maksun toivossa, morsiamen ammatti valokuvaaja täti samoin. Minulle tuli ohjeet millainen mekko piti olla. Yllättäen oli päälle 200€ mekko mallina. Ymmärsin kuitenkin yskän ja etsin vain saman väristä mekkoa, josta loppuenlopuksi maksoin 25€ ;)
[/quote]
Tässä oli hyvä kuvaus siitä, kuinka joillakin on tapana hyväksikäyttää toisia. Onneksi lähes jokaiselle "vapaaehtoistyön tekijälle" tulee jossain vaiheessa mitta täyteen.
Oma sukulaiseni kerran hehkutti, että vajaan parinkymmenen hengen tarjoilut tulivat maksamaan vain vajaat kolmesataa euroa. No, kyllähän se on onnistui, kun itse käytin pari lomapäivääni juhlien tarjoilujen valmistamiseen ja juhlapäivänä olin aamusta iltaan asti töissä. Siinä vaiheessa kun vieraat olivat jo lähteneet, pakkasin jäljelle jääneitä ruokia, siivosin juhlatilan ja tiskasin astioita. Siinä vaiheessa onneksi oli pari muutakin käsiparia auttamassa.
Tuon juhlan jälkeen totesin, että oli viimeinen kerta kun olen juhlissa töissä. Pitopalvelu olisi hoitanut työn huomattavasti paremmin ja kaikki olisivat saaneet nauttia juhlista. Näilläkään juhlien järjestäjillä ei olisi ollut rahasta kiinni minkään juhlapalvelun hankkiminen.
Et mene. Toi ei ole mitään ystävyyttä, se on hyväksikäyttöä. Miehen pitkäaikainen hyvä ystävä meni naimisiin. Oltiin tutustuttu morsiameenkin ja vietetty yhteisiä illanistujaisia. Kutsu tuli kuitenkin vain miehelleni (oltiin jo oltu monta vuotta naimisissa). Mehän tietty luultiin että noi kutsut on ilman muuta aina pareille vaikka sitä vaimon nimeä ei siinä olisikaan. Niin me tälläydyttiin sinne häihin kumpikin ja laitettiin tietty kunnon lahjakin. Häissä morsian sitten tuli sanomaan mulle, että se kutsu oli kylläkin tarkotettu vaan mun miehelle, ei mulle. Uuups, kyllä rupes nolottaan siinä ja pyytelin anteeksi. Myöhemmin kyllä v*, samoin mun miestä. Pikkuhiljaa jäi se ystävyys. Jos jokin asia ystävässä alkaa vaivaamaan ja siitä ei voi suoraan keskustella ystävän kanssa, niin eihän se mitään ystävyyttä silloin ole.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:05"]Et mene. Toi ei ole mitään ystävyyttä, se on hyväksikäyttöä. Miehen pitkäaikainen hyvä ystävä meni naimisiin. Oltiin tutustuttu morsiameenkin ja vietetty yhteisiä illanistujaisia. Kutsu tuli kuitenkin vain miehelleni (oltiin jo oltu monta vuotta naimisissa). Mehän tietty luultiin että noi kutsut on ilman muuta aina pareille vaikka sitä vaimon nimeä ei siinä olisikaan. Niin me tälläydyttiin sinne häihin kumpikin ja laitettiin tietty kunnon lahjakin. Häissä morsian sitten tuli sanomaan mulle, että se kutsu oli kylläkin tarkotettu vaan mun miehelle, ei mulle. Uuups, kyllä rupes nolottaan siinä ja pyytelin anteeksi. Myöhemmin kyllä v*, samoin mun miestä. Pikkuhiljaa jäi se ystävyys. Jos jokin asia ystävässä alkaa vaivaamaan ja siitä ei voi suoraan keskustella ystävän kanssa, niin eihän se mitään ystävyyttä silloin ole.
[/quote]
Ohoh. Ymmärtäisin, mikäli olisitte olleet joku tuore pariskunta tai eivät edes olisi aiemmin nähneet sinua. Mielenkintoista morsiameltakin, että on tullut vielä täsmentämään, ettei sinua oltu kutsuttu...
Ok, ymmärrän, että juhliinsa saa kutsua kenet haluaa, mutta aika outoa kutsua vain toinen pariskunnasta. Ilmeisimmin lahja otettiin kuitenkin ilolla vastaan?
Pitääpä tästä lähtien olla itsekin tarkkana kutsujen kohdalla ja tarkistaa, ettei vahingossa mene kuokkimaan minnekään.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:56"]Miksiköhän näistä asioista ei voi puhua asiallisesti ja syyttelemättä suoraan? Pyytäjä ei luultavasti tarkoita mitään pahaa, saattaa olla tottunut tuollaiseen talkoomenoon suvussaan/lähipiirissään/tms. Voi silti sanoa ilman kummempia draamoja, että minusta tuntuu tällainen pahalta ja alentavalta, että kelpaan vain piian hommiin, toivon ettet loukkaannu siitä että en nyt suostu.
Always assume the best.
[/quote]
Hyvä näkökulma. Tosin silloin sen pyytäjänkin tulisi hyväksyä kieltävä vastaus ilman mitään lisäyksiä. Itse tein sen virheen, että suostuin yhden tutun painostamana auttamaan hänen juhlissaan.
"Pieni auttaminen" tarkoitti sitä, että mitään ei oltu mietitty etukäteen. Parasta vielä oli, kun juhlapäivänä juostiin kaupasta kaikenlaista tavaraa riisistä lähtien.
Ja minun tosiaan piti olla mukamas vain kuumentamassa valmiita ruokia ja laittamassa niitä tarjolle. Lisäksi tämä tuttava oli itse hankkinut ravintola-alan koulutuksen, joten tosiaan oletin, että työ olisi ollut hyvinkin helppoa. Sen sijaan jouduin jäämään heille vielä yöksikin, sillä eihän siellä millä lie seuraintalolla ollut edes tiskikonetta, jossa astiat olisi voinut tiskata.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:48"]Hmm, kaksipiippuinen juttu, koska Toisaalta tarvittiin häihimme joku tuttu pitämään huolta, että homma pelaa tarjoilijoiden kanssa ja että tekevät todella, mitä on pyydetty. Pyysin siis hyvää ystävääni tähän hommaan, mutta toki oli kutsuttu juhlaan ja sanoin, ettei missään tapauksessa tuo lahjaa, koska tuo oli jo niin paljon pyydetty. Ehti myös hyvin nauttia juhlista, koska tarjoilijoilla oli homma hallussa. Jäin itse ystäväni kanssa siivoamaan häiden jälkeen.
[/quote]
Olin kerran häissä, joissa juhlaväki lopuksi siivosi juhlavaatteet yllään. Itsekin mietin pöytiä kantaessani, että tennarit olisivat sopineet korkkareita paremmin jalkineiksi...
Tässäkin oli yksi esimerkki maailman halvimmin järjestetyistä talkoohäistä, joissa pääruoka loppui kesken ja lopulta se "tunnollisin" osa hääväestä jäi siivoamaan, koska muuten työhön nakitetut pari ihmistä olisivat järjestelleet tilaa aamuun asti.
Minusta on inhottavaa säästää juhlista vieraiden kustannuksella. Jos haluat hyvää, laadukasta palvelua, tilaa sitä. No, säästö on säästöä, mutta kannattaako aivan oikeasti korvata toimiva pitopalvelu, hyvä valokuvaaja, leikkinurkan lapsenvahti jne... vierailla, joille homma nakitetaan tyypillisesti todella mitättömällä korvauksella ja pahimmillaan ihan puskista (hyvä ettei ojenneta essua onnittelujonossa!)?
Toki varmasti on sukulaisia, jotka haluavat tarjota auttavia käsiään, mutta ehkä olisi syytä miettiä omalle kohdalleen, olisiko itse mielellään koko ihanat juhlat tiskaamassa keittiössä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:48"]Hmm, kaksipiippuinen juttu, koska Toisaalta tarvittiin häihimme joku tuttu pitämään huolta, että homma pelaa tarjoilijoiden kanssa ja että tekevät todella, mitä on pyydetty. Pyysin siis hyvää ystävääni tähän hommaan, mutta toki oli kutsuttu juhlaan ja sanoin, ettei missään tapauksessa tuo lahjaa, koska tuo oli jo niin paljon pyydetty. Ehti myös hyvin nauttia juhlista, koska tarjoilijoilla oli homma hallussa. Jäin itse ystäväni kanssa siivoamaan häiden jälkeen.
[/quote]
Ystävälläsi saattaa olla häistäsi muistona, että pitkän ja vastuullisen päivän päätteeksi oli edessä vielä siivoaminen, kun muut olivat jo lähteneet kotiin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:10"]
Minun ystävä pyysi apua hiusten ja meikinlaittoon kun oli tyttären lakkiaiset. Menin sitten laikkiais aamuna laittamaan hiukset ja meikin ja tarjosi kahvit ja toivotti hyvää viikonloppua. En saanut kutsua lakkiaisiin
[/quote]
Hassua varsinkin kun lakkiaset on perinteisesti olleet sellaiset "avoimet" juhlat joihin kuka tahansa voi piipahtaa onnittelemaan ylioppilasta. Näin sitten voidaan kiertää monissakin lakkiaisissa saman päivän aikana.
[/quote]No lahjat tottakai vastaanotetaan, mutta vain ovelta.
Kysäisehän kokeeksi tältä ystävältäsi jotain palvelusta itsellesi. Voit olla lähes varma, ettei sellainen onnistu.
Toteaisin vain, että "löytyisikö talkoisiin tällä kertaa joku toinen auttamaan".