Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiltä loppuu oikeus kokopäivähoitoon lapsille?

Vierailija
28.05.2015 |

Jos näin käy, niin työnteko vaikeutuu ja käy osin mahdottomaksi. Esim. tilanteessa, jossa on työtön, eli ei ole max. 2 viiikkoa kestäviä sopimuksia, vaan tekee keikkatyötä ja saa soviteltua päivärahaa. Kun on lapselle kokopäiväpaikka pk:ssa (vaikkei hoidatakaan käytännössä aina koko päivää), niin se mahdollistaa sen, että voi ottaa työtä vastaan lyhyellä varoajalla, esim. soitetaan ja pyydetään yövuoroon. Ok, käy, koska aamulla saa sitten viedä päikkyyn ja voi nukkua itse. Uudella systeemillä ei käy, en selviä yövuoroista 4 h unella. 

Myöskään ei voi sitten ottaa ex-tempore vuoroja edes seuraavalle päivälle, eli jos illalla soitetaan ja pyydetään aamuksi töihin. Tuskin voi ilmoittamatta päikkyyn aamulla marssia ja pyytää hoitoa koko päiväksi. 

Työn vastaanottaminen käy mahdottomaksi, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:21"]Kokonaan työttömien lasten ei tarviikkaan olla yhteiskunnan hoidettavana. Jos vanhempi on kotona niin kyllä hän lapsensa voi hoitaakkin. Ja sitten hoitoon jos töitä löytyy.
[/quote]

Ja miten niissä työhaastatteluissa sitten käydään, jos on lapsi juuri silloin kotona? Ei työssäkäyvää isovanhempaakaan viitsi pyytää lasta hoitamaan kesken työpäivänsä. On erittäin tärkeää että säilyy oikeus edes osapäivähoitoon, ihan lapsen itsensäkin takia. Varsinaista kasvatusta syrjäytymiseen jos hengaa kotona sen takia että vanhemmalla ei ole töitä. Näin niitä hyvinvointieroja kasvatetaan myös tulevien sukupolvien välillä.

Vierailija
42/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotiäitinä vuosia ja lapsi itse kaipasi tarhaan, oli 1,5 v käynyt kerhossa.

ehdotin 4 h, mutta opettaja itse ehdotti 6 h, päiväunien jälkeen välipala ja sitten kotiin. 

Aloitin silloin työn hakemisen ja kun sain töitä, muutos täysipäiväiseksi tapahtui ilmoittamalla .

ota osa-aikainen paikka.

ei kannata olla noin saamaton !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:44"]

Minä olin kotiäitinä vuosia ja lapsi itse kaipasi tarhaan, oli 1,5 v käynyt kerhossa.

ehdotin 4 h, mutta opettaja itse ehdotti 6 h, päiväunien jälkeen välipala ja sitten kotiin. 

Aloitin silloin työn hakemisen ja kun sain töitä, muutos täysipäiväiseksi tapahtui ilmoittamalla .

ota osa-aikainen paikka.

[/quote]

Saamaton? No ohhoh, VAIKKA olisi osapäiväisenä, niin ei se kaikkialla vaan ilmoittamalla käy, että huomisesta lähtien sitten lapset ovat kokopäiväisiä. Jos ei pk:ssa ole kokopäiväpaikkoja vapaana niin ei ole. Mitä et ymmärrä tässä?

Vierailija
44/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, koskeeko sama rajoitus hyvätuloisia perheitä, joissa äiti haluaa viettää laatuaikaa vauvan kanssa kotona ja laittaa isommat hoitoon. Ehkä kokoomus saa tähän ujutettua jonkinlaisen tulorajan?

Vierailija
45/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:44"]

ota osa-aikainen paikka.

[/quote]

Silloin vuonna nakki saattoi olla osapäivähoito 6 h, nyt se on 4 h. Mutta jos palataan johonkin 80-luvulle, niin jos se puolipäivähoito muuttuu sitten 6 tuntiseksi? Tuskin muuttuu, mitä säästöä se olisi?

Vierailija
46/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:51"]

Mielenkiintoista, koskeeko sama rajoitus hyvätuloisia perheitä, joissa äiti haluaa viettää laatuaikaa vauvan kanssa kotona ja laittaa isommat hoitoon. Ehkä kokoomus saa tähän ujutettua jonkinlaisen tulorajan?

[/quote]

Eihän se oikeus mihinkään muutu, että saisi tuossa tilanteessa puolipäivähoitoon viedä kuten tähänkin saakka. Mitä tuloraja tuossa tekisi? Nyt puhuttiin keikkatyöläisistä, joita tämä asia oikeasti hankaloittaisi.

Vierailija
47/61 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:25"]

Kuka tekee päätökset siitä, kuka työtön/keikkailija on oikeutettu lasten kokopäivähoitoon? Kuka maksaa tämän byrokratian pyörityksen? Tuleeko mitään säästöjä? Epäilen vahvasti, että tämän systeemin "väärinkäyttäjiä" on niin vähän, että tästä ei ole mitään iloa loppupeleissä.

[/quote]

NImenomaan kuka ja missä? Tässä saadaan työllistettyä joku papereita pyörittämään ja ratkomaan kuka on oikeutettu hoitopaikkaan ja kuka riittävän työtön olemaan saamatta lasta hoitoon. Säästöä?

[/quote]

Eiköhän päiväkodin johtajat ovat jo innoissaan tästä lisääntyvästä byrokratiasta ja paperinpyörittelystä...

Heidän kontolleen varmaan tämä ehkä vähän "likainenkin" tai ainakin työläs vastuu lankeaa siitä kuka on oikeutettu ja minkälaiseen hoitoon ja milloin.

Vierailija
48/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asia on käyty läpi jo moneen kertaam

Vierailija
49/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:25"]

Tämäkin asia on käyty läpi jo moneen kertaam

[/quote]

Missä? Jos täällä, niin olin taas eilen ex-tempore työvuorossa enkä lukenut palstaa. Ap

Vierailija
50/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä pitkä ketju siitä. Ja ketä kiinnostaa, jos hallitus sitä haluaa, niin hoidetaan kotona kouluikään asti. Kai se sossu sitten elättää, joku juju kai siinä on oltava.

Vierailija
51/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:29"]

On täällä pitkä ketju siitä. Ja ketä kiinnostaa, jos hallitus sitä haluaa, niin hoidetaan kotona kouluikään asti. Kai se sossu sitten elättää, joku juju kai siinä on oltava.

[/quote]

Elättää? Millä rahalla jos säästöä pitää saada. Saahan silläkin tietysti säästöä, että työnhakijat saavat karenssia jouduttuaan kieltäytymään työstä, kun ei saa heti huomiselle kokopäivä hoitopaikkaa. Mitähän tämä inhimillisellä tasolla tarkoittaa?

Vierailija
52/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, aloituksessani oli virhe: Ei ole VÄHINTÄÄN 2 viikon sopimuksia piti olla. Mutta ymmärretyksi aloitus kai tuli. LIsää kommentteja, miten teillä vaikuttaisi tämä.

Vierailija
53/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä mitä alapeukutatte? Eikö ole hyvä, että ellei ole vakituista työtä, niin käy edes satunnaisesti töissä vai miksi alapeukkua? Kaikki työttömät eivät suinkaan vaan makaa passiivisesti!

Vierailija
54/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataan kaikki. Minulla on vaipat ja minut syötetään sänkyyn. Niin me työttömät tehdään, tai siis ei tehdä vaan ollaan vaan.

Vierailija
55/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:36"]

[/quote]

Elättää? Millä rahalla jos säästöä pitää saada. Saahan silläkin tietysti säästöä, että työnhakijat saavat karenssia jouduttuaan kieltäytymään työstä, kun ei saa heti huomiselle kokopäivä hoitopaikkaa. Mitähän tämä inhimillisellä tasolla tarkoittaa?

[/quote]

Ja kuka luulee, että noilla ideoilla oikeasti säästettäisiin?

Vierailija
56/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:36"]

[/quote]

[/quote]

Ja kuka luulee, että noilla ideoilla oikeasti säästettäisiin?

[/quote]

Sitähän mä just tarkotin. Yhdessä säästetään ja toisessa menot kasvaa. Ei hoitopaikkaa, ei voi ottaa töitä, saa karenssia, rahaton 3 kk, pakko hakea toimeentulotukea. Olisi sitten ensimmäinen kerta mun elämässä. Aina tähän asti pärjännyt palkalla, sovitellulla korvauksella ja pidemmän työttömyysjakson aikana työttömyyskorvauksella.

Vierailija
57/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme mussutusta ap. Käyt työssä, mutta olet työtön?

Vierailija
58/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:57"]

[/quote]

Niin? Soviteltua päivärahaa saa, jos työsuhde alle 2 viikkoa. Yli 2 viikkoa putkeen kestävästä työsuhteesta korvaus katkeaa eikä ole työtön.

Vierailija
59/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä hallituksen esittämät säästötoimet viittaavat siihen, että kansalaisten halutaan ottavan aiempaa enemmän vastuuta itsestään ja läheisistään. Yhteiskunta ei ole enää kenenkään äiti, jota huudetaan apuun, kun apua tarvitaan. Keikkatyöläinen sopii työvuoroja sen mukaan kuin saa lapselleen hoitajan. Ei kannata sopia kahta yövuoroa peräkkäin, jos ei saa nukuttua kuin sen ajan, jolloin lapsi on päiväkodissa. Mä tein aikoinaan keikkahommia eikä lapseni ollut lainkaan päiväkodissa. Kun töistä soitettiin, vastason soittavani kohta takaisin. Sen jälkeen soitin ensin isovanhemmille ja sitten naapurissa kotona olevalle naiselle, jos isovanhemmille ei sopinut. 

Ihmiset ovat jo jonkin aikaa kaivanneet lisää yhteisöllisyyttä ja nyt ollaan tulossa siihen pisteeseen, että yhteisöllisyyttä todellakin tarvitaan. Jos tukiverkostoja ei ole, niitä on syytä ruveta luomaan. Sukulaisista, naapureista, samalla alueella asuvista muista vanhemmista tai vaikka lukiolaisista jne. 

Vierailija
60/61 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:57"]

[/quote]

Jotkut työttömät sentään yrittävät, sinä ilmeisesti et.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme