Uskotko ihmisen hyvyyteen?
Joukkoon mahtuu monenlaisia yksilöitä, mutta yleisesti ottaen uskotko ihmisen hyvyyteen? Kyllä vai ei? Perusteluja?
Kommentit (53)
Kyllä uskon. Usko on kyllä vähän vääristynyt sana kohdallani. En usko mihinkään "perinteiseen" uskoon. Uskon ihmiseen ja ihmisen hyvyyteen ja tekemiseen. En usko, että joku tai jotkin tai joku kirja tai kirjat, jotka joku joskus on kirjoittanut tekisivät meistä ihmisen.
Siis, että minun täytyisi elää näiden TAVALLISTEN (onko muuten todistettu) ihmisten kirjoittamien kirjoitusten mukaan tulisi elää. Miksi? Voinko minä kirjoittaa omaa "sanaa" nyt ja 2000 vuotta myöhemmin jotkut elävät kirjoitusteni mukaan ja minua kunnioittavat?
Niin...
Useimmiten. Lähinnä ihmiset tuntuvat olevan ajattelemattomia ja itsekeskeisiä, evät sinänsä pahoja.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 00:00"]
En usko. En ole mitään pahaa koskaan kenellekään tietoisesti tahtonut tai tehnyt, mutta silti olen ollut todella rankasti ja väkivaltaisesti kohdeltu. Myös hyväksikäytetty eri tilanteissa. En ole kuitenkaan mikään kynnysmatto ja tiedän myös oman arvoni. Myös asiakaspalvelussa työskentely on paljastunut liian useilta löytyvän sen ahneen, ilkeän ja omahyväisen (ja anteeksi, tyhmyyden) puolen, joten uskoni hyvyyteen on ollut mennyttä aikoja sitten. En ole katkeroitunut, mutta ikävä tosiasia on, että suurin osa ihmiskunnasta on itsekästä ja usein julmaa.
Mutta joistakin ihmisistä sitä hyvää onneksi löytyy. On myös paljon empaattisia, rentoja ja positiivista energiaa antavia yksilöitä.
[/quote]
Bääh bääh, sanoo lammas. Mukamas viaton marttyyri.
[/quote]
Kuten jo sanoin, en ole marttyyri. Taustoistani ja nykyisellä kokemuksella voin todeta, että en pidä yleisesti ottaen ihmisistä. Uskon suurimman osan olevan ns. pahoja. En usko hyvyyteen. Miksi oma kokemukseni häiritsee sinua?
Jokainen ihminen kykenee tekemään hyviä ja pahoja tekoja. En osaa ajatella mustavalkoisesti, että olisi olemassa puhdasta hyvyyttä ja silkkaa pahuutta. Psykiatrisessa terminologiassa tuota kaksijakoisuutta, että on vain joko tai, kuvataan nimellä splittaus. Normaalisti kehittynyt aikuisen persoonallisuus ei splittaa.
Jotkut on hyviä ja toiset ei. Tällä palstalla tuntuu pesivän enimmäksen vittumaisia ja katkeria tyyppejä, oikeita ihmisvihaajia. Tai ainakin he ovat aktiivisimpia kirjoittajia. Oikeassa elämässä olen kohdannut enemmän neutraaleja ja ihan kivoja tyyppejä ja vain muutaman tosi kusipään. Olen saanut ihmisiltä paljon ja toisaalta minua on myös hyväksikäytetty. Ei voi sanoa, että ihmiset ovat vain sitä tai tätä, meitä on monenlaisia ja äärimmäiset olosuhteet saattavat paljastaa ihmisistä odottamattomia piirteitä niin hyvässä kuin pahassa. Itse en ainakaan tietoisesti ole kenellekään paha, koska en halua. Toisaalta tiedän, että pystyisin tappamaan jos joku uhkaisi minun tai läheiseni henkeä. Mutta omasta aloitteestani en kävisi kenenkään kimppuun, en edes sanallisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 02:51"]
Jokainen ihminen kykenee tekemään hyviä ja pahoja tekoja. En osaa ajatella mustavalkoisesti, että olisi olemassa puhdasta hyvyyttä ja silkkaa pahuutta. Psykiatrisessa terminologiassa tuota kaksijakoisuutta, että on vain joko tai, kuvataan nimellä splittaus. Normaalisti kehittynyt aikuisen persoonallisuus ei splittaa.
[/quote]
En olekaan normaalisti tai lapselle turvallisessa ympäristössä kehittynyt. Maksan nyt siis muiden ihmisten käytöksestä mielenterveysongelmieni kanssa. Ja en edellenkään vihaa tai syytä ketään. Mutta itsehän toit jo tuon ilmi, kaikki eivät ole hyvyydessä kasvaneet.
Jos ette ole huomanneet niin niiden ns hyvien tyyppien niskaan saatetaan kaataa aika paljon kannettavaa. Varsinkin jos tiedetään jonkun olevan "hyvä tyyppi", hyväntahtoinen joka laittaa muiden edun omansa edelle, niin kyllä nämä ihmiset vuosien mittaan väsyvät taakkojensa alle. Muut kaatavat koko ajan enemmän kannettavaa... On nähty. Kaikki otetaan irti mitä toisesta saadaan.
Uskon useimpien tahtovan läheisimmille henkilöilleen (vain muutama) pelkkää hyvää.
En. Koska jokainen ajattelee ihan VIIMEKÄDESSÄ vain itseään. Annat rahaa johonkin keräykseen - ostat sillä itsellesi hyvän mielen jne. Eli kaikki mitä teemme, on lopulta vain itseämme varten. Ne jotka muuta väittävät niin valehtelevat. Tämä ei mielestäni kyllä ole lainkaan negatiivinen asia vaan pikemminkin positiivista kun sen tiedostaa. Silloin voi olla ihan rehdisti itsekäs, eikä tarvitse toisiakaan siitä syytellä että ovat itsekkäitä koska niinhän me kaikki muutkin olemme. Toiset vaan naamioivat itsekkyyden jonkin toisen asian taakse.
Minä en usko. Kaikki näennäinen hyvyys on vain teeskentelyä. Totuus tulee ilmi viimeistään erinlaisissa tilanteissa, kun joku asia kolahtaa itseensä, tai vaikkapa humalassa.
En usko. Tämä palsta on hyvä paikka havaita kuinka järkyttävän ilkeitä ja pahansuopia ihmiset pohjimmiltaan ovat. Itsekkyys ja oma etu ovat ihmisen perusominaisuus; kaikki "hyvä" on opittu siihen päälle jotta saadaan suurin mahdollinen hyöty ihmissuhteesta itselle. Pieni lapsi miellyttää vanhempiaan vain siksi että selviäisi hengissä jne
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:41"]
En. Koska jokainen ajattelee ihan VIIMEKÄDESSÄ vain itseään. Annat rahaa johonkin keräykseen - ostat sillä itsellesi hyvän mielen jne. Eli kaikki mitä teemme, on lopulta vain itseämme varten. Ne jotka muuta väittävät niin valehtelevat. Tämä ei mielestäni kyllä ole lainkaan negatiivinen asia vaan pikemminkin positiivista kun sen tiedostaa. Silloin voi olla ihan rehdisti itsekäs, eikä tarvitse toisiakaan siitä syytellä että ovat itsekkäitä koska niinhän me kaikki muutkin olemme. Toiset vaan naamioivat itsekkyyden jonkin toisen asian taakse.
[/quote]
tähän piti lisätä, että tottakai toiselle voi tehdä hyviä tekoja ja täysin ilman taka-ajatuksia, mutta siinäkin on siellä ihan taustalla mielen perukoilla se idea, että itsekin saa apua hädässä tai sitten itselleen sen kivan olon auttamisesta.
Kun tätä palstaa lukee, niin en usko.
Muulloin joskus saatankin uskoa.
Toinen kysymys: Uskotko omaan hyvyyteesi? Pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:58"]
[/quote]
Mä pidän ihmisiä hyvinä, mutta useinhan se jää intention tasolle. Käytännön toteutus on usein niin monimutkaista ja hankalaa, että hyvätkin aikeet muuttuvat helposti itsekkääksi toiminnaksi. The road to hell is paved with good intentions.
Tosin iän myötä pikku hiljaa oppii unohtamaan itsensä, jolloin aito hyvyys käy helpommaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:41"]Silloin voi olla ihan rehdisti itsekäs, eikä tarvitse toisiakaan siitä syytellä että ovat itsekkäitä koska niinhän me kaikki muutkin olemme.
[/quote]Häh?
Itsekkyys tarkoittaa oman edun tavoittelua *toisen kustannuksella*.
Uskon ihmisten hyvyyteen. Ehkä olen onnekas, sillä ympärilläni on ihania, lämminsydämisiä ihmisiä. Toki ihmiskuntaan mahtuu mänttejäkin, mutta koen että suuriosa ihmisistä haluaa hyvää ympärilleen.
Tottakai. Jokaisesssa maan päällä elävässä ihmisessä on hyvyyttä ja pahuutta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:58"]
[/quote]
Mä pidän ihmisiä hyvinä, mutta useinhan se jää intention tasolle. Käytännön toteutus on usein niin monimutkaista ja hankalaa, että hyvätkin aikeet muuttuvat helposti itsekkääksi toiminnaksi. The road to hell is paved with good intentions.
Tosin iän myötä pikku hiljaa oppii unohtamaan itsensä, jolloin aito hyvyys käy helpommaksi.
[/quote]
Itse ajattelen että se juuri on itsepetosta kun ihminen kuvittelee olevansa hyväntahtoinen. Erinlaiset tilanteet kuitenkin tuovat totuuden, eli itsekkyyden esille. Ei tuolle mitään muuta selitystä ole. Ihmiset eivät vain halua tunnustaa itselleensä omaa itsekkyyttään/pahuuttaan, vaan haluavat elää siinä uskossa että ovat hyviä. Tämän asian huomaan täälläkin kerta toisensa jälkeen: ihmiset aina välttelevät moraalisia kysymyksiä. Mutta kun puhutaan pillunkarvoista tai muusta hömpöstä niin vastauksia ja peukutuksia tulee heti moninkerroin enemmän. Tämä on yksi merkki ihmisten itsekkyydestä ja mukavuuden halusta, ei haluta mennä syvemmälle itseensä.
Kyllä mä uskon että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan hyviä. Uskon myös visusti siihen että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa