Epätodellinen olo kylässä, kutsuttiinko mut vai tulinko väärään aikaan tms
Olet/olette perheesi kanssa kylässä, jonkun tutun kotiin kutsuttuna. Sulle tulee tunne, että tulitko väärään aikaan, vääränä päivänä, olitko ymmärtänyt jotain väärin. Isäntäväki tai siis pelkkä isäntä/emäntä kohtelee kuin olisit tullut häiritsemään, on kuin sua ei olisikaan, kuin kaduttaisi koko kylään kutsu tms. Olet kuin ilmaa, tai sulle ollaan töykeitä. Haluaisit lähteä heti kotiin, mutta et kehtaa oikein sitäkään tehdä. Tilanne on kiusallinen, hämmentävä. Onko kokemuksia? Mistä nämä ovat johtuneet, onko selvinnyt?
Olin tilanteessa, ja sanoin emännälle puhelimessa kotiin päästyäni: "Hei, jos me tultiin huonoon aikaan tai teille tuli jotain muuta, niin olisitte vaan peruneet tai sanoneet heti. En mä sellaisesta pahastu. Parempi perua koko tapaaminen kuin väkisin tavata."
Tähän emäntä: "No miten sä nyt tolleen otit itseesi, jos ei heti ollut kahvit ja kakut pöydässä!" Jotain tuollaista. Mitään tarjoilua ei siis missään vaiheessa ollut, mikä on aika ankeaa, ei edes lasillista vettä. Touhusi vain omiaan oman lapsensa kanssa ja minä ja leikkimään tullut lapseni istuimme sohvalla kahdestaan hämmentyneinä.
Emme menneet enää sinne, eikä muutenkaan pidetty yhteyttä. Kutsun olimme saaneet ja oikeaan aikaan tulleet heille, siitä ei ollut kyse.
Mutta hirveän vaivautunut olo koko ajan, kun kutsuja ei kertonut ollenkaan, mikä vaivasi ja miksi jätti meidät yksin.
Vastaavia kokemuksia?
Kommentit (1132)
Ennen pidin mieluusti juhlia ystäväpiirille mutta jostain syystä minä olin ainoa, joka tarjosi eli laittoi ruuat ja juomat. Myös hätävarayöpaikan hoidin yksiönkin lattialle, jos vieras sattui sammahtamaan. Nyt en enää taida kotiin juhlia järjestää.
On selvää, että kylään mennessä vien aina tuliaisia. Meille kun on tullut porukkaa, heillä korkeintaan omat juomat mukana minun tarjoamien jatkeeksi. Ei kahvipakettia, ei viinipulloa, ei edes kukkapuskaa.
Toki meillä joku joskus käy. Yleensä lyhyellä varoajalla ja mies ottaa vieraat vastaan minulta kysymättä. Yleensä haluaisin että meillä olisi edes vähän siivoiltu ennen vieraita.
Äitini kun tulee kylään, hänen mies sietää olla meillä kylässä tasan kahvikupillisen ajan. Äitiäni kismittää, mutta asuvat matkan päässä ja hän on kuskin aikataulujen varassa.
Mieheni ei puhu mitään, jos bestikseni on kylässä meillä. Joten tapaamme bestiksen kanssa jossain ravintoloissa tai baarissa.
Oltiin sovittu biletysillasta kaverin kanssa. Vein naposteltavaa ja otin pussikaljaa mukaan. Kaveri makasi pieruverkkareissa ja mietin koska alkaa laittautua (yleensä laittautuikin vasta ennen baariin lähtöä) mutta nyt vain makasi tuijottaen telkkaa. Lopulta totesin ettei sitten lähdetäkään. Niin kai, totesi kaveri. Poistuin.
Kaikkein ärsyttävintä on kun vien kyläpaikkaan pullapussin ja kyläpaikassa otetaan pullapussi kiittäen vastaan ja laitetaan kaappiin.
Siis miten paljon mielikuvitusta vaatii tajuta että vieraalle voi keittää kahvit ja laittaa nämä tuliaispullat tarjolle.
Kerran minut kutsuttiin kylään kahville kun oli leivottu pullaa niin tule syömään niitä. Menin suoraan koulusta ja nälkäkin jo oli. Kyläpaikassa oli valmiiksi keitetty kahvi valmiina kahvikupissa ja vieressä yksi pieni pulla. Lisää ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mielisairas ja kuljen ilman maskia edelleen.
On ihanaa kun ei tarvitse välittää mistään mitään.
No, eihän ne kirurgiset maskit suojaa koronalta lainkaan ja kangasmaskit vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään, minua yksi tuttu kutsuu tasaisin väliajoin syömään ja joka kerta sanoo, että hei onko sun sittenkään nälkä, en oo nyt mitään jaksanutkaan laittaa, tilaisinko jotain… Siihen sanon, ei ole nälkä en tartte mitään ja tuttava siihen, että hyvä juttu, hänelläkään ei ole yhtään nälkä.😂😂 Pari kertaa menin retkuun ja maha tyhjänä menin kylään muka odottaen saavani ruokaa. No enää en edes odota ja syön kotona ennen kyläilyä. 😂 Tuttava tataa olla hieman pöpi.
Ystäväpariskunnan luo kutsuttiin saunomaan. Ensin menivät miehet, ja sitten tämä naispuolinen ilmoittaa että en minä nyt halua saunoa, mutta mene sinä vaan. No siellä minä yksin istuin...Tämä on itseasiassa toistunutkin, mutta heillä oli silloin lapset kotona ja sukulaistyttö heillä seurana - minä saunoin sitten heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
haluttiin kerran piristää seksielämää vaimon kanssa. yks tuttu nainen kutsu meidät kylään. puhuttiin hänelle tästä aiheesta, ja alettiin miettiin heti kolmen kimppaa. lopulta kaikki pääty siihen, että mun vaimo ja tää nainen alko sekstaileen keskenään ja muta ajettiin kepillä hemmettiin koko kämpästä.
Kai tiedät, että sekstailu tarkoittaa suutelemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni oli jäänyt asumaan lapsuuden kotiimme ja sanonut meille sisaruksille, että aina saa tulla käymään. No sitten kerran taas ilmoitin veljelleni, että ollaan lasten kanssa tulossa, jos vaan sopii ja veljellehän sopi. Veli oli jossain vaiheessa alkanut seurustelemaan ja naisystävä oli muuttanut veljeni luo asumaan .
No mentiin sitten lasten kanssa ja veljen kanssa alakerrassa juteltiin ja oltiin. Veljen avokki tuli muutaman tunnin kuluttua yläkerrasta ja oli selvästi hämmästynyt/ärtynyt, kun näki meidät. Tuli heti epämiellyttävä olo. Huomasin, että nainen oli tosi kiukkuinen, vaikka yritti sitä peitellä.
Illalla käytiin saunassa ja keittiössä supistiin jäätelöstä, joka siellä salassa syötiin, ilmeisesti ei olisi riittänyt meille.
Teki kyllä mieli lähteä jossain vaiheessa ajelemaan takaisin kotiin, mutta en veljen takia raaskinut/kehdannut. Matkaa olis siis muutama sata kilomertiä ja tarkoitus oli jäädä yöksi.
Seuraavana aamuna aikaisin lähdettiin lasten kanssa aikaisin ajelemaan kotiin ja jätettiin pöydälle lappu jossa kiitokset yösijasta jne.
Myöhemmin kuulin, että veljeni ei ollut puhunut avokilleen mitään vierailustamme, koska oli halunnut iloisesti yllättää kumppaninsa. No kumppani kyllä yllättyi, mutta ei iloisesti.
Näin naisena ymmärrän, ettei avokki ilahtunut yllätysvieraista, mutta veljeni ei tuota ollut ymmärtänyt.
Ihan vähään aikaan ei tuolla tullut kyläiltyä, vaikka syy ei meissä ollutkaan. Jotenkin nolotti silti.
Näistä parisuhteen toiselle osapuolelle yllättävistä vierailuista tulee ihan turhaan harmia kun olisi vaan niin paljon helpompi ja parempi kaikille, kun vierailusta tietäisi aina etukäteen molemmat osapuolet (tai koko perhe). Tottakai siis joku pikainen 30min tai vaikka parinkin tunnin vierailu ilmoittamatta puolisolle on ok mutta jos vieraat tulee yhtään pidemmäksi aikaa niin puolisolla on oikeus tietää etukäteen ja joko a. jäädä viettämään aikaa yhdessä tai b. sopia itselle muu meno jos ei halua hengailla vieraiden kanssa.
Mun mielestä ihmisten perusoikeuksiin (lukee muuten Suomen laissakin tuo kotirauha 😀) kuuluu se että saa olla rauhassa omassa kodissa joten kyllä puolisoiden pitää sen verran kunnioittaa toisiaan että vierailuista ilmoitetaan etukäteen. Ja toisaalta sekin on ok että jos vaikka pariskunnan toiselle osapuolelle tulee kaveri vieraaksi hengaamaan muutamaksi tunniksi niin toinen pariskunnan osapuoli voi aivan hyvin olla yksin omissa oloissaan, omassa kodissaan, tietenkin. Että ei todellakaan ole mikään pakko väkisin jutustella vieraan kanssa. Tottakai jos on erikseen sovittu illanvietosta tms juhlista joihin tulee useampi vieras tai että nimenomaan pariskuntana kutsutaan vieraita niin tietysti sitten seurustellaan pariskuntana vieraiden kanssa.
Meistä kumpikaan ei välttämättä tiedä että on vieraita tulossa :P :D
Täällä edelleen saatetaan tulla yllätysvierailulle sopimatta etukäteen. Ainakin 3 eri tyyppiä/porukkaa tätä tekee.
Ovea ei tarvitse avata, ellei odota jotakuta käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään, minua yksi tuttu kutsuu tasaisin väliajoin syömään ja joka kerta sanoo, että hei onko sun sittenkään nälkä, en oo nyt mitään jaksanutkaan laittaa, tilaisinko jotain… Siihen sanon, ei ole nälkä en tartte mitään ja tuttava siihen, että hyvä juttu, hänelläkään ei ole yhtään nälkä.😂😂 Pari kertaa menin retkuun ja maha tyhjänä menin kylään muka odottaen saavani ruokaa. No enää en edes odota ja syön kotona ennen kyläilyä. 😂 Tuttava tataa olla hieman pöpi.
Ystäväpariskunnan luo kutsuttiin saunomaan. Ensin menivät miehet, ja sitten tämä naispuolinen ilmoittaa että en minä nyt halua saunoa, mutta mene sinä vaan. No siellä minä yksin istuin...Tämä on itseasiassa toistunutkin, mutta heillä oli silloin lapset kotona ja sukulaistyttö heillä seurana - minä saunoin sitten heidän kanssaan.
Jatkan vielä edelliseen: Miehillämme oli yhteinen harrastus, joka vei heidät joka syksy yöksi toisaalle harrastuksen alkamisviikonloppuna. Tämä rouva pyysi minua luokseen yöksi tuolloin jo hyvissä ajoin, kun miehetkin menevät muualle... Kun aloin tästä kyselemään yksityiskohtia n vuorokautta ennen, olikin hänellä muita menoja/suunnitelmia. Vaikka meillä meni aina ihan kivasti yhdessä, eikä minkäänlaista eripuraa ollut enkä loukannut heitä, ajattelin että jos he eivät vaan tykkää minusta siten kuin ystävästä pidetään. Olin mieheni kautta tullut heidän tuttavapiiriinsä, minua ei pyydetty tyttärensä kummiksi vaikka mies pyydettiin. Muutettuamme eri paikkakunnalle, kun oltiin kotona käymässä ja lenkitin yksin koiraa, tämä miespuolinen ystävä tuli vastaan ja huikkasi tervehdyksen ja "sanohan Pasille (nimi muutettu) että tulee käymään." Ei siis että käykää kylässä...
Minulle kävi kerran niin, että ajoin melkein 200 kilometriä katsomaan ystävän vauvaa. Ehdin olla kylässä noin puoli tuntia kun paikalle tulee ystäväni äiti ja tuoreet vanhemmat lähtevät kauppareissulle. Kiitän kyläilystä ja lähden ajamaan kotiin. Olin varautunut olemaan vähän pidempään.
Lasten kanssa kyläillessä (kun olivat pieniä) otin aina omat eväät mukaan. Vedoten allergioihin, joita heillä oli. Annoin omilleni ruokaa heidän ruoka ajalla ja kaikki sujui hyvin kun lapsille ei tullut nälkäkiukkua.
Ystäväni lapset söivät suklaata yms. Ei oikeas ruokaa.. päivä kului ja iltakin ilman että olisi tarjonnut ruokaa omilleen saati vieraille.
Kun oli omat eväät jaksoi ajaa kotiinkin.
En lähde enää minnekään ilman eväitä. Vaikka lapset ovat isoja.
Ei tarvitse kyläpaikan ruokarytmin mukaan toimia. Voi syödä eväät autossa mennessä tai tullessa.
Itse olen oppinut laittamaan pitkän matkan vieraille ihan perus ruokaa. Makaronilaatikkoa tai muuta. Maistuu varmasti ja siihen päälle kahvit ja joku makea. Ei tarvitse muuta tarjotakkaan..
Nykyään en mene yöksi mihinkään. Nukun niin huonosti. Kiitos valittujen öiden. Hotelliin voin mennä.
Toisinaan olen kieltäytynyt yökylä vieraista. Ei vaan jaksa sitä pyykkäämistä ja peltien laittoa. Olen ehdottanut että nähdään kesällä mökillä. Se on sopinut. En tiedä sitten mikä kesä. Omaa mökkiä ei ole eikä tule. Vuokramökeillä kaikki joutuu ja saa osallistua. Ilman että on erikseen emäntää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluttiin kerran piristää seksielämää vaimon kanssa. yks tuttu nainen kutsu meidät kylään. puhuttiin hänelle tästä aiheesta, ja alettiin miettiin heti kolmen kimppaa. lopulta kaikki pääty siihen, että mun vaimo ja tää nainen alko sekstaileen keskenään ja muta ajettiin kepillä hemmettiin koko kämpästä.
Ehkä 40-luvulla kun olit nuori, mutta nykyään ihan muuta.
Saimme mieheni kanssa kutsun kaveripariskunnan häihin. Kutsu tuli n. Viikkoa ennen juhlia, kuulemma oli unohtunut postittaa. Ei siinä, ilta oli ihan mukava. Paikalla oli muutamia tuttuja ja muuten mukavaa porukkaa mutta itse juhlaparia ei siinä paljoa näkynyt. Sitten jälkeenpäin kuulimme että ei meitä ollut alunperin tarkoituskaan kutsua. Sulhasen ajatus oli ollut että olisi vaan kutsunut mieheni polttareileihin mutta ei itse juhlaan. Bestman oli sittemmin sanonut että jos polttareihin kutsuu niin kyllä sitä pitäisi kutsua itse juhlaankin.. Sitten menikin jonkun aikaa että pidettiin mitään yhteyksiä, puolin ja toisin...
Menimme kutsuttuina ja sovittuun aikaan sukulaispariskunnan luo kyläilemään. Vaimo pyyhki pölyjä koko ajan kirjahyllystä ym. eikä edes katsonut meihin päin. Sanottiin, että tule istumaan, teillä on ihan siistiä. Ei tullut. Mies koitti hymyillä ja jututtaa. Mutta aika pian lähdimme kotiin. Ollaan ihan asiallisissa väleissä, mutta ei kyläillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 40-luvulla kun olit nuori, mutta nykyään ihan muuta.
Olen syntynyt 70-luvulla. Jos et osaa suomea, käytä äidinkieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ärsyttävintä on kun vien kyläpaikkaan pullapussin ja kyläpaikassa otetaan pullapussi kiittäen vastaan ja laitetaan kaappiin.
Siis miten paljon mielikuvitusta vaatii tajuta että vieraalle voi keittää kahvit ja laittaa nämä tuliaispullat tarjolle.Kerran minut kutsuttiin kylään kahville kun oli leivottu pullaa niin tule syömään niitä. Menin suoraan koulusta ja nälkäkin jo oli. Kyläpaikassa oli valmiiksi keitetty kahvi valmiina kahvikupissa ja vieressä yksi pieni pulla. Lisää ei saanut.
Jotkut ovat käsittämättömän nuukia ruoan suhteen - elävät varmaan vielä pulavuosia ajatusmaailmassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten paljon mielikuvitusta vaatii tajuta että vieraalle voi keittää kahvit ja laittaa nämä tuliaispullat tarjolle.Kerran minut kutsuttiin kylään kahville kun oli leivottu pullaa niin tule syömään niitä. Menin suoraan koulusta ja nälkäkin jo oli. Kyläpaikassa oli valmiiksi keitetty kahvi valmiina kahvikupissa ja vieressä yksi pieni pulla. Lisää ei saanut.
Jotkut ovat käsittämättömän nuukia ruoan suhteen - elävät varmaan vielä pulavuosia ajatusmaailmassaan.
Tai sitt niin että jos olis annettu toinen pulla, niin olis myöhemmin saanut kuulla miten kyläpaikassa yritetään lihottaa läskiksi. Tee niin tai näin, aina väärinpäin:)
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin, että ajoin melkein 200 kilometriä katsomaan ystävän vauvaa. Ehdin olla kylässä noin puoli tuntia kun paikalle tulee ystäväni äiti ja tuoreet vanhemmat lähtevät kauppareissulle. Kiitän kyläilystä ja lähden ajamaan kotiin. Olin varautunut olemaan vähän pidempään.
Lasten kanssa kyläillessä (kun olivat pieniä) otin aina omat eväät mukaan. Vedoten allergioihin, joita heillä oli. Annoin omilleni ruokaa heidän ruoka ajalla ja kaikki sujui hyvin kun lapsille ei tullut nälkäkiukkua.
Ystäväni lapset söivät suklaata yms. Ei oikeas ruokaa.. päivä kului ja iltakin ilman että olisi tarjonnut ruokaa omilleen saati vieraille.
Kun oli omat eväät jaksoi ajaa kotiinkin.
En lähde enää minnekään ilman eväitä. Vaikka lapset ovat isoja.
Ei tarvitse kyläpaikan ruokarytmin mukaan toimia. Voi syödä eväät autossa mennessä tai tullessa.Itse olen oppinut laittamaan pitkän matkan vieraille ihan perus ruokaa. Makaronilaatikkoa tai muuta. Maistuu varmasti ja siihen päälle kahvit ja joku makea. Ei tarvitse muuta tarjotakkaan..
Ot, mutta en itse ymmärrä tuota että lapsille ei tarjota mitään. Meillä on kavereiden kanssa tapana, että jos nähdään ruoka-aikana, tehdään ruokaa yhdessä kaikille. Näin homma pysyy hanskassa ja kaikilla on mukavaa.
Saimme mieheni kanssa kutsun suuriin synttärijuhliin(30+30+30). Kysyimme kutsujalta pukukoodia, niin vastaus oli et eiiiihh oo mitään pukukoodia, ihan semmoset rennot vaatteet vaan! No, kun juhlat sitten koittivat, olimme erään lääkäripariskunnan kanssa ainoat kenellä todella oli ne rennot vaatteet ja kaikilla muilla vierailla juhlavaatteet, naisilla pikkumustat ja miehillä puvut. Kyllä lässähti tunnelma kun oltiin aivan alipukeutuneita ja mielellään olisimme myös juhlavampaa laittaneet jos olisimme tienneet. Istuimme sitten tämän toisen pariskunnan, jota emme edes tunteneet, yhdessä koko illan kun hävetti oma pukeutuminen niin paljon. Tätä toista pariskuntaa asia harmitti myös ja heitä oli ohjeistettu samalla tavalla. Juhlatunnelmaan en kyllä päässyt koko iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä edelliseen: Miehillämme oli yhteinen harrastus, joka vei heidät joka syksy yöksi toisaalle harrastuksen alkamisviikonloppuna. Tämä rouva pyysi minua luokseen yöksi tuolloin jo hyvissä ajoin, kun miehetkin menevät muualle... Kun aloin tästä kyselemään yksityiskohtia n vuorokautta ennen, olikin hänellä muita menoja/suunnitelmia. Vaikka meillä meni aina ihan kivasti yhdessä, eikä minkäänlaista eripuraa ollut enkä loukannut heitä, ajattelin että jos he eivät vaan tykkää minusta siten kuin ystävästä pidetään. Olin mieheni kautta tullut heidän tuttavapiiriinsä, minua ei pyydetty tyttärensä kummiksi vaikka mies pyydettiin. Muutettuamme eri paikkakunnalle, kun oltiin kotona käymässä ja lenkitin yksin koiraa, tämä miespuolinen ystävä tuli vastaan ja huikkasi tervehdyksen ja "sanohan Pasille (nimi muutettu) että tulee käymään." Ei siis että käykää kylässä...
Niin... On minunkin miehellä pari kaveria, joiden naisten kanssa en ole yhtään samalla aaltopituudella enkä halua viettää aikaa heidän kanssa. En tietenkään lupaile mitään yökyläilyjä tms. Parempi hoitaa niin, että mies tapaa noita kavereitaan ilman minua. Jos ollaan jossain oltu kaikki yhdessä, niin tottakai on kohteliaat ja asialliset välit, mutta en halua istua näiden parin naisen kanssa kiusallisessa hiljaisuudessa kahdestaan yötä myöden, kun miehet vaikka saunoo ja keskustelee omiaan.
Menin moikkaamaan kaveriani, jolla on kaksi lasta. Ei olla pitkään aikaan nähty ja ajattelin, että juttu jatkuisi siitä, mihin jäätiin ennen kuin hänestä tuli äiti. Noh, kun menin heille sovittuna aikana, niin ensinnäkin he olivat koko porukka NUKKUMASSA. Tästä tuli välittömästi sellainen fiilis, että pitääkö kaveri mua ihan idioottina. Miksi hän ylipäänsä kutsui mut sinne päiväuniaikaan. Lisäksi kaverini ei ollut nähnyt yhtään vaivaa mun eteen, vaikka olisin kuvitellut, että hän haluaisi tehdä muhun edes jollain tavalla hyvän vaikutuksen. Hän ei ollut siivonnut kämppäänsä yhtään, eteinen oli täynnä kenkiä ja vaatteita, lapset puettuna joihinki likaisiin rääsyihin, hänellä itsellään oli jotkut pieruverkkarit, ei yhtään meikkiä ja hiukset likaiset. Hän tarjoili mulle jotain nugetteja ja ranskalaisia pöydältä, jota ei ollut pyyhitty varmaan vuoteen. Kaikki oli tahmaista ja likaista.
Lähtiessä ajattelin, että luojan kiitos mulla ei ole lapsia. Enkä ole nähnyt häntä sen koommin...