Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Junteilla samaa paskaa joka perhejuhlissa

Vierailija
24.05.2015 |

Suomalaisten perhejuhlien (konfirmaatio, rippi, kaste jne) ydin:

- lapsille omat tarjoilut, koska eivät ne mitään ihmisten ruokaa syö kumminkaan (mikä on täysin väärä luulo - on aivan kasvatuksellisesti väärä viesti lapsille juhlissa tehdä heille omat muka maistuvat ruuat - eivät kai ne syö niitä parempia ruokia, kun vanhemmatkin kannustavat vain vetämään jotain kanannahkalihapullia): kaupan valmislihapullat, nakit, ranskalaiset. MINÄ tunnen lukuisia lapsia, jotka herkuttelevat ihan samoilla ruuilla kuin sivistyneet aikuisetkin - nämä nakkiranskalaiskersat ovat niitä juhlissakin crocseissa kulkevien ylipainoisten junttien lapsia, joiden omakin käsitys juhlaruuasta on aurajuustoa jauhoisen lenkkimakkaran päällä

- "koska niitä nyt vaan kuuluu olla" on tarjolla kaikenlaisia sota-ajalta asti jääräpäisesti leivottuja kuivia pikkuleipiä, voileipäkakkuja, riisipasteijoita, kuivakakkuja ja muuta vastaavaa turhaa ja mautonta, josta pitävät vain ne yli kuuskymppiset jotka kulkevat ruokakaupassa 2000-luvulla laput silmillä etteivät vain huomaisi niitä uudempia ruokia, joita maassamme on myyty jo kymmeniä vuosia. SE PULA-AIKA MENI JO, ja kaupasta saa aika tavalla makuisampiakin keksejä kuin jotkut itsetehdyt herrasväen kikkarat

- juomana halvinta kuivaa valkoviiniä tai alle 12 euron kuohuviiniä, joita ei osata edes tarjoilla oikeassa lämpötilassa. kun eihän edes ylioppilasjuhliin voi ostaa edes kunnon cavaa, vaikka normaalisti siihen viinaan meneekin 20% joka palkasta

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:21"]

Vai että kaupasta saa parempia pikkuleipiä kuin itsetehdyt? Yök, ei oo totta. Teollista kuraa vaan!

[/quote]

Etkö tiedä, että ihan kaikki eivät osaa tehdä pikkuleipiä? Kyllä on olemassa sellaisia, joiden itsetehdyt ovat huonompia kuin teolliset.

Vierailija
62/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on täysin oikeassa. Ihmiset ovat hitaita, eivätkä ole kiinnostuneita siirtymään nykyaikaan. Ha ovat kaavoihinsa kangistuneita eivätkä välitä modernista maailmasta. No, onneksi me sivistyneet ihmiset voimme ylpeillä sillä että olemme näitä juntteja parempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:38"]Ainakin pitäis olla (mango)juustokakku tarjolla, niin olisi nykyaikaista.

Ap
[/quote]
Mangojuustokakkuhan on niiiiin vanha juttu, mut teille junteille se on varmaan rantautunut vasta nyt. Sehän oli muotiresepti joskus yli viisi vuotta sitten!
[/quote]

Jep. Omissa lakkiaisissani (v. 2006) oli mangojuustokakkua ja näin jälkikäteen sekin tuntuu jo juntilta. :D

Vierailija
64/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuleivät menevät huonosti kaupaksi, jos muu tarjoilu maistuu. Oman kokemukseni mukaan maistuvimpia ovat olleet juuri ne karjalanpiirakat ja vihreä salaatti sekä tavallinen täytekakku, mitä olen sekä omissa että muiden juhlissa huomannut. Juustokakku on lisännyt suosiota, mutta vanhat ihmiset eivät sitä ota kuin harvat. Meillä mummo oli valittanut yo-juhlien jälkeen, että miksei kuulemma ollut pullaa, kyllä juhlissa olisi pitänyt pullapitkoa olla kun T leipookin niin hyvää pullaa. 

Vierailija
65/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:19"]

KOSKA OLET JUNTTI. väitätkö muka, että "kunnolla pieteetillä tehdyn kuivakakun" sijasta et söisi jotain modernimpaa leivonnaista?

[/quote]

Jos vastasit mulle (kannattaa muuten lainata, niin on selvintä, kenen viestiä halusit kommentoida), viestin nro 30 kirjoittajalle, niin mä syön mielelläni sitä, mitä mulle tarjotaan. Eri ihmiset tarjoavat juhlissaan erilaisia leivonnaisia ja muita tarjonnaisia, tykkään sekä perinteisemmistä että uudenaikaisemmista (pl. juustokakut), mutta en ole mitenkään hirveästi makean perään, varsinkaan, jos se on leivonnaismuodossa.

Vierailija
66/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:00"]Minä olen aloittajan kanssa tosi samaa mieltä. Jätän monesti juhlat väliin, kun tunnelma on kuin jäykkä tikku p*skassa, istutaan kukkahameissa rivissä ahtaissa kerrostaloasunnoissa tukehtumassa niihin helevetin kuivakakkuihin ja majoneesihirvityksiin. Ja että joku sitten kehtaakin vielä tarjota jotain hernemaissipaprikamajoneesipastasalaattia, herätkää 2000-luvulle pahvit...[/quote]

Nyt täytyy kyllä kysyä, onko joku oikeasti nähnyt juhlissa tarjolla hemapa-salaattia? Mulle tosin karjalanpiirakatkin ovat arkiruokaa, jopa munavoilla samoin kuin maksalaatikko on menettänyt paikkansa jouluruokana.

Ihan mielenkiintoinen keskustelu, vaikka aloituksen vuoksi ei ihan niin asiallinen kuin voisi olla. Ymmärrän kyllä, että ihan kaikkien itsetunto ei riitä siihen, että tekee täsmälleen oman ja vieraiden maun mukaiset tarjoilut, kun pelkää sen olevan vähintään vanhanaikaista.

Jos aloitus oli sarkasmia, niin täytyy tunnustaa, että minulla on siitä vähän erilainen käsitys. Vaan onhan sekin parempi tulkinta kuin tuomita suoraan provoksi.

Vierailija
67/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:46"]Jossei lapsille kelpaa juhlissa muu kuin nakitjaranskalaiset, niin olkoon ilman. Yksissä juhlissa vähille ruuille jäämiseen ei yksikään lapsi ole kuollut.

Teille, jotka kyselette että mitä sitten pitäisi olla: tiesittekö, että maailmassa on aika monta muutakin ruokalajia, kuin nämä listaamani. Niistä saa lukemattomia hauskoja ja mielenkiintoisia yhdistelmiä! Se, että kysytte moista, osoittaa ettettet taida omistaa edes yhtä ainutta keittokirjaa. Ettekä paljoa mielikuvitustakaan. Kyllä monista perinteikkäistä ruokalajityypeistäkin voi vähän inspiroimalla saada tosi kivoja ja maistuvia!!! esim pasteijoita on melkein joka ruokakulttuurissa vaikka mitä hauskoja, on pelkkää hengen köyhyyttä ja pihiyttä vääntää jotain riisitäytteisin sontia
[/quote]

Ryhdy ammatiksesi järjestämään juhlia. Sinultahan se sujuu

Vierailija
68/142 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:04"]

"MINÄ tykkään junttiruuasta X". No hienoa! Ei se kuitenkaan tarkoita että a) se olisi juhlaruoka, b) kukaan sodan jälkeen syntynyt haluaisi syödä sitä, jos tarjolla on jotain parempaa, c) sitä tarvitsisi silti tarjota joka helevetin kinkereissä.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaiset ovat ruokakulttuurin suhteen juntein kansakunta.

[/quote]

Suomalaiset ovat ruokakulttuurin(kin) suhteen heikkoitsetuntoisia ja häpeileviä nössyköitä, joiden mielestä kaikki ulkomaalainen on ilman muuta parempaa ja hienompaa, varsinkin jos sillä on vielä vieraskielinen nimi. Juhlapöydässä tarjoillaan talonpoikien arkiruokaa kun nimi ranskaksi ja joukolla hymistellään kuinka hienoa ja fiiniä on. Noloa.

Vierailija
69/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, mun mummi teki meidän tyttären rippijuhliin herrasväenleipiä, oikeen vanhoista vanhoin leivonnainen, mutta mummi vaan sen osaa. Hyvin tuntuivat maistuvan, vaikka oli varmaan just tosi junttia. Ekana ne loppuivat. Eivät toki yhtä valokuvauksellisia kuin jotkut macaronsit, mutta paljon parempia. Ja rakkaudella tehtyjä.

Myös ihan perinteinen täytekakku teki kauppansa oikein hyvin. Kuivakakkua ei ollut, eikä lapsille erikseen nakkeja ja ranskalaisia. 

Meillä oli sushia, koska asuimme vuosia Japanissa ja japanilainen ystäväni teki meille sushit  ja se meni nuoremmalle väelle hienosti, mutta mummit ja ukit kyllä suosivat tuota perinteisempää linjaa. Oli se voileipakakkukin, just mummeille ja ukeille + 80 v.  ja salaattia montaa sorttia. Oli juustoja ja oli myös karjalanpiirakoita + munavoita. Osa vieraista tuli pitkän matkan takaa, joten halusimme tarjota myös ruokaisampaa settiä

Tuota yhtä ehdotusta en tajua ollenkaan, että vihannestikkuja ja sitten niihin dippinä suklaakastike. En voi kuvitella ällömpää ajatusta kuin joku kurkku ja siihen jähmettynyt suklaakastike. Mutta ehkä se on nyt sitten sitä trendien aallonharjaa.

Tai että jotkut macaronsit olisivat jotenkin paljon ihanampaa syötävää kuin vaikka noi herrasväenleivät. Ehkä joo fiinimpää ja trendikkäämpää, mutta hyvänmakuista macaronsia itse en ole vielä maistanut.

Ap:lta kyllä kaipaisi hieman nyt vinkkejä miten se ei niin juntti tarjoilu järjestetään, varsinkin kun vieraille tuntuu kuitenkin käyvän kauppansa just ne perinteiset herkut parhtaiten. Puhun nyt perhejuhlista, joissa siis mukana isovanhempia, setiä ja tätejä, ikäluokassa 65-85 v ja sitten päivänsankarin kavereita, kummitätejä ja -setiä. Jotkut omat tuparit on sitten vähän asia erikseen.

Vierailija
70/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvailemat juhlat kuulostavat ihanan nostalgisille. Juuri tuollaisia olivat tarjoilut omassa lapsuudessani 0-luvulla! :) Enää en ole vuosiin tuollaisissa ollut. Luulen kyllä ymmärtäväni ap:n pointin. Ehkä se on juuri se kaavoihin kangistuminen, mikä ärsyttää. Elämässä kannattaa kokeilla rohkeasti uuttakin ja nimenomaan muutakin kuin vain sen hetkisiä trendijuttuja. Se virkistää :)

Vierailija
71/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yhtään tykkää voileipäkakuista, en karjalanpiirakoista enkä pasteijoista joissa on sisällä riisiä. En välitä kinuskitäytekakuista, enkä varsinkaan siitä mangojuustokakusta. En tykkää useimmista piirakoistaan, ellei ne ole tyyliä quiche. En juo tavallista kahvia, enkä pidä teestä. Vesi riittää mainioisti. Olen hyvin nirso, tiedän, mutta en koskaan tee siitä numeroa missään. Syön ennen juhliin menoa ja nautin ihmisten seurasta :)

Minulla olisi kuitenkin kaksi pyyntöä ihmisille: juurikin tuo, että ei aina nakkeja lapsille. Ja toisena: antakaa meidän nirsojen olla rauhassa. Ei ole kohteliasta tehdä siitä numeroa, jos joku vieras syö vähän. Joku voi syödä vähän siksi, että ei pidä tarjottavista ja joku siksi, että ei voi syödä tarjolla olevia ruokia (tyyliin kanasalaattia ja kinkkupiirakkaa kasvissyöjälle).

Vierailija
72/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:47"]

Ap:n kuvailemat juhlat kuulostavat ihanan nostalgisille. Juuri tuollaisia olivat tarjoilut omassa lapsuudessani 0-luvulla! :) Enää en ole vuosiin tuollaisissa ollut. Luulen kyllä ymmärtäväni ap:n pointin. Ehkä se on juuri se kaavoihin kangistuminen, mikä ärsyttää. Elämässä kannattaa kokeilla rohkeasti uuttakin ja nimenomaan muutakin kuin vain sen hetkisiä trendijuttuja. Se virkistää :)

[/quote]

Siis 80-luvulla! ;)

Vierailija
73/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:43"]

Oi, mun mummi teki meidän tyttären rippijuhliin herrasväenleipiä, oikeen vanhoista vanhoin leivonnainen, mutta mummi vaan sen osaa. Hyvin tuntuivat maistuvan, vaikka oli varmaan just tosi junttia. Ekana ne loppuivat. Eivät toki yhtä valokuvauksellisia kuin jotkut macaronsit, mutta paljon parempia. Ja rakkaudella tehtyjä.

Myös ihan perinteinen täytekakku teki kauppansa oikein hyvin. Kuivakakkua ei ollut, eikä lapsille erikseen nakkeja ja ranskalaisia. 

Meillä oli sushia, koska asuimme vuosia Japanissa ja japanilainen ystäväni teki meille sushit  ja se meni nuoremmalle väelle hienosti, mutta mummit ja ukit kyllä suosivat tuota perinteisempää linjaa. Oli se voileipakakkukin, just mummeille ja ukeille + 80 v.  ja salaattia montaa sorttia. Oli juustoja ja oli myös karjalanpiirakoita + munavoita. Osa vieraista tuli pitkän matkan takaa, joten halusimme tarjota myös ruokaisampaa settiä

Tuota yhtä ehdotusta en tajua ollenkaan, että vihannestikkuja ja sitten niihin dippinä suklaakastike. En voi kuvitella ällömpää ajatusta kuin joku kurkku ja siihen jähmettynyt suklaakastike. Mutta ehkä se on nyt sitten sitä trendien aallonharjaa.

Tai että jotkut macaronsit olisivat jotenkin paljon ihanampaa syötävää kuin vaikka noi herrasväenleivät. Ehkä joo fiinimpää ja trendikkäämpää, mutta hyvänmakuista macaronsia itse en ole vielä maistanut.

Ap:lta kyllä kaipaisi hieman nyt vinkkejä miten se ei niin juntti tarjoilu järjestetään, varsinkin kun vieraille tuntuu kuitenkin käyvän kauppansa just ne perinteiset herkut parhtaiten. Puhun nyt perhejuhlista, joissa siis mukana isovanhempia, setiä ja tätejä, ikäluokassa 65-85 v ja sitten päivänsankarin kavereita, kummitätejä ja -setiä. Jotkut omat tuparit on sitten vähän asia erikseen.

[/quote]

Macaronseissa on hienoa vain se nimi. Ne on äklöimeliä, en tajua miten joku voi syödä niitä, mulle tulee jo yhdestä haukusta paha olo. Sitä paitsi, ne ovat jo parin vuoden kuluttua täysin out. 

Vierailija
74/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:31"]

Olen APn kanssa samaa mieltä, mutta "juntti" sana ei kuulu sanavarastooni enkä kuvaile ketään sillä. Kaikki juhlat missä Suomessa olen ollut ovat tunnelman ja tarjoilun suhteen hyvin monotonisia, puuttuu finesse ja sellainen joy de vivre mihin itse pyrin.

[/quote]

Joie de vivre.

Joy on englantia.

Vierailija
75/142 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti. Ei näitä keskusteluja saa lukee. Mistähän mä saisin jonkun ihanan voileipäkakun palan näin kahen aikaan yöllä..

Vierailija
76/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

A: ap kuulostaa siltä että perheessä on vanhaa rahaa ja sivistys hallussa? Vai B: ap kuulostaa pelokkaalta pyrkyriltä? Perhejuhlat ovat juurikin sitä, perheen yhdessäoloa, missä perinteellä on oma paikkansa. Yhtä hyvin kuin voi todeta että voileipäkakkua voi syödä muualla kuin ylppäreissä, voi kysyä, miksi ap ei hae niitä kaipaamiaan uusia makuelämyksiä haute cuisine- ravintolasta? Mun velvollisuus ei ole elähdyttää trendinirppoja, sori vaan. Mieluummin tarjoan ruokaa, jota tiedän paikalle vaivaantuneiden huonokuntoisten isovanhempieni arvostavan. Enkä pidä sitä minään uhrauksena, perinneruoka on hyvää! (Ja sori vaan, trendikästä...)

Vierailija
77/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuaan ei voi valita. Minullakin ovat ongelmana nämä joka kesäviikonlopun pilaavat juhlat, joissa "herkutellaan" karjalanpaistlla, perunoilla, mansikkahillotäytekakulla (ei raaskita edes ostaa tuoreita marjoja), kaneliässillä ja ohjelmana on hikoilua, puheita jotka eivät ketään kiinnosta, lasten kiljuntaa tai tunkeilevia uteluita nuorisolle tulevasta ammatista, poikaystävän/tyttöystävän olemassaolosta ja kertyneiden kasvusenttien määrästä. 

Yksi suvusta järjesti häät, joissa oli tarjolla ei mitenkään trendikästä mutta modernia ruokaa. Mielenosoituksellisesti osa porukasta lähti ennen ruokailua ja jälkeenpäin kylän puskaradio lauloi hienostelusta.

En minäkään jaksa näitä. Sukuaan ei voi valita, mutta juhlansa onneksi voi. Oma laaja ystäväpiirini osaa onneksi järjestää ihan oikeita, hauskoja juhlia näiden kaurismäkeläisten liiterissäpönötysten sijasta.

Vierailija
78/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MINÄ tykkään junttiruuasta X". No hienoa! Ei se kuitenkaan tarkoita että a) se olisi juhlaruoka, b) kukaan sodan jälkeen syntynyt haluaisi syödä sitä, jos tarjolla on jotain parempaa, c) sitä tarvitsisi silti tarjota joka helevetin kinkereissä.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaiset ovat ruokakulttuurin suhteen juntein kansakunta.

Vierailija
79/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tykkäävät voileipäkakusta vai? Oletko kuullut, että on kohteliasta kehua aina tarjoilua, vaikka se ei olisikaan ollut omien mieltymysten mukaista, Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi ja sivistyneisyydeksi. Luuletko, että sinun majoneesiällötyksiäsi joku rupeaa oikeasti haukkumaan päin naamaa?

Ihanko kaikki tykkäävät voileipäkakusta? Kaikki myös varmaan sinun maailmassasi äänestävät persuja ja juovat olutta. Voileipäkakut ovat oluenkittaaja-crocsjunttien herkkua.

Vierailija
80/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:25"]

Suomalaisten perhejuhlien (konfirmaatio, rippi, kaste jne) ydin:

- lapsille omat tarjoilut, koska eivät ne mitään ihmisten ruokaa syö kumminkaan (mikä on täysin väärä luulo - on aivan kasvatuksellisesti väärä viesti lapsille juhlissa tehdä heille omat muka maistuvat ruuat - eivät kai ne syö niitä parempia ruokia, kun vanhemmatkin kannustavat vain vetämään jotain kanannahkalihapullia): kaupan valmislihapullat, nakit, ranskalaiset. MINÄ tunnen lukuisia lapsia, jotka herkuttelevat ihan samoilla ruuilla kuin sivistyneet aikuisetkin - nämä nakkiranskalaiskersat ovat niitä juhlissakin crocseissa kulkevien ylipainoisten junttien lapsia, joiden omakin käsitys juhlaruuasta on aurajuustoa jauhoisen lenkkimakkaran päällä

- "koska niitä nyt vaan kuuluu olla" on tarjolla kaikenlaisia sota-ajalta asti jääräpäisesti leivottuja kuivia pikkuleipiä, voileipäkakkuja, riisipasteijoita, kuivakakkuja ja muuta vastaavaa turhaa ja mautonta, josta pitävät vain ne yli kuuskymppiset jotka kulkevat ruokakaupassa 2000-luvulla laput silmillä etteivät vain huomaisi niitä uudempia ruokia, joita maassamme on myyty jo kymmeniä vuosia. SE PULA-AIKA MENI JO, ja kaupasta saa aika tavalla makuisampiakin keksejä kuin jotkut itsetehdyt herrasväen kikkarat

- juomana halvinta kuivaa valkoviiniä tai alle 12 euron kuohuviiniä, joita ei osata edes tarjoilla oikeassa lämpötilassa. kun eihän edes ylioppilasjuhliin voi ostaa edes kunnon cavaa, vaikka normaalisti siihen viinaan meneekin 20% joka palkasta

[/quote]

Moi juntti