Miksi kannattaa jäädä lapsettomaksi?
Siis olettaen, että voisi kuvitella olevansa onnellinen sekä vanhempana että lapsettomana. Mitä iloa tai hyötyä lapsettomuudesta on? Aina puhutaan siitä, miksi kannattaa hankkia lapsia, mutta kysytään nyt välillä näin päin.
Kommentit (60)
Elämä on mukavampaa ja onnellisempaa ilman lapsia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:33"]Ainakin omassa taloudellisessa epävarmuudessani olisi todella musertavaa miettiä päivittäin myös sitä mitä köyhyys tekee lapselle. Köyhyys altistaa koulukiusaamiselle, mielenterveysongelmille ja muille terveysongelmille ja ennustaa onnetonta aikuisuutta. Omatuntoni ei kestäisi jos niiden muutamien ihanien töppösvuosien vuoksi aiheuttaisi turhaa kärsimystä.
[/quote]
Ei Suomessa ole oikeaa köyhyyttä.
[/quote]
Mikä mahtaa olla oikeaa köyhyyttä? Ehkä Suomessa on vähemmän kodittomuutta yms mutta niitäkin löytyy. Itse ainakin koen köyhyydeksi sen, että saan juuri ja juuri vuokran maksettua ja joudun miettimään miten saan maksettua kaikki muut laskut tai ruuan. Tähän soppaan lisättäisiin lapsi niin ei elämästä tulisi mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]
- Ei koe yhtä elämän mullistavimmista asioista
[/quote]
Minulle tuo on positiivinen seikka lapsettomuudessa. En tykkää yhtään suurista tunnemyllerryksistä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Lapsi voi lähentää parisuhteessa ja lisätä rakkautta
[/quote]
Tilastollisesti näin ei ole. Siis toki VOI näinkin tapahtua, mutta todennäköisemmin lapsi huonontaa suhdetta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Saa kokea lapsuuden tavallaan uudestaan[/quote]
Tämä on minusta huono asia, en haluaisi kokea lapsuutta uudelleen. En näe siitä oikein mitään positiivista, mikä haluaisin elää uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Työura voi jopa parantua, koska jostain syystä perheellistä voidaankin arvostaa eri tavalla[/quote]
Voi päteä miehillä vanhoillisissa yrityskulttuureissa, mutta naisilla todellakaan ei. Jo yksikin lapsi vaikuttaa uraan ja palkkakehitykseen negatiivisesti vielä eläkeiän kynnykselläkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Lapsen kanssa ei tule tylsää, jokaisella päivällä on varma tarkoitus[/quote]
Näin, jos tykkää siitä mitä lapsi tuo tullessaan. Minulle lapsiperheen pakolliset rutiinit olisivat tylsintä ikinä, ja lisäksi "täytyy pitää lapsi hengissä tämäkin päivä" on kaukana mielekkäästä päivän tarkoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Ryyppääminen jää vähemmälle lapsen kanssa, muutenkin elämä jotenkin terveellisempää[/quote]
Aika onnetonta jos lapsi on ainoa asia joka pitää alkoholin käytön kurissa :o! Yleensä ne on kyllä ne lapselliset jotka valittaa ettei ole aikaa ja/tai rahaa syödä terveellisesti tai liikkua.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Maailma avartuu ja tapaa uusia ihmisiä lapsen kautta
[/quote]
Tämäkin on minulle negatiivista, sillä niitä uusia ihmisiä ei saa itse päättää. On neuvolantätiä ja hoitajaa ja opettajaa ja lapsen kavereita ja kaverien vanhempia. Ei ne välttämättä ole kivoja ihmisiä, ja niiden kanssa on pakko olla (ainakin jonkin verran) tekemisissä.
Nuokin seikat on siis aika henkilöstä riippuvia - toisen plussa on toisen miinus.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:16"]
Lapsen saaminen todennäköisesti romahduttaa parisuhdetyytyväisyyden. Tämä on todettu kymmenissä erillisissä tutkimuksissa. Miksi silti jotkut tarjoavat lapsen hankkimista parisuhteen korjaamiseksi ja puolisoiden lähentämiseksi? Siinä ei ole mitään järkeä.
[/quote]
Mä en tarjonnut sitä, mä kerroin että lapsi voi myös lähentää. Meillä kävi niin. Siis todella hyvä parisuhde on jotenkin vielä parempi. Mutta, kuten kerroin, mun lista oli täysin subjektiivinen eli en yleistänyt. Kerroin, miltä musta tuntui. Lapsettonta elämää ehdin elää kuitenkin 34 vuotta, eikä lasta ollut mikään pakko hankkia. Onnellinen olisin ollut ilmankin.
21
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:47"]Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua... [/quote] Voin mä tehdä tota nytkin vaikka oon yh. Et tajua että lapset kasvaa.
[/quote]
15-20 vuotta on pitkä aika odottaa. Typerää sanoa "Et tajua että lapset kasvaa", koska se 15-20 vuotta elämästä on ihan hiton pitkä aika. Turhaan yrität näsäviisastella. Tosiaan sama kuin sanoisi että mitä väliä vaikka joutuu vankilaan 20 vuodeksi, kyllähän sen jälkeen voi tehdä melkein mitä vaan mitä on ennen vankilaakin tehnyt.
Lapsettomuus on antanut tietynlaisen vapauden - kukaan ei ole riippuvainen minusta eikä valintoja ja päätöksiä tarvitse tehdä muiden kuin itsensä ehdolla. Esimerkiksi matkustelu (joka on yksi intohimoistani) onnistuu huolettomammin ja voi lähteä vaikka kolmeksi viikoksi reppureissaamaan jos siltä tuntuu. Rahaa on käytettävissä paljon enemmän, ja ne voi käyttää juuri niin kuin itse haluaa. Ei ole jatkuvaa huolta, murhetta tai pelkoa lapsen/lasten pärjäämisestä ja ylipäätään elämässä selviytymisestä. Työura ei katkea. Ja ehkä pinnallisin syy, että säästyy raskauden ja synnytyksen aiheuttamilta kehon muutoksilta ja synnytystuskilta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:47"]Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua... [/quote] Voin mä tehdä tota nytkin vaikka oon yh. Et tajua että lapset kasvaa.
[/quote]
15-20 vuotta on pitkä aika odottaa. Typerää sanoa "Et tajua että lapset kasvaa", koska se 15-20 vuotta elämästä on ihan hiton pitkä aika. Turhaan yrität näsäviisastella. Tosiaan sama kuin sanoisi että mitä väliä vaikka joutuu vankilaan 20 vuodeksi, kyllähän sen jälkeen voi tehdä melkein mitä vaan mitä on ennen vankilaakin tehnyt.
[/quote]
Jep, ja ehdonalaiseen tai pantarangaistusta suorittamaan voi päästä aikaisemminkin. Eli eihän se vankila rajoita elämää käytännössä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:27"]
[/quote]
Minulle tuo on positiivinen seikka lapsettomuudessa. En tykkää yhtään suurista tunnemyllerryksistä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Lapsi voi lähentää parisuhteessa ja lisätä rakkautta
[/quote]
Tilastollisesti näin ei ole. Siis toki VOI näinkin tapahtua, mutta todennäköisemmin lapsi huonontaa suhdetta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Saa kokea lapsuuden tavallaan uudestaan[/quote]
Tämä on minusta huono asia, en haluaisi kokea lapsuutta uudelleen. En näe siitä oikein mitään positiivista, mikä haluaisin elää uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Työura voi jopa parantua, koska jostain syystä perheellistä voidaankin arvostaa eri tavalla[/quote]
Voi päteä miehillä vanhoillisissa yrityskulttuureissa, mutta naisilla todellakaan ei. Jo yksikin lapsi vaikuttaa uraan ja palkkakehitykseen negatiivisesti vielä eläkeiän kynnykselläkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Lapsen kanssa ei tule tylsää, jokaisella päivällä on varma tarkoitus[/quote]
Näin, jos tykkää siitä mitä lapsi tuo tullessaan. Minulle lapsiperheen pakolliset rutiinit olisivat tylsintä ikinä, ja lisäksi "täytyy pitää lapsi hengissä tämäkin päivä" on kaukana mielekkäästä päivän tarkoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Ryyppääminen jää vähemmälle lapsen kanssa, muutenkin elämä jotenkin terveellisempää[/quote]
Aika onnetonta jos lapsi on ainoa asia joka pitää alkoholin käytön kurissa :o! Yleensä ne on kyllä ne lapselliset jotka valittaa ettei ole aikaa ja/tai rahaa syödä terveellisesti tai liikkua.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:08"]- Maailma avartuu ja tapaa uusia ihmisiä lapsen kautta
[/quote]
Tämäkin on minulle negatiivista, sillä niitä uusia ihmisiä ei saa itse päättää. On neuvolantätiä ja hoitajaa ja opettajaa ja lapsen kavereita ja kaverien vanhempia. Ei ne välttämättä ole kivoja ihmisiä, ja niiden kanssa on pakko olla (ainakin jonkin verran) tekemisissä.
Nuokin seikat on siis aika henkilöstä riippuvia - toisen plussa on toisen miinus.
[/quote]
Niin, tämä olikin ihan subjektiivinen kokemus, kuten sanoin. Sun ei todellakaan kannata hankkia lasta. :)
Ja tuohon urakehitykseen vielä. Minut naisena ja eräs ystävänikin ylennettiin (eli palkkakin nousi) hoitovapaan sikana. Eli näinkin voi tapahtua. Tuskin liittyi lapseen, mutta lapsi ei tuota myöskään estänyt.
Ja alkoholista. Tietenkään ei aiemminkaan oltu mitään suurryyppääjiä, mutta kyllä se satunnainenkin lasin otto on vähentynyt. Tulee syötyä terveellisemmin, vähemmän makeaa, kun haluaa olla esimerkki. Ulkoiltua tulee enemmän yms.
Parisuhdeasiaan jo vastasinkin aiemmin.
Mut näin siis mulla. En yleistä.
Sain työpaikan halutessani, mutta aina joku asettui lasikatoksi urakehitykseni tielle enkä päässyt koulutukseni mukaiseen työhön, jossa olisi ollut koulutukseni, osaamiseni ja kokemukseni mukainen palkkaus, joten vaihdoin työpaikkaa useamman kerran ennen kuin pääsin sopivaan työhön vasta yli nelikymppisenä. Meni pitkäksi joten vaihdoin matkan varrella miehen eronneeseen, jolla oli jo lapset kotiäidin kanssa muttei muuta yhteistä. Olisin kyllä yhden tai kaksikin omaa halunnut mutten mitenkään kiihkeästi, mielekäs työ on minulle tärkeämpi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, tämä olikin ihan subjektiivinen kokemus, kuten sanoin. Sun ei todellakaan kannata hankkia lasta. :)
Ja tuohon urakehitykseen vielä. Minut naisena ja eräs ystävänikin ylennettiin (eli palkkakin nousi) hoitovapaan sikana. Eli näinkin voi tapahtua. Tuskin liittyi lapseen, mutta lapsi ei tuota myöskään estänyt.
Ja alkoholista. Tietenkään ei aiemminkaan oltu mitään suurryyppääjiä, mutta kyllä se satunnainenkin lasin otto on vähentynyt. Tulee syötyä terveellisemmin, vähemmän makeaa, kun haluaa olla esimerkki. Ulkoiltua tulee enemmän yms.
Parisuhdeasiaan jo vastasinkin aiemmin.
Mut näin siis mulla. En yleistä.
[/quote]
Hoitovapaan aikana. Ei sikana! :D
21 siis.
Miksi oletetaan, etteivät kouluikäiset tai teinit rajoittaisi elämää? Kyllä minun elämäni olisi ainakin hyvin erilaista, jos ei olisi noita poikia kaitsettavana, ruokittavana ja elämässä eteenpäin opastettavana.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:33"]Ainakin omassa taloudellisessa epävarmuudessani olisi todella musertavaa miettiä päivittäin myös sitä mitä köyhyys tekee lapselle. Köyhyys altistaa koulukiusaamiselle, mielenterveysongelmille ja muille terveysongelmille ja ennustaa onnetonta aikuisuutta. Omatuntoni ei kestäisi jos niiden muutamien ihanien töppösvuosien vuoksi aiheuttaisi turhaa kärsimystä. [/quote] Ei Suomessa ole oikeaa köyhyyttä.
[/quote]
Silti siitä suhteellisestakin köyhyydestä seuraa ryhmästä eristämistä, huonommuuden tunnetta ja mielenterveysongelmia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:29"]
Raskaudella ja imetyksellä on myös positiivisia terveysvaikutuksia, ne pienentävät munasarja- ja rintasyöpäriskiä. OT:
[/quote]
mutta aivot lähtivät sitten sen istukan mukana?!
Työnantajat näkevät minut eli 30-vuotiaan vapaaehtoislapsettoman naisen paljon mielenkiintoisempana rekrykohteena kuin sellaisen jolla lapsia tai joka haluaa pian lapsia. Vientiä olisi vaikka kuinka, ja joka suuntaan joutuu sanoa ei koska olen nyt mieleisessäni työssä enkä aio vaihtaa ainakaan lähiaikoina :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:28"]
Ei lapsiperhe ole automaattisesti riippuvainen muiden avusta.
[/quote]
Entä miksi olette sitten aina vikisemässä niistä huonoista lapsilisistä joilla ei pärjää ja siitä miten täällä Suomessa ei arvosteta lapsia ja lapsiperheitä??? Samalla vielä kuvittelette että yhteiskunta kuten koulu kasvattaa ne lapset, ettei itse tarvitse tehdä juuri mitään!
Toisaalta ei se lapsettomuus takaa mitään urakehitystä eivätkä kaikki lapsettomat ole edes töissä. Näissä on aina kaksi puolta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:28"]
Ei lapsiperhe ole automaattisesti riippuvainen muiden avusta.
[/quote]
Entä miksi olette sitten aina vikisemässä niistä huonoista lapsilisistä joilla ei pärjää ja siitä miten täällä Suomessa ei arvosteta lapsia ja lapsiperheitä??? Samalla vielä kuvittelette että yhteiskunta kuten koulu kasvattaa ne lapset, ettei itse tarvitse tehdä juuri mitään!
[/quote]
Ihme aggressiivinen sävy tulee aina näihin keskusteluihin :( Eivät kaikki lapsiperheet vikise tai kuvittele yhtään mitään, eiköhän niitä perheitä on moneen lähtöön kuten meitä lapsettomiakin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:52"]
Toisaalta ei se lapsettomuus takaa mitään urakehitystä eivätkä kaikki lapsettomat ole edes töissä. Näissä on aina kaksi puolta.
[/quote]
Öh, eihän kukaan ole väittänytkään että takaa. Taas kerran yksi, joka ei ymmärrä mitä "todennäköisesti" ja "keskimäärin" ja "riski" tarkoittavat.
Lapsen saaminen todennäköisesti romahduttaa parisuhdetyytyväisyyden. Tämä on todettu kymmenissä erillisissä tutkimuksissa. Miksi silti jotkut tarjoavat lapsen hankkimista parisuhteen korjaamiseksi ja puolisoiden lähentämiseksi? Siinä ei ole mitään järkeä.