Junteilla samaa paskaa joka perhejuhlissa
Suomalaisten perhejuhlien (konfirmaatio, rippi, kaste jne) ydin:
- lapsille omat tarjoilut, koska eivät ne mitään ihmisten ruokaa syö kumminkaan (mikä on täysin väärä luulo - on aivan kasvatuksellisesti väärä viesti lapsille juhlissa tehdä heille omat muka maistuvat ruuat - eivät kai ne syö niitä parempia ruokia, kun vanhemmatkin kannustavat vain vetämään jotain kanannahkalihapullia): kaupan valmislihapullat, nakit, ranskalaiset. MINÄ tunnen lukuisia lapsia, jotka herkuttelevat ihan samoilla ruuilla kuin sivistyneet aikuisetkin - nämä nakkiranskalaiskersat ovat niitä juhlissakin crocseissa kulkevien ylipainoisten junttien lapsia, joiden omakin käsitys juhlaruuasta on aurajuustoa jauhoisen lenkkimakkaran päällä
- "koska niitä nyt vaan kuuluu olla" on tarjolla kaikenlaisia sota-ajalta asti jääräpäisesti leivottuja kuivia pikkuleipiä, voileipäkakkuja, riisipasteijoita, kuivakakkuja ja muuta vastaavaa turhaa ja mautonta, josta pitävät vain ne yli kuuskymppiset jotka kulkevat ruokakaupassa 2000-luvulla laput silmillä etteivät vain huomaisi niitä uudempia ruokia, joita maassamme on myyty jo kymmeniä vuosia. SE PULA-AIKA MENI JO, ja kaupasta saa aika tavalla makuisampiakin keksejä kuin jotkut itsetehdyt herrasväen kikkarat
- juomana halvinta kuivaa valkoviiniä tai alle 12 euron kuohuviiniä, joita ei osata edes tarjoilla oikeassa lämpötilassa. kun eihän edes ylioppilasjuhliin voi ostaa edes kunnon cavaa, vaikka normaalisti siihen viinaan meneekin 20% joka palkasta
Kommentit (142)
Macaronit ovat olleet out jo vuosia. Alfajoretkin jo tulivat ja menivät. Ja whoopietkin olivat Yhteishyvän kaltaisissa lehdissä jo vuosi sitten, eli monta trendiä on jo mennyt macaronien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:43"]
Oi, mun mummi teki meidän tyttären rippijuhliin herrasväenleipiä, oikeen vanhoista vanhoin leivonnainen, mutta mummi vaan sen osaa. Hyvin tuntuivat maistuvan, vaikka oli varmaan just tosi junttia. Ekana ne loppuivat. Eivät toki yhtä valokuvauksellisia kuin jotkut macaronsit, mutta paljon parempia. Ja rakkaudella tehtyjä.[/quote]
NO TÄMÄ ON JUST SE POINTTI. JOS TARJOLLA OLISI OLLUT JOTAIN MUUTA, KUIN PULA-AJAN PASKAA, NIIN NE MUUT OLISI KYLLÄ SYÖTY JA NE HIEKKAKAKUT JÄTETTY KOSKEMATTA. Kai ne nälkäiset vieraat syövät, kun et muuta anna.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:46"]
Jossei lapsille kelpaa juhlissa muu kuin nakitjaranskalaiset, niin olkoon ilman. Yksissä juhlissa vähille ruuille jäämiseen ei yksikään lapsi ole kuollut.
Teille, jotka kyselette että mitä sitten pitäisi olla: tiesittekö, että maailmassa on aika monta muutakin ruokalajia, kuin nämä listaamani. Niistä saa lukemattomia hauskoja ja mielenkiintoisia yhdistelmiä! Se, että kysytte moista, osoittaa ettettet taida omistaa edes yhtä ainutta keittokirjaa. Ettekä paljoa mielikuvitustakaan. Kyllä monista perinteikkäistä ruokalajityypeistäkin voi vähän inspiroimalla saada tosi kivoja ja maistuvia!!! esim pasteijoita on melkein joka ruokakulttuurissa vaikka mitä hauskoja, on pelkkää hengen köyhyyttä ja pihiyttä vääntää jotain riisitäytteisin sontia
[/quote]
Jos nyt yrittäisit niistä edes yhden mainita. Ja yritä! vähän hillitä! sitä huutomerkkien! käyttöäsi!!
Ei ole mitenkään saletti että tarjoilusta valittajat itse mitenkään ihmeellisiä osaisivat järjestää. Oletteko seuranneet neljät häät-ohjelmia? Kaikki valittavat toistensa tarjoilusta ja vain aniharvan tarjoilusta pidetään. Jokainen mielestään järjestää itse hyvät, mutta toiset haukkuvat ne lyttyyn. Sama kokemus itsellä, kun omia tarjoilujani haukuttiin ja seuraavana vuonna samalla ihmisellä oli paljon yksinkertaisemmat tarjoilut itsellä, mutta toki oman makunsa mukaiset. Juhlissa on otettava huomioon muitakin asioita kuin pelkästään vieraat, kuten esim. säilytystilat, säilyvyys, miten paljon on aikaa tehdä, miten paljon on tilaa tarjoilulle yms. seikat ja sekin, että jos jää yli, meneekö omalla porukalla.
Voileipäkakusta ei todellakaan pidä kaikki. Minä inhoan kermaviiliä sekä tuorejuustoja muutenkin, saatikka kun ne ovat seisoneet pöydällä lämpimässä. Majoneesia nyt voin sietää, mutta se on erittäin tarkkaa säilytykseltään. Eikä kumpikaan veljistäni, kuten ei isänikään syö hapanmaitotuotteita yhtään mitään. Mutta mitä sitten. Kerran oli suolaiset voileipäkakkua ja valmiiksi voideltuja karjalanpiirakoita. En voi sietää voitakaan leivän päällä, joten en ottanut mitään suolaista ja mentiin tosiaan sen snägärin kautta kotiin.
Oikeissa junttijuhlissa tarjoillaan pommackia skumpaa sijaan eikä tietenkään viiniä. Tietävät että talon / suvun isännät vetäs kossut esille. (Piilossa tietysti) jos vähänkin viinan mukaan pääsevät :D
ymmörrän ap:n pointin, suomalainen juhlatajottava on vähän jämähtänyt viime vuosisadalle, mutta sitä se vanheneva kansa teettää. Olisin itse kumminkin onnellinen saisi vieraissa mitä tahansa, ja positiivisesti yllättynyt jos jotain muuta kun kasarijuttuja tarjolla.
Jos nyt joka juhlissa on kasarityylin juhlasafkat tarjolla, niin silloinhan se on tän hetken trendi.
Hupsista, silloin onkin ap paiskautunut edellisen trendiaallon mukana ihan rannalle macaronseineen ja redvelvetteineen. Auts.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:06"]
Kaikki tykkäävät voileipäkakusta vai? Oletko kuullut, että on kohteliasta kehua aina tarjoilua, vaikka se ei olisikaan ollut omien mieltymysten mukaista, Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi ja sivistyneisyydeksi. Luuletko, että sinun majoneesiällötyksiäsi joku rupeaa oikeasti haukkumaan päin naamaa?
Ihanko kaikki tykkäävät voileipäkakusta? Kaikki myös varmaan sinun maailmassasi äänestävät persuja ja juovat olutta. Voileipäkakut ovat oluenkittaaja-crocsjunttien herkkua.
[/quote]
Ei kai oluenkittaaja-crocsjunteilla ole varaa mitään voileipäkakkuja tarjota. Itsetehtynäkin jo pelkät tarvikkeet yhteen kakkuun maksavat helposti 50e.
Mun kokemuksen mukaan nimenomaan nousukkaat yrittävät antaa itsestään hienompaa kuvaa "harrastamalla" ruokia. Jotain kampasimpukkapastaa kun tekee ja juo viiniä, niin tietää varmuudella, että tuossa on työväenluokasta noussut keskiluokan edustaja. Jos on oikeasti hieno ja itseensä tyytyväinen, ei tarvitse esittää vaan syö ja tarjoilee sellaista, mikä itselle maistuu. Yhdet aateliset sukujuhlat oli hiljattain, joissa oli kaikille lidlin nakkeja la lihapullia sekä perinteistä mansikkakermatäytekkakua. Tuskin istäntäväki välitti pas***aan, miten hienoina tai junttimaisina joku vieras heitä mahdollisesti omassa pääkopassaan piti.
En tule koskaan ymmärtämään tätä nousukkaiden täytekakkuvihaa. Täytekakkuihin saa vaikka minkälaisia täytevaihtoehtoja kehiteltyä, ei aina tarvitse olla sitä mansikkahillo+Flora vispi-sössöä. Perinteisestä mansikkakakusta saa tehtyä uudenlaisen aidolla kermavaahdolla, tuoreilla mansikoilla ja miedolla tuorejuustolla. Moussetäytteetkin maistuvat ihanalta.
Useissa sukujuhlissa on perinteisiä ruokia sen vuoksi, että ne varmasti maistuvat kaikille, myös vanhemmalle väelle. Jos porukkaa on paikalla monta kymmentä, ei yleensä hirveän erikoista ja kallista menua voi alkaa valmistamaan ja täytyy luottaa hyväksi havaittuihin vaihtoehtoihin. Maustetut lihapullat, paahtopaisti, perunat ja muutama eri salaatti ovat mielestäni ihan hyviä lämpimiksi ruoiksi, vaikka eivät mitään sinisimpukoita ja Quiche-piiraita olekkaan.
Ja pakko olla itse sen verran snobi, että mangojuustokakku oli trendikäs noin 8 vuotta sitten. Enkä itse koskaan välittänyt siitä, koska mango on melko mauton hedelmä juustokakkuun, etenkin jos sitä on vain kiilteessä. Junttimaista on myös tarjota imagon vuoksi jotain mukatrendikkäitä ruokia vaikkei osaa valmistaa niitä.
Minä taas oikein odotan, että saisi juhlissa voileipäkakkua ja itse tehtyjä piirakoita munavoilla, nam! Kakut ja makeat jää yleensä vähemmälle. Tarjoilujen maukkaus on tekijästä kiinni.
Me palkattiin suosiolla kokki ja tarjoilija meidän yliopillasjuhlaan, että vältytään turhilta sähellyksiltä kun siinä on muutakin hommaa järkkäämisessä.
Jos trendikäs haluaa olla, niin 70-luvun retroruoka ja mummolan tarjoiluthan on nyt niitä kaikkein trendikkäimpiä! Cocktail-tikut, kaneliässät, Hanna-tädin kakut, mokkapalat, tiikerikakku, voileivät jne on suurinta huutoa!
Mutta oikeasti, en kyllä koskaan ole jaksanut mitään trendejä ajatella juhlatarjoiluissa. On mietitty mistä päivänsankari tykkää, millaisia vieraita tulee, onko allergioita tai muita rajoitteita, tarvitaanko "oikeaa" ruokaa vai riittääkö kevyemmät tarjoamiset, mikä on budjetti, mitkä ruoka-aineet on sesongissa, millaisia tarjoomuksia saa itse tehtyä jne. Näillä on menty ja hyvin pärjätty. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni ei ole trendin perässä juoksijoita, vaan ovat arvioineet tarjoiluja ihan muista näkökulmista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:46"]Sitten lapsille vois olla tarjolla cocktailtikuissa viinirypäleitä ja juustonpaloja, se olis aika trendikästä. Ap [/quote] Vittu oikeesti?! Mulla oli noita kaverisynttäreillä v.94
[/quote]
Ja mun kaverisynttäreillä v.1975
[/quote]
Taisivat olla -94 so last season...
Junttiuttako ovat kansalliset perinteiset pitoruuat? Ap on luultavasti jäljessä ajastaan. Ruuassa ja hyvässä juhlassa ovat tärkeitä läheiset ihmiset ja perinteet. Sellaiset ihmiset jotka oikeasti ovat sivistyneitä ymmärtävät tilaisuuden luonteen ja siihen sopivat tarjoilut
KAikki ruuat on ihan hyviä, jos ne tekee hyvin ja päinvastoin. Kuka jaksaa päteä ntissä anonyymillä palstalla? Ei mene aika hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:08"]
Jos trendikäs haluaa olla, niin 70-luvun retroruoka ja mummolan tarjoiluthan on nyt niitä kaikkein trendikkäimpiä! Cocktail-tikut, kaneliässät, Hanna-tädin kakut, mokkapalat, tiikerikakku, voileivät jne on suurinta huutoa!
Mutta oikeasti, en kyllä koskaan ole jaksanut mitään trendejä ajatella juhlatarjoiluissa. On mietitty mistä päivänsankari tykkää, millaisia vieraita tulee, onko allergioita tai muita rajoitteita, tarvitaanko "oikeaa" ruokaa vai riittääkö kevyemmät tarjoamiset, mikä on budjetti, mitkä ruoka-aineet on sesongissa, millaisia tarjoomuksia saa itse tehtyä jne. Näillä on menty ja hyvin pärjätty. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni ei ole trendin perässä juoksijoita, vaan ovat arvioineet tarjoiluja ihan muista näkökulmista.
[/quote]
Näin mekin tehtiin + ruokaisat juusto/lohiym. piirakat salaatin kera. Miehet tykkäs et oli ruokaakin syödä, kun tulivat kauempaa. Ja sit ostettiin kondiittorilta Jenni Höijer kunnon kakku, kun haluttiin tarjota taatusti hyvää. Perinteitä ja uutta, kevyttä ja raskasta.
Jos vieraana on vanhoja kääpiä, keski-ikäisiä, parikymppisiä ja lapsia niin minkä ihmeen takia niitä kääpiä pitäisi kaikessa pokkuroida? Olkoot ilman ja menkööt snagarin kautta kotio, jos ei sushi tai red velvet cake tai mikänytsttenonkaan, kelpaa! Ihan sama juttu kuin tillilihan ja voileipäkakkujen tuputus parikymppisille, miksi miksi?