Vegaanista sekasyöjäksi - elämä muuttui täysin
Olen kohta 40v nainen. Nuorempana kärsin anoreksiasta ja bulimiasta. Aloitin laihduttamaan siirtymällä kasvisruokavalioon. Myöhemmin kuvioihin tuli pescovegetaristisia kausia ja punaistakin lihaa söin, mutta vain harvoin. Noin 30-vuotiaana ryhdyin vegaaniksi, eettisistä syistä.
Kun siirryin vegaaniruokavalioon laihduin taas muutaman kilon. Ihan kiva yllätys vaikkei laihduttaminen ollutkaan se päätavoite. Olosta tuli virkeämpi ja energisempi. Aattelin, että vegaaniruokavalio on mulle se oikea. Alussa oli vaikea tottua siihen, että B12-vitamiini piti ottaa purkista. Siitä tuli kuitenkin osa rutiinia eikä se ollut enää niin työläistä.
Noin vuosi sitten alko kuitenkin tulla nivelkipuja ja muutenkin olo heikkeni. Aattelin, että musta on tulossa vain vanha. Vaikka neljäkymppinen ei oo vanhaa nähnytkään. Koko olemus oli todella väsynyt ja silmänaluset oli todella mustat vaikka nukun 8h joka yö. Menin lääkäriin ja lääkäri kertoi, että mulla on puutostiloja kehossa. Luutkin oli alkanut heiketä, muttei se ollut mitään vakavaa, vielä. Ihmettelin, koska huolehdin vitamiinien ja kalsiumin saannista tarkasti. Liikuin monipuolisesti eikä muita terveysongelmia ollut.
Pitkän harkinnan jälkeen päätin alkaa taas syömään lihaa. Olihan se kropallekin pieni järkytys alkaa syömään taas lihaa niin monen vuoden jälkeen. Aloitin kanalla ja valkoisella kalalla. Vasta vähän aikaa sitten olen alkanut syömään taas punaista lihaa. Yritän silti kuitenkin vältellä sitä. Olo on parempi, ihosta on tullut "elävämpi" eikä tummia silmänalusia ole. Nivelkivutkin on poissa.
Mulle lihansyönnin aloitus uudelleen oli hyvä asia. En väitä, että vegaaniruokavalio on surkea tai siitä ei ole mitään hyötyä. Ajattelin vain kertoa omia kokemuksiani.
Kommentit (61)
Jotenkaan en usko, että ap on saanut tarpeeksi täysipainoista vegaani-/kasvisruokaa, koska on allerginen soijalle, pavuille, pähkinöille jne. koska ne kuitenkin ovat tärkeä proteiinin lähde.
Syökää vain lihaa, jos haluatte.
Ei se minua henkilökohtaisesti haittaa, koska en ajattele kuin omaa ja lapseni terveyttä ja hyvinvointia.
Toivottavasti verinen pihvi roikkuu ainakin 30 cm lautasen reunan yli.
Älkääkä miettikö, mistä se pihvi on koitoisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pihvin pitäisi olla verinen ? Ja sitä syödään vain se 100-120g aterialla ja muutenkin vain joko lounaalla tai päivällisellä eikä tarvetta joka aterialle edes laittaa lihaa. Muutenkin tiedän aika tarkkaan mistä liha tulee näin luomu sertifioituna lihatilallisena...
Mitäs jos vegaanit jättäis muitten syömisien kyttäämiset rauhaan?
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri että kasvispäivinä kouluissa suurimmat ruokahävikit, monet koululaiset eivät tule ruokalaan lainkaan vaan äänestävät jaloillaan.
Vegaaniuskonnon järjetön hypetys pitäisijo vihdoin lopettaa ja kasvisten pakkosyöttö kouluissa poistaa. Kyllä kouluissa tulisi olla tarjolla vaihtoehtona monipuolista ruokaa jokaisena päivänä.
Ne koululaiset on kotona opetettu, että jauhonakit/lihakastike/varsinkin sika ja muusi on OIKEAA ruokaa.
'
Hyvin ikävää.
Vaan ei meille, koska saan ystäväni koulukokkina työskentelevältä siskolta ruokaa, joka on kasvisruokapäivänä mennyt "roskiin": kasvispullia, kasvislasagnea, kasvisgratiinia, kasviskeittoa.
Ei mene kompostiin, vaan makoisiin suihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pihvin pitäisi olla verinen ? Ja sitä syödään vain se 100-120g aterialla ja muutenkin vain joko lounaalla tai päivällisellä eikä tarvetta joka aterialle edes laittaa lihaa. Muutenkin tiedän aika tarkkaan mistä liha tulee näin luomu sertifioituna lihatilallisena...
Toivottavasti teidän luomu-sertifioidulta tilaltanne tulisi liha kaikkiin lihansyöjien suomalaispöytiin.
Ikävä kyllä ei tule, vaan tulee Etelä-Amerikasta, jossa tuli on tuhonnut sademetsiä ihan tarpeeksi ilman pihvikarjan laidunmaitakin.
Sairastuin nivelreumaan parikymppisenä.
Tuota ennen olin ollut sekasyöjä, mutta lääkäri ehdotti kasvisruokavalioon siirtymistä.
Kun lopetin lihan syönnin, kivut katosivat vuosiksi.
Olen ikuisesti kiitollinen tuolle lääkärille, koska nyt 46-vuotiaana reumakivut ovat hallinnassa edelleen enkä jodu syömään esim. kortisonia kuin ehkä kerran vuodessa.
Kenelle liha sopii, on ihan ok sitä syödä.
Se on varmaankin ihmisestä riippuvainen asia.
Minäkin muutin taannoin ruokavaliotani. Aloin syödä lihapitoisia eineksiä, ostin Lidilistä legginsit ja aloin nostaa kotihoidontukea. Painoa on kertynyt mukavasti ja koska kolmesta lapsestani kaksi (kaikilla on muuten eri isät) on veronmaksajien pulittamassa päivähoidossa, minulle jää mukavasti aikaa surffailla netissä ja pelätä vegaaneja. Sydän- ja verisuonitauteja en pelkää ja diabetekseen en usko. Siltä välttyy kun syö yhtä paljon metripizzaa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
C-vitamiinin? Miten voi kasvissyöjällä olla c-vitamiininpuutos? Hah, viikon ex-vegaani porvoosta kenties! Ja jotkut ottaa todesta ja peukuttaa, miksi, siksi kun harmittaa oma lihansyönti :)
Itse olen 40-v. vegaani, harrastan liikuntaa jopa 15 tuntia viikossa ja vointi on hyvä, iho hyvä, luullaan 10 v. nuoremmaksi. Melkein 30 vuotta olen olut kasvissyöjä. Lääkärillä käyty eikä puutoksia, luidentiheyskin mitattu ja sekin hyvä. Syömishäiriöitä en tarvitse, olen vaan niin onnellinen omasta ruokavaliosta ja elämäntavasta!
C-vitamiinia itse saan melkeinpä 300 mg päivässä(tarve 60 mg). Myös kalium ja B12 mitattu pari kk sitten verikokein eikä puutosta.
Finelissä 1000 eniten c-vitamiinia sisältävän joukossa on liha vasta sijalla 315 ja sekin on broilerin maksa, korvaatko kenties nyt kasvikset maksalla :)
Nivelkipuihin ja reumaanhan ensisijainen lääke on nimenomaan kasvisruoka :) liha pahentaa
Luiden tiheyteenhän vaikuttaa juurikin syömishäiriöt, ehkä ne on siellä pohjalla. Jos olet laihtunut vegaaniruokavaliolla niin ehkä et ole syönyt tarpeeksi. Miinuskaloreilla ei tule ravinteita tarpeeksi olitpa lihaani tai vegaani. Ja esim. D-vitamiini ei imeydy ilman rasvaa. Anoreksia myös aiheuttaa suolistonukan tuhoutumista joka puolestaan aiheuttaa ravinnonimeytymishäiriöitä. Joten luulen että syy on syömishäiriöissä ei veganismissa.
Miten te jotka ette selviä purkki B12-vitamiinista selviätte D-vitamiinilisän syömisestä? Ihmettelen vaan. Syöttekö ikinä karkkia tai suklaata ranskalaisia, kananuggetteja, makkaraa ja eineksiä ja muita lisäaineilla kyllästettyjä ruokia kuten makujogurtteja ja leipää ja tuorejuustolevitteitä, onko niiden syöminen teistä luonnollista ja ei-feikkiä? Sitä paitsi enemmänhän lihaanit syö vitamiinipillereitä kuin vegaanit, vegaani tarvitsee purkista vain Deen ja B12-vitamiinin, jos et usko käypä apteekissa katsomassa vitamiinihyllyköt, ne on nimenomaan lihaaneille tarkoitettuja sillä ne eivät sovi edes vegaaniseen ruokavalioon. Vain muutama vitamiinipurkki on vegaaninen.
Siis oletko vegaani vai kasvissyöjä?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:15"]Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
Näin on! Yhdellä mg elää itseasissa koko elämän! Apteekissa näin b12 jossa yhdessä tabletissa oli 1mg!! B12 ei ole vesiliukoinen, hyvin harvalla on puutetta tästä vitamiinista.
B12 on vesiliukoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkaan en usko, että ap on saanut tarpeeksi täysipainoista vegaani-/kasvisruokaa, koska on allerginen soijalle, pavuille, pähkinöille jne. koska ne kuitenkin ovat tärkeä proteiinin lähde.
Syökää vain lihaa, jos haluatte.
Ei se minua henkilökohtaisesti haittaa, koska en ajattele kuin omaa ja lapseni terveyttä ja hyvinvointia.
Meinattiin tänään paistaa kunnon pihvit ruuaksi, nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa kasvissyönti uskomuksiin hurahtaneita äitejä tai vanhempia, jotka pahoinpitelevät,kiduttavat ja näännyttävät vauvaansa vegaani ruuilla?
Äskettäin tuli ilmi taas hirveä tapaus Australiassa jossa 1.5v lapsi oli 3kk tasolla kunnes hänet viimein saatiin vammautuneena sairaalaan hoitoon.
Ihmisten pitäisi olla enemmän tietoinen ongelma nuorista ja ilmoittaa ajoissa lasten pahoinpitelyistä.😂 Että sellaista. MTK n toimistolla herätty?
Miten MTK tähän liittyy? Vai luuletko, että vain eläinperäiset tuotteet tulee maatilalta ja kasvisruoka kasvaa kaupassa?
Just. Olisi kiva kuulla mitä puutoksia sieltä sitten löytyi. Lääkärin tehtävä on selvittää mistä puutostilat johtuu ja hoitaa sairautta, ja mahdollisesti määrätä ravintolisiä - ravintoterapeutti kertoo jos se johtuu ruokavaliosta, koska siihen lääkäreillä ei ole koulutusta. Jos jokin ruokavalio on toiminut ennen ja yhtäkkiä ei, eikä kyse ole iästä tai elämäntilanteesta (esim. raskaus tai vaihdevuodet) johtuvasta muutoksesta, niin on suuri mahdollisuus että sinulla on jokin vakava sairaus joka estää ravintoaineita imeytymästä. Sitä lähtisin tutkituttamaan ja verikokeissa kannattaa käydä säännöllisesti. Syömishäiriöllä voi myös olla kauaskantoisia, pysyviä vaikutuksia ruuansulatukseen.
Oma tarinani meni juuri päinvastoin, eli sekasyöjä syömishäiriö, puutostiloja vaikka luulin syöväni terveellistä kotiruokaa, ja parikymppisenä alkoi sydän reistailla niin että luulin kuolevani. Se oli kyllä pysäyttävä hetki elämässä. Vegaaniruokavalion myötä katosi terveysongelmat, ja se muutti suhtautumiseni ruokaan terveeksi.
Ei mitään sittenkään. Luin ketjun läpi ja selvä provohan tämä. Ap:n tarinassa on aukkoja, alkaen siitä miten lääkäri suhtautui löydökseen, ja miten liha muka paransi c-vitamiini ja kalium puutoksen vaikka ei ole näiden lähde. Ilmeisesti AP ei olisi syönyt vegaanina hedelmiä ja kasviksia ollenkaan? Ja yhtäkkiä löytyy myös lista allergioista, ja senkin listan ulkopuolelle jää vaikka mitä syötävää, mutta ei kelvannut? Sitruksetkaan eivät ole ainoa tai paras lähde vitamiineille, kuulostaa todella alkeelliselta ravintotuntemukselta.
Siihen päälle vielä ketju sattumalta täynnä spämmiä ja satoja peukkuja tiettyyn suuntaan uskomattoman nopeasti, vaikka ketjua on katsonut huomattavasti pienempi määrä ihmisiä. Tätä on nähty viimeaikoina av:lla.
B12-vitamiinista sen verran, että sen puutos on erittäin yleinen sekasyöjilläkin, koska se imeytyy niin huonosti. Eli kun aikuisen suositus on 2,0μg/vrk, niin sitä pitäisi ottaa 1000μg tabletti vähintään pari kertaa viikossa, jos ei päivittäin. Ravintolisä on varmin tapa saada sitä tarpeeksi. Sitä varten ravintolisät on, että jos syystä x jotain ei saa ravinnosta (tarpeeksi).
-57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa B12-vitamiinia ei tarvitse syödä joka päivä. On tutkittu, että yksi pihvi tai vitamiinitabletti vuodessa riittää.
Huuhaa - laitapa viite tuosta
Ei sillä mitään viitettä ole tuolle väitteelle, mutta B12 puutos voi näkyä vasta vuosien viiveellä. Siinä hän on oikeassa, että ei tosiaan tarvitse syödä joka päivä, ei edes joka kuukausi, koska B12 on yksi harvoista vitamiineista, joita maksa varastoi suuria määriä.
eri
Syömishäiriöaikasi ovat jo itsessään voineet heikentää luitasi. Tutkittiinko sinulta sairauden tiimoilta koskaan vitamiinitasoja, luuntiheyttä yms? Tuollaiset asiat voivat ikävä kyllä kummitella vielä pitkänkin ajan jälkeen. Lisäksi syömishäiriötaustaisilla on taipumus yliarvioida oma energiansaantinsa. Nämä ajatukset heräsivät näin syömishäiriöstä itsekin kärsineenä. Olen myös vegaani ollut lähes koko elämäni, viimeksi keväällä tutkittiin kaikki vitamiiniarvot ja kaikki ok.
Kun ihmiset vanhenevat ja kypsyvät, he palaavat sekasyöjiksi kokeiltiaan vegaanihommia jonkun aikaa. Muodit menevät ohi.
Itse olen huolissani soijan jatkuvasta käytöstä vegaaniperheiden poikalasten ruokana. Soijan runsasta estrogeenia suositellaan vaihdevuosien estrogeenipuutokseen. On riski syöttää soijaa poikalapsille lihan sijasta. Ei ihme että miesten siittiöiden kunto laskee ja hedelmällisyys myös.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:41"]
Mitä puutostiloja sinulla oli? Mitä verikokeita lääkäri otti löytääkseen ne?
B12-, C-vitamiinien puutostilat ja kaliumin puutosta. Ap
Mitä aiot tehdä tuolle c-vitamiinin ja kaliumin puutokselle? Kasvikset ovat molempiin paras lähde. Miten se liha ja maito tän puutoksen pelastaa? Sulla on syömishäiriötausta, joten en usko sinun syöneen hyvin kasvissyöjänä.
Onkohan Suomessa kasvissyönti uskomuksiin hurahtaneita äitejä tai vanhempia, jotka pahoinpitelevät,kiduttavat ja näännyttävät vauvaansa vegaani ruuilla?
Äskettäin tuli ilmi taas hirveä tapaus Australiassa jossa 1.5v lapsi oli 3kk tasolla kunnes hänet viimein saatiin vammautuneena sairaalaan hoitoon.
Ihmisten pitäisi olla enemmän tietoinen ongelma nuorista ja ilmoittaa ajoissa lasten pahoinpitelyistä
Kasvissyönti uskomuksiaan kuuluu näihin "Luksus uskomuksiin"
https://nypost.com/2019/08/17/luxury-beliefs-are-the-latest-status-symb…
ja lihalle ei ole kukaan allerginen.
Eli liha on täydellistä ruokaa ihmisen elimistölle.
Allergiat ovat lisääntymässä koska cityihmiset loitommalla eläinkunnasta. Suuhun ja vatsaan tulisi päästä elänkunnasta peräisin olevia aineita, jotta ravinto ja bakteerikantakin pysyisi monipuolisena.