University of Edinburghin tekemän tutkimuksen mukaan maskin käyttö vähentää covid-19-taudin ilmaantuvuutta 53 prosenttia.
Tutkijoiden mukaan maskin käyttäminen on tehokkain yksittäinen keino estää covid-19-taudin leviämistä. Miksi esim. kaupassa edelleen näkee niin paljon maskittomia ihmisiä? Miksi Suomeen ei ole saatu maskipakkoa kun vaikutus taudin leviämiseen on noin dramaattinen?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni aikoo käyttää jatkossa maskeja? Sen jälkeen kun suositus ei ole enää voimassa?
Minä ainakin.
Sama. Japanissa niitä on käytetty jo 100v ajan. Kai siellä olisi ihan hirveästi kaiken maailman hengitysvaikeuksia jos niistä maskeista olisi haittaa, mutta eipä ole. Maskeilla turvataan, ettei tälläiset hengitysvirukset leviäisi niin pahasti ympäriinsä ja ihmiset pysyvät terveempänä.
En ole itse saanut flunssaa nyt kahteen vuoteen, uskon sen olevan ihan siitä syystä, että maskit + käsihygienia.
Terveet eivät käytä maskia. Hengityssuojien supermaissa Itä-Aasiassa suojia on kuitenkin käytetty tavallisesti lähinnä kahdesta syystä: jos olet itse sairas tai jos ilmansaasteet ovat ongelma.
Maskia ovat käyttäneet myös ihmiset, jotka eivät ole halunneet esim sairastua ja sen takia pitävät sitä naamalla, extrasuojana. Tottakai nyt koronan takia, koska korona voi olla oireeton myös terveet käyttävät.
Käytä vaan sitä maskia kun pelottaa, älä kuitenkaan keksi perusteluja, varsinkaan aihepiiristä josta et mitään tiedä.
Ehkä sinun kannattaisi tehdä pientä tutkimusta esim Japanista ja miksi he ovat käyttäneet maskeja, ennen kuin laitat tuollaisia kommentteja. Kai ymmärrät että ne saavat sinut näyttämän aika tietämättömältä, koska et selkeästi tiedä asiasta itse mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni aikoo käyttää jatkossa maskeja? Sen jälkeen kun suositus ei ole enää voimassa?
Minä ainakin.
Sama. Japanissa niitä on käytetty jo 100v ajan. Kai siellä olisi ihan hirveästi kaiken maailman hengitysvaikeuksia jos niistä maskeista olisi haittaa, mutta eipä ole. Maskeilla turvataan, ettei tälläiset hengitysvirukset leviäisi niin pahasti ympäriinsä ja ihmiset pysyvät terveempänä.
En ole itse saanut flunssaa nyt kahteen vuoteen, uskon sen olevan ihan siitä syystä, että maskit + käsihygienia.
Jostain luin, että Japanissa ym. maskimaissa perusflunssien esiintyvyys ennen koronaa ei olisi ollut sen pienempi kuin muuallakaan. Mutta tosiaan eipä niistä liene suurta haittaakaan ollut, kai se olisi jo huomattu.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän suomalaiset maskivastaiset pärjäisivät monissa muissa maissa, missä maskin käyttö ja koronapassit ovat olleet pakollisia sakon uhalla ja edellytys kauppoihin pääsylle? En olisi ikinä voinut kuvitella, miten paljon tyhmiä ihmisiä Suomesta löytyy.
Ärsyttää, kun kaikki maskittomat laitetaan samaan nippuun ja laitetaan vielä rokottamattoman leima päälle.
Itse olisin varmasti käynyt vielä vähemmän missään ja niiden pakollisten käyntien jälkeen kärsinyt keuhko-ongelmista, joita maski aiheuttaa minulle. Ja jos olisin saanut maskista huolimatta Koronan, olisi se ollut minulle paljon vaarallisempi keuhkojen ollessa valmiiksi huonossa kunnossa.
Lapsi toi omikronin kotiin. Keuhkot kesti sen, mutta koville otti. Lääkäri oli sitä mieltä, että olisi voinut käydä huonosti, jos keuhkojen kunto olisi ollut yhtään huonompi.
Keväällä 2020 korostettiin, että täytyy pitää 1-2 m turvavälejä (ilman maskeja).
Ei siitä maskista ole hyötyä, jos pystyy pitämään turvavälit. Että jos vaikka junavaunussa on yhteensä 8 ihmistä, ja kunnon turvavälit, niin eihän silloin maskista ole lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka tai mikä taho rahoittaa tutkimuksen. Tutkimus myötäilee usein rahoittajan mielipidettä.
Tarvitaan riippumatonta tutkimusta.
Kaivapa kyseinen tutkimus. Niissä kun on listattu rahoittajat ja tutkijoiden sidonnaisuydet, kuten tapoihin kuuluu.
Veikkaan, että rahoittajista lyhltyäjöt eivät ole vertaisarvioituja artikkeleita nähneetkään, kun tieteen nykysäännöt on täyttä hepreaa ja pelataan mielikuvilla, joita höystetään muutamalla väärinkäytöksellä, jotka tutkittu ja jousta erilaisia sanktioita langetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin.
Jostain luin, että Japanissa ym. maskimaissa perusflunssien esiintyvyys ennen koronaa ei olisi ollut sen pienempi kuin muuallakaan. Mutta tosiaan eipä niistä liene suurta haittaakaan ollut, kai se olisi jo huomattu.
Laitatko sitten linkkiä tähän väitteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskilla viruksen torjuminen on kuin yrittäisi kalaverkolla pyydystää hyttystä.
Erittäin hyvin sanottu!
Maskivalmistajat itsekin rehellisesti kertovat, että niillä pyydystetään bakteereja, ei viruksia. Silti joku on keksinyt, että ne suojaisivat viruksilta.
Erilaisia tekstejä on mm.USA:n päähänammutun oikeudenkäyntisysteemin kanssa.
Samasta syystä kertakäyttökahvimukissa varoitus, että sisältö kuumaa ja mitä ei saa laittaa mikroaaltouuniin, kun jos ei ole, voi voittaa ison korvausjutun.
Siksi noissa, ettei takaa 100% suojaa, niin ei tarvitse tapella oikeudessa pösilöitä vastaan. Siis niitä, joiden terve järki on lentänyt ikkunasta ulos jo vuosia aiemmin.
Oman tutkimukseni mukaan ilman maskia suoja on ollut 100% omikron tartuntaa vastaa. Työkaveri samassa toimistohuoneessa alkoi aivastelemaan, oli pientä nuhaa pariviikkoa sitten tiistaina ja meni koronatestiin perjantaina kesken työpäivän ja oli testi oli positiivinen. Emme käytä maskeja toimistossa, omikron ei tarttunut, niin suojan täytyy olla 100% ilman maskia?
Taas näitä vihervassaritutkimuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin.
Niin. Espanjantaudin alkaessa riehua Japani oli ensimmäisiä, joissa maskit käyttöön.
Laajeni kyllä muihinkin muihin tuolloin, osassa pakko sakon uhalla.
Kannattaa katsoa Areenasta dokkari Espanjantauti. Kummasti silloinkin pistetty rajoja kiinni, satamissa laivat karanteeniin, kotieristykset, kahvilat kiinni 19, teatterit ja julkiset tilat kiinni, valistusvideoita turvaväleistä ja aivastamisesta hihaan jne jne.
Silloinkin oli omat maskeja vastustaneet hörhöt.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumankeuta! Monet vertaisarvoidut tutkimukset kunnollisissa tieteellisissä lähteissä on todistanut maskien isoa merkitystä pandemian hillitsemisessä. Ja jo ajat sitten. Vieläkö tämä on jollekin epäselvää eikä ymmärrä miksi maskin käyttöä vahvasti suositellaan?🤦🏻🙄
Luuletko tosiaan, että nämä aavee-mammat ymmärtävät, mitä tarkoittaa vertaisarvioitu tutkimus tai kunnollinen tieteellinen lähde? Näiden viruksensuojelijoiden mielestähän ne ovat vain mielipiteitä, ja pitäisi antaa yhtä iso painoarvo myös vastakkaisellekin mielipiteelle, jos vain joku on sellaisen jossain somessa keksinyt julkaista.
JAMA Internal Medicin -lehdessä julkaistun, vertaisarvioidun artikkelin perusteella täysin oikein käytetty FFP2 -maski vähentää tartuntoja jopa 10%.
Aika kaukana on siis tämä "tutkimuksesi" tieteestä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi esim. kaupassa edelleen näkee niin paljon maskittomia ihmisiä?"
Koska ei kaupassa olla muutamaa sekuntia enempää läheisessä kontaktissa saman ihmisen kanssa.
Korona tarttuu esim. baareissa, jossa istutaan saman porukan kanssa lähekkäin pitkiä aikoja.
Eihän tartu. Baarit ovat kiinni, pöljä!
Vierailija kirjoitti:
JAMA Internal Medicin -lehdessä julkaistun, vertaisarvioidun artikkelin perusteella täysin oikein käytetty FFP2 -maski vähentää tartuntoja jopa 10%.
Aika kaukana on siis tämä "tutkimuksesi" tieteestä.
Laita nyt ihmeessä se linkki väitteeseesi.
Suomen hallituksen rahoittaman tutkimuksen mukaan, joka teki ex proffa NN, kasvomaskit ovat hyödyttömiä. Kumpaa tutkimusta tulisi siis uskoa?
Onko otsikossa typo? Oikea luku taitaa olla 153%
Ja ketä oikeasti kiinnostaa leviää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vähentää myös elämäniloa, mahdollisesti lisää rikollisuutta, bakteerisairauksia, hengenahdistusta, aiheuttaa kulutuksen vähenemistä ja liikunnan vähenemistä.
Hulluimmissa maissa vaippaa pitää käyttää jopa ulkoillessa. Ainoastaan kovakuntoisimmat voivat enää harrastaa ryhmäliikuntaa, kun niilläkin tunneilla vaaditaan vaippaa.
Ihmisiltä jää tarpeellisia asioita tekemättä, kun pitää hikoilla vaipassa ulkona ja osa ei häpeän takia kehtaa lähteä ilman.
Ihmisten pitää puhua entistä kovempaa ja osata viestiä keholla entistä paremmin, jotta saavat viestinsä perille naamion takaa. Tämä vaikeuttaa kommunikaatiota ja voi aiheuttaa kohtalokkaita väärinkäsityksiä.
Pitkät junamatkat ja vastaavat ovat myös selvästi raskaampia ja tämän takia monet vanhukset saattavat jättää elämänsä viimeiset reissut väliin.
Maskit aiheuttavat myös ihoon painaumia, joista saattaa jäädä ajan kanssa pysyviä jälkiä.
Lasien huuristuminen maskia pitäessä haittaa näkyvyyttä ja aiheuttaa riskejä liikenteessä. Lasit voi ottaa pois ja sitten ei näe enää mitään.
Ymmärrän maskin käytön asbestia käsitellessä tai pahana kevään katupölyaikana, mutta tämä käyttö on lyhytaikaista, tapauskohtaista ja omaan päätökseen perustuvaa.
VAIPPA!
Pidätkö itseäsi vitsikkäänä?
Confounding variables. Tuo ei tarkoita, että maskeista olisi hyötyä viruksia vastaan (niistä ei ole, virukset ovat tuhat kertaa pienempiä kuin maskien kuitujen välit).
Nyt oli kyllä epätoivoisin selitys hetkeen.