Kuka on/oli sinulle isovanhemmistasi läheisin?
Kommentit (39)
Isän äiti. Äidin puolen isovanhempia en koskaan ehtinyt edes näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on syntyessä kaikki neljä isovanhempaa elossa. Minä en ainakaan tunne ketään.
???
Mitäh?? Eiköhän suurimmalla osalla ole kaikki isovanhemmat elossa syntyessään.Kyllähän isovanhempien on täytynyt olla elossa syntyessään, eivät he muuten olisi edes isovanhemmiksi ehtineet. 😝
Ei mene noin. Esimerkiksi minulla ei ollut syntyessäni kuin kaksi isovanhempaa elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on syntyessä kaikki neljä isovanhempaa elossa. Minä en ainakaan tunne ketään.
???
Mitäh?? Eiköhän suurimmalla osalla ole kaikki isovanhemmat elossa syntyessään.Kyllähän isovanhempien on täytynyt olla elossa syntyessään, eivät he muuten olisi edes isovanhemmiksi ehtineet. 😝
Ei mene noin. Esimerkiksi minulla ei ollut syntyessäni kuin kaksi isovanhempaa elossa.
Ei tänne kannata mitään sanaleikkejä laittaa, tai sarkasmia kun tätä palstaa luetaan ku piru raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Ei tänne kannata mitään sanaleikkejä laittaa, tai sarkasmia kun tätä palstaa luetaan ku piru raamattua.
Tuossahan ei ollut kysymys sanaleikistä tai sarkasmista vaan puutteellisesta luetun ymmärtämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Tuossahan ei ollut kysymys sanaleikistä tai sarkasmista vaan puutteellisesta luetun ymmärtämisestä.
Tai puutteellisesta kirjoitustaidosta. Ihminen on elossa syntyessään ellei synny kuolleena.
Isäni äiti oli minulle rakas. Vanhempani erosivat 50-luvulla eikä kumpikaan oikein välittänyt minusta. Sain kasvaa mummoni kanssa.
Jos hengissä oli vain äidinäiti, niin se varmaan sitten. Tosin hänkin kuoli ollessani 5v, joten ei juuri muistikuvia ole.
Isän isä oli hyvin eloisa, kujeileva, tunteellinen ja ehdottoman lapsirakas. Nykyään hän olisi hyvinkin voinut saada jonkin ylivilkkausdiagnoosin... Hän oli suosikki-isovanhempani, vaikka en nyt mitenkään hirveän läheinen ollut kenenkään isovanhempani kanssa. Molemmat vanhempani ovat vanhempiensa iltatähtiä, ja niinpä isovanhempani olivat jo aika iäkkäitä syntyessäni ja sitä paitsi asuivat aika kaukana, joten en esim. koskaan ollut heillä hoidossa pitempään.
Äidin äiti 1., toisena isän isä.
Äidin isää en koskaan tavannutkaan, äidin isäpuoli kuoli kun olin alakouluikäinen. Isän äiti jäi jotenkin etäiseksi minulle myös.
Tämä on hyvin helppo kysymys. Isovanhemmistani ennen syntymääni olivat kuolleet kaikki muut paitsi äidin äiti, ja hänkään ei syntymäni jälkeen pitkään elänyt. Joten... Kaipa se sitten mummo oli kun oli läheisin, tai ainakin jollakin tavalla elämässä, tosin aika etäällä silloinkin.
Minusta on kyllä aika iso puute, jos lapsi ei ole saanut tuntea isovanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurimmalla osalla on.
Harva lapsi syntyy keski-ikäisille vanhemmille.
Mä olin 24 kun esikoinen syntyi. Siinä vaiheessa elossa oli enää appiukko ja mun äiti. En kokem´nut olevani keski-ikäinen tuolloin.
Tähän kyllä vaikutti eniten se, että hän eli yli 20 vuotta pidempään kuin muut kolme.
Jos he olisivat olleet ikuisia, äidin isän kanssa olisimme olleet varmaan läheisimpiä. Häntä muistutan eniten ja hänen perinteitään kannan mukanani.
Äidin isä, joka oli elossa pisimmän aikaa omaa elämääni. Hän oli vielä sotaveteraani ja kuoli isovanhemmistani viimeisenä, 2016. Ukki oli tiiviisti elämässämme mukana, ja hänen ns. aktiivisen aikansa muistan parhaiten. Hän kuskasi meitä aina harrastuksiin ja kertoi paljon juttuja muun muassa nuoruudestaan ja sota-ajoista.
Isäni isä ehti kuolla jo ennen kuin vanhempani tapasivat, joten en koskaan oppinut tuntemaan häntä. Isäni äiti eli kyllä yli yhdeksänkymppiseksi, mutta emme olleet henkisesti kovin läheisiä. Äitini äiti kuoli yli 20 vuotta sitten vähän alle 80-vuotiaana, ja häntä olen surrut oikeastaan jälkijättöisesti paljon myöhemmin. Olin hänen kuollessaan sen verran nuori, että en oikein osannut arvostaa häntä tarpeeksi, vaikka hän oli kultainen ihminen. Huomioni oli ehkä lähinnä hänen ongelmissaan, ja olin hänen kuollessaan hankala murkkuikäinen. Olen vähän surrut sitä, etten muista isoäitejäni kovin hyvin siltä ajalta, jolloin he olivat ns. aktiivisia. Äitini äiti oli iloinen ja laulavainen ennen kuin sairastui. Sen muistan, että istuimme yhdessä pihakeinussa ja hän lauloi, että "kukkuu, kukkuu, kuusikko laulaa... luonto näin lohduttaa murheista lastaan". Sairastuttuaan mummosta tuli hiljainen.
Äidin isä. Hän eli pisimpään ja olin melkein 40v kun kuoli. Äidin äiti kuoli kun olin 12v ja viimeisiä vuosia varjosti Parkinsonin tauti. Isän äiti on kuollut muutama vuosi ennen mun syntymää. Isän isä kuoli kun olin 11v. Nämä kolme mun elinaikana kuollutta isovanhempaa on kuollut jokainen lähellä mun synttäreitä.
Äidin äiti, tosin en varsianisesti läheinen ollut hänenkään kanssaan, mutta eniten vietettiin aikaa yhdessä ja hän oli mukavampi, kuin isäni äiti. Isäni isä kuoli juuri ennen syntymääni ja äitini isä kun oli ekaluokalla, joten en hänestäkään muista juuri mitään
Lasta kiusattiin alakoulussa, koska hänellä ei ole yhtään isovanhempaa elossa. Tästäkin asiasta voi siis kiusata.
Äidin äiti oli ainoa joka oli hengissä kun synnyin, oli kuitenkin osittain halvaantunut, joten oli petipotilas. Isän puolelta mummin virkaa hoiti isän täti joka oli kaikkein läheisin, vaikkei oikea mummi ollutkaan.
Kyllähän isovanhempien on täytynyt olla elossa syntyessään, eivät he muuten olisi edes isovanhemmiksi ehtineet. 😝