Aloin treenaamaan koska halusin voida hyvin. Nyt tunnen itseni lihavaksi ja ällöttäväksi, enkä voi hyvin. Tuliko mulle syömishäiriö?
Puhkesiko mulle syömishäiriö? Olin ihan tyytyväinen kroppaani, ja halusin ruveta liikkumaan saadakseni kuntoa ja voimia. Ekat kuukaudet kroppa vahvistui ja ihan alkoi näyttämäänkin paremmalta, vaikka en ylipainoinen ollutkaan enkä ulkonäön takia ruvennut treenaamaan.
Nyt sitten 4kk treeniä takana, ja tunnen itseni lihavaksi ja vartaloltani rumaksi. Olen vahvempi ja notkeampi kuin ennen, painokin on tainnut ihan tippua muutaman kilon. Mutta aiemmin tykkäsin esim vatsastani ja käsivarsistani, nyt näen vain muhkuraista läskiä.
Ei tee mieli edes deittailla. Ostin kivoja vaatteita ennen kun aloin liikkumaan, tunsin itseni kauniiksi. Nyt kokeilin niitä samoja, ja tuntui niin hirveältä että en edes halua lähteä treffeille.
Mikä helvetti mua vaivaa? Onko tää syömishäiriötä?
Syön valmentajan ohjeiden mukaan, ja siihen päälle jotakin pientä mitä mieli tekee. En koe syömisistä mitään ongelmaa enkä ahdistusta.
Käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja palauttavalla lenkillä pari kertaa. Katson itseäni peilistä salilla, ja ahdistun näkemästäni.
Mitä mun nyt kannattaisi tehdä? Vituttaa ja ahdistaa ja liikkumisen ilo on mennyt.
N34
Kommentit (14)
Veikkaan että liian vähän ravintoa ja se johtaa huonoon fiilikseen. Erityisesti jos rasvaa ei saa tarpeeksi ja hiilaritkin vähissä voi keho mennä säästöliekille kun joutuu polttamaan proteiinia energiaksi. Proteiinia vaan tarvitaan kaikkeen muuhunkin...
Jos syöt lihana kanaa tai muuta vähärasvaista, käy helposti niin että energiasta tulee vajetta. Lisää rasvan määrää tai syö välillä jotain rasvaistakin lihaa - mielellään useammin kuin kerran viikossa. Itse käytän todella paljon voita nykyisin, vähän hiilareita eikä painon eikä fiilisten kanssa ole ongelmia - enää (72 kg / 179 cm).
En osaa sanoa, omat kokemukset ovat käytännössä niin päinvastaiset. Hurahdin voimailutreeniin vuosi sitten, ja joka kuukausi pidän kropastani enemmän ja enemmän, kun se pikkuhiljaa muutttuu vahvemmaksi ja urheilullisemman näköiseksi. Kun aloitin, olin täysi sohvaperuna, mutta nyt vartalossa näkyy jo lihakset ihan eri tavalla.
N38
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että liian vähän ravintoa ja se johtaa huonoon fiilikseen. Erityisesti jos rasvaa ei saa tarpeeksi ja hiilaritkin vähissä voi keho mennä säästöliekille kun joutuu polttamaan proteiinia energiaksi. Proteiinia vaan tarvitaan kaikkeen muuhunkin...
Jos syöt lihana kanaa tai muuta vähärasvaista, käy helposti niin että energiasta tulee vajetta. Lisää rasvan määrää tai syö välillä jotain rasvaistakin lihaa - mielellään useammin kuin kerran viikossa. Itse käytän todella paljon voita nykyisin, vähän hiilareita eikä painon eikä fiilisten kanssa ole ongelmia - enää (72 kg / 179 cm).
Mä syön todella paljon. Tuo ruokavalio on laadittu lihasten ja kunnon kehitystä varten, ei ollenkaan painonpudotusta kun sille ei ole tarvetta. Ja tosiaan vielä tuon päällekin päivittäin syön jotain. Ja valmentaja tosiaan laski kulutuksen tarkkaan. Voisinhan mä kyllä kokeilla mennä jonkin aikaa vielä isommilla annoksilla tai lisätä pähkinöitä ja muuta rasvaa. Kiitos kommentistasi!
Ap
Jaa-a. Voikohan rasva vaihtaa paikkaa elimistössä, vaikka sen määrä ei lisääntyisi?
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Voikohan rasva vaihtaa paikkaa elimistössä, vaikka sen määrä ei lisääntyisi?
Tai siis... Näetkö muhkuraista läskiä, vaikka aiemmin olit saman näköinen? Ensi alkuun sain käsityksen, että ylävartaloon on kerääntynyt rasvakudosta.
Aloit käymään salilla ja vertaamaan kehoasi toisiin salilla käyviin?
Aiemmin et vertaillut?
Olet asettanut tietoisesti tai tiedostamatta niin korkeat tavoitteet kuntoilullesi, että huomaat, että et jaksa, pysty tai ehdi saavuttamaan tavoitteitasi?
Olet ymmärtänyt, että et muutukaan täysin ihanteidesi mukaiseksi, vaikka treenaisit niin paljon kuin mahdollista?
Tai syöt huonosti, treenaat liikaa ja masennut?
Katselet peileihin enemmän kuin ennen?
Syömishäiriö liittyy syömiseen. Kehodysforia liittyy vartaloon.
Vierailija kirjoitti:
Dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö.
Mulla liikunta kerää nestettä kehoon jostain syystä, etenkin mitä useampana päivänä putkeen treenaa. Kun on muutaman päivän liikkumatta, niin näyttää paljon paremmalta taas. Tietenkään liikuntaa ei voi täysin lopettaa. En ole keksinyt ratkaisua tähän nesteen kertymisongelmaan, joten pitää vaan välillä pitää taukoa, että "laihtuu" nesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö.
Mitä sille voi tehdä? Ahdistaa ihan hirveästi.. Voiko tuollainen kehittyä näin yhtäkkiä ja tässä iässä?
Ap
Itsellänikin treenaamisen aloittamisen myötä kävi niin, että aloin tarkastelemaan kroppaani paljon aiempaa kriittisemmin. Tuntuu että koko ajan löytyy kohtia mihin ei ole tyytyväinen ja mitä pitäisi kehittää, aiemmin niitä ei osannut samalla lailla eritellä. Jollain tasolla tiedän että näytän paremmalta kuin ennen treenaamista, mutta en varmasti koskaan riittävän hyvältä, että voisin sanoa olevani täysin tyytyväinen.