Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

terapeutin tunnustukset

Vierailija
23.05.2015 |

Mitä terapeuttisi on kertonut itsestään?

Ärsyttää oma liian neutraali terapeutti, joka ei ota kantaa ja vastaa kysymyksiin kysymyksillä.

Sitten olen kuullut terapeuteista, jotka ovat kertoneet oman isän alkoholismista ja kuolemasta, vastanneet videopuheluun keskellä yötä tai vienyt asiakkaan sairaalaan omalla ajalla.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito.

[/quote]

Terapiassa käyvän asiakkaan pitää myös saada kosketuspintaa siihen miten järkyttäviä asioita asiakkaan elämässä on tapahtunut, ennenkuin eheytyminen voi alkaa. Terapeutti voi siten auttaa siinä näyttämällä avoimesti oman reaktionsa. 
[/quote]

Kyllä tuli paskaa pihalle.

A) manipulaatio ei kuulu terapiaan
B) aitous on elinehto terapiassa
C) terapeutin tehtävä on pitää omat tunteensa aisoissa (muuten terapeutti tihrustaa itkua vaikka asiakas ei ole kertonut vielä ehkä puoliakaan ongelmistaan --> kestääkö ammattilainen siinä tapauksessa kaikkea kuulemaansa??
[/quote]
Niinpä. Ja jos ammattilainen ei kestä kaikkea kuulemaansa niin mikä on silloin terapian tarkoitus?? Tukea terapeuttia!!
[/quote]
Juu. Siinä tapauksessa ollaan hieman metsässä :)

Vierailija
42/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:22"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:55"]Terapeutti rupesi itkemään kun mun elämä oli sen mielestä niin surullista (masennus, huumeet ja anoreksia). Ei kyllä kerro sen elämästä paljon mutta että herkkä ihminen taai empaattinen.. [/quote] Tai taitava terapeutti. Tulitko ajatelleeksi sitä, että mielensä hyvin hallitseva ihminen pystyy päättämään, näyttääkö tunteensa ulospäin. Terapeutti on halunnut sinun näkevän reaktionsa. Se ei tarkoita, ettei reaktio olisi aito.

[/quote]

Terapiassa käyvän asiakkaan pitää myös saada kosketuspintaa siihen miten järkyttäviä asioita asiakkaan elämässä on tapahtunut, ennenkuin eheytyminen voi alkaa. Terapeutti voi siten auttaa siinä näyttämällä avoimesti oman reaktionsa. 
[/quote]

Kyllä tuli paskaa pihalle.

A) manipulaatio ei kuulu terapiaan
B) aitous on elinehto terapiassa
C) terapeutin tehtävä on pitää omat tunteensa aisoissa (muuten terapeutti tihrustaa itkua vaikka asiakas ei ole kertonut vielä ehkä puoliakaan ongelmistaan --> kestääkö ammattilainen siinä tapauksessa kaikkea kuulemaansa??
[/quote]
Niinpä. Ja jos ammattilainen ei kestä kaikkea kuulemaansa niin mikä on silloin terapian tarkoitus?? Tukea terapeuttia!!
[/quote]
Juu. Siinä tapauksessa ollaan hieman metsässä :)
[/quote]

Jotainhan tuollaisella itkevällä terapeutilla pitää olla vialla. Harvemmin sitä ystävätkään itkee kaverin puolesta vaikka todella pahalta tuntuisikin. Niin sitten joku random itkee, kun ystäväkään ei itke!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:41"] Höh, luulin että tämän aloitti terapeutti joka tunnustaa [/quote] Niin minäkin. Olen pettynyt. [/quote] voihan niitä terapeutteja ilmaantua tähän ketjuun. Tervetuloa tunnustamaan!

[/quote]

Joo, tulkaa tulkaa!

t. pettynyt 9
[/quote] olen terapiaopintojen puolivälissä. Olen itse masentunut ja vanhemmillani on alkoholiongelmia. Olen seksiriippuvainen ja olen fantasioinut omasta terapeutistani.
[/quote]
Wtf! Ei sitten enempää ole ongelmia. Mitenhän meinasit noin rikkinäisenä muita korjata, kun et kykene itseäsikään korjaamaan?!

Vierailija
44/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:41"] Höh, luulin että tämän aloitti terapeutti joka tunnustaa [/quote] Niin minäkin. Olen pettynyt. [/quote] voihan niitä terapeutteja ilmaantua tähän ketjuun. Tervetuloa tunnustamaan!

[/quote]

Joo, tulkaa tulkaa!

t. pettynyt 9
[/quote] olen terapiaopintojen puolivälissä. Olen itse masentunut ja vanhemmillani on alkoholiongelmia. Olen seksiriippuvainen ja olen fantasioinut omasta terapeutistani.
[/quote]
Wtf! Ei sitten enempää ole ongelmia. Mitenhän meinasit noin rikkinäisenä muita korjata, kun et kykene itseäsikään korjaamaan?!
[/quote]
Johan tuolla on enemmän ongelmia kuin asiakkaalla konsanaan :D

Vierailija
45/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:49"]

[/quote]

Joo, tulkaa tulkaa!

t. pettynyt 9
[/quote]
[/quote]
Johan tuolla on enemmän ongelmia kuin asiakkaalla konsanaan :D
[/quote]

Juu. Varjele minua tällaisilta tulevilta "ammattilaisilta"

Vierailija
46/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]

[/quote]

[/quote]

Minulla jäisi terapia tähän välittömästi. En voisi luottaa siihen että terapeutti pystyy auttamaan minua asioiden käsittelemisessä, jos elämästäni kertominen saisi hänet itkemään.

Vierailija
47/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]

[/quote]

[/quote]
Näin. Psykiatrian etikoislääkäri kuunteli vain naama peruslukemilla ja kyseli sitten, että mitäs me terapiassa tehdään mun persoonan muokkauksen eteen ja sen eteen, miten reagoin asioihin. Minusta taas väsymys ja lievä masentuneisuus on aika lepsuja reaktioita siihen, että lapsuudessa on ollut päivittäin henkistä ja usein fyysistä väkivaltaa tai sen pelkoa, minun itsetunto nujerrettiin täysin, nyt viimeisten vuosien aikana fyysinen kunto on romahtanut minusta riippumattomista syistä (liikun ja syön "oikein" ei ole siitä kyse), minua on yritetty käyttää seksuaalisesti hyväksi, lähiomaiseni yrittävät tappaa itsensä, minulla on todella pahoja univaikeuksia, fyysisien sairauksien takia unelma-ammatti ei tule toteutumaan ja joudun rakentamaan elämäni täysin uudestaan. Että tämmösissä tilanteissa lievä masennus, uupumus ja ahdistus johtuu siitä, että reagoi huonolla tavalla...

Vierailija
48/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mun terapeutti, mutta olin mukana istunnossa ja tämä kenen terapeutti on, kertoi että tätä on taphtunut oikein jonkun verran eli terapeutti käyttää kolmasosan terapia-ajasta itsensä kehumiseen, miten PALJON hän on testejä tehnyt, miten hän on sen ja tän ja ton terapia-, hypnoterapia yms. Yhdistyksen pj., sihteeri, jäsen... Miten PALJON hän on potilaita nähnyt ja miten sairaita potilaita hän on OIKEASTI auttanut. Huh huh sanon minä. Ei siitä terapeutin itsekehusta kai potilas maksa! Tuntui lähinnä että se mikä uupuu todellisesta ammattitaidosta paikataan tolla tdistelulla että hän oikeasti hyvä on näiden meriittiensä kanssa.

Vierailija
49/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

Minulla jäisi terapia tähän välittömästi. En voisi luottaa siihen että terapeutti pystyy auttamaan minua asioiden käsittelemisessä, jos elämästäni kertominen saisi hänet itkemään.
[/quote]
Mulla taas auttoi nuorempana näkemään, miten järkyttäviä asioita kotina tapahtui. Lastensuojelu ei nimittäin puuttunut tilanteeseen millään tavalla. Eli minulle toimi tuo, että terapeutti reagoi ja itkee, koska sen olis pitänyt olla luonnollinen reaktio muidenkin tahojen osalta. Eikä niin, että kuvitellaan, että minä keksin kaiken eikä asioita edes selvitetä.

Vierailija
50/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Mulla taas auttoi nuorempana näkemään, miten järkyttäviä asioita kotina tapahtui. Lastensuojelu ei nimittäin puuttunut tilanteeseen millään tavalla. Eli minulle toimi tuo, että terapeutti reagoi ja itkee, koska sen olis pitänyt olla luonnollinen reaktio muidenkin tahojen osalta. Eikä niin, että kuvitellaan, että minä keksin kaiken eikä asioita edes selvitetä.

Vierailija
51/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tainnut olla huono tuuri terapeuttien kanssa.

Ensimmäinen alkoi itkemään valtoimenaan kun kerroin asiasta josta halusin puhua. "voi miten kamalaa, en kestäisi, ihan kauheaa!"

Istuin häntä vastapäätä häkeltyneenä. Ööh, enköhän hakeutunut terapiaan juuri siksi että halusin puhua jollekin neutraalille (jonka kanssa minulla ei ole esim. ystävyyssuhdetta ja joka suhtautuu asiaan ammattimaisesti) ihmiselle. Sanoin että niin, no tämä ei auta. Voin ilmaiseksikin saada näitä samoja tunteenpurkauksia. Poistuin huoneesta ja sanoin vastaanottoon että järkytin terapeuttiani liikaa, itkee huoneessaan kun minulla on niin kamalaa.

Rohkenin mennä toisenkin luokse. Hän haisi märältä koiralta ja heti alkuun alkoi kertomaan koiristaan. Sanoin että en ole niin koiraihminen, mutta kivahan se on että on lemmikkejä. "Jahas, ei sitten puhuta koirista". Joo ei.. 

Ei kiinnosta (ainakaan ekalla kerralla) terapeutin omat asiat...

Vierailija
52/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:21"]

Mitä terapeuttisi on kertonut itsestään? Ärsyttää oma liian neutraali terapeutti, joka ei ota kantaa ja vastaa kysymyksiin kysymyksillä. Sitten olen kuullut terapeuteista, jotka ovat kertoneet oman isän alkoholismista ja kuolemasta, vastanneet videopuheluun keskellä yötä tai vienyt asiakkaan sairaalaan omalla ajalla.

[/quote]

Idiootti. Et käy siellä terapeutilla tutustuaksesi uuteen ihmiseen.

Vierailija
53/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:29"]

[/quote]

Sama kokemus täällä, tosin vasta jälkikäteen sain tuon ymmärryksen kun nuorena aikuisena menin terapiaan. Minua oltiin syyllistetty koko siihen astinen elämäni, käytetty luonnevikaisen äitini kaatopaikkana, pelinappulana ja jatkeena. Luulin, että olen oikeasti niin huono ja paha, arvoton ihminen, kuten minua oltiin kohdeltu siihen asti. Terapeutti auttoi minua näkemään, ettei asia ole niin. Ei hän varsinaisesti itkenyt, kyyneleitä tuli kyllä silmiin.

Koska äitisuhteeni on niin traumaattinen, terapiasta saamani kokemus äidillisestä naisesta joka välittää ja hyväksyy minut sellaisenaan kuin olen, oli aika korvaamaton. Lisäksi se, että terapeutti joskus (luulen, että ajattelematta sen enempää) aloitti sanomisensa minulle, että "voi rakas..." tai "kulta..." tuntui erityisen hyvältä ja pelasti viikkoni. Edelleenkin tulee lämmin olo kun sitä ajattelen. Kukaan ei meinaan ollut minulle sanonut niin ennen sitä. (Kaikesta huolimatta tiedostin kyllä, että hän on terapeutiini, ei äitini).

Vierailija
54/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psy-ammattinimikkeen alussa tarkoittaa yleensä sitä, että henkilöllä on rankkoja kokemuksia ja mielenterveysongelmia taustallaan. Alkoholistien lapsia. Persoonallisuushäiriöisten lapsia. Surullisia lapsia. Osa selviää, korjaa ja korjaa, ja saavat siitä itselleen, että korjaavat muita. Näin on edellytyksiä myötäelää ja ymmärtää toisten kärsimystä, tuntea tie parantumiseen. Psykoterapiakoulutus on vaihe, jossa terapeutti itse käy läpi omia kokemuksiaan, jotta voisi tuntea oman materiaalinsa, jonka tuo terapiaan.

Psykoterapia on asiakkaan prosessi, hänen tilansa. Jotta psykoterapeutti voisi auttaa, hänen täytyy olla ulkopuolinen. Jos hän jakaa liikaa omista kokemuksistaan, astuu hän vähintäänkin kahdensuuntaiseen suhteeseen. Asiakas voi menettää silloin jotain, kun kuva terapeutista tarkentuu lähemmäs tämän omaa persoonaa. Voi olla hyödyllistä sanoa, että on omia vaikeita kokemuksia ja saanut niihin apua. Joskus ehkä voi sanoa teemastakin, mutta suurella varovaisuudella.

Vierailija
55/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi itku on automaattisesti paha asia? Ymmärrän kyllä että täysin hallitusti ei voi itkeä, mutta kun itkeminen/liikuttuminen kun  kuulee surullisia asioita on ihan yhtä normaalia kuin hauskoille asioille nauraminen. Jos terapeutti ei saa vähän tihrustaa, saako han edes hymähtää myönteisesti vitseillesi?

Mun mielestä (ja tutkimukset tukee tätä mielipidettä) terapeutin tärkein ominaisuus on empaattisuus. Empaattisuuteen kuuluu pakostakin asiakkaan tunteiden myötäeläminen, mutta tietenkään tunnereaktio ei saa koskaan olla ylitsepursuavan voimakas.

Tottakai itku voi aiheuttaa joskus asiakkaissa aikia vahvoja tunnereaktioita jos asiakkaat eivät ole esim tottuneet siihen että sitä saa ilmaista vapaasti, mutta terapiassa nimenomaan ollaan harjoittelemassa erilaisia asioita, mikä tosiaan voi tapahtua terapeutin kautta. Jos hyväksyy heikkoiden (ja sen näyttämisen) terapeutilta on helpompi ehkä myös hyväksyä omat inhimilliset piirteensä eikä aina vaatia itseltään liikaa.  Mutta tahdon edelleen muistuttaa että en nyt pyri oikeuttamaan kenenkään terapeutin holtittomia tunnepurkauksia -ne ovat edelleen epäammattimaisia.

-38, joka siis on alan opiskelija mutta eri tapaus on tää masennuksesta kärsivä

Vierailija
56/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:56"]

Psy-ammattinimikkeen alussa tarkoittaa yleensä sitä, että henkilöllä on rankkoja kokemuksia ja mielenterveysongelmia taustallaan. Alkoholistien lapsia. Persoonallisuushäiriöisten lapsia. Surullisia lapsia. Osa selviää, korjaa ja korjaa, ja saavat siitä itselleen, että korjaavat muita. Näin on edellytyksiä myötäelää ja ymmärtää toisten kärsimystä, tuntea tie parantumiseen. Psykoterapiakoulutus on vaihe, jossa terapeutti itse käy läpi omia kokemuksiaan, jotta voisi tuntea oman materiaalinsa, jonka tuo terapiaan.

Psykoterapia on asiakkaan prosessi, hänen tilansa. Jotta psykoterapeutti voisi auttaa, hänen täytyy olla ulkopuolinen. Jos hän jakaa liikaa omista kokemuksistaan, astuu hän vähintäänkin kahdensuuntaiseen suhteeseen. Asiakas voi menettää silloin jotain, kun kuva terapeutista tarkentuu lähemmäs tämän omaa persoonaa. Voi olla hyödyllistä sanoa, että on omia vaikeita kokemuksia ja saanut niihin apua. Joskus ehkä voi sanoa teemastakin, mutta suurella varovaisuudella.

[/quote]

Ihmisenä oleminen tarkoittaa yleensä sitä että taustalla on rankkoja kokemuksia. Myönnetään ehkä että jos on itse omiin ongelmiinsa saanut aikanaan hyvää hoitoa, siitä voi syttyä palo auttaa muita yhtä hienosti kun terapeutti/psykologi/psykiatri/ym. itseään joskus auttoi, eli tietty alttius hakeutua alalle saattaa olla, mutta psy-etuliite ei ole takuu siitä että taustalta löytyy mt-ongelmia  :D

Meidän oppilaitoksessa on soveltuvuushaastattelut ennen sisäänpääsyä. Satun tietämään että ne yrittää aika paljon karsia näitä pelkästään itsensä parantajia. Se mitä soveltuvuushaastatteluissa haetaan on optimitilanteessa motivoitunut, empaattinen ja lämmin ihminen joka ei pelkää kertoa raskaista kokemuksistaan. Ehdottoman tärkeää kuitenkin on että hakija on käsitellyt omat kokemuksensa eli varsinainen paranemisprosessi on jo takana tai ainakin hyvässä vaiheessa. Ei sinne oteta ketään menneisyyden möröissä vellovia rikkinäisiä ihmisiä.

Se että tietää minkälaista on kun on rankkaa antaa musta tosi hyvän perustan terapeuttinatyöskentelylle. Henkilö joka ei ole joutunut käsittelemään raskaista kokemuksia ei osaa auttaa muita raskaiden kokemusten käsittelyssä sen enempää kun lukutaidoton osaa opettaa muita lukemaan.

Aina tietysti seulasta pääsee läpi niitäkin henkilöitä jotka eivät välttämättä ole valmiita potilastyöhän ja vastaavasti terapeuteille voi tulla itselleen odottamattomia uusia käsiteltäviä asioita elämän myötä eteen (lapsen kuolema, avioero, onhan näitä mihin ei voi vaikuttaa itse juurikaan) mikä voi vaatia uutta prosessointia mutta hei, aika moni terapeuteistakin käy itse terapiassa käsittelemässä näitä (ja omia kokemuksiaan terapeuttina) koska vaitiolovelvollisuus on loppujen lopuksia aika raskasta kun ei kellekkään ulkopuoliselle saa puhua omasta pahasta olostaan.

Vierailija
57/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse terapeuttia.

Vierailija
58/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:00"]

[/quote]

Tästä tietää että henkilö ei ole opiskellut alaa. Ainoa "hallinta" mihin opintojen puolesta kiinnitetään huomiota on se ettei jännitys näy ulospäin. Samalla tavalla opetetaan suhtaumista itkuun; lähinnä siis totutellaan siihen että se on normaali reaktio eikä maailmaa mullistava. Mitään "Feikki-itkun abc" tai "näin kusetat potilaasi luulemaan että sinua kiinnostaa" -kursseja ei ole, vaan ajatuksena on oikeasti opetella uppoutumaan, olemaan läsnä ja kuuntelemaan toista. Empatia on tosi isossa roolissa koulutuksessa eikä mikään tunteiden manipulointi. Olen siis hyvin varma että terapeutin reaktio oli aito eikä tarkkaan harkittu.
[/quote]
Osaatko lukea? En puhunut feikki-itkusta mitään. Olen opiskellut "alaa".

Vierailija
59/75 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa kertoisikin edes jotain itsestään, kuuntelisin kyllä mielelläni.

Ongelma on, että terapeuttini on viehättävä. Vaikeinta tapaamisissa on pitää oma mielikuvitus, himot ja tunteet aisoissa. Pieni silmäpeli tuskin tappaa ketään. Toivottavasti olen silti onnistunut. #anteeksiofftopic

Vierailija
60/75 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 18:27"]Yritin herutella tietoja, ei kertonut.

Mieheb farkut tipahtavat puoleen peppuun tuon tuostakin, näyttää ettei käytä alushousuja ja takamus karvaton, vaikka muuten karvaa rintakehässä ja käsivarsissa
[/quote] miksi olet kiinnostunut hänen karvoituksestaan?