Miten saada äitini suostuteltua muistikokeeseen?
Epäilen että 65v. äidilläni on alkavan muistisairauden oireita (ei tunnista omia tavaroitaan, ei muista lastenlasten nimiä tai kuinka kotiin ajetaan jne.) ja on aina vaan hajamielisempi. Kuitenkin kieltää että on mitään ongelmaa ja suuttuu jos jotain asiasta huomauttaa.
Hänen äidillänsä oli myös Alzheimerin tauti ja tiedän että varhaisella lääkityksellä voidaan parantaa taudin ennustetta, mutta miten saada hänet muistikokeeseen jos ei itse tiedosta ongelmaa?
Kommentit (42)
Soita muistihoitajalle ja pyydä hänet kotikäynnille. Muistihoitaja voi käyttää perustelua, jonka mukaan "kaikille tietyn ikäisille tehdään tutkimus".
Äidilläni oli sama tilanne ja hänen muistinsa heikkeni useamman vuoden ajan, kun hän ei suostunut myöntämään muistiongelmaa tai mennyt kokeisiin. Harmi, koska lääkityksen aloittaminen ajoissa olisi todella tärkeää.
Muistihoitaja totesi, että äiti on niin älykäs ja sosiaalinen, että hän ei olisi huomannut (meille tyttärille selviä) muistiongelmia ilman muistitestiä.
Sääli, ettei äitisi ymmärrä tilannetta. Luulisi, että hän ymmärtäisi, koska hänen äidilläänkin oli Alzheimer.
Äidistäni tuli kiltti ja lempeä muistisairauden edetessä, lisää 24. Hän tunsi meidät loppuun saakka, vaikka hänellä oli keskivaikea Alzheimer. Äiti kuoli aivosyöpään 72-vuotiaana puolitoista vuotta sitten. Hän sairasti vuosikausia Waldenströmin tautia eli verisyöpää, johon hän sai kokeellisia hoitoja. Olen miettinyt, vaikuttivatko hoidot hänen muistiinsa.
Isäpuoleni on nyt 92-vuotias eli äitiä 20 vuotta vanhempi. Hän on ollut aiemmin tiukka ja hankala johtaja. Hän oli eläkkeelle jäätyään mukava ja rauhallinen mies, kunnes Alzheimer teki hänestä aggressiivisen. Kotihoito alkoi käydä heillä ja isäpuoli sai mielialalääkityksen. Nykyisin hän on kiltti ja miellyttävä. Hän on erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ja asuu kotona, mutta hänellä on lievä Alzheimer. Päivä, vuosi, kuukausi ja viikonpäivä unohtuvat muistitestissä. Muuten hän tietää vastaukset. DI-koulutuksesta on varmasti hyötyä.
Alzheimer-testissä pitää piirtää kello. Harva muistisairaudesta kärsivä pystyy piirtämään numerot oikeisiin kohtiin.
Itse olen huomannut äidilläni, pian 60v. jotain ongelmaa. Käyn ehkä 5 kertaa kuussa kotona ja koska käyn harvemmin, huomaan kun jotain muuttuu. Veli, joka käy päivittäin kotona tai on päivittäin tekemisissä vanhempiemme kanssa, ei ole havainnut mitään sen kummallisempaa.
Mutta siis viime aikoina olen huomannut "uudissanat". Eivät ole murteita, vaan tavallaan omia keksittyjä sanoja. Esim. "naapurin Mirja on nyt kesiksellä". Piti hetken aikaa miettiä, että mitä tarkoittaa "kesiksellä". Tarkoitti sillä kesälomaa.
Toisinaan kun soitellaan, saattaa ensin kysyä, että "onko Matti tänään töissä" ja vastaan että kyllä on. Puolituntisen puhelun aikana saattaa kysyä toisen ja kolmannenkin kerran tavallaan samaa. Että "menettekö tänään jonnekin tai mitä aiotte tehdä tänään" ja taas saan sanoa että "Matti on tänään töissä". JA edelleen toistaa, että en jaksa tehdä mitään koska olen kipeänä.
Jutellessa puheenaiheet saattaa muuttua ihan yhtäkkiä. Vaikeaa seurata keskustelunkulkua kun jostain asiasta puhuttaessa siirtyy aivan yhtäkkiä johonkin toiseen.
Ja äidin puolella suvussa on muistisairausongelmaa. Tai no ylipäätään pääkopan kanssa ongelmia.
Voiko muistisairaus alkaa jo 39 vuotiaalla?
Minä en enää meinaa tunnistaa miestäni. Hän ei ole sama henkilö kuin 20 vuotta sitten tavatessamme. Viimeiset 1,5 vuotta (eli tämä todella huomattava poikkeava käytös) on ollut todella outoa, olen aivan ymmälläni. Hän on täysin arvaamaton. Ensimmäisen kerran havaitsin muuttumisen noin 5 vuotta sitten mutta se oli sellaista, mitä saattoi laittaa stressin piikkiin.
Nykyään esimerkiksi asiat, joista hän aina ennen piti ovat nyt yököttäviä. Tai asiat, jotka olivat aiemmin ehdoton EI, ovatkin nyt tosi YES. Hän on ollut aina todella lempeä luonteeltaan, mutta nyt räyhää lapsillekin ja haukkuu heitä.
Hän unohtelee hyvin selkeitä asioita. Juuri väitti minulle, että yksi lapsistamme ei ole koskaan pitänyt huoneenaan tiettyä makuuhuonetta talossamme. Sanoin, että etkö muista, sehän oli kyseisen lapsen huone pitkään ennen kuin pienempi sisarus siirtyi siihen. Ja näitä tapauksia on paljon.
Hän räjähtelee minulle ihan arkipäivän asioista. Viimeksi lapsen välttämättömän tarvikkeen ostamisesta (tyyliin pyöräilykypärä). Sanoin ystävällisesti, että mennäänkö katsomaan urheilukaupasta. Mies raivostui silmittömästi ja huusi, että tarvike haetaan toisessa kaupungissa sijaitsevasta kaupasta, koska siellä myydään kunnon kypäriä. Yritin ystävällisesti kysyä miksi tavaraa ei voi ostaa kotikaupungistamme, kun kyseessä on tusinatuote. Ei, kuulemma olin riidanhaastomielellä. Ja en todellakaan haastanut riitaa vain hyvin rauhalisesti ja lempeästi puhuin, kun tiedän että mies on nykyään lähes räjähdysherkkä. Olen luonteeltani hyvin rauhallinen ja pitkäjänteinen eli en todellakaan provosoi miestä.
Myös seksuaalinen käytös on muuttunut rajuksi. Hän kertoi pettäneensä minua baari-illan päätteeksi tuntemattoman henkilön kanssa työmatkallaan. Ei mitenkään hänen tyylistään, hän on sellainen ujo perusinsinööri. Nyt hän ehdottelee minulle kotona (joo, jäin avioliittoon, en tiedä oliko fiksua) villiä seksiä, ties mitä leluja ja asuja, siis mitä? Tilailee minulle ulkomailta huorahtavia alusvaatteita ja mekkoja, joissa ei kangasta ole juuri nimeksikään ja olen kuitenkin jo hiukan yli 40v eli en ehkä ihan oikea ikäryhmä näille mekoille...
Yritin tutkia netistä ja minusta hänen käytöksensä oireet viittaavaat joko narsismiin tai dementiaan. Jotkut dementiamuodot mainittiin, että voi alkaa jo 45 v. Mutta mies on vasta 39v.
Olen aivan hukassa. Pelkään jo kotona, koska mies saattaa räjähtää ja haukkua minut ja lapset aivan yllättäen ilman syytä. Ihan vaikka kesken hampaidenpesun ja syyksi voisi riittää se, että hammastahnatuubi suljetaan väärällä tavalla.
Tiskikonettakaan en kuulemma enää osaa täyttää oikein. Hän ei ennen koskaan täyttänyt tiskikonetta, mutta nyt jos olen täyttämässä sitä niin tulee väliin ja sanoo "anna mä laitan, kato näin tää kuuluu laittaa", sellaisella tosi marttyyri-ilkeilijä äänensävyllä.
Voiko dementia siis alkaa oireilemaan jo 39v? Vai voiko narsismi puhjeta kukkaan vasta yli 30 vuotiaana pikku hiljaa? Vai mikä on?
Olen aivan hukassa. Pelkään jo miestäni.
27, miehelläsi on psyykkisiä ongelmia. Hänen pitäisi keskustella ammattiauttajan kanssa. Mielialalääkitys saattaisi rauhoittaa tilannetta.
Olen pahoillani tilanteestanne.
27, voisiko miehesi käyttää huumeita? Alkoholinkäytön olisit varmaan jo huomannut.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:07"]Voiko muistisairaus alkaa jo 39 vuotiaalla?
Minä en enää meinaa tunnistaa miestäni. Hän ei ole sama henkilö kuin 20 vuotta sitten tavatessamme. Viimeiset 1,5 vuotta (eli tämä todella huomattava poikkeava käytös) on ollut todella outoa, olen aivan ymmälläni. Hän on täysin arvaamaton. Ensimmäisen kerran havaitsin muuttumisen noin 5 vuotta sitten mutta se oli sellaista, mitä saattoi laittaa stressin piikkiin.
Nykyään esimerkiksi asiat, joista hän aina ennen piti ovat nyt yököttäviä. Tai asiat, jotka olivat aiemmin ehdoton EI, ovatkin nyt tosi YES. Hän on ollut aina todella lempeä luonteeltaan, mutta nyt räyhää lapsillekin ja haukkuu heitä.
Hän unohtelee hyvin selkeitä asioita. Juuri väitti minulle, että yksi lapsistamme ei ole koskaan pitänyt huoneenaan tiettyä makuuhuonetta talossamme. Sanoin, että etkö muista, sehän oli kyseisen lapsen huone pitkään ennen kuin pienempi sisarus siirtyi siihen. Ja näitä tapauksia on paljon.
Hän räjähtelee minulle ihan arkipäivän asioista. Viimeksi lapsen välttämättömän tarvikkeen ostamisesta (tyyliin pyöräilykypärä). Sanoin ystävällisesti, että mennäänkö katsomaan urheilukaupasta. Mies raivostui silmittömästi ja huusi, että tarvike haetaan toisessa kaupungissa sijaitsevasta kaupasta, koska siellä myydään kunnon kypäriä. Yritin ystävällisesti kysyä miksi tavaraa ei voi ostaa kotikaupungistamme, kun kyseessä on tusinatuote. Ei, kuulemma olin riidanhaastomielellä. Ja en todellakaan haastanut riitaa vain hyvin rauhalisesti ja lempeästi puhuin, kun tiedän että mies on nykyään lähes räjähdysherkkä. Olen luonteeltani hyvin rauhallinen ja pitkäjänteinen eli en todellakaan provosoi miestä.
Myös seksuaalinen käytös on muuttunut rajuksi. Hän kertoi pettäneensä minua baari-illan päätteeksi tuntemattoman henkilön kanssa työmatkallaan. Ei mitenkään hänen tyylistään, hän on sellainen ujo perusinsinööri. Nyt hän ehdottelee minulle kotona (joo, jäin avioliittoon, en tiedä oliko fiksua) villiä seksiä, ties mitä leluja ja asuja, siis mitä? Tilailee minulle ulkomailta huorahtavia alusvaatteita ja mekkoja, joissa ei kangasta ole juuri nimeksikään ja olen kuitenkin jo hiukan yli 40v eli en ehkä ihan oikea ikäryhmä näille mekoille...
Yritin tutkia netistä ja minusta hänen käytöksensä oireet viittaavaat joko narsismiin tai dementiaan. Jotkut dementiamuodot mainittiin, että voi alkaa jo 45 v. Mutta mies on vasta 39v.
Olen aivan hukassa. Pelkään jo kotona, koska mies saattaa räjähtää ja haukkua minut ja lapset aivan yllättäen ilman syytä. Ihan vaikka kesken hampaidenpesun ja syyksi voisi riittää se, että hammastahnatuubi suljetaan väärällä tavalla.
Tiskikonettakaan en kuulemma enää osaa täyttää oikein. Hän ei ennen koskaan täyttänyt tiskikonetta, mutta nyt jos olen täyttämässä sitä niin tulee väliin ja sanoo "anna mä laitan, kato näin tää kuuluu laittaa", sellaisella tosi marttyyri-ilkeilijä äänensävyllä.
Voiko dementia siis alkaa oireilemaan jo 39v? Vai voiko narsismi puhjeta kukkaan vasta yli 30 vuotiaana pikku hiljaa? Vai mikä on?
Olen aivan hukassa. Pelkään jo miestäni.
[/quote]
Pomoni joutui eläkkeelle 55 vuotiaana. Alzheimerin taudin vuoksi. Heillä suvussa, hänen isällä ollut myös
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:15"]
27, voisiko miehesi käyttää huumeita? Alkoholinkäytön olisit varmaan jo huomannut.
[/quote]
Emme kumpikaan tupakoi, emme käytä alkoholia kuin saunaoluen verran. Tosin miehen alkoholinkäyttö on lisääntynyt aiemmasta siten, että tuo useammin viiniä alkosta ja juo yli puoli pulloa viikonloppuiltana kerralla (viiniä ostaa ehkä 1-2 pulloa kuukaudessa).
Ei käytä lääkkeitä, meiltä ei löydy mitään kolmiolääkkeitäkään joita voisi käyttää väärin. En usko huumeisiinkaan, mies työskentelee johtavassa suuressa firmassa.
Yksi merkittävä muutos mikä tuli mieleen on se, että mies pitää minua nykyään pikkulapsena. Siis ohjeistaa minulle asioita, aivan kuin en osaisi tehdä niitä. Tekee sen ohjeistamisen ilkeällä äänensävyllä ja tuijottaa silmiin. Esimerkkeinä juuri se tiskikoneen täyttöopastus, kahvinketon opastus (kuulemma keitin pitää jättää pannuineen tiettyyn asentoon keiton jälkeen, aiemmin minä keitin kahvit ja häntä ei keitin kiinnostanut yhtään). Viimeksi puhui minulle kuin idiootille, kun tankaasin ruohonleikkuriin bensaa, kädestä pitäen neuvoi miten pienen bensakanisterin korkki aukaistaa ja suljetaan. Olen jo uosikaudet osannut tankata kanisterista bensat, joten miten nyt tarvitsen auttavaa opastusta! Tämä on ahdistavaa!
-27
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:14"]
27, miehelläsi on psyykkisiä ongelmia. Hänen pitäisi keskustella ammattiauttajan kanssa. Mielialalääkitys saattaisi rauhoittaa tilannetta.
[/quote]
Miehen suvussa ei ole ollut muistisairauksia, siis dementiaa ja Alzheimeria.
Tuota yleistä "hulluutta" olen myös miettinyt, mutta miten se nyt yhtäkkiä olisi puhjennut. Mieheni tuntien, jos ehdottaisin psykologia/psykiatria hän nauraisi minut pihalle ja sanoisi, etät hänessä ei ole mitään vikaa.
Mies on kertonut minulle, että hän on työssään nyt haukkunut alaisiaan, kun eivät osaa mitään ja olisi parempi jos pysyisivät pois työpaikalta. Samoin on esimiestään haukkunut, että kuulemma esimies tekee huonoja päätöksiä. Tämäkin kuulostaa todella oudolle, koska hän on aika ollut sellainen luovija, joustava ja tietyllä tapaa miellyttäjätyyppi työssään. Tämä työtovereiden haukkuminen on tapahtunut viimeisen vuoden aikana miehen kertomusten perusteella.
-27
-27
27: Kyllä tuollainen täydellinen persoonallisuuden muutos viittaa ensisijaisesti ikä huomioiden johonkin vakavaan mielenterveyden häiriöön. Onko vuorokausirytmissä muutoksia, puuhaileeko mies jotenkin kuumeisesti koko ajan, onko jutuissa (jos vähän kaivelet) havaittavissa mitään mikä herättäisi ajatuksen ettei ole ihan realiteeteissa?
Alkoiko yhtäkkiä vai pikkuhiljaa?
Toivon, että saisin omilta läheisiltäni kuolinapua tuossa tilanteessa.
Ihan vinkkinä, että nyt kannattaa tarkistaa ettei vaan äidillä olen mitään pahoja tulehduksia. Hampaat ehdottomasti viimeistä myöten kuntoon ja samaten virtsakokeet yms. Ja hampaiden hoito on tärkeää, oli diagnoosi mikä tahansa. Tosin älä ota pahana kun sanon, että varaudu jo Alzheimerin tautiin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:35"]
27: Kyllä tuollainen täydellinen persoonallisuuden muutos viittaa ensisijaisesti ikä huomioiden johonkin vakavaan mielenterveyden häiriöön. Onko vuorokausirytmissä muutoksia, puuhaileeko mies jotenkin kuumeisesti koko ajan, onko jutuissa (jos vähän kaivelet) havaittavissa mitään mikä herättäisi ajatuksen ettei ole ihan realiteeteissa?
[/quote]
Hereilläolo ja uniaika eivät ole miehellä muuttuneet. Mutta hän on nykyään lähes kaiken vapaa-ajan netissä. Lasten- ja kodinhoito on 99% minun vastuulla. Mies on jossain keskutelupalstoilla (harmittomia, en ole ainakaan huomannut mitään deittipalstoja). Uutuus on facebook-profiilin perustaminen vuosi sitten ja siellä näyttää notkuvan.
Epärealistisuutta on rahan melko holtiton käyttö nykyään, alkoi ehkä noin 2 vuotta sitten. Ja suhteellisuuden tajun katoaminen rahan käytössä. Ei ota mitään pikavippejä, mutta saattaa ostaa jotain vaikkapa 2000 eurolla ykskaksvaan. Samoin kun on ostamassa autoa niin hänestä on ihan sama maksaako auto 50 000 euroa tai 70 000 euroa.
Lisäksi mies alkaa itkemään kun lähtee kotoa parin päivän työmatkalle. Kuulemma ei ole kiva lähteä mihinkään.
Tämä jyrkkä outo käytös alkoi 1,5 vuotta sitten. Ensi merkit noin 5 vuotta sitten pikkuhiljaa, nyt kun muistelen.
-27
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:14"]
[/quote]
Miehen suvussa ei ole ollut muistisairauksia, siis dementiaa ja Alzheimeria.
Tuota yleistä "hulluutta" olen myös miettinyt, mutta miten se nyt yhtäkkiä olisi puhjennut. Mieheni tuntien, jos ehdottaisin psykologia/psykiatria hän nauraisi minut pihalle ja sanoisi, etät hänessä ei ole mitään vikaa.
Mies on kertonut minulle, että hän on työssään nyt haukkunut alaisiaan, kun eivät osaa mitään ja olisi parempi jos pysyisivät pois työpaikalta. Samoin on esimiestään haukkunut, että kuulemma esimies tekee huonoja päätöksiä. Tämäkin kuulostaa todella oudolle, koska hän on aika ollut sellainen luovija, joustava ja tietyllä tapaa miellyttäjätyyppi työssään. Tämä työtovereiden haukkuminen on tapahtunut viimeisen vuoden aikana miehen kertomusten perusteella.
-27
-27
[/quote]
Nuo oireet voivat johtua psyykkisestä sairaaudesta, kuten vaikka kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Tai jostain aivosairaudesta, kasvaimesta. Persoonallisuushäiriöt eivät ala yhtäkkiä tuossa iässä. Muistisairaus on epätodennäköinen. Päihteet myös voivat olla syynä.
Mutta miehesi pitäisi mennä lääkäriin. Jos hän töissäkin on käyttäytynyt oudosti, niin ohjattaisiinko sieltä työterveyshuoltoon?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:47"]
[/quote]
Hereilläolo ja uniaika eivät ole miehellä muuttuneet. Mutta hän on nykyään lähes kaiken vapaa-ajan netissä. Lasten- ja kodinhoito on 99% minun vastuulla. Mies on jossain keskutelupalstoilla (harmittomia, en ole ainakaan huomannut mitään deittipalstoja). Uutuus on facebook-profiilin perustaminen vuosi sitten ja siellä näyttää notkuvan.
Epärealistisuutta on rahan melko holtiton käyttö nykyään, alkoi ehkä noin 2 vuotta sitten. Ja suhteellisuuden tajun katoaminen rahan käytössä. Ei ota mitään pikavippejä, mutta saattaa ostaa jotain vaikkapa 2000 eurolla ykskaksvaan. Samoin kun on ostamassa autoa niin hänestä on ihan sama maksaako auto 50 000 euroa tai 70 000 euroa.
Lisäksi mies alkaa itkemään kun lähtee kotoa parin päivän työmatkalle. Kuulemma ei ole kiva lähteä mihinkään.
Tämä jyrkkä outo käytös alkoi 1,5 vuotta sitten. Ensi merkit noin 5 vuotta sitten pikkuhiljaa, nyt kun muistelen.
-27
[/quote]
Tuo holtiton rahankäyttö ja addiktioon viittaavat erilaiset harrastukset tuovat itselleni mieleen kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheen. Silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä, itsevarmuutta riittää suuruudenhulluuteen asti ja käyttäydytään impulsiivisesti.
Nyt olisi oikein hyvä miettiä, millä saat miehen tutkimuksiin. Onko masennuskausia ollut mielestäsi?
Isoäidilläni todettiin pari vuotta sitten alzheimer. Persoona ei onneksi ole muuttunut. Olen diagnoosista asti tehnyt surutyötä koska ko.sairautta sairastaville annetaan 10 vuotta, viimeiset vuodet vihanneksena. Mummoni on jo 80 joten luultavasti kuolema tulee aikaisemmin, kenellekään en toivo letkuruokintaa ja hengityskonetta.
Tsemppiä teille kaikille, nauttikaa jäljellä olevasta ajasta omaistenne kanssa, saitte diagnoosiksi Alzheimerin tai minkä tahansa tai ei mitään.
Up!
Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta melen jyrkästä muutoksesta ja mikä siihen oli syynä /diagnoosina? Ja miten saitte henkilön hoitoon?
-27
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:47"]
[/quote]
-27
[/quote]
Tuo holtiton rahankäyttö ja addiktioon viittaavat erilaiset harrastukset tuovat itselleni mieleen kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheen. Silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä, itsevarmuutta riittää suuruudenhulluuteen asti ja käyttäydytään impulsiivisesti.
Nyt olisi oikein hyvä miettiä, millä saat miehen tutkimuksiin. Onko masennuskausia ollut mielestäsi?
[/quote]
Tuo suuruudenhulluus on kyllä sellainen mitä voi miehen tempauksista käyttää! Hän sanoo olevansa paras ja voittamaton töissä, hankinnat ovat superkalliita ja mahtailevia. Ei siis ollut sellaista esimerkiksi 5 vuotta sitten. Huomasin (mutta en ole paljastanut miehelle) että hän on jakanut meidän perheen lomamatkakuvia netissä yhdellä palstalla. Kuvissa hän kehuu kohdetta, loma-asuntoamme (joka oli varmaan yksi hiihtokeskuksen kalleimmista) ja on liittänyt sinne paljon valokuvia. Minä ja lapset näymme kuvissa niin ettei kasvot ole kameraan. Mies ei ole maininnutkaan minulle, että on sellaisia kuvia laittanut nettiin koko maailman nähtäville. Lisäksi on laittanut sinne minun palkkatietojani, toki minun nimeäni ei siellä mainita, vain että 'vaimon tulot'. Miksi?
Ja en tiedä mitä hän siellä facebookissa tekee ja jakaa. Kuvia näyttää liittävän sinne päivittäin, mutta en näe mitä kuvia koska en ole hänen facekaveri.
Minusta hänellä ei ole pitkiä selkeitä masennuskausia. On muutaman päivän pätkiä, jolloin hän on 'vetämätön' ja 'veltto'.
Tiedän, että minä en itse häntä saa mihinkään tutkimuksiin. Ainoa toivo olisi ehkä jos työpaikalta pakko-ohjaisivat.
Miksi meille piti käydä näin :(
-27
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:13"]
Isoäidilläni todettiin pari vuotta sitten alzheimer. Persoona ei onneksi ole muuttunut. Olen diagnoosista asti tehnyt surutyötä koska ko.sairautta sairastaville annetaan 10 vuotta, viimeiset vuodet vihanneksena. Mummoni on jo 80 joten luultavasti kuolema tulee aikaisemmin, kenellekään en toivo letkuruokintaa ja hengityskonetta. Tsemppiä teille kaikille, nauttikaa jäljellä olevasta ajasta omaistenne kanssa, saitte diagnoosiksi Alzheimerin tai minkä tahansa tai ei mitään.
[/quote]
Ei näihin hoitoihin onneksi enää nykyään lähdetäkään tämmöisissä tapauksissa.
Voimia kaikille omaisille :)
Muistilääkkeet ei paranna muistisairautta, voivat hidastaa etenemistä tai lievittää oireita. Jos muisti alkaa mennä alle 60 vuotiana niin se voi mennä sitten todella nopeasti parissa vuodessa. Joku toinen on muistisairas kuusikymppisestä 90 vuotiaaksi.