Miksi ihmiset ovat jatkuvasti kännyköillään?
Miksi ihmiset ovat nykyään jotain ihme zombeja puhelimet kourassa?
Olin puolisoni kanssa kassalla ja yhdestä tuotteesta puuttui hintalappu, takana olevat ihmiset alkoivat tuhista ja nurista keskenään, kaivoivat kännykät esiin ja alkoivat ajattelematta vain selata niitä. Kun jono sitten pääsi taas liikkeelle, eivät ihmiset edes huomanneet sitä koska kaikki tuijottivat kännyköitään. Monilla alle kouluikäisillä lapsilla myös kännykät kun istuvat vaunuissa tai kauppakärryn kyydissä, zombeina pelaavat jotain pelejä tai katsovat youtubea.
Kun koululaisia tulee vastaan koulun suunnalta, he eivät edes katso tien yli mennessään, tuleeko autoja. Ihmiset eivät edes keskity seuraansa kun postailevat someen ihanasta ajasta kavereiden kanssa, kun oltiin ravintolassa tms. ja kaikki ovat vain napsineet kuvia ja selanneet luurejaan. Vanhemmat julkaisevat kuvia ja videoita lapsistaan, yhtään ajattelematta lapsien yksityisyyttä ja turvallisuutta. Elokuvissa, busseissa, työpaikoilla, autossa: ihan joka paikassa pitää kokoajan tuijottaa sitä luuria. Jotkut postaavat itsestään tai läheisistään hyvin arkaluontoisia asioita, kaikkien nähtäville julkiselle tilille. Toiset kertovat tarkasti missä kaikissa paikoissa käyvät, minne kouluun lapset menevät ja missä ovat töissä; eikö ihmisiä oikeasti haittaa yhtään että vain googlaamalla heistä saa selville niin paljon?
Lapsien kännykänkäyttöä ei valvota ollenkaan, vanhemmat eivät tiedä mitä lapset selaavat ja hakevat, minkälaisia juttuja he saattavat postata jonnekin sivulle ja saattavat päätyä väärien ihmisten saataville. Liian usein kuulee tutuilta ja kavereilta, miten heidän lapsensa vain pelaavat kännyköillä eivätkä ole innostuneita enää leikkimään leluilla tai ulkona kavereiden kanssa. Vanhemmat saattavat myös itse näyttää esimerkkiä, olemalla myös kännykällä kokoajan. Monissa keskusteluissa, videoiden kommenteissa ja muissa ihmiset riitelevät, väittelevät politiikasta, tuntuu kuin mitään käytöstapoja ei olisi netissä ollessa. Jos menee sähköt, isoin murhe on se, että pitää rajoittaa somen selaamista että akku kestää.
Kysyn vaan, miksi minä olen se outo, kun en ole missään somessa ja tykkään ennemmin vaihtaa kuulumisia yksityiskeskusteluissa tai kasvotusten? Yksityisyyden kerran kun menettää, ei sitä saa takaisin. Monta kertaa olen saanut kuulla olevani outo, epäsosiaalinen ja "erilaisuuden tavoittelija" kun minusta ei löydy tietoa netistä enkä ole missään someissa. Kysympä vaan, että miksi?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se unohtui mainita, että aloittaessani uudessa opiskelupaikassa, muutamat luokkalaiseni olivat närkästyneitä siitä, että "minusta ei löytynyt mitään tietoa etukäteen". Jotkut olivat jo tutustuneet somessa ja pääosin pitivätkin yhteyttä siellä. Uudet ihmissuhteet päätyivätkin koulussa kuihtumaan kasaan ja jäin porukan ulkopuolelle somettomuuteni takia.
ap
Siis joo tämä! En kai lukeudu täysin somettomaksi, omistan ikivanhan instatilin mutta se on nimimerkillä josta minua ei voi yhdistää oikean elämän minääni. Postailin sinne harrastukseen liittyviä asioita ennen koronaa, sitten se jäi. Seuraan tuolla tilillä vain tuttuja ja muutamaa samaan harrastukseen liittyvää tiliä, mutta en käy instagramissa kuin ehkä kerran kuussa. Olen myös kohdannut kummastelua siitä että minusta ei löydy mitään tietoa netistä. En halua että vieraat ihmiset löytävät minusta halutessaan mitä vain tai ottaisivat tuosta vain yhteyttä.
Eli ap teki aloituksen, miksi ihmiset eivät enää halua olla tekemisissä toistensa kanssa eikä sosiaalisuus kelpaa, mutta sitten itse pidätte kynsin hampain kiinni somettomuudestanne, ettei vain tarvitse olla sosiaalinen samalla tavalla kuin muut. Ruikutetaan sosiaalisuuden perään, mutta sitten kuitenkin nillitetään, kun ei päästä olemaan sosiaalisia samalla tavalla kuin muut. Jos haluatte olla sosiaalisia, liittykään someen. Jos ette halua olla sosiaalisia, pitäkää tuo linjanne, mutta älkää valittako muiden ihmisten sosiaalisuuden puutetta, kun ette näköjään ymmärrä, miten se toimii.
Eli mielestäsi ainut tapa olla sosiaalinen, on se että on somessa? Että sellaista ei ole olemassakaan että oikeassa elämässä kehtaisi/viitsisi/jaksaisi/kiinnostuisi puhumaan muille ja olemaan OIKEASTI SOSIAALINEN. SE, ETTÄ TUIJOTAT NÄYTTÖÄ JA KIRJOITTELET KOMMENTTEJA TOISTEN KUVIIN, EI OLE SOSIAALISUUTTA.
Etkö ymmärrä, miten paljon some ja kännykkäsi on vääristänyt ajatuksiasi siitä, millainen maailma oikeasti on? Ihminen on sosiaalinen eläin joka tarvitsee kontaktia toisiin voidakseen hyvin. Yksinäisyys tappaa ja jos some olisi ratkaisu siihenkin, ei kukaan kärsisi. Olet varmaan sellainen ihminen että sinua ei edes haittaa kaikki koronarajoitukset ja kotona oleminen, koska ruutu tarjoaa sinulle kaiken mitä tarvitset. Surullista.
ap
No itsehän tuossa valitit, että kaikki muut ovat sosiaalisia siellä somessa ja sinä et päässyt siksi porukkaan. Ja sinähän tässä sanot, että sinun tapasi olla sosiaalinen on ainoa oikea tapa. Sosiaalisuuteen kuuluu myös olennaisena osana se, että sopeudutaan sen porukan kommunikointitapoihin. Miksi niiden muiden olisi pitänyt sinun takiasi muuttaa omia tapojaan, kun heille siinä tavassa ei ollut mitään ongelmaa? Jos peräänkuulutat sitä sosiaalisuutta, sinun pitää elää sen sosiaalisuuden ehdoilla, joka siinä ympäristössä vallitsee. Sinä et voi mennä huutamaan, että enemmistö on väärässä.
Eli toisin sanoen jos enimmistö sanoo että jokin asia on näin, niin sitten se on niin? :D Kuinka lammas pitää olla, ettei osaa ajatella omilla aivoillaan. Miten sosiaalisuus siiten aiemmin on onnistunut?
Vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä, joka tekee lapsia koska enimmistö tekee. Hommaa kalliin auton ja talon lainalla ja herää joka aamu aikaisin työhön josta ei oikeasti edes pidä. Olen oikeasti pahoillani, että olet kuin pässi narussa.
Sosiaalisuudessä, kyllä, juuri noin. Ja tässä taas tulee omituinen ristiriita, että haukut lampaiksi niitä, jotka ovat jossain asiassa löytäneet yhteisen sävelen, mutta silti edelleen itket, miksi ihmiset eivät enää ole sosiaalisia. Mitä sosiaalisuus sinusta tarkoittaa, ellei nimenomaan sitä, että kommunikoidaan sen ryhmän kanssa ja sopeudutaan siihen porukkaan?
Ja tuotahan tuossa nimenomaan kysyinkin, että mitä se aiemmin onnistunut sosiaalisuus sinusta on ollut, kun ihmettelet tässä jotain pysäkkejä ja kauppajonoja, joissa aiemminkaan kukaan ei ole kovin innokkaasti keskusteluja viritellyt.
sinun pitää nyt itse päättää haluatko kuulua joukkoon vai et. Jos et halua kuulua joukkoon, eihän sosiaalisuuden puutteen pitäisi olla sinulle mikään ongelma.
Eli toisin sanoen minun on valittava olla somezombi, joka ei oikeassa elämässä halua kommunikoida, tai sitten oltava yksin? Siinä tapauksessa valitsen olla yksin ja niiden läheisteni kanssa jotka jakavat ajatukseni. Säälittävää, ettei void oikeasti kommunikoida vaan kaikki istuvat ringissä ja selaavat puhelimiaan.
Sinä olet juuri sellainen tyyppi, joka jahtaa aina trendejä ja haluaa kuuua joukkoon ja hyppäsit kallioltakin alas, jos enemmistö on sitä mieltä, että se on hyvä idea. :D
No kyllä, jos muut eivät muulla tavalla kanssasi kommunikoi eikä sinulle kelpaa heidän tyylinsä. Minkäs minä sille voin, itsehän tuosta tilanteestasi kerroit. Jos kaupassa ei kelpaa bitcoinit maksuvälineeksi, niin kyllä sinun pitää vain taipua siihen enemmistön toimintatapaan eikä siellä auta kiukutella, että miksi minun pitää olla eurozombi.
Osaatko kirjoittaa yhtäkään kommenttia niin, että et kirjoita tuollaista "sinä olet juuri tuollainen..." -loppua? Tuo alkaa olla jo hieman huvittavaa.
Oletko tyhmä? Laki määrää vain eurot käyväksi maksuvälineeksi, mutta laki ei määrää ihmisiä onneksi somezombeiksi. Kyllä se somessa oleminen on noloa laumakäytöstä.
No ei määrää :D Tässä huomaa keskustelun tason, kun väitetään ihan mitä sattuu.
Kyllä määrää, virtuaalivaluutoilla maksaminen kaupassa ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
somea en kännykästä seuraa silloin kun olen liikenteessä tai vaikka kauppajonossa, mutta kännykkää voin silti katsoa. Vaikkapa kauppajonossa, jos jono ei etenekään ns. normaalivauhdilla, saatan katsoa kännykästä missä bussi on menossa/ehdonkö siihen ja jos huomaan etten ehdi, saatan katsoa milloin seuraava tulee, jotta tiedän ehdinkö käydä toisessakin kaupassa. Tai sitten, jos vaikka olen vieraassa paikassa, niin voin kännykästä katsoa vaikkapa karttasovellusta. Tai katsoa missä on lähin vapaana oleva taksi. Olen voinut vaikka kuulla tulleen tärkeän säshköpostin tai viestin, jota olen odottanut ja johon on pitänyt reagoida heti tai sitten vaikka laittanut musiikkia soimaan tai valinnut podcastia. Tai (taas jonoesimerkki): jos olen hitaan myyjän kassalla ja siinä on palveltavana hämeen hitain asiakas, saatan hyvinkin siinä jouteissani lukea uutiset tai kirjoittaa tekstivestin tai vaikka tarkistaa facen - siellä on joskus työasioitakin.
Voi herranjestas, tämä on eri asia! Se että käytät kännykkää koska sinun on pakko katsoa missä bussi menee tms. on aivan eri asia kuin se, että selaat ajattelematta somea, ilman että siellä olisi mitään tärkeää, koska tarvitset jatkuvasti jotain ärsykettä.
no mikä sinä olet määrittelemään, milloin jollakulla oikeasti on siellä puhelimessa jotain tärkeää ja milloin on kyse ärsykkeiden tarpeista. Ja mitäs sitten, kun se kännykkä on siellä taskussa. Joka tapauksessa sellaisissa tilanteissa etsitään niitä ärsykkeitä. Joku lukee kassa jonossa lööppejä ja toinen alkaa puhumaan säästä siinä vessajonossa. Miksi ne ovat sitten jotenkin parempia ärsyketarpeita?
Sulla meni niin pahasti tunteisiin että on varmaan ihan sama mitä sanon, suutut kuitenkin lisää :D Kannattaa vähän tutkia mitä jatkuva somen selaaminen tekee ihmisen mielelle ja aivoille, tai se että pakkomielteisesti on tarkistettava s-posti tai vastaava. Olet hyvä esimerkki sellaisesta ihmisestä, joka suuttuu kun joku sanoo hänen tekemisiensä huonoja puolia.
TÄMÄ.
Älypuhelin on maailman paras väline alistaa ihminen addiktioon, ilman huumeita. Älypuhelin on maailman tehokkain väline "imemään" älyn ihmisestä. Älypuhelinriippuvaiset ovat samalla tavalla aggressiivia kuin esim. alkoholistit, jos he jostain syystä eivät pääse välittömästi käyttämään älypuhelintaan.
Heidän sietokykynsä älypuhelimen ulkopuoliseen elämään on alentunut, koska heidän elämänsä on älypuhelimessa. Ja jos sitä ei voi käyttää, aggressiot heräävät, oire addiktiosta.
He eivät osaa kommentoida, tai esittää argumenttia ilman aggressioita. Heille normaali keskustelu on ivaa ja solvauksia. He eivät kykene ymmärtämään, mitä rakentava keskustelu tarkoittaa. He hajottavat ja samalla olettavat hallitsevansa elämäänsä, mutta he ovat väärässä, koska laite on heidän elämänsä.
Älypuhelin on loistava keksintö, mikä mahdollistaa tyhmien ihmisten pätemisen, väärässä paikassa.
Tekstistä tuli pitkä ihan tarkoituksella, koska lyhytpinnaiset addiktit eivät jaksa lukea pitkiä viestejä.
Nimenomaan! Vihdoin joku, joka ymmärtää mistä puhun! Addiktit eivät koskaan myönnä addiktioitaan, ja suuttuvat kun niitä kyseenalaistetaan. Tämä keskustelu on loistava esimerkki siitä.
ap
Sanoo henkilö, joka itse alkoi haukkumaan minua aggressioista, kun esitin ihan asiallisia kysymyksiä.
Esität kysymyksiä, joihin haluat sinulle miellyttävän vastauksen. Siksi en vastaa, koska tiedän että vääristelet sanomisiani. Tee itse tutkimustyösi siitä mitä älylaitteet tekevät aivoille, hermostolle, mielentervydelle ja mm. lasten kehitykselle.
no minkäs minä sille voin, että sinua ei totuus miellytä. Et ole vieläkään kertonut, milloin olemme eläneet sellaista aikaa, että esimerkiksi hississä moikkaillaan, kätellään ja ollaan sosiaalisia.
No ennen sitä, kun kaikilla oli älypuhelimet? Kyllä minä ainakin silloin moikkailin naapureita ja saatoin jutella hississä, ei tietenkään ole pakko jos ei halua, mutta nykyään kaikki korvataan puhelimilla. Ok jos olet tyytyväinen elämääsi luuriaddiktina, mutta minä kaipaan oikeaa, merkityksellistä kanssakäymistä enkä tykkäyksiä ja hymynaamoja.
Ja sinä siis ihan tosissasi väität, että nykyään kukaan ei edes moikkaa naapureitaan? Kyllä minä ainakin moikkaan ihan joka kerta, vaikka olen sellainen kamala aivoton lammas, joka lukee joutohetkinään puhelinta.
Kerro vielä, mistä merkityksellisestä kanssakäymisestä olet jäänyt älypuhelinten takia paitsi. et kai oikeasti pidä jotain bussipysäkkejä ja kauppajonoja merkityksellisinä keskustelutilanteina? Eikö sinulla ole ystäviä?
Kyllä minulla on ystäviä, mutta usein hekin tuijottavat kännyköitään tai tarkistavat niitä joka viides minuutti. Onnekseni minulla on perhe ja puoliso ja muutama ystävä, joka jakaa samat ajatukset kanssani eikä tarvitse jatkuvaa kännykän selaamista seurassa ollessa. Ja on aika vaikea tutustua uusiin ihmisiin, kun pelkkää katsekontaktiakin vältellään tuijottamalla sitä luuria.
Minusta on omituista, että sinun ystäväsi toimivat noin, mutta silti näet suurempana ongelmana sen, että joku ventovieras tuijottaa bussipysäkillä mieluummin luuriaan kuin lörpöttelee sinun kanssasi.
Jos ystäväsi oikeasti viihtyvät puhelimillaan niin, että keskustelut häiriintyvät, se on vain huonoa käytöstä ja se ei liity mitenkään siihen bussipysäkin ventovieraaseen. Mutta jos taas tarkoitat sitä, että he vilkaisevat puhelimesta esim kelloaan tai ehkä kerran tapaamisen aikana katsovat, onko kukaan soittanut, en ymmärrä ongelmaasi. Ei sinua ole varmaan rannekellonkaan vilkaisu koskaan häirinnyt.
Se puhelintaan näpläävä ventovieras on todella nolo koska tekee sen vain siksi ettei vain tarvitsisi puhua mitään. Tämä ilmiö toki on vain suomessa, ei muualla maailmassa.
No entä sitten? Sehän ei liity älypuhelimiin mitenkään, vaan suomalaisten juroon kansanluonteeseen. Älä nyt väitä, että suomalaiset alkoivat vältellä turhanpäiväisiä jutusteluja vasta kun älypuhelimet keksittiin.
Kyllä väitän koska se virtuaalimaailma siinä puhelimen näytöllä tarjoaa oivan nopean pakokeinon muka kiusallisesta tilanteesta, jossa saattaisi jopa joutua sanomaan pari sanaa vieraalle. On se muuten kumma juttu, että kännissä kyllä sitä juttua vieraalle tulee henkilökohtaisistakin asioista käsi vieraan olkapäällä.
Perustelussasi ei ole mitään loogista kausaalisuhdetta. Sama kun väittäisit, että tupakointi on niin yleistä, koska maapallolla on niin paljon ulkotiloja, joissa voi tupakoida. Juu, ulkotilat mahdollistavat tupakoinnin, mutta ei sillä ole mitään tekemistä tupakoinnin yleisyyden kanssa, vaan siihen on ihan muut syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se unohtui mainita, että aloittaessani uudessa opiskelupaikassa, muutamat luokkalaiseni olivat närkästyneitä siitä, että "minusta ei löytynyt mitään tietoa etukäteen". Jotkut olivat jo tutustuneet somessa ja pääosin pitivätkin yhteyttä siellä. Uudet ihmissuhteet päätyivätkin koulussa kuihtumaan kasaan ja jäin porukan ulkopuolelle somettomuuteni takia.
ap
Siis joo tämä! En kai lukeudu täysin somettomaksi, omistan ikivanhan instatilin mutta se on nimimerkillä josta minua ei voi yhdistää oikean elämän minääni. Postailin sinne harrastukseen liittyviä asioita ennen koronaa, sitten se jäi. Seuraan tuolla tilillä vain tuttuja ja muutamaa samaan harrastukseen liittyvää tiliä, mutta en käy instagramissa kuin ehkä kerran kuussa. Olen myös kohdannut kummastelua siitä että minusta ei löydy mitään tietoa netistä. En halua että vieraat ihmiset löytävät minusta halutessaan mitä vain tai ottaisivat tuosta vain yhteyttä.
Eli ap teki aloituksen, miksi ihmiset eivät enää halua olla tekemisissä toistensa kanssa eikä sosiaalisuus kelpaa, mutta sitten itse pidätte kynsin hampain kiinni somettomuudestanne, ettei vain tarvitse olla sosiaalinen samalla tavalla kuin muut. Ruikutetaan sosiaalisuuden perään, mutta sitten kuitenkin nillitetään, kun ei päästä olemaan sosiaalisia samalla tavalla kuin muut. Jos haluatte olla sosiaalisia, liittykään someen. Jos ette halua olla sosiaalisia, pitäkää tuo linjanne, mutta älkää valittako muiden ihmisten sosiaalisuuden puutetta, kun ette näköjään ymmärrä, miten se toimii.
Eli mielestäsi ainut tapa olla sosiaalinen, on se että on somessa? Että sellaista ei ole olemassakaan että oikeassa elämässä kehtaisi/viitsisi/jaksaisi/kiinnostuisi puhumaan muille ja olemaan OIKEASTI SOSIAALINEN. SE, ETTÄ TUIJOTAT NÄYTTÖÄ JA KIRJOITTELET KOMMENTTEJA TOISTEN KUVIIN, EI OLE SOSIAALISUUTTA.
Etkö ymmärrä, miten paljon some ja kännykkäsi on vääristänyt ajatuksiasi siitä, millainen maailma oikeasti on? Ihminen on sosiaalinen eläin joka tarvitsee kontaktia toisiin voidakseen hyvin. Yksinäisyys tappaa ja jos some olisi ratkaisu siihenkin, ei kukaan kärsisi. Olet varmaan sellainen ihminen että sinua ei edes haittaa kaikki koronarajoitukset ja kotona oleminen, koska ruutu tarjoaa sinulle kaiken mitä tarvitset. Surullista.
ap
No itsehän tuossa valitit, että kaikki muut ovat sosiaalisia siellä somessa ja sinä et päässyt siksi porukkaan. Ja sinähän tässä sanot, että sinun tapasi olla sosiaalinen on ainoa oikea tapa. Sosiaalisuuteen kuuluu myös olennaisena osana se, että sopeudutaan sen porukan kommunikointitapoihin. Miksi niiden muiden olisi pitänyt sinun takiasi muuttaa omia tapojaan, kun heille siinä tavassa ei ollut mitään ongelmaa? Jos peräänkuulutat sitä sosiaalisuutta, sinun pitää elää sen sosiaalisuuden ehdoilla, joka siinä ympäristössä vallitsee. Sinä et voi mennä huutamaan, että enemmistö on väärässä.
Eli toisin sanoen jos enimmistö sanoo että jokin asia on näin, niin sitten se on niin? :D Kuinka lammas pitää olla, ettei osaa ajatella omilla aivoillaan. Miten sosiaalisuus siiten aiemmin on onnistunut?
Vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä, joka tekee lapsia koska enimmistö tekee. Hommaa kalliin auton ja talon lainalla ja herää joka aamu aikaisin työhön josta ei oikeasti edes pidä. Olen oikeasti pahoillani, että olet kuin pässi narussa.
Sosiaalisuudessä, kyllä, juuri noin. Ja tässä taas tulee omituinen ristiriita, että haukut lampaiksi niitä, jotka ovat jossain asiassa löytäneet yhteisen sävelen, mutta silti edelleen itket, miksi ihmiset eivät enää ole sosiaalisia. Mitä sosiaalisuus sinusta tarkoittaa, ellei nimenomaan sitä, että kommunikoidaan sen ryhmän kanssa ja sopeudutaan siihen porukkaan?
Ja tuotahan tuossa nimenomaan kysyinkin, että mitä se aiemmin onnistunut sosiaalisuus sinusta on ollut, kun ihmettelet tässä jotain pysäkkejä ja kauppajonoja, joissa aiemminkaan kukaan ei ole kovin innokkaasti keskusteluja viritellyt.
sinun pitää nyt itse päättää haluatko kuulua joukkoon vai et. Jos et halua kuulua joukkoon, eihän sosiaalisuuden puutteen pitäisi olla sinulle mikään ongelma.
Eli toisin sanoen minun on valittava olla somezombi, joka ei oikeassa elämässä halua kommunikoida, tai sitten oltava yksin? Siinä tapauksessa valitsen olla yksin ja niiden läheisteni kanssa jotka jakavat ajatukseni. Säälittävää, ettei void oikeasti kommunikoida vaan kaikki istuvat ringissä ja selaavat puhelimiaan.
Sinä olet juuri sellainen tyyppi, joka jahtaa aina trendejä ja haluaa kuuua joukkoon ja hyppäsit kallioltakin alas, jos enemmistö on sitä mieltä, että se on hyvä idea. :D
No kyllä, jos muut eivät muulla tavalla kanssasi kommunikoi eikä sinulle kelpaa heidän tyylinsä. Minkäs minä sille voin, itsehän tuosta tilanteestasi kerroit. Jos kaupassa ei kelpaa bitcoinit maksuvälineeksi, niin kyllä sinun pitää vain taipua siihen enemmistön toimintatapaan eikä siellä auta kiukutella, että miksi minun pitää olla eurozombi.
Osaatko kirjoittaa yhtäkään kommenttia niin, että et kirjoita tuollaista "sinä olet juuri tuollainen..." -loppua? Tuo alkaa olla jo hieman huvittavaa.
Oletko tyhmä? Laki määrää vain eurot käyväksi maksuvälineeksi, mutta laki ei määrää ihmisiä onneksi somezombeiksi. Kyllä se somessa oleminen on noloa laumakäytöstä.
No ei määrää :D Tässä huomaa keskustelun tason, kun väitetään ihan mitä sattuu.
Kyllä määrää, virtuaalivaluutoilla maksaminen kaupassa ei onnistu.
Niin ei onnistukaan, mutta ei se mistään laista johdu vaan nimenomaan siitä, että lammaslauma ei ole ottanut sitä käyttöön.
https://bittiraha.fi/bitcoin-maksupaikat-suomessa/
Suomessa on olemassa paikkoja, joissa bitcon käy maksuvälineenä, joten eihän se nyt tietenkään laitonta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some zombiet vaativat muilta huomiota ja tykkäyksia mutta itse ei niitä muille anna ja kasvotusten ei suostuta kommunikoimaan
Miksi kommunikoisin ja antaisin huomiota jollekulle vain sen takia, että hän sattuu olemaan kassajonossa yhtä aikaa? Miksi minun pitäisi jättää ystävän viesti huomioimatta jonkun random-vastaantulijan takia?
Ystäväsi viesti joutaa kyllä hyvin odottaa se aikaa. Somezombille"suosio"virtuaalimaailmassa on tärkeintä,vähän kuin rikastuminen monopolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some zombiet vaativat muilta huomiota ja tykkäyksia mutta itse ei niitä muille anna ja kasvotusten ei suostuta kommunikoimaan
Miksi kommunikoisin ja antaisin huomiota jollekulle vain sen takia, että hän sattuu olemaan kassajonossa yhtä aikaa? Miksi minun pitäisi jättää ystävän viesti huomioimatta jonkun random-vastaantulijan takia?
Ystäväsi viesti joutaa kyllä hyvin odottaa se aikaa. Somezombille"suosio"virtuaalimaailmassa on tärkeintä,vähän kuin rikastuminen monopolissa.
Juu, joutaa odottaa, mutta miksi sen pitäisi odottaa, jos ei ole yhtäkään hyvää syytä siihen? Voithan sinäkin odottaa tyhjän vessan oven edessä, ei sinun vessahätäsi nyt niin suuri ole, mutta miksi ihmeessä odottaisit, jos voit mennä sinne vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset lukivat lehtiä, kävivät pankissa, hoitivat koululaisten asioita, shoppailivat, soittelivat kuulumisia, lähettivät postia ja kaikkea muuta tuntikausia. Nykyään sen kaiken voi tehdä minuuteissa kassajonossa tai kävellessä kotiin. Näin jää paljon enemmän aikaa tehdä itselle tärkeitä asioita, harvemmin niitä jossain kassajonossa, bussipysäkillä tai muuten tehdään. Siellä on hyvä olla puhelimella.
Täysin totta tuo. Kännykkä on nykyään todella monipuolinen laite hoitaa kaikenlaisia asioita ja tiedon etsintään. Nuo ovat myös ne seikat joilla kaikki ihmiset puolustelevat sitä 24/7-kännykkäaikaansa.
Mutta kuinka paljon todellisuudessa sitä aikaa käytetään noihin vai täysin päättömään surffailuun ja muun "hötön" seuraamiseen?
Jos kännykkä nopeuttaa asioiden hoitamista ja siihen nyt menee kaikki aika, niin kuinka ennen ehdittiin hoitamaan yhtään mitään?
"Tapojen taustalla vaikuttavat syyt ja perustelut ovat aina valheita, jotka keksitään vasta,kun joku kyseenalaistaa nämä tavat ja perää syitä ja perusteluja" - Friedrich Nietzsche
No me ollaan perheenä tehty monia asioita tälläkin viikolla joita minun vanhemmillani ei ollut aikaa tehdä. Käytiin yhdessä kävelyllä sen sijaan, että oltaisiin vietetty tunteja marketissa. En ole joutunut käymään pankissa kuin kerran aikuisena, lapsena muistin istuneen lukemassa Aku ankkaa jatkuvasti pankin aulassa. Kyllä minulla on subjektiivisesti enemmän vapaa-aikaa, kuin vanhemmillani. Itse en ole somessa, mutta todennäköisesti aloittaja on minulle tuhissut, kun olen jossain jonossa, pysäkillä tai automatkalla lähes aina puhelimella.
Hyvä kirjoitus ap:ltä. Lopun aikoina ihmiset ovat juuri tuollaisia, kulkevat pienet laatikot käsissään.
Pointti ei ollut se, että vessajonossa on pakko kommunikoida, vaan se, että olisi kohteliasta moikata naapuria ja keskittyä kassajonossa ostotilanteeseen eikä siihen, mitä kännykällä tapahtuu. On todella säälittävää, että nykyään ihmiset eivät voi edes jutella säästä bussipysäkillä koska "minun aikani on niin arvokasta eikä ole velvollisuuteni viihdyttää muita"
Minusta maailma olisi paljon parempi paikka, jos ihmiset eivät olisi kokoajan luureillaan vaan oikeasti keskustelisivat toisten kanssa.
Suomessa ja varmasti muualla maailmassa on ainakin omassa lapsuudessani ollut aivan kohtuutonta odotuttamista. Odota vuoroasi. Odota tässä. Odota siinä. Yleensä vaikka olit kuinka ennen toisia, niin jos olit nuori nainen, niin kaikki muut saivat kiilata edellesi - pienet pojat ja tytöt, vanhukset ja eläkeläiset. Tästä johtuen en odota enää mitään, ja teen sen näkyvästi selväksi. Jos räplään kännykkää, niin siihen on se syy, etten jaksa kuunnella enää kenenkään miesselityksiä saati veivata jonoissa kuin päättömät eläimet. Toinen on myös se, etten enää päästä ketään kiilaamaan edelleni. Olen yhtä arvokas naisena kuin ne muutkin.
Siksi.
Ihmiset ovat kokoajan kännyköillään ja antavat lapsilleenkin omat, koska he eivät halua joutua tilanteisiin joissa lapsi kiukuttelee kaupassa tai että joku tulisi juttelemaan. H alutaan olla omassa pikkumaailmassa jossa muut eivät häiriköi.
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ollut se, että vessajonossa on pakko kommunikoida, vaan se, että olisi kohteliasta moikata naapuria ja keskittyä kassajonossa ostotilanteeseen eikä siihen, mitä kännykällä tapahtuu. On todella säälittävää, että nykyään ihmiset eivät voi edes jutella säästä bussipysäkillä koska "minun aikani on niin arvokasta eikä ole velvollisuuteni viihdyttää muita"
Minusta maailma olisi paljon parempi paikka, jos ihmiset eivät olisi kokoajan luureillaan vaan oikeasti keskustelisivat toisten kanssa.
No harva kai jättää naapurin moikkaamatta tai selaa acebookia samalla kun asioi kassalla. Eikö tässä nyt puhuttu niistä joutohetkistä, bussipysäkeistä, kassa- ja vessaJONOISTA. Yhtäkään naapuria ei ole ainakaan minulta jäänyt puhelimen takia moikkaamatta enkä kertaakaan ole somettanut samalla kun maksan kaupan kassalla.
Ja edelleenkään, ihmiset eivät juttelisi siinä bussipysäkillä yhtään enempää vaikka niitä puhelimia ei olisikaan. En minä ainakaan. Sitten tuijotetaan vain kaukaisuuteen tai potkitaan lumipenkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää missä tämä ihmeellinen mikämikämaa on missä ihmiset oikeasti juttelevat toisilleen, elleivät he ole keskenään sukua tai läheisempiä tuttuja?
Sitä paitsi kovin harva sääkeskustelu on ollut kovinkaan mieluisa. Olen lisäksi blokannut todella paljon aivan järjenköyhiä keskusteluita tuolla tekniikalla. Puhelin on myös suojakilpi.
Mitenköhän nämä kännykkätyypit pärjäisivät jos tulisikin joku kyberhyökkäys tukiasemia vastaan ja kaikkialta sähköt katkeaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ja varmasti muualla maailmassa on ainakin omassa lapsuudessani ollut aivan kohtuutonta odotuttamista. Odota vuoroasi. Odota tässä. Odota siinä. Yleensä vaikka olit kuinka ennen toisia, niin jos olit nuori nainen, niin kaikki muut saivat kiilata edellesi - pienet pojat ja tytöt, vanhukset ja eläkeläiset. Tästä johtuen en odota enää mitään, ja teen sen näkyvästi selväksi. Jos räplään kännykkää, niin siihen on se syy, etten jaksa kuunnella enää kenenkään miesselityksiä saati veivata jonoissa kuin päättömät eläimet. Toinen on myös se, etten enää päästä ketään kiilaamaan edelleni. Olen yhtä arvokas naisena kuin ne muutkin.
Siksi.
Se että joku on kiilannut eteesi ei liity mitenkään siihen että olet nainen. Kaikessa ei ole kyse naisvihasta. Miksi et voisi odottaa vuoroasi samalla tavalla kuin kaikki muutkin?
En ole muualla somessa kuin näillä anonyymilla palstoilla ja whatsupissa, mutta tämän ketjun luettuani tekee mieli liittyä, ettei minua assosioida aloittajan kaltaiseen porukkaan.
Ensin valittaa vieraiden ihmisten puhelimella olosta ja joka yhtäkkiä kääntyykin siihen, että ystävät eivät keskity. Minä ainakin olen koko matkan kotoa kaupan kautta kaverille puhelimella. Sitten kaverilla laitetaan puhelimet pois ja ollaan yhdessä. Kaveri voi ottaa kuvia someen, samalla tavalla kuin nuorena hän otti kuvia ihan kameralla ja laittoi albumiin. Hänelle kuvamuistot ovat aina olleet tärkeitä. Nyt en lähes vuoteen ole monia tuttuja nähnyt, niin kaikki kuvat ja videot mitä heistä saa on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää missä tämä ihmeellinen mikämikämaa on missä ihmiset oikeasti juttelevat toisilleen, elleivät he ole keskenään sukua tai läheisempiä tuttuja?
Sitä paitsi kovin harva sääkeskustelu on ollut kovinkaan mieluisa. Olen lisäksi blokannut todella paljon aivan järjenköyhiä keskusteluita tuolla tekniikalla. Puhelin on myös suojakilpi.
" Olen lisäksi tehnyt niin, että koska en pysty vaikuttamaan mielipiteisiin tai aivopesemään, olen estänyt keskustelun kyseisen henkilön kanssa. Käytän puhelinta tekosyynä että minun ei tarvitse olla läsnä oikeassa elämässä"
Koska kännykällä käytettävistä sovelluksista on tehty tarkoituksella riippuvuutta aiheuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Suunnilleen sama tarina minulla aikoinaan. Onneksi en jäänyt täysin ulkopuolelle mutta suurin osa asioista meni ohi. Ihan pimeää touhua, toivoisin että tapahtuisi jotain ja kaikki some ja älypuhelimet tuhoutuisivat pysyvästi.
Kurjaa kuulla etten minä ole ollut ainut jolla on käynyt samoin. Olen niin onnellinen siitä, etten elänyt lapsuuttani tähän aikaan, oikeasti säälin nykypäivän lapsia. Joskus toivon samaa, vaikka kännyköistä on paljon hyötyäkin, toivoisin enemmän oikeaa elämää ja yhteisöllisyyttä.
ap
Niinpä. Nykyään en enää välitä, somettomuus on mielenterveydelle niin hyväksi. Valitettavasti ne vanhat ajat eivät enää palaa. Onneksi meillä on sentään muisto niistä, nuoremmilla ei ole sitäkään kun eivät ole koskaan kokeneet normaalia elämää.
Ehdottomasti somettomuus on tehnyt todella hyvää, kun poistin kaikki somet jo vuosia sitten. Silloin muistan miettineeni, miten valtava osa somesta oli tullut elämässäni, ensimmäinen ja viimeinen asia mitä päivässäni teen/katson. Muistan ajatelleeni, etten voi elää ilman niitä.
Nykyään olen paljon onnellisempi, tuntuu että ihmisuhteet joita minulla on ovat paljon aidompia ja aikaakin on enemmän, kun ei tule jatkuvasti katsottua luuria. Monet ihmiset eivät oikeasti ymmärrä, kuinka hyvältä se tuntuu. Minä myös nautin siitä tiedosta, että kukaan ei voi tutkia elämääni netistä, ja minulla on täysi yksityisyys. Löysin myös 5 vuotta sitten samat ajatukset jakavan kumppanin, josta olen niin kiitollinen.
ap
Mulla on ihan sama. Se on nautinto, kun huomaa joskus joidenkin olevan närkästyneitä siitä, ettei minusta löydy netistä mitään eli siellä on yritetty kyylätä mut eipä onnistunut :D
Miksi se on nautinto? Tämähän vasta reipashenkiseltä kuulostaa :D
Koska ovat pöhköjä. Miten voi mennä joillakin tunteisiin, jos joku ei ole somessa? Se närkästynyt reaktio kertoo riittävästi. Mulle tosta tulee sellanen huvittunut nautinnollinen olo, kun joillekin se on käsittämätöntä huonolla tavalla, että joku ei elä kuten he. Muistan ajan somen alkuajoilta eikä silloin kukaan ihmetellyt, jos ei ollut somessa. Mun mielestä tuo ihmettely ja somettomien ihmisten alentaminen menee samaan kategoriaan kuin aikanaan meni se, jos ei omistanut televisiota. Ei tarvitse mennä edes vuosikymmentä taaksepäin, niin ihmettelyä sai osakseen, jos ei omistanut tv:tä ja tällaista ihmistä pidettiin outona.
Tuo on kyllä surullista. Itse en käytä someja niin ei ole tarvetta raportoida tekemisiä kuvin mihinkään. Selaan puhelinta paljon jo sillä kun kaikki asiat nykyään pitää hoitaa netissä, harvoin jaksan selata huvikseen. Tälleen kipeänä joo.
Nykyään kävelijät ja pyöräilijät on puhelimet kädessä. Näin talvella näkee kun vastaantulevan auton kuskin katse on alas ja naama loistaa sinisenä. Ihan hulluksi menee tämä maailma.