Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä nykyajan äitejä

Vierailija
22.01.2022 |

En ihan oikeasti ymmärrä nykyajan äitejä.

Monet ovat kotona vain siihen asti että lapsi on n. vuoden ikäinen. Sitten lapsi kuskataan sirkukseen (laadukas varhaiskasvatus) ja vielä pahimmassa tapauksessa lapsi on siellä 8-10 tuntia päivässä.

Lehdissä lukee haastatteluja kun tuore äiti ihmettelee ettei äitiys ollutkaan sitä mitä ajatteli. Heti ei pääsekkään salille ja kaikenmaailman kissanristiäisiin. Kuvitteleeko joku oikeasti että vauvan voisi vain jättää kuntosalin lapsiparkkiin tms.

Jos et nauti kotona olosta ja kotitöistä miksi edes teet lapsia? Meillä ainakin mies hoitaa taloudellisen vastuun ja minä saan keskittyä vauvan hoitamiseen kotona ja kotitöihin. Ja ihan oikeasti nautin aivan valtavan paljon elämästäni. (Ja elämäni on turvattu jos mies minut sattuisi jättämään niinkuin kohta joku kommentoi😀 Avioehtoa ei ole eli saisin mahdollisessa erotilanteessa puolet ja minulla myös sijoituksia).

Ei ole ihme että syntyvyys laskee kun nykyajan äidit yrittävät olla kauheita uratykkejä. Miten joku voi kokea uran tärkeämpänä kuin oman perheen.
Ja tällä en tarkoita niitä uratykkejä jotka päättävät olla perustamatta perhettä. Silloin asia on ihan ymmärrettävä.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkka ei riitä perheen elättämiseen. Siksi äiti ei voi olla kotona. Yhden henkilön palkalla, n. 3000€/kk ei elätä perhettä.

Perheverotus olisi tervetullut.

Meillä miehen palkka alle 1500e ja mä olen kotiäiti.

Pärjätään hyvin.

1500€ ei riitä mihinkään jos haluaa elää mielekästä elämää. Onko kiva elää köyhänä?

Meille riittää, meiltä ei puutu mitään.

Puuttuu. Tuolla rahalla ei saa kaikkea mitä hyvään, terveelliseen elämään kuuluu.

Jostain teillä rakoilee, olette vain köyhyyden sokaisemia ja karsitte tietämättänne hyvinvoinnistanne.

Mikä meiltä puuttuu?

Kuten sanottu, olette tottuneet elämään köyhyydessä ja siksi koette ettei teiltä puutu mitään. Ei afrikassakaan koeta että puuttuu mitään, vaikka joka aterialla syödään pelkkää riisiä.

Luuletko että olen ikäni ollut kotiäiti?

Meiltä ei edelleenkään puutu mitään, ruokaa kaapit ja pakastimet täynnä, vaatteita ihan liikaa ja autojakin 2.

Mites lasten harrastukset aikanaan? Ne tuppaavat maksamaan. Lisäksi kaikki ylimääräinen krääsä ja meno maksaa heittämällä tuon 1500€ yli.

Meinaatko palata töihin? Onko sinun palkkasi samaa luokkaa kuin miehesi? Sillä ei pitkälle pötkitä.

3000€ palkalla per perhe kuussa, ei paljoa juhlita.

Miten niin aikanaan, lapset harrastaa jo.

Ei minulla ole työpaikkaa mihin palata. Aion joskus tehdä töitä mutta vain pari päivää viikossa.

Moni harraste on heiltä poissuljettu köyhyytenne vuoksi. Itse harrastin pianonsoittoa ja taitoluistelua, minun lisäkseni oli kahden veljeni harrastukset. Saimme itse valita mieluiset harrastukset.

Teillä ei olisi varaa edes yhteen meidän aikanaan harrastamista lajeista.

Mikä on poissuljettu?

Meillä lapset hiihtää, luistelee, ajaa mopolla, yleisurheilevat jne.

Esimerkiksi se että lapset voisivat harrastaa jääkiekkoa ja menestyä siinä.

Vierailija
202/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sydämetön kirjoitus. Kaikilla ei ole elättäjää kuten sinulla, tai taloudellista turvaa myös eron sattuessa. Itse olen hoitanut lapsiani pitkään kotona mutta ymmärrän hyvin senkin puolen että jollekin toiselle työ voi olla hyvin tärkeä, osa identiteettiä. Monet alat on myös sellaisia että tippuu kyllä kärryiltä jos on monta vuotta poissa. Itse arvostan näitä uraäitejä ja minusta he tekevät valtavat panoksen tämän yhteiskunnan hyväksi. Lapsillekin on usein eduksi kun saavat tällaisen mallin kotoa ja niillä uraa luoneilla vanhemmilla on todennäköisemmin suhteita työelämässä sekä omaisuutta josta lapsetkin tulevat hyötymään. En siis sano että jokainen työssäkäyvä äiti olisi joku täydellinen ihanneäiti/työntekijä mutta on törkeää tuomita iso joukko ihmisiä jotenkin huonommiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi joku jäisi kotiin, jos on kummallakin hyvä duuni ja päivähoitopaikka hoitaa hommansa?

Koska oman lapsen hoitaminen ja ksavattaminen on antoisaa ja tärkeää.

Käsittääkseni lapset eivät ole päiväkodissa 24/7 eli molempien vanhempien työssäkäynti ei poissulje lasten kasvatusta.

Vierailija
204/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkka ei riitä perheen elättämiseen. Siksi äiti ei voi olla kotona. Yhden henkilön palkalla, n. 3000€/kk ei elätä perhettä.

Pärjätään hyvin.

1500€ ei riitä mihinkään jos haluaa elää mielekästä elämää. Onko kiva elää köyhänä?

Puuttuu. Tuolla rahalla ei saa kaikkea mitä hyvään, terveelliseen elämään kuuluu.

Jostain teillä rakoilee, olette vain köyhyyden sokaisemia ja karsitte tietämättänne hyvinvoinnistanne.

Mikä meiltä puuttuu?

Kuten sanottu, olette tottuneet elämään köyhyydessä ja siksi koette ettei teiltä puutu mitään. Ei afrikassakaan koeta että puuttuu mitään, vaikka joka aterialla syödään pelkkää riisiä.

Meiltä ei edelleenkään puutu mitään, ruokaa kaapit ja pakastimet täynnä, vaatteita ihan liikaa ja autojakin 2.

Mites lasten harrastukset aikanaan? Ne tuppaavat maksamaan. Lisäksi kaikki ylimääräinen krääsä ja meno maksaa heittämällä tuon 1500€ yli.

Meinaatko palata töihin? Onko sinun palkkasi samaa luokkaa kuin miehesi? Sillä ei pitkälle pötkitä.

Ei minulla ole työpaikkaa mihin palata. Aion joskus tehdä töitä mutta vain pari päivää viikossa.

Moni harraste on heiltä poissuljettu köyhyytenne vuoksi. Itse harrastin pianonsoittoa ja taitoluistelua, minun lisäkseni oli kahden veljeni harrastukset. Saimme itse valita mieluiset harrastukset.

Mikä on poissuljettu?

Eivät he halua olla jääkiekkoilijoita.

Vierailija
205/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjätään hyvin.

Mikä meiltä puuttuu?

Mikä on poissuljettu?

Ei teillä olisi sellaiseen varaa, joten hyvä jos eivät halua.

Vierailija
206/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ja oikeastaa jokaisella ystäväni perheellä molemmat vanhemmat kävivät töissä ja hyvin onnistui kasvatus siinä samalla! Kotiäitejä ei tainnut olla kellään!

Vierailija
207/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikinä teetkin niin väärin menee, nainen on naiselle susi. Huh huh tätä keskustelua!

Vierailija
208/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi joku jäisi kotiin, jos on kummallakin hyvä duuni ja päivähoitopaikka hoitaa hommansa?

Koska oman lapsen hoitaminen ja ksavattaminen on antoisaa ja tärkeää.

Käsittääkseni lapset eivät ole päiväkodissa 24/7 eli molempien vanhempien työssäkäynti ei poissulje lasten kasvatusta.

Ehdottomasti samaa mieltä. Päävastuu kasvatuksesta on aina vanhemmilla, oli lapsi varhaiskasvatuksessa tai ei.

Vierailija
209/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjätään hyvin.

Mikä meiltä puuttuu?

Mikä on poissuljettu?

Ei teillä olisi sellaiseen varaa, joten hyvä jos eivät halua.

Kiitos mutta rahat kyllä löytyisi.

Vierailija
210/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikinä teetkin niin väärin menee, nainen on naiselle susi. Huh huh tätä keskustelua!

Ap se susi tässä on. Ja nämä ”ihanat” äidit jotka kritisoivat äitejä sen pohjalta jäävätkö kotiin vai eivät.

Vierailija
211/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei nauti siitä kodin puunaamisesta tai jostain srk-kerhosta, mitä aikoinaan oli tarjolla.

Itse lähdin sitä helv… tylsää kotiarkea karkuun töihin. Olin paljon mukavampi äiti ja puoliso, kun sain hetken hengähtää aikuisten maailmassa ja käyttää aivoja muuhunkin, kuin ruoanlaittoon ja siivoamiseen.

Ja fiksuja aikuisia lapsia minulla on. Eivät ole kärsineet päivähoidosta. Päinvastoin muistelevat, että oli mukavaa kun oli valmiiksi tuttuja kavereita heti eskarissa ja ekaluokalta lähtien. Vieläkin ovat kavereita, vaikka armeijat on käyty jne.

Asioilla on puolensa.

Vierailija
212/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan jo kallistumaan siihen että ap on mies. Ja trollaa tätä keskustelua mennen tullen. Käyttää eri ip osoitteita hallitakseen tykkäilyjä. Ei kukaan nainen voi olla noin juntti kun tuo ap.

Vierailija
213/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä päiväkotien dissausta.

Itselläni on hyviä muistoja sieltä, ainoat ikävät muistot liittyvät joihinkin toisiin lapsiin mutta siksikö olisi pitänyt olla kotona? Lapsen ei pidä kasvaa pumpulissa. Ikäviä ihmisiä tulee aina vastaan lapsesta vanhukseen saakka. Niitä on päiväkodissa, koulussa ja työpaikalla, ja myös vanhainkodissa. Mitä nuorempana sen tajuaa, sitä helpompaa se on hyväksyä.

Vierailija
214/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi aistii jo varhain että mitkä asiat itselle ja omalle perheelle ovat ylipäätään mahdollisia. Itsekin olen hyvin nuoresta saakka tiennyt tasan tarkkaan että mitä kannattaa haluta ja mitä ei, ihan turha nimittäin toivoa sellaista mikä ei tule tapahtumaan. En sano että vähävaraisen perheen lapsi ei voisi olla onnellinen mutta kyllä se perheen rahatilanne vaikuttaa ihan hirveästi lapsen ja nuoren mahdollisuuksiin ja sitä kautta myös identiteetin kehittymiseen.

Vierailija
215/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi aistii jo varhain että mitkä asiat itselle ja omalle perheelle ovat ylipäätään mahdollisia. Itsekin olen hyvin nuoresta saakka tiennyt tasan tarkkaan että mitä kannattaa haluta ja mitä ei, ihan turha nimittäin toivoa sellaista mikä ei tule tapahtumaan. En sano että vähävaraisen perheen lapsi ei voisi olla onnellinen mutta kyllä se perheen rahatilanne vaikuttaa ihan hirveästi lapsen ja nuoren mahdollisuuksiin ja sitä kautta myös identiteetin kehittymiseen.

Nimenomaan. Vanhemmat tiedostaen ja tiedostamatta ohjaavat lapsensa mielenkiinnonkohteita siihen suuntaan mitä itse haluavat ja mikä on mahdollista.

Vierailija
216/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osallistu enää tähän typerään jankkaukseen mutta sanon viimeiseksi kommentiksi että meillä on rahaksi muutettavaa omaisuutta niin paljon että lapset saavat harrastaa mitä ikinä haluavat.

Vierailija
217/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis maksullinen. Miehesi elättää sinua kun jaat reikääsi, luovut nimestäsi ja teet itsestäsi naurunaiheen. Minä en tajua teitä perinteisiä akkoja, kukaan ei arvosta teitä, elätte itse kuin vauvoina jotka saa nimen isännältä eikä omaa elantoakaan ole. Teette paskaduunia jota kukaan ei arvosta ja josta ei saa mitään palkkaa. Miehet haluavat vain poikia jatkamaan nimeä, siinä palkkanne. Te kotiakat vain heikennätte kaikkien naisten asemaa. Sinäkin olet vain naisten kimpussa.

Mikset ihmettele miehiä? Mikseivät he jää kotiin? Miksi mies saa aina nimen perheelle? Miksi miehet kääntää nimensä naisia vastaan? En tajua teitä halpoja, puhkipantuja kotipatjoja.

Kuule, kukaan ei ole tässä ketjussa haukkunut naisia niin rumasti ja misogyynisesti kuin sinä. Voisit vähän katsoa peiliin.

Ei vaan kotiäitien asenne se vasta heikentää naisten asemaa. Yksi kärkäs kommentti ei ole mitään verrattuna kotiäitien levittämään naisvihaan. Opetatte sen lapsillenne ja niin edespäin.

Hoivatyön tärkeyden vähätteleminen ja kotona lapsia hoitavien haukkuminen prostituoiduiksi ei todellakaan vahvista naisten asemaa! Nykysysteemissä hoivatyötä tekevät enimmäkseen naiset, ja sen aliarvostaminen kotona tehtävän työn suhteen heijastuu myös kaiken hoitotyön vähättelemiseen ja alipalkkaukseen. Eikä kyse ole yksittäisestä törkeästä kommentista vaan todella monesta uraäitejä puolustavan kommentista tulee sama asenteellisuus läpi. Kotona tehtävää hoitotyötä pidetään arvottomana ja sen tekijöitä toisen luokan kansalaisina. Tämä ei ole tasa-arvoa edistävää eikä kestävää ajattelua. Nykymaailmassa jokaiselle ei edes riitä töitä, joten miksi sellaisen (naisen/miehen/muunsukupuolisen!) joka haluaa jäädä kotiin vaikka 1-3 vuodeksi lapsiaan hoitamaan ja kokee sen taloudellisesti hyväksi vaihtoehdoksi omassa tilanteessaan pitäisi lähteä väkisin työelämään? Minusta molemmat vaihtoehdot ovat vallan hyviä, enkä halua haukkua kumpaakaan. Jos jotain en ymmärrä, niin sitä miksi sitä toisen valitsemaa vaihtoehtoa pitää mollata ja omaa statusta pönkittää muiden kustannuksella. En siis allekirjoita täysin ap:n aloitusta mutta en myös todellakaan näiden muka naisten oikeuksia puolustavien (mutta samalla yhtä lailla niitä naisia huonompina pitävien, jotka ovat tehneet erilaisia valintoja) kirjoituksia.

Vierailija
218/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivatyön tärkeyden vähätteleminen ja kotona lapsia hoitavien haukkuminen prostituoiduiksi ei todellakaan vahvista naisten asemaa! Nykysysteemissä hoivatyötä tekevät enimmäkseen naiset, ja sen aliarvostaminen kotona tehtävän työn suhteen heijastuu myös kaiken hoitotyön vähättelemiseen ja alipalkkaukseen. Eikä kyse ole yksittäisestä törkeästä kommentista vaan todella monesta uraäitejä puolustavan kommentista tulee sama asenteellisuus läpi. Kotona tehtävää hoitotyötä pidetään arvottomana ja sen tekijöitä toisen luokan kansalaisina. Tämä ei ole tasa-arvoa edistävää eikä kestävää ajattelua. Nykymaailmassa jokaiselle ei edes riitä töitä, joten miksi sellaisen (naisen/miehen/muunsukupuolisen!) joka haluaa jäädä kotiin vaikka 1-3 vuodeksi lapsiaan hoitamaan ja kokee sen taloudellisesti hyväksi vaihtoehdoksi omassa tilanteessaan pitäisi lähteä väkisin työelämään? Minusta molemmat vaihtoehdot ovat vallan hyviä, enkä halua haukkua kumpaakaan. Jos jotain en ymmärrä, niin sitä miksi sitä toisen valitsemaa vaihtoehtoa pitää mollata ja omaa statusta pönkittää muiden kustannuksella. En siis allekirjoita täysin ap:n aloitusta mutta en myös todellakaan näiden muka naisten oikeuksia puolustavien (mutta samalla yhtä lailla niitä naisia huonompina pitävien, jotka ovat tehneet erilaisia valintoja) kirjoituksia.

Olen samaa mieltä kanssasi mutta jos keskustelun aiheena on uraäitien väheksyminen ja oletuksena se että kotiäiti olisi jotenkin parempi niin onhan se ymmärrettävää että keskusteluun tulee uraäitejä puolustavia kommentteja. Molemmissa on puolensa, ja toisaalta perheiden tilanteet on niin yksilöllisiä ettei oikein voi yleistää. Sitä paitsi, työtä tekevällä äidillä/isällä on vastuu kasvattaa ja hoitaa lapsiaan ihan kuten kotiäidillä/-isälläkin ja myös he huolehtivat kotiaskareista. Arvokasta se kotona tehtävä työ on kenen tahansa tekemänä riippumatta siitä että käykö myös kodin ulkopuolella töissä.

Vierailija
219/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osallistu enää tähän typerään jankkaukseen mutta sanon viimeiseksi kommentiksi että meillä on rahaksi muutettavaa omaisuutta niin paljon että lapset saavat harrastaa mitä ikinä haluavat.

Mä luulen että noilla on metsää tms.

Vierailija
220/221 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis maksullinen. Miehesi elättää sinua kun jaat reikääsi, luovut nimestäsi ja teet itsestäsi naurunaiheen. Minä en tajua teitä perinteisiä akkoja, kukaan ei arvosta teitä, elätte itse kuin vauvoina jotka saa nimen isännältä eikä omaa elantoakaan ole. Teette paskaduunia jota kukaan ei arvosta ja josta ei saa mitään palkkaa. Miehet haluavat vain poikia jatkamaan nimeä, siinä palkkanne. Te kotiakat vain heikennätte kaikkien naisten asemaa. Sinäkin olet vain naisten kimpussa.

Mikset ihmettele miehiä? Mikseivät he jää kotiin? Miksi mies saa aina nimen perheelle? Miksi miehet kääntää nimensä naisia vastaan? En tajua teitä halpoja, puhkipantuja kotipatjoja.

Kuule, kukaan ei ole tässä ketjussa haukkunut naisia niin rumasti ja misogyynisesti kuin sinä. Voisit vähän katsoa peiliin.

Ei vaan kotiäitien asenne se vasta heikentää naisten asemaa. Yksi kärkäs kommentti ei ole mitään verrattuna kotiäitien levittämään naisvihaan. Opetatte sen lapsillenne ja niin edespäin.

Ihan itse nämä kotiäidit tulivat ensin muita haukkumaan. Silloin pitää olla valmiina saamaan kritiikkiä takaisin.

Itse arvostan kaikkia naisia, äitejä riippumatta heidän valinnoistaan hoitaa lapsiaan.

Tuntuu kuitenkin aika naisvihamielisiltä nämä kotiäidit täällä jotka tulevat aukomaan päätään muille naisille.