Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla tai lapsellasi suvussa kulkeva nimi etunimissänne?

Vierailija
21.01.2022 |

Tämä käytäntö on ollut yleistä ennen, kuten se, että lapsi nimettiin syntymäpäivänsä nimipäiviä viettävien mukaan.

Onko sinulla tai lapsellasi suvussa kulkeva nimi etunimissänne?

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan tää "ennen" on mahtanut olla, kun mä oon vm-70 ja en tiedä tuollaisia yhtään tapausta. 

Vierailija
2/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lasta, mutta jos olisi, niin olisi nimi kummallakin. Sama nimi joko ekana tai tokana nimenä siis mulla, äidilläni, äidinäidilläni ja äidinäidinäidilläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkohan tää "ennen" on mahtanut olla, kun mä oon vm-70 ja en tiedä tuollaisia yhtään tapausta. 

Sukututkimuksen harrstajat voivat kertoa tarkemmin, mutta 60-lukulaisia tiedän useampia ja sitä ennen syntyneitä vielä enemmän (sukulaiseni on tutkinut sukuamme aina 1800-luvun alkuun ja monet nimet periytyvät jo niiltä ajoilta).

Vierailija
4/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukututkimuksen harrstajat voivat kertoa tarkemmin, mutta 60-lukulaisia tiedän useampia ja sitä ennen syntyneitä vielä enemmän (sukulaiseni on tutkinut sukuamme aina 1800-luvun alkuun ja monet nimet periytyvät jo niiltä ajoilta).

Mun isänpuolen suvussa nimet ovat periytyneet jostain 1700-luvun lopusta myös. Itselläni on etunimi ns oma mutta toka ja kolmas nimi perittyjä, samoin mun sisaruksilla ja omalla lapsella on kaikki nimet perittyjä.

Vierailija
5/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni nimi oli Anni ja isomummoni nimi oli Johanna, joten tyttöni nimi on Anni Johanna. Äitini on nimeltään Marja-Leena ja toisen tyttöni toinen nimi on Marja.

Vierailija
6/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki lapset on nimetty toisilta nimiltään suvun mukaan. Ensimmäiset (kutsumanimet) nimet on "omia" paitsi yhden, jonka nimen sain kuulla apelta kuuluvan "esi-isälle" vasta jälkikäteen.

Vierailija
7/38 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama toinen nimi kuin äidilläni

Pojallani on sama nimi toisena kuin minun isälläni, isoisälläni ja isoisoisälläni ensimmäisenä nimenä. Tyttärenpojallani on tämä nimi myös toisena nimenä. Sukupolven ensimmäisellä pojalla kulkee

Vierailija
8/38 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolella vastaajista on näköjään suvussa kulkevia nimiä, siis itsellä, lapsella tai molemmilla.

Vierailija
9/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko tähän lisää ääniä.

Vierailija
10/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ns. toiset nimet suvussa sekä mies- että naispuolisilla suvun jäsenillä. Eli mummollani, mummon siskolla, minulla, veljelläni, hänen lapsillaan sekä äidilläni on tällainen perintönimi toisena nimenä.

Minulla ei ole lapsia, joten omalta osaltani en ole asiaa joutunut sen enempää miettimään.

Vierailija
11/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku kertoi noin 30v sitten valinneensa lapselleen nimen, jota ei ole suvussa, tytöstä tuli Sofia Anniina. Isäni osasi samantien muistuttaa isoäidistään nimeltään Maria (Maija) Sofia ja isän sisko totesi, että Anna-nimen muunnoksia on vaikka miten paljon suvussa Anna-Leenasta alkaen. Eli se nimestä, jota ei ole suvussa.

Vierailija
12/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on tosi tylsä etunimi vaikka suvussa on aivan ihania vanhoja nimiä enkä ymmärrä miksi niitä ei ole käytetty enemmän. 

Vierailija
13/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaikki miespuoliset serkkuni ovat saaneet väh. toiseksi nimeksi vaarimme nimen ja se on omalla pojallanikin.

Vierailija
14/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat nimet ns suvussa kulkevia. Tyttärillä ns toinen nimi on suvussa kulkeva.

Meidän kaikkien toinen nimi on naisten viikolta ja juhlimme yhdessä nimppareita.

Vierailija
15/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tai miehellä ei ole suvussa kulkevia nimiä, vaikka suvuissamme on monilla muilla toisena nimenä tietty nimi. Lapsellamme on toisena ja kolmantena nimenä suvuissamme kulkevat nimet. Osa on ihmetellyt, miksi annoimme kaksi suvussa kulkevaa nimeä, mutta nuo nimet olivat meille merkityksellisiä.

Vierailija
16/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama nimi kuin äidin mummulla, äidin äitipuolella, isän tädillä ja isän äidillä. Jos olisin saanut tytön, nimiperinne olisi jatkunut.

Vierailija
17/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanu omat lapseni suht nuorena, molemmat ovat jo aikuisia, eikä kummallakaan ole perintönimeä. Nyt viiskymppisenä olen tajunnut mummoni  toisen nimen kauneuden, jota en osannut nuorena arvostaa ja mummukin vihasi. Salaa toivon, että jompikumpi lapsistani antaisi nimen lapselleen. Kyseessä on erikoinen, mutta suomenkielinen nimi.

Vierailija
18/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isänpuolen suvussa nimet ovat periytyneet jostain 1700-luvun lopusta myös. Itselläni on etunimi ns oma mutta toka ja kolmas nimi perittyjä, samoin mun sisaruksilla ja omalla lapsella on kaikki nimet perittyjä.

Toka ja kolmas ovat myös etunimiä.

Vierailija
19/38 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isän puolen suvussa on tapana käyttää suvussa kulkevia nimiä toisena ja/tai kolmantena etunimenä.

Mun toinen ja kolmaa nimi ja esikoiseni molemmat nimet tulevat suvusta, en tosin tiennyt että etunimi tulee ennen kuin aloin tehdä sukututkimusta aika äskettäin. Kuopuksen toinen nimi kulkee myös suvussa.

Miehen suvussa ei ole vastaavaa tapaa.

Vierailija
20/38 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60 ja lapset 81-02 ja yhtyä lukuunottamatta kaikilla on.

Minulla on sama 2. nimi kuin äidilläni

Pojallani on suvussa esikoispojalla esiintyvä nimi 2. nimenä

Yhdellä tyttärellä isoisoäidin nimi 2. nimenä

Toisella tyttärellä naisversio isänsä 2. nimestä 2. nimenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän