Miten saada äitini suostuteltua muistikokeeseen?
Epäilen että 65v. äidilläni on alkavan muistisairauden oireita (ei tunnista omia tavaroitaan, ei muista lastenlasten nimiä tai kuinka kotiin ajetaan jne.) ja on aina vaan hajamielisempi. Kuitenkin kieltää että on mitään ongelmaa ja suuttuu jos jotain asiasta huomauttaa.
Hänen äidillänsä oli myös Alzheimerin tauti ja tiedän että varhaisella lääkityksellä voidaan parantaa taudin ennustetta, mutta miten saada hänet muistikokeeseen jos ei itse tiedosta ongelmaa?
Kommentit (42)
Olen jo sanonut että ehkä olisi aika varata terveyskeskuksesta aika ja voitaisiin käydä yhdessä ja sai raivarin. Eli varmaan tuo terveystarkastukseksi verhoiltu muistihoitajan kotikäynti olisi ehkä ainoa mikä toimisi. Voin pyytää isäni tilaamaan sellaisen "heille molemmille" koska jos minä olen paikalla hän jo aavistaa heti mistä on kyse ja saattaa kieltäytyä. Asiaa vaikeuttaa että äitidilläni on lukihäiriö ja on aina ollut ahdistunut kaikenlaisista kokeista.
ap
65-vuotias voi tosiaan sairastaa muistisairautta, mutta keskimääräisestä sen ikäisestä kyllä lienee jonkun verran outoa jos lapset alkavat järjestelemään lääkärikäyntejä, koska minihan voi olla työelämässä tai juuri jäänyt eläkkeelle. Ihan perustellusti voi pistää kovasti vastaan muistisairautta ja tuntuu, että lapset tunkeutuvat yksityisalueelle jos alkavat järjestelemään lääkärikäyntejä. Vakava muistisairaus on mahdollinen muttei tietenkään kovin tavallinen 65-vuotiaalla.
Mun mielestä asiasta voi puhua ja kypsytellä, mutta väkisin ja yllätyksenä en järjestäisi ellei tilanne olisi kovin paha jo,