En tykkää kuinka halveksivasti suhtaudutaan ammattiin valmistuviin
Asenteet ovat pöyristyttäviä joillakin, voin kuule ihan omasta elämästä kertoa, että ei lukio tai korkeakoulututkintokaan ole mikään tae menestykseen ja onneen. Pikkuisen voisi rajoittaa sitä ihmisten haukkumista, minusta on hienoa jos valmistuu ammattiin ja vielä hienompaa on, jos pääsee työelämään, siitä se lähtee monien hyvä elämä alkuun.
Ei kaikilla ole edes halua akateemiseen uraan, ihmiset ovat erilaisia joten kunnioittakaa myös muiden valintoja vaikka ne eivät sinua välttämättä miellytä.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:34"]
En minäkään. En tykkää myöskään tämän halveksunnan aiheuttamasta vastareaktiosta eli ylioppilaiden mollaamisesta. Yhteiskunta tarvitsee sekä kirjaviisaita että käytännön osaajia, eikö voitaisi olla iloisia kaikkien suorituksista? Omassa lähipiirissäni onneksi juhlitaan yhtä lailla sekä ammattiin valmistuvia että tuoreita ylioppilaita.
[/quote]
Juuri näin. Tämä molemminpuolinen halveksunta ja nokittelu on älytöntä. Toki ymmärrän, että jotkut tekevät sitä vain huvikseen, mutta monet ikävä kyllä taitavat olla tosissaan.
Olin tänään pitkästä aikaa ammattiopiston valmistujaisjuhlassa, ja oli hienoa huomata kuinka arvostavasti ja vakavasti valmistuvat itse siihen suhtautuivat. Suurimmalla osalla oli siistit juhlavaatteet, farkut ja hupparit olivat vain yksittäisiä poikkeuksia. Silloin kymmenkunta vuotta sitten kun viimeksi valmistuin, todella harvalla pojalla oli puku päällä, nyt niitä oli vaikka kuinka paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:34"]
En minäkään. En tykkää myöskään tämän halveksunnan aiheuttamasta vastareaktiosta eli ylioppilaiden mollaamisesta. Yhteiskunta tarvitsee sekä kirjaviisaita että käytännön osaajia, eikö voitaisi olla iloisia kaikkien suorituksista? Omassa lähipiirissäni onneksi juhlitaan yhtä lailla sekä ammattiin valmistuvia että tuoreita ylioppilaita.
[/quote]
Juuri näin. Tämä molemminpuolinen halveksunta ja nokittelu on älytöntä. Toki ymmärrän, että jotkut tekevät sitä vain huvikseen, mutta monet ikävä kyllä taitavat olla tosissaan.
Olin tänään pitkästä aikaa ammattiopiston valmistujaisjuhlassa, ja oli hienoa huomata kuinka arvostavasti ja vakavasti valmistuvat itse siihen suhtautuivat. Suurimmalla osalla oli siistit juhlavaatteet, farkut ja hupparit olivat vain yksittäisiä poikkeuksia. Silloin kymmenkunta vuotta sitten kun viimeksi valmistuin, todella harvalla pojalla oli puku päällä, nyt niitä oli vaikka kuinka paljon.
[/quote]Se on yksinkertaisesti vain hieno juttu, että on pätevä ja valmistunut ammattiin, oikeasti siitä ei ainakaan kenekään elämässä ole mitään haittaa, vielä hienompaa on se jos ja kun pääsee työelämään, niin voi ruveta elämää jo suunnittelemaan eteenpäin. Jos joku halveksii ihmistä joka on nähnyt vaivaa kouluttaakseen itsensä johonkin ammattiin, niin onkohan tälläisellä ihmisellä kaikki muumit laaksossa vai paha olla, mistä mahtaa kiikastaa?
ap
En ymmärrä miksi ihmisten elämänvalintoja pitää laittaa arvojärjestykseen ja halveksia joitakin ammatteja; se nyt on vaan joku kaupankassa, siivooja tai kampaaja. Kumminkin kelpaa ihan istua parturintuoliin päähierottavaksi ja on mukavampi elää siistissä ympäristössä, mutta se kuka sen mahdollistaa ei olekaan mikään tai minkään arvoinen, vaan alempi ja halveksittava. Selittäkää minulle mikä ajatuskuvio ihmisten arvojärjestykseen laittamisen takana on?
En ymmärrä kun olen vaan ylioppilas ja kaksi ammattia opiskellut paskakasa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:38"]
En ymmärrä miksi ihmisten elämänvalintoja pitää laittaa arvojärjestykseen ja halveksia joitakin ammatteja; se nyt on vaan joku kaupankassa, siivooja tai kampaaja. Kumminkin kelpaa ihan istua parturintuoliin päähierottavaksi ja on mukavampi elää siistissä ympäristössä, mutta se kuka sen mahdollistaa ei olekaan mikään tai minkään arvoinen, vaan alempi ja halveksittava. Selittäkää minulle mikä ajatuskuvio ihmisten arvojärjestykseen laittamisen takana on?
En ymmärrä kun olen vaan ylioppilas ja kaksi ammattia opiskellut paskakasa.
[/quote]No minua ihmetyttää millä rahkeilla joku työtön akateeminen oikein keulii ja luulee olevansa parempi ihminen, arvostan siivoojiakin enemmän kuin työtöntä akateemista.
Nettikeskusteluissa kannattaa muistaa, että jo muutamasta trollista lähtee suhteettoman kova ulina. Yleinen näkemys on yleensä jotain ihan muuta.
Jotenkin ihmetyttää miten vielä tänäkin päivänä yo-tutkinto mielletään jotenkin niin paljon huimemmaksi saavutukseksi kuin ammattitutkinto. Kuitenkin ammattitutkinosta voi yhtä lailla jatkaa vaikka yliopistoon ja vaikka ei jatkaisikaan niin ei se tee "amiksista" yhtään sen huonompia kun ylioppilaistakaan. Ärsytti jotenkin eilen, kun erään kukkakaupan ikkunassa oli iso kyltti, että YO-ruusut meiltä! Jep, en tie olisko kauheen paha ollut jos olis lukenu vaikka, valmistuneelle ruusut meiltä! T. Ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:15"]
Asenteet ovat pöyristyttäviä joillakin, voin kuule ihan omasta elämästä kertoa, että ei lukio tai korkeakoulututkintokaan ole mikään tae menestykseen ja onneen. Pikkuisen voisi rajoittaa sitä ihmisten haukkumista, minusta on hienoa jos valmistuu ammattiin ja vielä hienompaa on, jos pääsee työelämään, siitä se lähtee monien hyvä elämä alkuun.
Ei kaikilla ole edes halua akateemiseen uraan, ihmiset ovat erilaisia joten kunnioittakaa myös muiden valintoja vaikka ne eivät sinua välttämättä miellytä.
[/quote]
No mutta miksi pitää mollata ja vähätellä kirjaviisaita? Itse siis nyt aloittamassa aikuislukioa, kun vihdoinkin 22 vuotiaana keksin, että mitä haluan elämällä ja johan äitipuoli aloitti saarnat, miten amis on parempi ja abit turhia paskoja. Joo, eihän lukiolla mitään teekkään, jos ei aio jatkaa kouluttautumista. Henkilökohtaisesti kyllä mielummin menen kauan opiskelleen lääkärin vastaanotolle vs. lääkäri, joka on opiskellut yhteensä 3 v yläasteen jälkeen. Ja kun minä elätän itse itseni, eli ei ole kyse edes siitä, että pitkä opiskelu vaikuttaisi äitipuolen lompakkoon tai elämään missään määrin. Kunhan vaan alkoi väheksymään valintoja ihan vaan sen takia, että hän on kampaaja ja tämä hyvä. Kukaan ei yrittänytkään edes ohimennen eukkoa moiseen suuntaan sysätä. Pidä sinä amisammattisi, mutta anna myös muille mahdollisuus kouluttautua ilman irvimistä.
[/quote]Ei nyt millään pahalla, mutta ette ilmeisesti lue kommentteja ollenkaan mitä olen laittanut, joudun jo toisen kerran vastamaan samaan ad hominemiin eli edelleen en ole amis, ihan yliopistosta valmistunut.
Kirjoitin myös, että ollaan iloisia kaikkien puolesta, mutta tuskin te sitäkään olette jaksaneet lukea.
ap