Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epätodellinen olo kylässä, kutsuttiinko mut vai tulinko väärään aikaan tms

Vierailija
23.01.2022 |

Olet/olette perheesi kanssa kylässä, jonkun tutun kotiin kutsuttuna. Sulle tulee tunne, että tulitko väärään aikaan, vääränä päivänä, olitko ymmärtänyt jotain väärin. Isäntäväki tai siis pelkkä isäntä/emäntä kohtelee kuin olisit tullut häiritsemään, on kuin sua ei olisikaan, kuin kaduttaisi koko kylään kutsu tms. Olet kuin ilmaa, tai sulle ollaan töykeitä. Haluaisit lähteä heti kotiin, mutta et kehtaa oikein sitäkään tehdä. Tilanne on kiusallinen, hämmentävä. Onko kokemuksia? Mistä nämä ovat johtuneet, onko selvinnyt?
Olin tilanteessa, ja sanoin emännälle puhelimessa kotiin päästyäni: "Hei, jos me tultiin huonoon aikaan tai teille tuli jotain muuta, niin olisitte vaan peruneet tai sanoneet heti. En mä sellaisesta pahastu. Parempi perua koko tapaaminen kuin väkisin tavata."
Tähän emäntä: "No miten sä nyt tolleen otit itseesi, jos ei heti ollut kahvit ja kakut pöydässä!" Jotain tuollaista. Mitään tarjoilua ei siis missään vaiheessa ollut, mikä on aika ankeaa, ei edes lasillista vettä. Touhusi vain omiaan oman lapsensa kanssa ja minä ja leikkimään tullut lapseni istuimme sohvalla kahdestaan hämmentyneinä.
Emme menneet enää sinne, eikä muutenkaan pidetty yhteyttä. Kutsun olimme saaneet ja oikeaan aikaan tulleet heille, siitä ei ollut kyse.
Mutta hirveän vaivautunut olo koko ajan, kun kutsuja ei kertonut ollenkaan, mikä vaivasi ja miksi jätti meidät yksin.
Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (1132)

Vierailija
21/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat riidelleet raivokkaasti hetkeä ennen

Vierailija
22/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, vanha kaveri kutsui katsomaan vauvaansa. Otti tuliaiset vastaan ja alkoi puhua miten oikeastaan pitäisi lähteä katsomaan yhtä uutta asuntoa että jos ei niitä kahveja juodakaan..

Uskomatonta! Olisin ottanut viemiseni, jos se olisi ollut mahdollista, ja häipynyt.

Juu, lähdin kyllä kotiin mutten kehdannut niitä viemisiä ottaa.. vauvanvaatteita ja tarjoomisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän voi sanoa muuta kuin: Tervetuloa Suomeen! Katkera, kateellinen ja moukkamainen kansa ei sen kummempia syitä tarvitse.

Vierailija
24/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin kutsu ristiäisiin. Mentiin kutsuttuna klo 14 ja ihmeteltiin, kun toiset olivat jo kahvilla ja juhlat menossa. Meidät oli kutsuttu myöhemmin, kuin muu väki eli lapsi oli jo saanut nimensä.. syy oli, että halusivat ehtiä juttelemaan kaikkien kanssa(?) . Kysyin, että tulimmeko myöhässä.

Olimme kuin ilmaa, ja vauvan vanhemmat menivät kumpikin makuuhuoneeseen imettämään heti tunniksi kuin tulimme.

Joimme kupin kahvia ja syötiin pala kakkua. Annoin kalliin ristiäislahjan ja lähdimme kotiin. Kutsukaa juhliin oikeasti vain ne ihmiset jotka haluatte sinne.

Vierailija
25/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen kasvatukseen ei kuulu vuorovaikutustaitojen opettaminen, minkä seurauksena ne, joilta kohtelias käytös ja muiden huomioiminen ei tule luonnostaan, eivät pärjää joutuessaan vetäjän rooliin sosiaalisissa tilanteissa, kuten koulussa ryhmätöitä tehdessä ja vapaa-ajalla emännöidessä tai isännöidessä. Saatetaan toivoa, että tuttavat kävisivät kylässä, mutta ei sitten osatakaan luontevasti seurustella näiden kanssa, muisteta tarjota vieraille mitään jne. Pahimmillaan paetaan tilannetta niin kuin ap:n kuvauksessa. Sosiaalinen taitamattomuus harmittaa varmaan ap:n tuttavaakin. Olisihan ap:kin voinut olla aloitteellinen, mennä kaverin perässä lastenhuoneeseen ja aloittaa juttelun sen sijaan, että istuu vain sohvalla.

Vierailija
26/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaanomaista ja moukkamaista käytöstä. Jätä tuollaiset "kaverit" ja hanki itsellesi oikeita ystäviä.

Vierailija
27/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan näitä. Mentiin lapsen synttäreille ja annettiin lahja. Meidät ohjattiin kahdestaan pöytään, ei ollut muita vieraita paikalla. Syötiin kahdestaan, tuli toiset vieraat, isäntäväki ohjasi meidät 1v. synttärisankarin kanssa sohvalle ja meni itse kahvittelemaan näiden toisten vieraiden kanssa. Näin meni tunti, sitten lähdettiin pois.

Vierailija
28/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka ei osaa käyttäytyä, on rasittavia. Itsellänikin yksi ystävä, joka ei aina osaa hallita tunteitaan, stressiään tmv vaan mököttää tuppisuuna seurassa. Introvertti on kyllä. Ihminen, jolla on sosiaalista älyä ja vuorovaikutustaitoja, osaa kyllä seurustella kohteliaasti ja työntää tunnetilansa odottamaan sopivaa hetkeä. Vaikka olisi riita miehen kanssa kesken tai töissä kurjaa. Vierasten aikana käyttäydytään.

Introverttiys ei liity tähän mitenkään. Introvertti voi olla hyvinkin sosiaalinen ja miellyttävä seurustelukumppani, puhelias jne. Hän vain tarvitsee sosiaalisen tilanteen jälkeen omaa aikaa.

Vierailija
29/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen kasvatukseen ei kuulu vuorovaikutustaitojen opettaminen, minkä seurauksena ne, joilta kohtelias käytös ja muiden huomioiminen ei tule luonnostaan, eivät pärjää joutuessaan vetäjän rooliin sosiaalisissa tilanteissa, kuten koulussa ryhmätöitä tehdessä ja vapaa-ajalla emännöidessä tai isännöidessä. Saatetaan toivoa, että tuttavat kävisivät kylässä, mutta ei sitten osatakaan luontevasti seurustella näiden kanssa, muisteta tarjota vieraille mitään jne. Pahimmillaan paetaan tilannetta niin kuin ap:n kuvauksessa. Sosiaalinen taitamattomuus harmittaa varmaan ap:n tuttavaakin. Olisihan ap:kin voinut olla aloitteellinen, mennä kaverin perässä lastenhuoneeseen ja aloittaa juttelun sen sijaan, että istuu vain sohvalla.

Kyllä se, joka on kutsunut ja jonka kotona ollaan täytyy ottaa se emännän tai isännän rooli.

Olen itse ujonpuoleinen, mutta kyllä tajuan kahvit keittää, tervehtiä ja puhua vaikka säästä jos meille joku tulee. Tietysti juttu on luontevampaa omien ystävien kanssa. Ja jos olet kuin ilmaa, niin ei siinä kauheasti ole fiiliksiä yritellä.

Vierailija
30/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran menin kylään kutsutusti ja kaveri avasi oven ja sanoi: "Ai niin, unohdin että olit tulossa, mulla on treffit niin en ehdikään nähdä, moikka!" ja veti oven kiinni nenäni edestä. Enpä mennyt toista kertaa.

Ei ollut mikään läheinen kaveri, mutta silti jäi paha mieli tuosta. 

Vierailija
31/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli kutsuttu synttäreille klo 15, olimme paikalla 15.05 ja minä hätäilin, että anteeksi kun tuon Vilin myöhässä. Juhlittavan äiti oli pieruverkkareissa, juhlasankari jossain likaisissa housuissa ja äiti ihmetteli, että oliko siinä kutsussa todella klo 15. Oli, kutsu oli minulla mukana. Äiti totesi, että hän kyllä tarkoitti, että klo 16, mutta voihan Vili tulla siivoamaan heidän kanssaan.

Vastasin, että kiitos mutta ei kiitos, harmi, että se aika oli väärä. Meillä on kuitenkin sovittu meno jo klo 17, joten on  varmaan parempi, että mennään kotiin ja toivotetaan onnea. Kortin lykkäsin päivänsankarille, pakettia en.

Vierailija
32/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän voi sanoa muuta kuin: Tervetuloa Suomeen! Katkera, kateellinen ja moukkamainen kansa ei sen kummempia syitä tarvitse.

Jos tämä olisi hirveän yleistä Suomessa, niin ei kukaan aloittaisi tällaisia ketjuja.

Kyllä kaikki minun kaverini ja sukulaiseni ovat vieraanvaraisia ja iloisia kun tulen käymään. Ei sitä voi suomalaisuuden syyksi laittaa. -ei ap 

Vierailija
33/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut hyviä arvauksia, mutta tuli vielä mieleen sellainen, että entä jos hän on vain lämpimikseen puhunut, että tule ihmeessä käymään, ja ap on ottanut sen tosissaan. Vastapuoli on sitten pitkin hampain sopinut ajan ja sadatellut mielessään ap:n saapumista.

Vierailija
34/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että soitit ja sanoit asiasta. Niin pitääkin. Paha mieli tuommoisesta tulee.

Vierailija
35/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttava pariskunta(kaukaista sukua) - kutsuvat "kylään"/syömään" tms -- ja likimain joka kerta todistamme jäätävää tunnelmaa, nälvimistä ja vittuilua heillä keskenään. Hirveätä istua ja kuunnella, keskustelusta ei tule mitään ja lopulta seurustelu on pelkkää silmien muljauttelua. Sanomattakin selvää, ettei tavata kuin pari kertaa vuodessa. Vierailun jälkeen tulee aina tekstaria "kun oli niin kiva nähdä" -- jep, oli🤣

Vierailija
36/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut hyviä arvauksia, mutta tuli vielä mieleen sellainen, että entä jos hän on vain lämpimikseen puhunut, että tule ihmeessä käymään, ja ap on ottanut sen tosissaan. Vastapuoli on sitten pitkin hampain sopinut ajan ja sadatellut mielessään ap:n saapumista.

Ei pidä puhua sellaisia mitä ei tarkoita. Jos tulee kutsuttua vaikka ei halua niin voi syyttää ihan itseään ja ainakin esittää kohteliasta emäntää. Täytyy olla todella epäsosiaalinen jos ei edes hetkeä voi ystävällisesti jutustella ja kahveja tarjota.

Vierailija
37/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oli kutsuttu synttäreille klo 15, olimme paikalla 15.05 ja minä hätäilin, että anteeksi kun tuon Vilin myöhässä. Juhlittavan äiti oli pieruverkkareissa, juhlasankari jossain likaisissa housuissa ja äiti ihmetteli, että oliko siinä kutsussa todella klo 15. Oli, kutsu oli minulla mukana. Äiti totesi, että hän kyllä tarkoitti, että klo 16, mutta voihan Vili tulla siivoamaan heidän kanssaan.

Vastasin, että kiitos mutta ei kiitos, harmi, että se aika oli väärä. Meillä on kuitenkin sovittu meno jo klo 17, joten on  varmaan parempi, että mennään kotiin ja toivotetaan onnea. Kortin lykkäsin päivänsankarille, pakettia en.

Loukkaannuit kyllä aika pienestä, kirjoitusvirheestä. Vahinkoja sattuu. Kyllä mäkin pidän verkkareita kotona jos luulen että vieraat tulee vasta tunnin päästä. Nainenhan oli ystävällinen kun oli valmis ottamaan lapsesi hoitoonsa vaikka kaikki oli kesken vielä ja siivottavaa vielä. Olisit ihan hyvin voinut jättää vilin sinne, olisi lapsesi ehtinyt edes vähän aikaa juhlia. Vai olisiko niin kauheeta jos pikku prinssi olisi vähän joutunut siivoamaan? Ja tylysti jätit lahjan antamatta lapselle jolla ei varmaan ollut vahinkoon mitään osaa, ja vaikka oliskin ollut lapsen kirjoittama kortti, niin kiva rangaista lasta kirjoitusvirheestä.

Vierailija
38/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin siskoni valmistujaisiin hiukan myöhässä, koska lasten kanssa ruokailu vähän venähti. Pahoittelin myöhästymistäni, ja sitten huomasin, että muut vieraat olivat jo syömässä, siis ihan ruokaa. Totesin, että me söimmekin kotona, joten meillä ei nyt ole nälkä. Siskoni siihen, että ei se mitään, ei tämä ruoka ollut teille tarkoitettukaan.

Tuli muutenkin fiilis, että minut oli kutsuttu vain muodon vuoksi, koska olen sisko ja asuin samalla paikkakunnalla. Mutta pohjimmainen toive kutsujalla selvästi oli, että emme olisi menneet ollenkaan.

Jos olisin ollut yksin, olisin varmaan poistunut ennen kahvitarjoilua, mutta lasten kanssa käyttäydyin niin kuin tilanteessa ei olisi mitään outoa. Mutta ehkä he jotain ymmärsivät, koska ovat nyt aikuisena hyvin valikoivia sen suhteen, kenen sukulaisen kekkereihin lähtevät, ja kenen eivät lähde.

Vierailija
39/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaannuit kyllä aika pienestä, kirjoitusvirheestä. Vahinkoja sattuu. Kyllä mäkin pidän verkkareita kotona jos luulen että vieraat tulee vasta tunnin päästä. Nainenhan oli ystävällinen kun oli valmis ottamaan lapsesi hoitoonsa vaikka kaikki oli kesken vielä ja siivottavaa vielä. Olisit ihan hyvin voinut jättää vilin sinne, olisi lapsesi ehtinyt edes vähän aikaa juhlia. Vai olisiko niin kauheeta jos pikku prinssi olisi vähän joutunut siivoamaan? Ja tylysti jätit lahjan antamatta lapselle jolla ei varmaan ollut vahinkoon mitään osaa, ja vaikka oliskin ollut lapsen kirjoittama kortti, niin kiva rangaista lasta kirjoitusvirheestä.

Ai niinkö.Syntymäpävävieras siivoamaan ?  Ei milloinkaan.

Vierailija
40/1132 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene vastaus millään läpi, outo juttu.