Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hiton takia työharjoittelun on oltava palkaton?

Vierailija
20.05.2015 |

Opintoihin kuuluva työharjoittelu tarkoitan. Sama koskee melkein kaikkia esimerkiksi te-toimiston kursseja ja kuntouttavaa työtoimintaa ym. Mikä estää maksamasta harjoittelijoille palkkaa?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja viimeksi harjoittelija sai palkkaa. 13. Eipä tuolle paljon tarvinnut neuvoa kuin että tässä on työpisteesi, tätä ohjelmaa käytetään, tämä on sun hommasi, tee näin, yksi esimerkki ja tuolla on taukohuone. Siinäpä se melkein oli. 

Jos jollekin maksetaan jotain, se ei perustu mihinkään, vaan jokainen työnantaja päättää sen itse, lisäksi voi olla oppilaitos ja alakohtaisia eroja. Tuo, että jossain  maksetaan 5 euroa, voi pitää paikkansa, mutta se ei ole mikään yleissääntö eikä kovin yleinen edes. Tekniikan aloilla usein saa palkan, muilla aloilla vähän huonommin. 80-luvulla otettiin peruskoululaisiakin palkalla kesätöihin. Miten nykyään muka siihen neuvomiseen saa menemään niin paljon aikaa? Jos koko ajan pitää opastaa, on huono neuvomaan tai ei osaa itsekään hommiaan kunnolla. 

Vierailija
22/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäjänä minulla on ollut useita työssäoppijoita ja olen sitä mieltä, että eivät tule raatamaan vaan oppimaan. Vievät omaa työaikaani opiskelijasta riippuen aika paljonkin, ja haluan opiskelijan kokeilevan mahdollisimman laajasti yritykseni eri työtehtäviä. Ja saavathan he opintotukea ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä. Itse olen ollut kaksi kuukautta työharjoittelussa naapurikunnassa jonne matkaa meiltä noin 50 kilometriä. Olisi mukavaa saada edes matkakorvauksia ja ilmainen ruoka. Myönnän toki että en vielä ole ns. tuottava työntekijä, joten palkkaa sinänsä en ole vailla.

Vierailija
24/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:26"]Kyllä työharjoittelusta pitäisi saada jonkinlaista korvausta. Vaikka edes 5e/tunti, sekin jo lohduttaisi kuin se että raataa orjana ilmaiseksi. Työn ideana on se, että siitä saa rahaa. Kaikki käyvät töissä rahan vuoksi. Jos työharjoittelusta maksetaan palkkaa niin se vaikuttaa myös työntekijän motivaatioon tehdä työt kunnolla, kun siitä maksetaan. [/quote] Raataa? Voivoi kun joskus pääset töihin ohjaamaan opiskelijoita... Sitten tiedät ;)

[/quote]

Ohjaatko sinä palkatta niitä opiskelijoita? Jos et, niin älä valita.

Vierailija
25/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:31"]

Opiskeluun sisältyvä työharjoittelu on opiskelua ja siitä saadaan sama tuki kuin muustakin opiskelusta, eli opintotuki, aikuiskoulutustuki tai joku muu tuki. Opiskelija on työpaikalla oppimassa, ei ilmaisena työvoimana.

[/quote]

Juu juu et itsekään usko idealistista höpinääsi.

Vierailija
26/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:31"]Opiskeluun sisältyvä työharjoittelu on opiskelua ja siitä saadaan sama tuki kuin muustakin opiskelusta, eli opintotuki, aikuiskoulutustuki tai joku muu tuki. Opiskelija on työpaikalla oppimassa, ei ilmaisena työvoimana.
[/quote]

Se on työnteon kautta oppimista, ei opiskelua. Ei kukaan elä opintotuella, se on alle 500 euroa kuussa. Vuokratyöläisenä en itse saisi siihen 9-17 harjoittelun päälle sitten edes työvuoroja, jotta saisin palkkatuloja. Ehkä lauantaisin joo, mutta sekin voi olla vaan 4 h. Ja kuka edes jaksaa töiden jälkeen mennä vetämään parin tunnin iltavuoroa ja elää yhdellä vapaa päivällä viikossa

Vierailija
27/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:39"]

Itse yrittäjänä minulla on ollut useita työssäoppijoita ja olen sitä mieltä, että eivät tule raatamaan vaan oppimaan. Vievät omaa työaikaani opiskelijasta riippuen aika paljonkin, ja haluan opiskelijan kokeilevan mahdollisimman laajasti yritykseni eri työtehtäviä. Ja saavathan he opintotukea ajalta.

[/quote]

Toivottavasti orjapuljusi menee konkurssiin asap.

Vierailija
28/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:42"]

Opiskeluun sisältyvä työharjoittelu on opiskelua ja siitä saadaan sama tuki kuin muustakin opiskelusta, eli opintotuki, aikuiskoulutustuki tai joku muu tuki. Opiskelija on työpaikalla oppimassa, ei ilmaisena työvoimana.

[/quote]

[/quote]

Uskonpa hyvinkin. Johtuisiko siitä, että olen päässyt paria poikkeusta lukuunottamatta todella hyviin harjoittelupaikkoihin.

Vierailija
29/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:40"]

No niinpä. Itse olen ollut kaksi kuukautta työharjoittelussa naapurikunnassa jonne matkaa meiltä noin 50 kilometriä. Olisi mukavaa saada edes matkakorvauksia ja ilmainen ruoka. Myönnän toki että en vielä ole ns. tuottava työntekijä, joten palkkaa sinänsä en ole vailla.

[/quote]

Kyllä sulle palkkaa pitäisi maksaa, koska uhraat aikaasi ja elämääsi. Ei kenenkään pidä antaa aikaansa ilmaiseksi jonkun firman käyttöön, oli työn tuottavuus sitten mitä hyvänsä.

Vierailija
30/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:24"]

Hetkonen? Luuletko tosiaan että olet siellä enemmän avuksi entä haitaksi? Kouluhan MAKSAA työpaikalle siitä että ottavat opiskelijoita ja hyvä niin, on se opiskelijan ohjaus tosi rasittavaa kun kokoajana on monta opiskelijaa... Välillä sattuu yks välkky josta on hyötyäkin, mutta pääosin hommissa menee tupla-aika opiskelijan kanssa...

[/quote]

Miksei mulle satu sellaista? Ehkä siksi, kun on valinta tehty huolella ja sitten kun opetetaan jotain asiaa, opetetaan se kerralla kunnolla, eikä hutaisten, jotta saisi itse päteä. Hyvä opastaja saa rotankin oppimaan nopeasti, on se kumma, ettei ihmistä saa

[/quote]

Nimenomaan.

Vierailija
31/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, nojoo, ideaalisessa tilanteessa opitaan jotain. Mua käytettiin täysitehoisesti rahasampona pienyrityksessä (hierontaa), eikä mulle kyllä opetettu mitään. Palautettakaan ei kyselty koulunkaan puolesta - harmittaa ettei itse ollut silloin suulaampi. Jäi kyllä kurja mieli koko harjoittelusta, yrittäjää ei varmaan harmittanut kun nettosi pari tonnia ilmaisella työlläni. 

Vierailija
32/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:31"]

[/quote]

[/quote]
Olen yksinyrittäjä kulttuurialalla ja minulla on sekä hyviä ettähuonoja kokemuksia työssäoppijoista. Usko tai älä mutta joistakin opiskelijoista on todella vain haittaa, joutuu päivittäin useita tunteja auttamaan, korjaamaan ja tukemaan opiskelijaa ja tämä aika on pois omasta työskentelystä. Osasta jopa rahallista tappiota tullut kun ovat osaamattomuuttaan pilanneet arvokkaita materiaaleja.

Vierailija
33/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin työkokeilusta saa ainakin täyden työttömyysten, joka on itselläni lähes kaksinkertainen toimeentulotukeen verrattuna, joten käyn ihan mielelläni 2 x viikossa 4h. Työharjoittelusta en sitten tiedä, mutta vaihda oppisopimukseen jos ärsyttää, silloin ainakin saat palkkaa.

Vierailija
34/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:47"]

[/quote]

[/quote]

Uskonpa hyvinkin. Johtuisiko siitä, että olen päässyt paria poikkeusta lukuunottamatta todella hyviin harjoittelupaikkoihin.

[/quote]

Niin saahan sitä ilmaiseksi orjaksi alkaa jos haluaa. Mutta ei pidä olettaa, että muut ovat yhtä tyhmiä hyväksikäytettäviä.

Vierailija
35/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi otettu töihin palkalla, mutta ammattikorkeakoulu ei hyväksynyt palkallista aikaa harjoitteluksi. Perusteluna tälle, että koululle maksetaan opiskelijoista tukea ja se tuki jää saamatta, jos selviää, että henkilö on nostanut palkkaa samalta ajalta:(

Vierailija
36/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain palkkaa työharjoittelusta AMK:ssa. Joissain TESseissä voi myös olla määrätty harjoittelijan palkka, esim. 80 prosenttia normihenkilön palkasta.

Vierailija
37/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:31"] Opiskeluun sisältyvä työharjoittelu on opiskelua ja siitä saadaan sama tuki kuin muustakin opiskelusta, eli opintotuki, aikuiskoulutustuki tai joku muu tuki. Opiskelija on työpaikalla oppimassa, ei ilmaisena työvoimana. [/quote] Juu juu et itsekään usko idealistista höpinääsi. [/quote] Olen yksinyrittäjä kulttuurialalla ja minulla on sekä hyviä ettähuonoja kokemuksia työssäoppijoista. Usko tai älä mutta joistakin opiskelijoista on todella vain haittaa, joutuu päivittäin useita tunteja auttamaan, korjaamaan ja tukemaan opiskelijaa ja tämä aika on pois omasta työskentelystä. Osasta jopa rahallista tappiota tullut kun ovat osaamattomuuttaan pilanneet arvokkaita materiaaleja.

[/quote]

Hyvä! Orjan pitääkin tehdä mahdollisimman paljon vahinkoa orjuuttajalleen.

Mitä jos kokeilisit palkanmaksua harjoittelijoillesi?

Vierailija
38/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin saahan sitä ilmaiseksi orjaksi alkaa jos haluaa. Mutta ei pidä olettaa, että muut ovat yhtä tyhmiä hyväksikäytettäviä.

[/quote]

Itse sanoisin tyhmäksi ihmistä, joka ei halua oppia opiskelemaansa alaa käytännössä. Arvaapa kumman harjoittelijan työnantaja mieluummin palkkaa valmistumisen jälkeen, motivoituneen ja innokkaan vain joka asiasta rutisevan lusmun.

Vierailija
39/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse sanoisin tyhmäksi ihmistä, joka ei halua oppia opiskelemaansa alaa käytännössä. Arvaapa kumman harjoittelijan työnantaja mieluummin palkkaa valmistumisen jälkeen, motivoituneen ja innokkaan vain joka asiasta rutisevan lusmun.

[/quote]

Pullsittiä että harjoittelu johtaa yleensä työsuhteeseen.

Vierailija
40/115 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se on ihme juttu, kuinka nämä orjatyön tai harjoittelun, millä nimellä sitä kutsuukin, puolustajat lähtevät aina siitä, että vain palkattomassa työssä oppii. Siis jos samasta hommasta maksettaisiin Tes:in mukainen harjoittelijan palkka, niin sitten yhtäkkiä mitään ei opikaan ja siitä ei ole mitään hyötyä. Ja jotkut vielä uskovat tämän kaiken. Ettekö ymmärrä, että joku toinen nauraa matkalla pankkiin, kun "harjoittelette" ilmaiseksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi