Vegaanista sekasyöjäksi - elämä muuttui täysin
Olen kohta 40v nainen. Nuorempana kärsin anoreksiasta ja bulimiasta. Aloitin laihduttamaan siirtymällä kasvisruokavalioon. Myöhemmin kuvioihin tuli pescovegetaristisia kausia ja punaistakin lihaa söin, mutta vain harvoin. Noin 30-vuotiaana ryhdyin vegaaniksi, eettisistä syistä.
Kun siirryin vegaaniruokavalioon laihduin taas muutaman kilon. Ihan kiva yllätys vaikkei laihduttaminen ollutkaan se päätavoite. Olosta tuli virkeämpi ja energisempi. Aattelin, että vegaaniruokavalio on mulle se oikea. Alussa oli vaikea tottua siihen, että B12-vitamiini piti ottaa purkista. Siitä tuli kuitenkin osa rutiinia eikä se ollut enää niin työläistä.
Noin vuosi sitten alko kuitenkin tulla nivelkipuja ja muutenkin olo heikkeni. Aattelin, että musta on tulossa vain vanha. Vaikka neljäkymppinen ei oo vanhaa nähnytkään. Koko olemus oli todella väsynyt ja silmänaluset oli todella mustat vaikka nukun 8h joka yö. Menin lääkäriin ja lääkäri kertoi, että mulla on puutostiloja kehossa. Luutkin oli alkanut heiketä, muttei se ollut mitään vakavaa, vielä. Ihmettelin, koska huolehdin vitamiinien ja kalsiumin saannista tarkasti. Liikuin monipuolisesti eikä muita terveysongelmia ollut.
Pitkän harkinnan jälkeen päätin alkaa taas syömään lihaa. Olihan se kropallekin pieni järkytys alkaa syömään taas lihaa niin monen vuoden jälkeen. Aloitin kanalla ja valkoisella kalalla. Vasta vähän aikaa sitten olen alkanut syömään taas punaista lihaa. Yritän silti kuitenkin vältellä sitä. Olo on parempi, ihosta on tullut "elävämpi" eikä tummia silmänalusia ole. Nivelkivutkin on poissa.
Mulle lihansyönnin aloitus uudelleen oli hyvä asia. En väitä, että vegaaniruokavalio on surkea tai siitä ei ole mitään hyötyä. Ajattelin vain kertoa omia kokemuksiani.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:21"]
Syön nyt sekasyöjänä enemmän kasviksia kuin söin kasvissyöjänä. -20
[/quote]
No sepä selittääkin jo jotain...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:21"]
[/quote]
No sepä selittääkin jo jotain...
[/quote]
Jep. Piti syödä todella paljon hiilaripitoisia ruokia, jotta nälkä pysyi poissa ja jaksoi tehdäkin jotain. Pastaa ja leipää kului paljon. Sekasyöjänä minun on paljon helpompi koostaa ravitseva ja herkullinen ruokavalio, josta saa vähällä vaivalla kaikki tarvittavat ravinteet, joka pitää nälkää johon ei kyllästy. Paljon kasviksia, rasvaa, jonkin verran hiilareita, jonkin verran lihaa. -20
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
[/quote]
Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
[/quote]
Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista.
[/quote]
Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää. [/quote] Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista. [/quote] Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä.
[/quote]
Todella vaarallisia valheita täällä levitellään... on kyllä aikamoista pelleilyä terveyden kanssa monella vegaanifanaatikolla.
terveisin terveeytensä palauttanut ex-vegaani.
AP:lle: sellaisessa blogissa kuin http://letthemeatmeat.com/ on runsaasti erilaisten ex-vegaanien syvähaastatteluja + erilaisia filosofisia ja eettisiä pohdintoja :)
Myös terveytensä vegaaniruokavaliolla tuhonnut Lierre Keith on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Vegetarian Myth
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää. [/quote] Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista. [/quote] Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä.
[/quote]
Todella vaarallisia valheita täällä levitellään... on kyllä aikamoista pelleilyä terveyden kanssa monella vegaanifanaatikolla.
terveisin terveeytensä palauttanut ex-vegaani.
AP:lle: sellaisessa blogissa kuin http://letthemeatmeat.com/ on runsaasti erilaisten ex-vegaanien syvähaastatteluja + erilaisia filosofisia ja eettisiä pohdintoja :)
Myös terveytensä vegaaniruokavaliolla tuhonnut Lierre Keith on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Vegetarian Myth
[/quote]
En ehdi lukea nyt noita. Voitko tiivistää, mistä tässä on kyse? Mitä elintärkeitä eläinperäisiä aineita vaille vegaani jää?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää. [/quote] Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista. [/quote] Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä. [/quote] Todella vaarallisia valheita täällä levitellään... on kyllä aikamoista pelleilyä terveyden kanssa monella vegaanifanaatikolla. terveisin terveeytensä palauttanut ex-vegaani. AP:lle: sellaisessa blogissa kuin http://letthemeatmeat.com/ on runsaasti erilaisten ex-vegaanien syvähaastatteluja + erilaisia filosofisia ja eettisiä pohdintoja :) Myös terveytensä vegaaniruokavaliolla tuhonnut Lierre Keith on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Vegetarian Myth [/quote] En ehdi lukea nyt noita. Voitko tiivistää, mistä tässä on kyse? Mitä elintärkeitä eläinperäisiä aineita vaille vegaani jää?
[/quote]
laita kirjanmerkkeihin ja lue myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää. [/quote] Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista. [/quote] Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä. [/quote] Todella vaarallisia valheita täällä levitellään... on kyllä aikamoista pelleilyä terveyden kanssa monella vegaanifanaatikolla. terveisin terveeytensä palauttanut ex-vegaani. AP:lle: sellaisessa blogissa kuin http://letthemeatmeat.com/ on runsaasti erilaisten ex-vegaanien syvähaastatteluja + erilaisia filosofisia ja eettisiä pohdintoja :) Myös terveytensä vegaaniruokavaliolla tuhonnut Lierre Keith on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Vegetarian Myth [/quote] En ehdi lukea nyt noita. Voitko tiivistää, mistä tässä on kyse? Mitä elintärkeitä eläinperäisiä aineita vaille vegaani jää?
[/quote]
[/quote]
Eli se tästä keskustelusta,vai? Blogilinkki ei todista vielä mitään, tutkimustietoa haluaisin oikeasti.
Olin vegaani 2 vuotta ja uskoin siihen. Eettiset syyt. Aina terve ja4vahva nainen ennen Vegaaniutta. Vegaanius heikensi terveyteni. Tulin ahdistuneeksi, hiukset ohenivat puoleen ym. Kävin vuoden jälkeen ravintoneuvojalla ja tarkistin että saisin kaikki tarvittavat aineet. Kaiken olisi pitänyt olla ok hänen mukaansa mutta terveyteni heikkeni. Uskoin vielä melkein vuoden vegaaniutteen. Söin siis vegaaniksi tosi monipuolisesti! Mutta siitä huolimatta aloin olla väsynyt. Kävin lääkärillä ja verikokeissa mm b12 puutos vaikkka söin purkista koko 2 vuotta. Myös rauta alhainen vaikka otin vuodessa 2 kuuria ja söin vihreää paljon. 2 vuoden jälkeen aloitin uudelleen lihan kalan maitotuotteet ym. Eli sekasyöjäksi. Aloin tervehtyä parissa viikossa. Ja hiukset vahvistuivat uutta hiusta kasvoi vaikka kuinka! Nyt syön kaikkea ja voin tosi hyvin. Ensin lihan ottaminen takaisin ällötti mua ihan hirveästi ja söin sitä melkein pakottamalla. Oli pakko kokeilla johtuiko mun terveyden heikentyminen vegaaniudesta. Ilmeisesti johtui. Kun nyt voin niin hyvin. Ja nyt ollu sekasyöjä jo 2 vuotta. Ennen vegaaniutteen olin aina terve ei flunssaa edes! Mut vegetouhun lomassa sairastelin monta kertaa vuodessa. Jeps. Pointti oli ehkä et terveydelle ei saa leikkiä eikä liian famaattisesti uskoa johonkin ismiin. Niitä tulee ja menee. Eettisesti on järkevämpää olla terve sekasyöjä kuin ahdistunut vege. Sekasyöjä nä pysyn terveenä ja voin tehdä mun rakastamaan työtä lasten parissa. Jos olisin jakanut vegetouhun en tiedä olisinko enää edes työssä - tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa kasvissyönti uskomuksiin hurahtaneita äitejä tai vanhempia, jotka pahoinpitelevät,kiduttavat ja näännyttävät vauvaansa vegaani ruuilla?
Äskettäin tuli ilmi taas hirveä tapaus Australiassa jossa 1.5v lapsi oli 3kk tasolla kunnes hänet viimein saatiin vammautuneena sairaalaan hoitoon.
Ihmisten pitäisi olla enemmän tietoinen ongelma nuorista ja ilmoittaa ajoissa lasten pahoinpitelyistä.
😂 Että sellaista. MTK n toimistolla herätty?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:41"]
Mitä puutostiloja sinulla oli? Mitä verikokeita lääkäri otti löytääkseen ne?
B12-, C-vitamiinien puutostilat ja kaliumin puutosta. Ap
C-vitamiinin ja kaliumin puutokset ovat hyvin erikoisia vegaanilla. Mitä ihmettä sinä oikein söit? Pelkkää vehnää?
Etkä sitten syönyt niitä vitamiinilisiäkään kun b12 oli alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista. Ja jos on, niin johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä, ei kasvissyönnistä. Todella vaarallisia valheita täällä levitellään... on kyllä aikamoista pelleilyä terveyden kanssa monella vegaanifanaatikolla. terveisin terveeytensä palauttanut ex-vegaani. AP:lle: sellaisessa blogissa kuin http://letthemeatmeat.com/ on runsaasti erilaisten ex-vegaanien syvähaastatteluja + erilaisia filosofisia ja eettisiä pohdintoja :) Myös terveytensä vegaaniruokavaliolla tuhonnut Lierre Keith on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Vegetarian Myth En ehdi lukea nyt noita. Voitko tiivistää, mistä tässä on kyse? Mitä elintärkeitä eläinperäisiä aineita vaille vegaani jää?
Miksi lukisin lisää sekavien sekasyöjien hölmöjä mielipiteitä ja mutua, kun niitä on tässä ketjussa jo tarpeeksi? -eri
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:13"]
Paskanmarjat. Jos olisit huolehtinut ravintoaineiden saannista, ei olisi sulle mitään puutostiloja tullut, liha ja maito kun ovat korvattavissa.
Olen allerginen pähkinöille, pavuille, herneille, linsseille ja myös soijalle. Puutostiloja tuli vaikka söin muuta "korvaavaa" ruokaa. Kasviksista ja hedelmistä en voi syödä sitrushedelmiä enkä myöskään tomaattia. Marjoista menee mustikat, mutta ei niitäkään pakkasessa aina ole. Omenat eivätkä porkkanatkaan sovi. Ruokavalio oli rajoitettu, mutta silti sain kaiken tarvittavan. Ap
No noilla allergioilla ei todellakaan sovi vegaanius järin hyvin!
Mutta siitä ei voi mitenkään yleistää, että olisi allergiattomille ongelmia aiheuttava. itse olen ollut vegaani 16-vuotiaasta, nyt ikää 45, ja voin hyvin. Ainoa lisäravinne mitä käytän on B12, sitäkin aloin ottamaan vasta kolmekymppisenä ja kumma kyllä ihan hyvin selvisin siihenkin asti. Jopa läpi ne opiskeluvuodet, jolloin elin lähinnä leivällä, hedelmillä ja kasvispizzoilla sekä keskikaljalla. SE ruokavalio olisi kyllä varmasti pidempään jatkuessaan aiheuttanut puutoksia. Mutta sitten kun opin syömään taas monipuolisesti papuja ja kasviksia, niin hyvin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa kasvissyönti uskomuksiin hurahtaneita äitejä tai vanhempia, jotka pahoinpitelevät,kiduttavat ja näännyttävät vauvaansa vegaani ruuilla?
Äskettäin tuli ilmi taas hirveä tapaus Australiassa jossa 1.5v lapsi oli 3kk tasolla kunnes hänet viimein saatiin vammautuneena sairaalaan hoitoon.
Ihmisten pitäisi olla enemmän tietoinen ongelma nuorista ja ilmoittaa ajoissa lasten pahoinpitelyistä.
Noissahan ei ensisijaisesti ole kyse vegaaniudesta vaan yleisesti aivan paskasta ruokavaliosta ja laiminlyönnistä. On olemassa myös elämänhallintaongelmaisia sekasyöjiä, jotka näännyttävät lapsiaan puutteellisella ruoalla, mutta koska sekasyönti on normi, näistä ei nosteta kohua "Sekasyöjä näännytti...".
Itse en voisi kuvitellakkaan rupeavani vegaaniksi. Itselläni ja perheelläni niin paljon allergioita että olisi todella hankalaa tai mahdotonta koostaa järkevää ruokalioa lisärajoituksilla.
Mutta allergioiden kanssa tapellessa minulle on tullut vahvasti kokemus siitä että ei todellakaan ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa kaikille sopivaa ruokavalioa. Liekö ero suoliston bakteerikannoissa vai missä.
Uskon että osa voi vegaaneina hyvin ja toisille se ei sovi. Lienee parasta kuunnella omaa vointiaan ym ja kokeilla erilaisia ruokia. Ja valita niitä ruokia käyttöön joilla voi hyvin.
23 vuotta ilman lihaa ja muutama vuosi ilman kalaa sekä lähes ilman muitakin eläinperäisiä tuotteita. Joskus matkoilla tai muissa "hätätilanteissa" syön tuotteita, joissa on maitoproteiinia tai kananmunaa, ja hunajaa käytän flunssan hoitoon. En ole koskaan voinut paremmin. Lihaa en kuitenkaan jättänyt pois terveyssyistä vaan eettisistä, ja aika pahasti pitäisi sairastua, jotta voisin kuvitella sitä uudestaan syöväni.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
Huuhaa - laitapa viite tuosta
Luin juuri että kasvispäivinä kouluissa suurimmat ruokahävikit, monet koululaiset eivät tule ruokalaan lainkaan vaan äänestävät jaloillaan.
Vegaaniuskonnon järjetön hypetys pitäisijo vihdoin lopettaa ja kasvisten pakkosyöttö kouluissa poistaa. Kyllä kouluissa tulisi olla tarjolla vaihtoehtona monipuolista ruokaa jokaisena päivänä.