Hallitus: työttömien lapsille oikeus vain puolipäivähoitoon
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1432660070107.html
Lisäksi ryhmäkokoja kasvatetaan ja maksuja nostetaan.
Kommentit (72)
Entäs kun tekee keikkahommia ja on työkkärin listoilla parempien töiden toivossa? Pitääkö nekin hommat lopettaa ja ottaa karenssi? Tai jos on jossain työkokeilussa 6h/pv? Sehän lasketaan työttömyydeksi, vai tuleeko näille kaikille erikoiskohtelu?
Entäs pätkätyöläiset? Jos on töissä vaikka kuukauden, lapset menee päiväkotiin. Sen jälkeen takas kotiin, tai vaan puolipäiväiseksi? Sitten kun vanhemmat saa taas töitä, joutuu lapset toiseen päiväkotiin, koska ei olekaan enää tilaa kokopäiväisille? Hullun hommaa. Vai menetetäänkö se kokopäiväpaikka vasta, kun vanhempi on ollut tietyn ajan työttömänä?
Ihan niinkuin näillä ihmisillä ei olisi muutenkin jo liian vaikeaa. Tämmöset asiat on sitten se, johon saattaa kamelin selkä katketa...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:46"]Koskeeko myös työttömiä, jotka opiskelevat tai ovat työkokeilussa? Emme mekään lasta hoitoon vveistos joku kotona olisi.
[/quote]
Jos olet työkokeilussa, et vissiin ole kotona päiviä? Miten opiskelijat vie lapset kouluun mukanaan? Tahalleen ymmärretty taas väärin?
Pätkätyöläinen hakee monta kertaa vuodessa päiväkotipaikkaa lapsille, ja pienellä varoitusajalla vielä... Loppujen lopuksi lapset ovat poissa hoidosta vaikka vain muutaman kuukauden vuodesta. Lapsillekin tämä on hankalaa, kun päivärytmi ja pahimmassa tapauksessa hoitopaikkakin muuttuu koko ajan. Ei ainakaan ole lasten etu. Vanhemmat, päiväkodit ym. joutuisivat jatkuvasti käymään paperisotaa ja sumplimaan hoitoasioita vielä enemmän kuin nyt... Kenen etu? Säästetään hieman? Vai säästetäänkö edes, pitkällä tähtäimellä?
Tuo rajaus on hyvä asia.
Tänäänkin otin lomalappuja vastaan joissa seisoo että perheen pari lasta päivähoidossa KOKO kesän 6-7h/pv toisen vanhemman ollessa kotona (ja toisenkin aika usein).
Onneksi tämä koskee myös laiskoja mammoja jotka on vauvan kanssa kotona ja tunkee vanhemmat lapset tarhaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:52"]Jaahas,mitespätkätyöläiset,joita on yhä suurempi osa väestöstä? Mulla oli esim. viime vuonna yksi työ 6 kk, 1 kk ilman, sitten 3,5 kk töitä, viikko ilman... Ja välillä on tullut uusi työ viikon varoitusajalla.
[/quote]
Pidätkö sä lastas koko päivän hoidossa kun olet itse kotona? Muutama tuttuni on samassa tilanteesaa kanssasi. Työttömänä ollessaan vievät lasta 2-3x/vko päiväkotiin puolipäiväisenä. Ei 8-17..
Työttömien kohdalla puolipäiväinen ei ole ehdoton eli turha vauhkoontua heti. Muutoksethan muutoinkin tukevat työssäkäymistä joten ei tuossakaan haluta vaikeuttaa työnvastaanottamista. Ehdoton puolipäiväinen koskee muita ryhmiä mikä on selkeästi sanotttu jos viitsii muualtakin asiaa lukea kuin täältä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:57"]Minä teen opettajan sijaisuuksia, aamulla soitetaan että olepas tunnin päästä täällä ja todella harvoin työpäivä on matkoineen vain 4 h, ei kyllä mitenkään onnistu että lapsella olisi vaan puolipäiväpaikka.
eräs työtön
[/quote]
Ei voi ottaa keikkahommia enää. Sama juttu mulla hoitsuna.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:52"]Jaahas,mitespätkätyöläiset,joita on yhä suurempi osa väestöstä? Mulla oli esim. viime vuonna yksi työ 6 kk, 1 kk ilman, sitten 3,5 kk töitä, viikko ilman... Ja välillä on tullut uusi työ viikon varoitusajalla. [/quote] Pidätkö sä lastas koko päivän hoidossa kun olet itse kotona? Muutama tuttuni on samassa tilanteesaa kanssasi. Työttömänä ollessaan vievät lasta 2-3x/vko päiväkotiin puolipäiväisenä. Ei 8-17..
[/quote]
En, mutta kokopäiväpaikka on pidetty koska töitä voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla. Satunnaisesti olen myös tehnyt 1-3 päivää sijaisen hommia päivän varoajalla, joten käytännössä paikan muuttaminen puolipäiväiseksi olisi erittäin hankalaa tai mahdotonta. Tai jos muutettaisiin joka kerta kunpätkätyö loppuu niin se pitäisi voida palauttaa kokopäiväiseksi välittömästi tai minun jättää työmahdollisuuksia käyttämättä. Onko siitä edes mitään etua kenellekään jos lapsen hoitoaika muutetaan vaikka 2 viikoksi puolipäiväiseksi?
Vastaajalle numero 11: Kuopiossa yksityisessä päivähoidossa toisen vanhemman ollessa kotona syystä tai toisesta, lapsi saa olla päivähoidossa vain puolipäiväisesti (saa olla enemmänkin, jos maksaa kaiken itse, Kela/kaupunki ei tue). Kunnallisella puolella on normaali subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Päivähoidon pitää olla erittäin joustava tänä päivänä. Työt ovat monella pätkissä, osa-aikaisia ym. "erikoista". Pitäisi jo lopettaa ihmisten niputtaminen työttömät-otsikon alle ja kuvitella, että jokaisella heistä on sama tilanne. Toivottavasti ammattipoliitikkojen päässä ei ole kuva, missä työtön=makaa sohvalla päivät pitkät eikä edes halua töihin.
Miten usein tieto tarkistetaan? Mikä on rangaistus jos ilmoittaa olevansa töissä vaikka ei olekaan?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:13"]Tuo rajaus on hyvä asia.
Tänäänkin otin lomalappuja vastaan joissa seisoo että perheen pari lasta päivähoidossa KOKO kesän 6-7h/pv toisen vanhemman ollessa kotona (ja toisenkin aika usein).
[/quote]
Kertooko ne vanhemmat sulle olevansa kotona? Mä oon töissä kyllä ja lapsi hoidossa tietenkin, lomat pidän normaalisti niin 4vko tulee lapselle lomaa kesällä. Mies on yrittäjä, pitää lomaa jos ehtii ja lapsi sitten vapaapäiviä. Mutta mietittiin että miettiikö ne siellä päiväkodissa että miksi ei tuu pidempää lomaa lapselle vaikka kaksi vanhempaa.
Työtön voi myös opiskella jopa täysipäiväisesti, mikäli te-tsto sen hyväksyyy ns. omaehtoiseksi opiskeluksi. Itsekin opiskelin uuden tutkinnon työttömänä (ja sain sitä kautta myös töitä). Oletan, että opiskelun, valmennusten ja kurssien ajaksi päivähoito järjestyy jatkossakin. Muuten aktiivisesti tilannettaan parantamaan pyrkivien työttömien tilanne heikkenee, ja työttömyys saattaa pitkittyä.
No kuinka moni työtön on oikeasti pitkäaikaistyötön tai toimeton? Nimim. Työtön opiskelija
minuun ei muuten liity, ei ole enää päivähoitoikäisiä lapsiakaan. Mutta onko edes laskettu paljonko tässä säästetään ja mistä säästö tulee. Tarvitaanko vähemmän hoitajia? Laitetaan pari hoitajaa työttömäksi ja hoitamaan lapsensa kotona, kyllä säästöä tulee. Hölmöläisten hommaa sanon minä.
Vihdoinkin saadaan lapset syrjäytymään vanhempiensa tavoin jo päivähoidosta lähtien. Vittuun kaikki köyhät. Suomi rikkaille!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:25"]
Vastaajalle numero 11: Kuopiossa yksityisessä päivähoidossa toisen vanhemman ollessa kotona syystä tai toisesta, lapsi saa olla päivähoidossa vain puolipäiväisesti (saa olla enemmänkin, jos maksaa kaiken itse, Kela/kaupunki ei tue). Kunnallisella puolella on normaali subjektiivinen päivähoito-oikeus.
[/quote]
meidän lapset on olleet yksityisellä puolella eli siis ihan tavallisessa painotetussa päiväkodissa.mutta siis että puolipäiväisenä on vain saanut pitää ilman, että lasku menee taivaisiin. maksuhan on muutoin sama kuin kunnallisessa. jännä muuten, miten voivat säädellä palveluntarjoajan mukaan, koska kuitenkin muuten on samat maksut, systeemit ja ns. ihan normaali hoitopaikka. ei tullut mieleenkään, että lapsi pitäisi muuttaa eri päiväkotiin. minulle sopi tuo puolipäivä.
11
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:13"]
Tuo rajaus on hyvä asia.
[/quote]
Olisko sellaisten perheiden lapsilla kuitenkin parempi olla siellä hoidossa kuin kotona?
Minä teen opettajan sijaisuuksia, aamulla soitetaan että olepas tunnin päästä täällä ja todella harvoin työpäivä on matkoineen vain 4 h, ei kyllä mitenkään onnistu että lapsella olisi vaan puolipäiväpaikka.
eräs työtön