Miksi kannattaa jäädä lapsettomaksi?
Siis olettaen, että voisi kuvitella olevansa onnellinen sekä vanhempana että lapsettomana. Mitä iloa tai hyötyä lapsettomuudesta on? Aina puhutaan siitä, miksi kannattaa hankkia lapsia, mutta kysytään nyt välillä näin päin.
Kommentit (60)
Taloudellinen epävarmuus on helpompi sietää kun pitää elättää vain itsensä (ja mahdollisesti puolisonsa). Säästyy monelta huolelta ja murheelta kun ei ole jälkikasvua. Nämä olivat itselläni syyt olla hankkimatta lapsia, vaikka elämä olisi varmasti mielekästä äitinäkin.
Jos elämä on hyvää ilman lapsia, miksi sotkea sitä? Kaikki (ja siis aivan kaikki) on monimutkaisempaa ja hankalampaa, kun lapsia. Arjen, perheen, parisuhteen, työn ja vapaa-ajan dynamiikka muuttuu, kun elämään tulee uusi ihminen, josta on täydellisessä vastuussa. Jos elämäänsä haluaa muutoksia, siihen on monta muuta tapaa, joista ei tarvitse maksaa yhtä kovaa hintaa.
* Taloudellisesti on paljon vakaampaa; huomattavasti vähemmän kuluja ja vähemmän tulokatkoksia. Lisäksi stressi esim. työttömyydestä on pienempi, kun tarvitsee huolehtia vain itsestään (ja ehkä kumppanista).
* Säästyy kaikilta niiltä terveysvaivoilta joita raskaus ja synnytys voi aiheuttaa/pahentaa. Säästyy huonojen unien aiheuttamilta vaivoilta.
* Säästyy suunnattomalta määrältä huolta, murhetta ja väsymystä.
* On paljon vapaampi tekemään melkein mitä vaan, kun ei esim. muuttaessa tarvitse miettiä lasten hoitopaikkoja/koulua/huoneita jne. Eikä reissatessa lasten viihtymistä tai kulkemista.
* Ei ole niin kiinni yhteiskunnassa: lapsia pitää koko ajan kiikuttaa neuvolaan, lääkäriin, tarhaan, kouluun, kerhoihin. Itse pitää juosta vanhempainilloissa ja leipoa myyjäisiin ja myydä kalentereita jne jne. Lähes koko ajan on "valvovan silmän alla" ja velvollinen hoitamaan virallisia asioita.
* Parisuhde pysyy parempana.
* Ei ole riippuvainen muiden ihmisten avusta.
Vähän yllättäen se, että on niin paljon ylimääräistä rahaa käytettävissä, on noussut tosi isoksi ilonaiheeksi. Kaipa oma rauha, terveys ja vapaus ovat tulleet itsestäänselvyyksiksi. Tykkään kyllä siitä, että voi tehdä vajaata viikkoa, syödä yhtenään ulkona ja silti säästää satoja euroja kuussa.
Raskaudella ja imetyksellä on myös positiivisia terveysvaikutuksia, ne pienentävät munasarja- ja rintasyöpäriskiä. OT:
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:29"]
Raskaudella ja imetyksellä on myös positiivisia terveysvaikutuksia, ne pienentävät munasarja- ja rintasyöpäriskiä. OT:
[/quote]
Öh, niin, mutta kun nyt kysyttiin niitä lapsettomuuden positiivia vaikutuksia...
[/quote]Tämä on yhdentekevää, sillä kokonaisuutena raskaus ja synnytys on huomattava terveysriski ja todennäköiesti vaarallisinta, mitä normaali nainen on elämänsä aikana tehnyt.
[/quote]
Kuinkahan paljon raskaus vaikuttaa tuohon? Jotenkin tuntuu, ettei paljon, mutta voin olla väärässä.
Ei lapsiperhe ole automaattisesti riippuvainen muiden avusta.
Ainakin omassa taloudellisessa epävarmuudessani olisi todella musertavaa miettiä päivittäin myös sitä mitä köyhyys tekee lapselle. Köyhyys altistaa koulukiusaamiselle, mielenterveysongelmille ja muille terveysongelmille ja ennustaa onnetonta aikuisuutta. Omatuntoni ei kestäisi jos niiden muutamien ihanien töppösvuosien vuoksi aiheuttaisi turhaa kärsimystä.
Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:41"]Taloudellinen epävarmuus on helpompi sietää kun pitää elättää vain itsensä (ja mahdollisesti puolisonsa). Säästyy monelta huolelta ja murheelta kun ei ole jälkikasvua. Nämä olivat itselläni syyt olla hankkimatta lapsia, vaikka elämä olisi varmasti mielekästä äitinäkin.
[/quote]
No ne on pieniä ja ohimeneviä murheita.
Suurinta on ilo ja onnellisuus plus myös suvulle.
Asiahan olisi sama kuin ei uskalla elää ettei vaan tapahdu mitään.
Varuiksi menee jo arkkuun makaamaan?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:33"]Ainakin omassa taloudellisessa epävarmuudessani olisi todella musertavaa miettiä päivittäin myös sitä mitä köyhyys tekee lapselle. Köyhyys altistaa koulukiusaamiselle, mielenterveysongelmille ja muille terveysongelmille ja ennustaa onnetonta aikuisuutta. Omatuntoni ei kestäisi jos niiden muutamien ihanien töppösvuosien vuoksi aiheuttaisi turhaa kärsimystä.
[/quote]
Ei Suomessa ole oikeaa köyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:47"]Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua...
[/quote]
Voin mä tehdä tota nytkin vaikka oon yh.
Et tajua että lapset kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:41"]Taloudellinen epävarmuus on helpompi sietää kun pitää elättää vain itsensä (ja mahdollisesti puolisonsa). Säästyy monelta huolelta ja murheelta kun ei ole jälkikasvua. Nämä olivat itselläni syyt olla hankkimatta lapsia, vaikka elämä olisi varmasti mielekästä äitinäkin. [/quote] No ne on pieniä ja ohimeneviä murheita. Suurinta on ilo ja onnellisuus plus myös suvulle. Asiahan olisi sama kuin ei uskalla elää ettei vaan tapahdu mitään. Varuiksi menee jo arkkuun makaamaan?
[/quote]
Et voi olla tosissasi?? Mä oon elänyt iihan täysillä pian 50-vuotiaaksi, kokenut paljon asioita ilman lasta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:47"]Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua... [/quote] Voin mä tehdä tota nytkin vaikka oon yh. Et tajua että lapset kasvaa.
[/quote]
Vahvistit juuri käsitystäni yksinhuoltajaäideistä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:41"]Taloudellinen epävarmuus on helpompi sietää kun pitää elättää vain itsensä (ja mahdollisesti puolisonsa). Säästyy monelta huolelta ja murheelta kun ei ole jälkikasvua. Nämä olivat itselläni syyt olla hankkimatta lapsia, vaikka elämä olisi varmasti mielekästä äitinäkin. [/quote] No ne on pieniä ja ohimeneviä murheita. Suurinta on ilo ja onnellisuus plus myös suvulle. Asiahan olisi sama kuin ei uskalla elää ettei vaan tapahdu mitään. Varuiksi menee jo arkkuun makaamaan?
[/quote]
Kuka sanoi etten itse eläisi täyttä elämää? Aika kummallinen "lapset - tai kuolema"- ajattelumalli sinulla. Enkä varsinkaan aio tuoda maailmaan jotain ihmistä köyhyydestä kärsimään suvun ilon vuoksi. Ei lemmikkejäkään oteta sillä ajatuksella että "saattaahan siitä olla jotain iloakin". Tai no, monet ottaa. Monet tekee samalla ajatuksella myös lapsia. Minä en.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:47"]Liian rasittavaa ja liian kallis on kakaran hankkiminen. On enemmän rahaa, vapautta ja mielirauhaa kun ei hanki kakaroita. Voin vetää kännit milloin vaan, voin ottaa lopputilin miten huvittaa, saa nukkua niin paljon kuin itse halua... [/quote] Voin mä tehdä tota nytkin vaikka oon yh. Et tajua että lapset kasvaa.
[/quote]
Taidat olla vähän yksinkertainen.
"Onneksi en ole vankilassa. Olisi kamalaa, jos ei saisi mennä ja tulla vapaasti."
"Kyllä minäkin pystyn menemään ja tulemaan vapaasti, vaikka olen ollut vankilassa. Sieltä vankilasta pääsee nimittäin poiskin."
Tässä lapsettomuuden plussia ja miinuksia, siis ihan subjektiivisesta näkökulmasta:
+ Voi aika vapaasti tehdä mitä haluaa, bilettää, matkustella..
+ Voi käydä rauhassa vessassa
+ Työura ei häiriinny
+ Parisuhteessa tasaisen rauhallista
+ Koti on siisti
+ Vähemmän sairastelua, kun lapsi ei tuo kaikenmaailman pöpöjä
+ Rahat voi tuhlata itseensä
+ Saa nukkua enemmän
+ Ei tarvitse synnyttää ja toipua siitä
+ Ei tarvitse olla huolissaan lapsistaan
- Ei koe yhtä elämän mullistavimmista asioista
- Lapsi voi lähentää parisuhteessa ja lisätä rakkautta
- Jos lapsi tuo onnellisuutta, se tuo sitä enemmän kuin osaa edes kuvitella
- Saa kokea lapsuuden tavallaan uudestaan
- Työura voi jopa parantua, koska jostain syystä perheellistä voidaankin arvostaa eri tavalla
- Lapsen kanssa ei tule tylsää, jokaisella päivällä on varma tarkoitus
- Ryyppääminen jää vähemmälle lapsen kanssa, muutenkin elämä jotenkin terveellisempää
- Maailma avartuu ja tapaa uusia ihmisiä lapsen kautta
Elämäsi jatkuu tästä ilman minkäänlaista muutosta.