Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

terapeutin tunnustukset

Vierailija
23.05.2015 |

Mitä terapeuttisi on kertonut itsestään?

Ärsyttää oma liian neutraali terapeutti, joka ei ota kantaa ja vastaa kysymyksiin kysymyksillä.

Sitten olen kuullut terapeuteista, jotka ovat kertoneet oman isän alkoholismista ja kuolemasta, vastanneet videopuheluun keskellä yötä tai vienyt asiakkaan sairaalaan omalla ajalla.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
62/75 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]Näin terapeuttini k-marketissa. Osti maitoa.
[/quote]
Huhhuh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]Näin terapeuttini k-marketissa. Osti maitoa.
[/quote]
Huhhuh
[/quote]
Tämähän on kuin Seiskan bongaa julkkis palstalta

Vierailija
64/75 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nukahti kerran. On kivikasvoinen ja sanoo välillä "hmmm" muutenkin, niin sama vaikka kuorsaisi joka viikko.

Vierailija
65/75 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:59"]Minun nukahti kerran. On kivikasvoinen ja sanoo välillä "hmmm" muutenkin, niin sama vaikka kuorsaisi joka viikko.
[/quote]
Anna kun arvaan: Analyyttinen koulukunta?

Vierailija
66/75 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:59"]Minun nukahti kerran. On kivikasvoinen ja sanoo välillä "hmmm" muutenkin, niin sama vaikka kuorsaisi joka viikko.
[/quote]
Anna kun arvaan: Analyyttinen koulukunta?
[/quote]

Kyllä. Mitä lie ANALysoi päänsä sisällä..

Vierailija
67/75 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Facebookin perusteella on homoseksuaali.

Vierailija
68/75 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:46"]

Miks terapeutin pitäis vastata yöllä puhelimeen tai kuskata asiakkaita omalla ajallaan? Ei muutkaan tee töitä vapaa-ajallaan.

[/quote]

Omani on kyllä tarjonnut ihan oma-aloitteisesti puhelinaikoja kesälomalla terapian ollessa tauolla. Se on osittain kutsumusammatti, vähän niin kuin lääkärikin voi joutua yllättäen töihin.

Vierailija
69/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:23"]

Minä en tarvitse terapeuttia.

[/quote]

Joo, kaikki ei tarvitse. Jos ei itse koe terapiantarvetta, tuskin siitä mitään saisikaan.

Vierailija
70/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologi lasten ongelmaani, jonka takia jouduin osastolle

Vierailija
71/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:23"]Minä en tarvitse terapeuttia.
[/quote]
Oikein!

Vierailija
72/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito. [/quote] Terapiassa käyvän asiakkaan pitää myös saada kosketuspintaa siihen miten järkyttäviä asioita asiakkaan elämässä on tapahtunut, ennenkuin eheytyminen voi alkaa. Terapeutti voi siten auttaa siinä näyttämällä avoimesti oman reaktionsa.  [/quote] Minulla jäisi terapia tähän välittömästi. En voisi luottaa siihen että terapeutti pystyy auttamaan minua asioiden käsittelemisessä, jos elämästäni kertominen saisi hänet itkemään. [/quote] Mulla taas auttoi nuorempana näkemään, miten järkyttäviä asioita kotina tapahtui. Lastensuojelu ei nimittäin puuttunut tilanteeseen millään tavalla. Eli minulle toimi tuo, että terapeutti reagoi ja itkee, koska sen olis pitänyt olla luonnollinen reaktio muidenkin tahojen osalta. Eikä niin, että kuvitellaan, että minä keksin kaiken eikä asioita edes selvitetä.

[/quote]

Mulla samantapainen kokemus parin vuosikymmenen takaa. Psykologi ilmeisesti edusti jotain koulukuntaa, joka ei ottanut mitään kantaa mihinkään, mistä puhuin eikä oikeastaan edes haastanut kyseenalaistamaan asioita rankemmin. Toki joskus kyseli, miltä se ja tuo minusta tuntui, muttei esim. sanonut, että jos näin tapahtuisi ystävällesi, miten reagoisit tai onko tilanne mielestäni ok. Kun sitten kerran tai kaksi terapeutti itki, koin sitten sanattamasti sen, minkä periaatteessa tiesinkin - minua on kohdeltu tosi huonosti. 

Vierailija
73/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito. [/quote]

Tästä tietää että henkilö ei ole opiskellut alaa. Ainoa "hallinta" mihin opintojen puolesta kiinnitetään huomiota on se ettei jännitys näy ulospäin. Samalla tavalla opetetaan suhtaumista itkuun; lähinnä siis totutellaan siihen että se on normaali reaktio eikä maailmaa mullistava. Mitään "Feikki-itkun abc" tai "näin kusetat potilaasi luulemaan että sinua kiinnostaa" -kursseja ei ole, vaan ajatuksena on oikeasti opetella uppoutumaan, olemaan läsnä ja kuuntelemaan toista. Empatia on tosi isossa roolissa koulutuksessa eikä mikään tunteiden manipulointi. Olen siis hyvin varma että terapeutin reaktio oli aito eikä tarkkaan harkittu. [/quote]

Osaatko lukea? En puhunut feikki-itkusta mitään. Olen opiskellut "alaa".

[/quote]

Osaan lukea mutta myönnän kirjoittaneeni kärjistetysti. Tiettyjen tunnereaktioiden hallinta on kuintekin erittäin vaikeaa ellei lähes mahdotonta ja kuten sanottu, meillä on opiskelujen kautta pyrytty karsimaan vain jännityksestä johtuvia automatisia toimintoja pois (esim hermostuneena kämmenselän raapiminen tai hiusten räpeltäminen). Sanallakaan ei puhuta siitä miten olla itkemättä, sen takia mun on vaikea uskoa että kukaan terapeutti ajattelisi että nyt voin antaa reaktion tulla koska se reaktio nyt on automaattinen, ja automaattisille reaktioille ominaista on että se tulee eikä sitä kamalasti mietitä.

Mietinnän tuloksena oleva itku on mielestäni tekoitkua, jonka voi saavuttaa esimerkiksi märehtimällä ja suurentelemalla asiakkaan ongelmaa. Tämä tietoisesti aiheutettu itkureaktio ei siis ole automaattinen, vaan tarkoituksenmukainen, siis feikki mielestäni. Toki tästä määritelmästä voi olla eri mieltä.

Mielestäni on mielenkiintoista että laitat sanan "alaa" lainausmerkkeihin. Se antaa vaikutelman että olet lähinnä lukenut jotain self help -kirjoja.

Vierailija
74/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin herutella tietoja, ei kertonut.

Mieheb farkut tipahtavat puoleen peppuun tuon tuostakin, näyttää ettei käytä alushousuja ja takamus karvaton, vaikka muuten karvaa rintakehässä ja käsivarsissa

Vierailija
75/75 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.