Onko kohtuutonta, että mies vie lapsen päiväkotiin?
Olen äitiyslomalla pienen vauvan kanssa. Esikoinen on kolmena päivänä viikossa hoidossa, koska menee jo eskariin syksyllä ja kaipaa ikäistään seuraa. Mies menee töihin 8ksi ja ajaa päiväkodin ohi joka tapauksessa ja on vienyt esikoisen matkalla. Minä ja vauva ollaan haettu esikoinen hoidosta iltapäivällä.
Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että minun tulisi viedä esikoinen hoitoon, kun kotona kerran olen. Tuntuisi älyttömältä lähteä erikseen autolla (matkaa yli 5 km) liikkeelle viemään päiväkotiin, kun toinen ajaa ohi muutenkin. Ja vauva pitäisi herättää aiemmin, vauva nykyisessä rytmissään herää 8-9. Ymmärrän, että miehen olisi mukava keskittyä aamuisin vain omaan töihin menoon. Mutta omalta kannaltani aamujen rauha on tarpeen. Hoidan yksin vauvan yöheräilyt, joita saattaa olla 1-2 tunnin välein. Jos tämän lisäksi pitäisi herätä kolmena päivänä viikossa varhain ehtiäkseen tekemään kolmen ihmisen aamutoimet ja lähtemään päiväkotiin, kokisin järkevämmäksi vain pitää esikoisen kotona.
Pohdin nyt, tulisiko minun joustaa tässä asiassa ja ottaa esikoisen kuljetus asiakseni tehdäkseni miehen arjesta helpomman oman arkeni kustannuksella. Ehkä näen tämän liikaa vain omasta näkökulmastani. Ajatuksia?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on esim. huomannut ettet ulkoile enää ollenkaan ja koittaa saada sua tuolla tavoin pihalle. Mutta ihmettelen myös miksi ei puhuta suoraan vaan vihjaillaa
Ulkoillaan kyllä päivittäin lasten kanssa ja olen muutenkin aktiivinen. Eli kyse ei ole siitä. Puhumme yleensä asioista avoimesti ja tämäkin asia on alunperin käsitelty, ehkä sen takia mies ei jaksa enää ruveta asiasta vänkäämään suoraan. Töissä ollessani minä vein esikoisen hoitoon, ehkä tämä uusi rutiini vaatii mieheltä tottumista.
-alkuperäinen
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, nyt mies on menossa päiväkodin ohi eikä ota lasta mukaan. Yleensä se on ajamassa koulun ohi eikä ota teiniä mukaan.
Koita nyt keksiä jotain muuta meisvihaa.
Ja opettele sinä tajuamaan mikä ero on aloittajan yhdellä ainoalla miehellä ja maailman kaikilla miehillä.
Se, että sinä et ole yksilö vaan identifioidut pelkästään maailman kaikiksi miehiksi, on mielenterveyshäiriö. Sinulta puuttuu persoona.
Aloitus ei koske sinua eikä koko mieskuntaa ja hei, mies-sanan käyttö ei tee mistään miesvihaa vaan yleistävä, loukkaava konteksti, jossa viitataan KAIKKIIN.
Vierailija kirjoitti:
Viet lapsen päiväkotiin ja mies hoitaa vauvaa sillä aikaa kotona. Olet kotona, kun miehen pitää lähteä. Vauvaa ei tarvitse herättää. Kantsii ehkä vähän jutella.
No mikä järki tuossa on, ap ajaa edestakaisin vaikka päiväkoti on miehen työmatkan varrella?
Vierailija kirjoitti:
Viet lapsen päiväkotiin ja mies hoitaa vauvaa sillä aikaa kotona. Olet kotona, kun miehen pitää lähteä. Vauvaa ei tarvitse herättää. Kantsii ehkä vähän jutella.
Heh tää on hyvä! Vois muuttuu ääni kellossa kun vauva alkaisi tehtailemaan löysää sinappia joka aamu :D
Hyvin nopsaan sopisi viedä esikoinen samaa matkaa.
Joo hei ja markkinoi asiaa isä-lapsi laatuaikana! Saavat jutella omiaan.
Vierailija kirjoitti:
No auta pukemaan ja ruokkimaan se lapsi ja mies vie. Vai vedätkö unia vaan kun mies rehkii?
Ap hoitaa yksin vauvan yöheräilyt ja hakee toisen lapsen hoidosta, mutta miehelle olisi ylitsepääsemätöntä hoitaa toisen lapsen aamutoimet ja viedä se kolmena päivänä viikossa hoitoon?
Tuossa tilanteessa jättäisin esikoisen jo kotiin ennemmin kuin lähtisin asiakseen viemään. Tuohan on käytännöllinen ratkaisu että mies vie samalla kun menee töihin. Ei luulisi noin ison lapsen kanssa olevan edes erityisen raskasta tuo kuskailu.
Ja tottakai tuo turha ajelu pitää ottaa huomioon. Täällä maalla missä välimatkat on pitkiä (meillä päikkyyn 18 km) on itsestään selvää että mitään turhaa ajelua ei tule.
Tuohon aikaan olin kotona töissä, silti ajoa tuli tuo n. 75 km päivässä vain siksi kun vein lapset hoitoon. Noihin ajoihin todellakin yhdistettiin muut menot kuten kaupassa käynnit.
Laita se mies koville nyt. Hänhän on poikkeuksellisen törkeä vapaamatkustaja. Voisit oikeastaan laittaa hänet yksin vastuusteen lapsista joksikin aikaa ja mennä itse vaikka viikoksi mökille nukkumaan. Sen jälkeen keskustelette uudesta työnjaosta vaihtoehtona sille, että otat eron kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vauva herää 8 tai 9? Käsittämätöntä.
Tässä ketjun välkyin kommentti.
Mitä käsittämätöntä siinä on? Se vauva todennäköisesti herää myös klo 1, 2, 3, 4 ja 5. Ja menee taas nukkumaan klo 12.
Mukavuuden haluinen pissa pää mies. Ihan järkyttävää, että edes harkitset moista ehdotusta. En voi ymmärtää, miksi hän ei veisi sitä isompaa, hänhän on lapsen isä? Eikö kiinnosta lapsista huolehtiminen? Kuitenkin niitä tehtiin? En myöskään suostuisi tuohon, että vain sinä hoidat yöheräilyt. Vauva on yhteinen ja yhdessä se myös hoidetaan.
Mies vie, tietysti. Mitä perusteluja hänellä on ettei veisi? Muuta kuin oma mukavuudenhalu?
Kaikenlaisten kanssa sitä lisäännytään. Mun puoliso jos tuollaista olis ehdottanut ja ollut noin itsekäs, niin olisi samantien saanut lähteä. Miten kukaan voi olla noin itsekäs, että haluaa väkisin herättää vauvan ja äidin, he pukee ja pakkaa. lähtee erikseen ajamaan, vaikka hän on joka tapauksessa menossa ja menee vielä päikyn ohi?? Oikea mies lataisi kahvin valmiiksi ja jättäisit sut nukkumaan ja toisi mukanaan ruokaa perheelle samalla kun hakee isomman hoidosta. Töiden jälkeen ottaa vauvan hoidettavakseen, koska ei ole koko päivänä saanut nähdä pikkuista ja sinäkin tarvitset tauon. Sitten perheaikaa ja lapset nukkumaan. Helppoa, kun on kunnollinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vauva herää 8 tai 9? Käsittämätöntä.
Meidän kaksi lasta olleet tämmöisiä. Noin pari vuotiaaksi saakka. Eivät ikinä nukkuneet kovin pitkiä päiväunia, illalla kävivät nukkumaan noin klo 18:30-19, ja aikaisintaan kasilta heräs. Monesti jopa ysiltä.
Kuopus taasen on aamukukkuja. Klo 06:00 aina pirteenä ylhäällä
Mies tykkäisi olla kiva-isi. Sellainen, joka ei huolehdi ikävistä rutiineista, mutta tekee välillä jotain hauskaa lapsen kanssa lyhyen aikaa. En ihmettele, että yrittää ulkoistaa kaikki vastuunsa sinulle. Etenkin, kun on tämä "sä oot vaan kotona" -tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä järki tuossa on, ap ajaa edestakaisin vaikka päiväkoti on miehen työmatkan varrella?
No se just kun se mies EI HALUA viedä sitä lasta samalla kun menee työhön!
Jos tuo 5-vuotias menee mielellään hoitoon, niin ihmettelen, ettei mies myös mielellään veisi omaa lastaan sinne. Voihan siinä viettää sen hetken lapsen kanssa, oikeastaan "ilmaiseksi". Mutta jos sitä pitää samanlaisena kotityönä kuin tiskikoneen tyhjentäminen...
-M46
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.
MIES68- kirjoitti:
Ei lastenhoito ole miesten työtä, vie vaan kiltisti lapsi hoitoon. Olethan äitiyslomallakin sen takia.
Kyse ei ollut lapsen HOIDOSTA vaan siitä että mies EI HALUA VIEDÄ työhön mennessään lasta päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.
pick me uhriutuja taas vauhdissa. Ollaan niin paljon parempia kun on 8 lasta hoidettu vasemmalla ja naapurin 10 oikealla kädellä ja ihan helppoa oli
En olisi kuulevinaankaan mitään vihjailuita enkä alkaisi neuvottelemaan. Mies vie lapsen ja sillä selvä. Järjestelkää asiat sitten uudestaan kun olette molemmat töissä.
Ei, arvastitkin varmaan, että luin aloituksen huonosti. Koska oletin, että tässäkin nyt vaan halutaa a) haukkua miehiä b) saada keskustelu pitääkö esikoinen viedä hoitoon jos kotona on huolehtiva vanhempi.