Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen meriitti se äitiys on?

Vierailija
21.01.2022 |

Minkä ihmeen takia naiset työntävät sitä äitiyttään meriitiksi niin vaalimainoksiin, ansioluetteloihin kuin someprofiileihinsa? Mikä meriitti se on? Ainoa suorite mikä vaaditaan on yhdyntä.

En väheksy vanhemmuutta, minullakin on lapsia. Mutta jos olet ehdolla luottamustehtävään, niin minä en laske mitään meriittiä kyseisessä kontekstissa sille että olet onnistunut suorittamaan yhdynnän ja puskemaan lapsen maailmaan. Päinvastoin, se että ansiolistallasi in ensimmäisenä ”äiti” vie uskottavuutta muilta saavutuksiltasi tai kyvyiltäsi. Maailma on täynnä sysipaskoja äitejä ihan siinä missä superhyviäkin.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luulisi että äiti ajaa esim lasten ja perheiden asioita kiihkeämmin kuin 56v lapseton Pertti. Ehkä sitten häntä äänestävät perheelliset. Haetaan samaistumispintaa: olen kuin sinä, äänestä minua.

Jep, tuollaisia on.

Esim. isäni on sanonut, että luottaa enemmän äiteihin ja palkkaa ensisijaisesti perheellisiä miehiä, koska niillä on varmasti korkea motivaatio ja sitoutuminen työhön (perhe elätettävänä).

Vierailija
22/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonja kirjoitti:

Monet naiset pyöräyttelevät ns. Kela lapsia nykyään.

Siinäpä meriittiä.

No nämä ei missään politiikassa ja luottamustoimissa pyöri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on meriitti ainoastaan silloin, kun hoitaa sen homman kunnolla.

Vierailija
24/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luulisi että äiti ajaa esim lasten ja perheiden asioita kiihkeämmin kuin 56v lapseton Pertti. Ehkä sitten häntä äänestävät perheelliset. Haetaan samaistumispintaa: olen kuin sinä, äänestä minua.

Juuri näin. Tästä syystä se äitiys mainitaan, ei siksi, että se olisi henkilön erityinen meriitti, vaikka onkin vaativaa puuhaa hyvin hoidettuna. 

Vierailija
25/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh en itsekään pidä äitiyttä sinänsä meriittinä, mutta luulisi sinun tietävän, että äidiksi tuleminen vaatii muutakin kuin pelkän yhdynnän.

Se yhdyntähän siinä on se helpoin ja nopein osuus.

Ehkä sekoitit äitiyden ja isyyden?

Biologisen isyydenhän saavuttaa pelkällä yhdynnällä.

Kyllä se yhdynnästä alkunsa saanut lapsi ulos tulee tavalla tai toisella, tekee se äiti asialle mitään tai sitten ei. Enemmän kyllä ihmisen kyvyistä kertoisi se, että on äiti ilman itsensä hedelmöittämistä. Se nimittäin kertoo jotain pitkäjänteisyydestä ja haluamiensa tavoitteiden toteuttamisesta.

No ei se kyllä ihan itsekseen tule, kyllä se vaatii ihan aktiivista tekemistä. Toki siinä ei oikein ole valinnanvaraa enää siinä kohtaa, se on pakko ensin kantaa ja sitten pusertaa pihalle (tai vaatia sektio). Ja sitten se pitää hoitaakin. Tai en ainakaan ole kuullut että kukaan mainostaisi olevansa äiti jos on antanut lapsen pois.

Vierailija
26/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh en itsekään pidä äitiyttä sinänsä meriittinä, mutta luulisi sinun tietävän, että äidiksi tuleminen vaatii muutakin kuin pelkän yhdynnän.

Sekö on pääasia? "Saavuttaa" vanhemmuus? Mitä hemmettiä? Kyllä mulle kertoo ihmisestä jotain se onko joku partiossa, tohtorikoulutettava, 10 lapsen äiti/isä, pingiksen maailmanmestari, ollut vankilassa jne... Mistä päättelitte, että ihminen haluaa korostaa itseään, tai pitää asiaa meriittinä?

Toinen asia on se , onko vanhemmuus meriitti? Jaa, sitä voi miettiä monesta näkökulmasta. Itse en keksi mitään tärkeämpää tehtävää kuin ihmisen kasvattaminen hyväksi, miellyttäväksi, tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi.

Vierailija
27/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän kumma kun tuota korostetaan ja samalla sitten itketään sitä, miten työelämässä tms. heitä pidetään äitiyden takia jotenkin erilaisia.

Hieman vastaava voisi olla "Olen Maikki, 40-vuotias ex-yleisurheilija..." ja sitten oletettaisiin, että tässä nyt on kaikkien vapaa-ajan toimintojen tai vähintään liikuntatoimen ekspertti.

Vierailija
28/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on meriitti ainoastaan silloin, kun hoitaa sen homman kunnolla.

Syntyvyys vaikuttaa suoraan Suomen luottoluokitukseen. Syntyvyys on meriitti äidin saamasta ”pisteytyksestä” huolimatta — se on meriitti Suomen talouden näkökulmasta. Mutta eihän taloudella ole mitään merkitystä?

Vierailija
29/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole äiti vaan äitivihamielinen vela. Se, että naisella on tai on ollut lapsia lertoo hyvin paljon naisen elämästä. Jatkuvastihan täällä on ul i stu siitäkin jos tinder-profiilissa ei kerrota lasten ikiä ja nimiä ja paljonko ovat isällään jne... ja vaalimainoksissa sillä haetaan samaistuttavuutta koska selvä enemmistö naisista haluaa äideiksi ja lähes yhtä moni tulee äideiksi. Luottamistehtäviin hakiessa muuten se ei ole kenties suurin meriitti, mutta melko kyseenalaisen kuvan nainen antaa itsestään jos salaa äitiytensä tai ei pidä sitä merkittävänä asiana itsessään. Vaikka se ei olisikaan viran edellytys.

Vierailija
30/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on meriitti niille joilla muita meriittejä ei ole.

Vierailija
31/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on pääasia? "Saavuttaa" vanhemmuus? Mitä hemmettiä? Kyllä mulle kertoo ihmisestä jotain se onko joku partiossa, tohtorikoulutettava, 10 lapsen äiti/isä, pingiksen maailmanmestari, ollut vankilassa jne... Mistä päättelitte, että ihminen haluaa korostaa itseään, tai pitää asiaa meriittinä?

Toinen asia on se , onko vanhemmuus meriitti? Jaa, sitä voi miettiä monesta näkökulmasta. Itse en keksi mitään tärkeämpää tehtävää kuin ihmisen kasvattaminen hyväksi, miellyttäväksi, tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi.

Mitä keuhkoilet?

Lukiko siellä, että vanhemmuuden saavuttaminen olisi pääasia?

Ihan itse omiasi kuvittelet.

Vierailija
32/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiys ei ole mikään meriitti. Äidit luulevat että äitiydellä kuusuisivat johonkin isompaan. Moni nainen tekee lapsia vähä niinku lemmikin ottaas. Isät sitten joutuu todellisuudessa kasvattamaan lapset.

Seuraa syntyvien määrää. Vuosi vuodelta painuu aina vain alemmas. Niin että kuka hankkii ja mitä?

Vierailija
33/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyden vähättely ja äitien mitätöinti vauva-lehden palstoilla se vasta onkin suuri meriitti ihmisen elämässä. Muita ette tarvitse.

Vierailija
34/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Onnistuin imuroimaan spermaa ahnaaseen römpsääni juuri oikeaan aikaan, olen siksi oikea nainen tähän tehtävään”

Uskomattoman äitiysvihamielistä kieltä. Tämä keskustelu kyllä havainnollistaa hienosti, miksi tämän hetken kolmekymppiset naiset eivät enää halua lapsia ja kuolleisuus on jo suurempi kuin syntyvyys. Äitiyttä ei enää arvosteta ollenkaan ja suorastaan jopa pilkataan niitä, jotka ovat sen valinneet ja jopa tykkäävät äitiydestä tai pitävät sitä hienona asiana. Ihan kuin se olisi jotenkin älykkäin, joka osaa rumimmin sanoa ja pahiten haukkua äitejä.

Ja keskustelun aihetta koskien, en sano että äitiyden pitäisi olla kriteeri tai että se toisi välttämättä pätevyyttä johonkin. Tosin kyllä se nykyaikana jotakin ihmisestä kertoo, esimerkiksi sen että perinteiset perhearvot ovat todennäköisesti tärkeitä. Koska tänä päivänä ei todellakaan ole enää niin, että lapsia vain tulee kaikille, vaan etenkin nuorista naisista niitä hankkivat nimenomaan ne, jotka niitä oikeasti haluavat. Tämähän vain korostuu entisestään, kun tämä vihapuhe äitiyttä ja lapsiperhe-elämää kohtaan on näin yleistynyt.

Vierailija
35/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en laittaisi äitiyttä cv:n tai vastaaviin paikkoihin, mutta kyllä hyvin hoidettu äitiys eli vanhemmuus eli kasvattajan rooli on yksi maailman haastavimmista asioista ja jos siinä kokee onnistuneensa hyvin saa siitä olla ylpeä.

Minä sain töitä kun kerroin hakemuksessa olleeni kotiäitinä pari vuotta ja mitä olen sinä aikana oppinut. Rekrytoijat oli 60v mies ja 50v nainen. Cv:hen en sitä kirjoittanut, siksikin tietty oli hyvä kertoa lapsista että se selittää aukot cv:ssä, parempi kai olla kotiäiti kuin vaan työtön.

Vierailija
36/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, ketju täynnä viestejä kohtukateutta potevilta miehiltä. Jaxuhalit! Kyllä se äitiys vaatii muutakin kuin yhdynnän eikä "kaikki muu tule annettuna" - kaikki muu otetaan äidin selkärangasta.

Äiti-ihminen varmaankin ajaa äitien, naisten ja perheiden intressejä. En ole itse äiti, mutta olen äänestänyt myös äitejä noista syistä.

Vierailija
37/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kertoo sinusta jotain jos et hoksaa, että kun kyseessä on vaalit joiden keskiössä on sote, käytännössä kaikille perheellisille sillä on merkitystä, että asioista on päättämässä myös niitä, joilla on kokemusta esimerkiksi neuvolapalveluista.

Näitä on käytännössä äidit ja neuvoloissa työskentelevät terveydenhoitajat.

Lisäksi luulisi sinun äitinä tietävän, että äitiyteen tarvitaan muutakin kuin yhdyntä, joka on vielä sen lapsen elämänlaadun kannalta melko vähäpätöinen tapahtuma.

Meriitti se ei sinänsä ole, mutta kyllä se jotakin kertoo siitä, minkälaisista asioista kyseisellä ihmisellä on sotea ajatellen kokemusta ja mitä pitää tärkeänä. Paljon enemmän kuin se, että henkilö kertoo vaalimainoksessaan olevansa ylikoulutettu kahdeksaa kieltä sujuvasti puhuva diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri.

Vierailija
38/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen lasten tuloa näiden naisten suurin meriitti on vaimona oleminen.

Vierailija
39/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tavallisilta ihmisiltä kysytään, he todennäköisesti kokevat vanhemmuuden suurimpana saavutuksenaan, vaikka olisivat kouluttautuneita ja paiskineet töitä koko ikänsä. Se kertoo siitä, että lasten kasvattaminen on vaativaa ja raskasta. Homman vaativuus ja raskaus kai syntyvyyslukuja pienentääkin. 

Vierailija
40/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitähän meriittiä siinä nyt voi olla, että on onnistunut pitämään avuttoman ihmisalun elossa. Itselläni tekee tiukkaa pitää edes itseni elossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä