Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on YLÄASTEELLA?

Vierailija
29.05.2015 |

Huomenna sitten lähden lopullisesti pois ala-asteelta (ellen sitten jää luokalleni, mutta kuvitellaan nyt, ettei näin käy) :)

Minua jännittää hieman yläaste, mutta hyvällä tavalla. Olimme tämän kuun alussa tutustumassa uuteen kouluuni/luokkaani. Ne molemmat vaikuttavat tosi mukavilta. Pääsin myös parhaan kaverini kanssa samalle luokalle.

Mutta nyt olisi mielenkiintoista kuulla, että millaista siellä yläasteella ihan oikeasti on! Joten kertokaa siis yläastekokemuksianne :D

-13v tyttö

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni hirveintä aikaa, mutta jos kotona olisi ollut kaikki hyvin enkä olisi ollut masentunut ja yrittänyt itsemurhaa, eikä paras ystäväni olisi kuollut, niin ehkä sitten olisi ollut ihan kivaa.

Äikänmaikka ainakin oli kiva, ja kuraattori. Ja kyllä mäkin sieltä pääsin kolmessa vuodessa pois, suoraan lukioon, vaikka pari kertaa tuli oltua kännissäkin koulussa.

Vierailija
22/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepäs tyttö nukkumaan, että jaksat nousta hakemaan tokariasi. Siellä on kivaa, jos vielä sait hyvän kaverisi samalle luokalle. T. Eräs 13v. äiti

Ps. Tämä palsta on huono sun ikäsille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:23"]Menepäs tyttö nukkumaan, että jaksat nousta hakemaan tokariasi. Siellä on kivaa, jos vielä sait hyvän kaverisi samalle luokalle. T. Eräs 13v. äiti

Ps. Tämä palsta on huono sun ikäsille
[/quote]

Menen nukkumaan heti kun väsyttää, mutta kiitos huolenpidosta :)

Ja minulle on sanottu tuota aika usein.

-13v tyttö

Vierailija
24/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikenee selvästi ja töitä tehtä ä tai numerot laskee.
Aineenopet ei enää tunne oppilaita kunnolla yksilöinä. Niillä on lukemattomia naamoja oppilaina jokaisella. Luokanvalvojan opastusta ja ryhmäkivaa on liian vähän. On mäntteja ja mukavia opettajia.
Kaikesta ollaan tarkempia kuin alakoulussa. Ei ole koulun diskoiltoja, myyjäisiä, kunnollisia juhlia yms.
.
Mua vanhempana ärsyttää, että toisiin vanhempiin ei enää tutustu.

Vierailija
25/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:24"]Ei ole koulun diskoiltoja, myyjäisiä, kunnollisia juhlia yms.
[/quote]

Voi harmi :( Minusta nuo olivat kivoja!

-13v tyttö

Vierailija
26/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIELLÄ KIUSATAAN!

Vierailija
27/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ekana kuukautena ei kiusata tai siihen puututaan heti sen ekan kuun aikana, niin yleensä ei alakaan.

Vierailija
28/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siellä niin kovasti kiusataan?

Vierailija
29/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiä. Onneksi se on ohitse. Jos mokaat, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Jos naurat, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Jos sinulla on huono päivä, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Jos pidät esitelmän luokan edessä, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Jos itket, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Jos olet normaalisti, se kuvataan ja laitetaan nettiin kaikkien nähtäväksi. Hip hei teinit ja some.

t. 16v

Vierailija
30/41 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/41 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa vain omia itsenne, älkää esittäkö mitään ja pyrkikää panostamaan opiskeluun alusta alkaen. :-) Kiusaaminen on tosiaan ongelmana monissa kouluissa, ei ole yhtään siistiä kiusata toista, joten älkää liittykö siihen vaan kertokaa luokanvalvojalle tai kenelle tahansa koulun aikuiselle. Hyvin se menee, tsemppiä kaikille!

Pääsin juuri itse peruskoulusta, ja voin sanoa että kolme vuotta meni älyttömän nopeasti! Ensimmäinen seiskaluokan ryhmäytymispäivä tuntuu ihan eiliseltä, vaikka siitä on jo se kolme vuotta aikaa.

Vierailija
32/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:33"]Miksi siellä niin kovasti kiusataan?
[/quote]

Koska teinit ovat todella epävarmoja omista itseistään, ulkonäöstään, koulussa pärjäämisessä ja suosion suhteen ja jotkut helpottavat omaa pahaa oloaan aiheuttamalle jollekkin toiselle huonon olon. Ja jotkut korottavat itsensä ylemmäksi puhumalla paskaa toisista.

Mm. minä olin juorujen mukaan (huom. juorujen) kuusi kertaa raskaana kuukauden sisään, tein kuulemma kuukauden sisään myös kolme aborttia. Join joka viikobloppu ja joskus myös arkisin ja jaoin persettä saadakseni alkoholia. Olin myös lesbo ja narkkari, piikitin kuulemma huumeita koulun vessassa.

Oikeasti en ole ikinä edes maistanut alkoholia, tai koskaan edes pussannut ainuttakaan poikaa. Olen vielä neitsyt, enkä häpeä sitä. En edes muista, että olisin ollut joskus viikonloppuna jossain muualla, kuin kotona. Lesbo en ole, vaikka minulla ei ole mitään lesboja vastaan. Olen vain itse hetero. En myöskään ole koskaan koskenut huumeisiin ja oikeastaan käytän särkylääkkeitäkin vähemmän, mitä pitäisi. Otan ihan perus särkylääkkeen vain, jos oikeasti on pakko. Ja ne raskaus ja aborttijuorut... Just joo, olen neitsyt.

t. 16v

Vierailija
33/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan yläasteesta. Oman lapseni koulussa on samat oppilaat ala- ja yläasteella, joten ihmiset ei vaihdu siinä välissä, mikä on minusta hyvä juttu. Vasta lukiossa menee luokat sekaisin.

Näin sivusta katsottuna yläasteella joutuu tekemään aika paljon hommia ja sitten tietty kun koulutunteja on 37 viikossa, niin onhan ne päivätkin pitkiä. Opettajien määrä ei hirveästi lisääntynyt, kun kyllähän ala-asteellakin oli jo joka aineessa oma aineenopettaja. Sen verran tuli uusia opettajia kuin tuli uusia aineitakin.

Ja sit tietty joutuu lukemaan ruotsia. Se on ehkä se pahin, mutta kyllä siitäkin hengissä selviää.

Vierailija
34/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:33"]Miksi siellä niin kovasti kiusataan?
[/quote]
Suljetaan päivittäin samaan rakennukseen muutama sata pahimman murrosiän keskellä hormonimyrskyssä taistelevaa teiniä kuudeksi tunniksi. Ja sinä oletat, ettei konflikteja synny? Yläastelaiset ovat juuri siinä iässä, että porukan hyväksyntä on äärettömän tärkeää, siksi joukkoon kuuluakseen tehdään mitä vaan. Ja auta armias jos joku uskaltaa tehdä eri lailla kuin muut. Yläasteella pätevät viidakon lait - kaikki eivät mahdu mukaan hyväksyttyjen joukkoon, ja kaikki tappelevat elintilasta. Luokan suositut määräävät tahdin. Totta kai ulkopuolelle jäävät voivat muodostaa omia porukoitaan ja parhaassa tapauksessa nämä kaverukset ovat yhdessä "noliksia" eivätkä välitä kiusaajista, mutta sitten on niitäkin jotka jäävät täysin yksin. Raadollista, mutta niin se on.

Vierailija
35/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kunnolla, siitä on niin kauan. Ja varmaan nykyään on erilaista. Luulen että siellä on ihan kivaa ja mukavaa. Hyvää kesälomaa sinulle.

Vierailija
36/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thank god kävin yläasteen niin kauan aikaa sitten ettei ollut älypuhelimista tietoakaan.

Kiusattiin mua tosin silti, mutta uskon että kiusaaminen on muuttanut muotoaan ehkä karummaksi kuin ennen. Kävin yläasteen 10vuotta sitten.

Vierailija
37/41 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole enää. Nyt on yläkoulu. 

Vierailija
38/41 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 4. jatkaa vielä..

Olin yläasteella vuosina -95-98. Mulla ei ollut ketään kaveria ja söin aina yksin jne. Opettajat kyllä tiesivät asiasta, mutta sulkivat silmät. Kuulivat jopa sen haukkumisen jne. Ja kerran selvitettiin "kadonneiden" bussilippujen arvoitusta (kukaan ei myöntänyt pöllineensä niitä).

Tuon helvetin takia kärsin pahasta sosiaalisten tilanteiden fobiasta (tähän toki vaikutti myös ala-asteella koettu kiusaaminen ja lapsuusiän paha stressi sekä yliherkkyys). Mulla tuo fobia on pahimmasta päästä. Ja esim. ryhmätilanteet on mulle suoraan helvetistä, saan noissa tilanteissa PAHAN paniikki- ja ahdistuskohtauksen.

En myöskään luota yhteenkään ihmiseen.

MUTTA...

Noo kolme vuotta kasvattivat mua ihmisenä, olen Vahva, olen Empaattinen, osaan lukea toisia ihmisiä (tähän kyllä toki vaikuttaa myös tuo yliherkkyys..), olen Selviytyjä ja se "paras" mitä yksi ihana ihminen mulle sanoi pari kuukautta sitten: olen VIISAS. Multa löytyy sitä elämän tuomaa viisautta (tähän toki vaikuttaa kotiolotkin ja alle kouluikäisenä koettu henkinen väkivalta), jota ei saa kirjoista pänttäämällä eikä vuosikymmenien työvuosien jälkeen. Se on sitä oikeaa elämän koulua. Ja noista kaikista saan kiittää noita paskoja tyyppiä.

Ja olenko antanut anteeksi? Kyllä ja en. Muille olen, mutta tuolle luokan pahimmalle pässille EN ole ja luultavasti en pysty antamaankaan. Juuri tuo tyyppi oli se, joka eristi mut muista ja esti mua tutustumasta kehenkään. 

Ja olenko unohtanut? EN ole, nuo muistot tulevat kulkemaan läpi elämäni. Ehkä enempi jo haalistuneena, mutta mukana silti. Nuo kokemukset ovat muokanneet musta sen ihmisen, joka olen nyt. Voin olla väärinymmärretty ja joidenkin mielestä jopa kylmä, mutta sille on syynsä.

Vierailija
39/41 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa kiusaamista ja tunnemyrskyä, mutta näin 20 vuotta myöhemmin aateltuna, elämän parasta aikaa. Sen jälkeen tätä yhtä ja samaa asioiden ja tunteiden laimenevaa toistoa..

Vierailija
40/41 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:32"]Ihan ok; ÄLÄ puhu kaseille tai yseille jos et tunne ennestään, ÄLÄKÄ ole LIIAN poikkeava. Hyvä itsetunto on paras apu.
t. Just seiskaluokalta päässyt
[/quote]

Miksei saisi puhua?

t. 16v