Uskotko ihmisen hyvyyteen?
Joukkoon mahtuu monenlaisia yksilöitä, mutta yleisesti ottaen uskotko ihmisen hyvyyteen? Kyllä vai ei? Perusteluja?
Kommentit (53)
Muutin takaisin Suomeen Kanadasta 6 vuotta sitten, ja usko ihmisen hyvyyteen on pitkälti kadonnut sinä aikana.
Kyllä uskon. Ainoa harmi on se että vain harva meistä tajuaa ja osaa toimia sen mukaisesti.
Uskon että ihminen tahtoo hyvää itselleen niin silloin pohjimmilta myös toisille.
T. M44
En. Jos joskus oli jotakin harhaluuloja niin tämä palsta kyllä sitten viimeistään avasi silmäni. Eli en usko, että ihmiset ovat hyviä.
Uskon. Jos tahtoo hyvää itselleen, heijastaa sitä myös muille. Tietty. Jos on hyvä olla, ei halua olla paha muille.
Kääntäkää kysymys toisinpäin.
Jos autosi sammuisi ja jättäisi sinut valtatien reunaan kylmällä kelillä viikonloppu illan hämärtyessä, niin uskotko ja toivotko että kukaan ei tarjoutuisi järjestämään sinulle siirtokyytiä lämpimään esimerkiksi huoltoasemalle tai seuraavan kaupungin juna-asemalle.
Toivoisitko ettet saisi apua ja saisit jökötellä pimeässä kylmässä ja tuntemattomassa paikassa luottaen vain omaan parhaaseen kaveriisi ihmepuhelimeesi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:26"]
Kääntäkää kysymys toisinpäin.
Jos autosi sammuisi ja jättäisi sinut valtatien reunaan kylmällä kelillä viikonloppu illan hämärtyessä, niin uskotko ja toivotko että kukaan ei tarjoutuisi järjestämään sinulle siirtokyytiä lämpimään esimerkiksi huoltoasemalle tai seuraavan kaupungin juna-asemalle.
Toivoisitko ettet saisi apua ja saisit jökötellä pimeässä kylmässä ja tuntemattomassa paikassa luottaen vain omaan parhaaseen kaveriisi ihmepuhelimeesi.
[/quote]
Tietenkin kaikki haluaisivat apua itselleen hädän hetkellä. Mutta muilla ei niin väliä, jos ei sitten satu saamaan siitä kunniaa, mielihyvää tsm itselleen. Sellainen "hyvyys" on kuitenkin vain vaihtokauppaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:58"]Toinen kysymys: Uskotko omaan hyvyyteesi? Pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä?
[/quote]
Väitän olevani hyvä ihminen, olen kiltti ja autan, jos kykenen odottamtta vasta palvelusta. Voin väittää näin, vaikka olen tehnyt nuorempana myös pahaa ja ollut väkivaltainen rikollinen, juoppo ja viihde/sekakäyttäjä, nyt raittiina olen taas oma kiltti itseni. En ole paha vaikka sossupummi olen.
Uskon tietenkin. Ihmiset auttavat paljon toisiaan ilman mitään taka-ajatuksia. Joskus pienissä asioissa, joskus isoissa.
Valtaosa maailman ihmisistä haluaa elää elämäänsä rauhassa. Sodat ovat kaikki tärähtäneitten johtajien aikaansaannoksia.
Hyvyys käsitteenä on (tässä) minusta paljolti sidottuna laumakäyttäytymiseen. Eli "hyvyys" on sitä, että ottaa huomioon ja aktiivisesti tekee jotain joka ei suoranaisesti hyödytä omaa itseään, mutta jolla on vaikutus laumaan.
Ihminen on laumaeläin, joten käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa jotkut linnut tai meren elukat, jotka tuhoavat omaa lajiaan yksilön säilymisen puolesta- näin pärjäävät ei-laumaeläimet.
Jos hyvyyden käsitettä laajennetaan lauman yksilöiden ulkopuolelle, on tilanne mielenkiintoinen. Norsulauma, joka tuhoaa ihmisten maissiviljelmän on "paha" ihmisten silmissä, eikä ehkä saa kuin hetkellistä hyötyä omalle laumalleen, mutta saattaa ehkä ajaa ihmiset pois alueelta, joka sadan vuoden kuluttua on jälleen viljelymaan sijaan vili ekosysteemi joka tarjoaa elinoloja monenlaisille lajeille, norsut mukaanlukien.
Mikä tässä on hyvä, mikä paha? Kenen kannalta? Nälkään kuolevien ihmisten, hetken herkuttelun saavan norsulauman, ihmisten mahdollisen vastaiskun aseineen, mahdollisen palautuvan palan viidakkoa...
Mikä on hyvyyttä?
Uskon ja luotan, mutta Mato Valtosen sanoin "Kusipäiden kanssa ei tehdä hommia päivääkään."
Uskon hyvyyteen tilannekohtaisesti. Kaikki ihmiset eivät ole hyviä ja kaikki ihmiset eivät saa kanssaihmisiltään hyvyyttä. Mutta paljon on hyviäkin ihmisiä, ja hyviä tekoja muita kohtaan.
On olemassa hyviä ihmisiä. Sitä ei poista se, että taustalta voidaan löytää esim. halua saada mielihyvää itselleen hyvillä teioilla. Hyvä ihminen on hyväntahtoinen, toivoo hyviä asioita, toivoo asioiden sujumista parhain päin. Kyllä sellaisen ihmisen huomaa, jos sattuu kohtaamaan. Aika harvassa aidosti hyvät ihmiset ovat. Mutta he ovat tämän pallon valonpilkkuja.
Ihminen joka saa paljon hyvyyttä osakseen, on useimmiten hyvä myös muita kohtaan. Ihminen joka taas saa vihaa ja halveksuntaa itseään kohtaan (itsestä riippumattomista syistä, kuten rumuudesta) useimmiten katkeroituu ja halveksii myös muita. Kukaan ihminen ei siis ole itsessään hyvä, vaan voima ja motivaatio hyviin tekoihin tulee jostain itsensä ulkopuolelta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:59"]
On olemassa hyviä ihmisiä. Sitä ei poista se, että taustalta voidaan löytää esim. halua saada mielihyvää itselleen hyvillä teioilla. Hyvä ihminen on hyväntahtoinen, toivoo hyviä asioita, toivoo asioiden sujumista parhain päin. Kyllä sellaisen ihmisen huomaa, jos sattuu kohtaamaan. Aika harvassa aidosti hyvät ihmiset ovat. Mutta he ovat tämän pallon valonpilkkuja.
[/quote]
Mä luulin että omassa lähipiirissä oli tällainen aidosti hyvä ihminen. Ja kyllähän hän varmasti sellainen onkin, mutta sitten tapahtui jotain joka romutti täysin ajatukset siitä minkälaisia ihmiset yleisesti ottaen on, aidosti hyvätkin ihmiset. Nyt kaduttaa että ikinä uskouduin hänelle jne. Tapaus on ollut ehkä isoin vedenjakaja mun elämässä, elämä jakautuu aikaan ennen ja jälkeen. Enää en usko että ihminen on hyvä.
Hyvä voi olla. Ei se tarkoita että olisi täydellinen/virheetön,sellaista ei olekaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Mä luulin että omassa lähipiirissä oli tällainen aidosti hyvä ihminen. Ja kyllähän hän varmasti sellainen onkin, mutta sitten tapahtui jotain joka romutti täysin ajatukset siitä minkälaisia ihmiset yleisesti ottaen on, aidosti hyvätkin ihmiset. Nyt kaduttaa että ikinä uskouduin hänelle jne. Tapaus on ollut ehkä isoin vedenjakaja mun elämässä, elämä jakautuu aikaan ennen ja jälkeen. Enää en usko että ihminen on hyvä.
[/quote]
Mua kiinnostais hirveästi tietää mitä se teki?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:39"]
Joukkoon mahtuu monenlaisia yksilöitä, mutta yleisesti ottaen uskotko ihmisen hyvyyteen? Kyllä vai ei? Perusteluja?
[/quote]
Olen tavannut joitakin oikeasti hyviä ihmisiä. Suurin osa ihmisistä ei ole hyviä. Eli en oikeastaan usko.
Monet ihmiset kai laittaa toiset pahan ihmisen kategoriaan jos esim. pettää tai valehtelee tai juoruilee. Mulle nuo ei ole mitään kynnyskysymyksiä mutta selvä muiden ihmisten polkeminen ja sellaisen tukeminen on.
Onko muka Sirpa Laamasessakin jotakin hyvää?