terapeutin tunnustukset
Mitä terapeuttisi on kertonut itsestään?
Ärsyttää oma liian neutraali terapeutti, joka ei ota kantaa ja vastaa kysymyksiin kysymyksillä.
Sitten olen kuullut terapeuteista, jotka ovat kertoneet oman isän alkoholismista ja kuolemasta, vastanneet videopuheluun keskellä yötä tai vienyt asiakkaan sairaalaan omalla ajalla.
Kommentit (75)
Näin terapeuttini k-marketissa. Osti maitoa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito.
[/quote]
Terapiassa käyvän asiakkaan pitää myös saada kosketuspintaa siihen miten järkyttäviä asioita asiakkaan elämässä on tapahtunut, ennenkuin eheytyminen voi alkaa. Terapeutti voi siten auttaa siinä näyttämällä avoimesti oman reaktionsa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:12"]Ei mitään. Facebookin perusteella on homoseksuaali.
[/quote]
Entä sitten? Ei voi olla sinun kanssasi koskaan.
Mistä ap kuulit noita juttuja? Voi olla legendaa..
Toinen ei mitään, toinen kertoillut harrastuksistaan (jotka samoja kuin minulla) ja sarjakuvien lukemisistaan. Sekä pienesti kertonut oman perheensä sairaasta ilmapiiristä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:57"]
Toinen ei mitään, toinen kertoillut harrastuksistaan (jotka samoja kuin minulla) ja sarjakuvien lukemisistaan. Sekä pienesti kertonut oman perheensä sairaasta ilmapiiristä.
[/quote]Niin, ja siitä kun oli nuorena lääkärinä töissä sairaalassa ja tk:ssa, ja kuinka ankeaa se oli. Mitähän muuta.. kaikenlaista kyllä kertoili. Hoitosuhde jo loppunut.
Voiko terapeutilta sitten kysyä jotain henk.koht. asioita? Mua vaivaa onko mun terapeutilla lapsia tai puolisoa kun jauhan omasta vaikeasta äitiydestäni ja parisuhteesta. Entä jos se ajattelee että valitan turhasta ja pienistä enkä osaa olla kiitollinen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito.
[/quote]
Tästä tietää että henkilö ei ole opiskellut alaa. Ainoa "hallinta" mihin opintojen puolesta kiinnitetään huomiota on se ettei jännitys näy ulospäin. Samalla tavalla opetetaan suhtaumista itkuun; lähinnä siis totutellaan siihen että se on normaali reaktio eikä maailmaa mullistava. Mitään "Feikki-itkun abc" tai "näin kusetat potilaasi luulemaan että sinua kiinnostaa" -kursseja ei ole, vaan ajatuksena on oikeasti opetella uppoutumaan, olemaan läsnä ja kuuntelemaan toista. Empatia on tosi isossa roolissa koulutuksessa eikä mikään tunteiden manipulointi. Olen siis hyvin varma että terapeutin reaktio oli aito eikä tarkkaan harkittu.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:06"]
Voiko terapeutilta sitten kysyä jotain henk.koht. asioita? Mua vaivaa onko mun terapeutilla lapsia tai puolisoa kun jauhan omasta vaikeasta äitiydestäni ja parisuhteesta. Entä jos se ajattelee että valitan turhasta ja pienistä enkä osaa olla kiitollinen.
[/quote]
Voi kysyä, mutta riippuu terapeutista vastaako. Jotkut tahtoo vetää tosi tiukan linjan siihen että asiakkaalle ei kerrota mitään, mutta suurimmalla osalla esim perheen ja puolison olemassaolosta kertominen menee siihen kategoriaan jonka voivat potilaalleen jakaa :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:12"]Ei mitään. Facebookin perusteella on homoseksuaali.
[/quote]
Entä sitten? Ei voi olla sinun kanssasi koskaan.
[/quote] kuka sellaista sanoikaan?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:12"]Ei mitään. Facebookin perusteella on homoseksuaali. [/quote] Entä sitten? Ei voi olla sinun kanssasi koskaan. [/quote] kuka sellaista sanoikaan?
[/quote] av-mamma joka luki liikaa Reginan naisten unelmia peiton alla..
On kertonut harrastavansa videopelejä, matkustelee paljon, pyöräilee aina töihin eikä ymmärrä miksi minä autoilen kaikki autoa pitemmät matkat.
Eipä oikein muuta
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:12"]Ei mitään. Facebookin perusteella on homoseksuaali. [/quote] Entä sitten? Ei voi olla sinun kanssasi koskaan. [/quote] kuka sellaista sanoikaan?
[/quote] av-mamma joka luki liikaa Reginan naisten unelmia peiton alla..
[/quote] oletko kertonut terapeutillesi?
Mulla oli yks, joka kerto ihan liikaa omia juttujaan. Kai se yritti jotenkin omien esimerkkien kautta tuoda jotain asiaa esille, mutta oikeesti, jos yli puolet istunnosta kertoo lapsensa koirasta, niin jotain rajaa...
Yksi terapeutti vihjaili että hänellä on kokemusta vaikeista asioista omassa elämässään, tai siis että tietää mitä vaikeudet ovat. Ei tietenkään kertonut, millaisia vaikeuksia on ollut. Ammattimaista, mutta aika turhaa loppujen lopuksi.
Toinen terapeutti tokaisi, kun kerroin miten vaikea asia X on minulle, että "hänelle X on aina ollut niin helppoa, että on ollut vähän vaikeakin pitää itsensä poissa sitä tekemästä :)". Ihmettelin melkoisesti tämän kommentin tarkoitusta ja sitä miksi terapeutti koki sen tarpeelliseksi sanoa ja kertoa itsestään tällä tavoin. Tosin hän ei ollut kovin ammattimainen muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:47"]
Minä kyllä tykkäsin kun psykologini kertoi omia juttujaan itsestään, perheestään jne. Tuntui kivalta kun hän antoi itsestään jotain, eikä vain möllöttänyt ja kuunnellut minun juttujani. Se oli jotenkin molemminpuolista. :)
[/quote]
Sama. Lisäksi terapiasuhde jotenkin syveni kun terapeuttikin kertoi jotain itsestään. Esim. kerran ollessani täysin hajalla yhden syyn takia jonka terapiaan hakeuduin (syömishäiriö), terapeutti mainitsi, että hänelläkin oli nuorena syömishäiriö mutta parantui siitä. Ja että kyllä minäkin parannun. Sitten juteltiin myös kehonkuvasta, hänkin kertoi omastaan, ja siitä miten se muuttuu. Tuntui jotenkin tosi lohdulliselta, etenkin kun terapeutti todella ymmärsi minua. Olinkin aiemmin ihmetellyt itsekseni, että miten se ymmärtääkin niin hyvin.
Terapeutti on joskus myöhemminkin jossain sivulausessa kertonut itsestään jotain henkilökohtaista (siis enemmän kuin maininnut jotain lapsistaan/puolisostaan/koirastaan/harrastuksestaan). Jotenkin tuntuu kivalta ja tärkeältäkin, että hän luottaa minuun niin paljon, että voi sanoa ihan vapaasti. Ja tietenkin pidän suuni kiinni siitä, mitä terapiahuoneessa puhutaan. Olen sen hänelle sanonutkin, että koska hän ei puhu näistä asioista ulkopuolisille, en puhu minäkään. Näin anonyyminä netissä uskallan tämän kertoa, etenkin kun terapeutti ei osaa sanaakaan suomea eikä ikinä löytäisi tietään tällekään palstalle.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:41"] Höh, luulin että tämän aloitti terapeutti joka tunnustaa [/quote] Niin minäkin. Olen pettynyt. [/quote] voihan niitä terapeutteja ilmaantua tähän ketjuun. Tervetuloa tunnustamaan!
[/quote]
Joo, tulkaa tulkaa!
t. pettynyt 9
[/quote] olen terapiaopintojen puolivälissä. Olen itse masentunut ja vanhemmillani on alkoholiongelmia. Olen seksiriippuvainen ja olen fantasioinut omasta terapeutistani.
[/quote]
Vähän niin kuin sokea taluttaisi sokeaa.
Oiva esimerkki siitä, että alalle hakeutuu itse apua tarvitsevat. Kuten yleensä psykiatrisille aloille.
Jo aikoinaan, itse sos+terv.alaa opiskelleena, opettajamme kertoi psykiatrisella alalla olevan paljon itsensä hoitajia.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]
[/quote]
Terapiassa käyvän asiakkaan pitää myös saada kosketuspintaa siihen miten järkyttäviä asioita asiakkaan elämässä on tapahtunut, ennenkuin eheytyminen voi alkaa. Terapeutti voi siten auttaa siinä näyttämällä avoimesti oman reaktionsa.
[/quote]
Kyllä tuli paskaa pihalle.
A) manipulaatio ei kuulu terapiaan
B) aitous on elinehto terapiassa
C) terapeutin tehtävä on pitää omat tunteensa aisoissa (muuten terapeutti tihrustaa itkua vaikka asiakas ei ole kertonut vielä ehkä puoliakaan ongelmistaan --> kestääkö ammattilainen siinä tapauksessa kaikkea kuulemaansa??
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä tuli paskaa pihalle.
A) manipulaatio ei kuulu terapiaan
B) aitous on elinehto terapiassa
C) terapeutin tehtävä on pitää omat tunteensa aisoissa (muuten terapeutti tihrustaa itkua vaikka asiakas ei ole kertonut vielä ehkä puoliakaan ongelmistaan --> kestääkö ammattilainen siinä tapauksessa kaikkea kuulemaansa??
[/quote]
Niinpä. Ja jos ammattilainen ei kestä kaikkea kuulemaansa niin mikä on silloin terapian tarkoitus?? Tukea terapeuttia!!
Pitääkö terpan olla nuhteeton