Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää lastani

Vierailija
20.05.2015 |

Meillä on kaksi tytärtä, 3,5v. ja 7kk ikäiset. Vanhemmalla on pahimman luokan uhmaikä päällä ollut jo parisen vuotta eikä loppua näy. Kaikki päivät ovat pelkkää tappelua, ainutkaan asia ei suju ilman huutoa. Tyttö ei tottele ketään, vaikka selkeät säännöt ja johdonmukainen kuri on ollut alusta asti. Vauvan tulo ei ole muuttanut asiaa suuntaan tai toiseen, paitsi vienyt entisestään voimavarojani. Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että sekä minä että mieheni ollaan lopen uupuneita tytön käytökseen. Tottakai hän on rakas esikoisemme, mutta iloista hetkeä hänen kanssaan ei olla nähty kuukausiin. Emme jaksa enää jatkuvaa taistelua joka asiasta. Jokapäiväistä huutoa, kiljumista, riehumista, tottelemattomuutta ja sitä virnuilua jota esitetään kun jotain kielletään tekemästä. Tyttö on vilkas, mutta melko varmasti ei mikään adhd tai muu oikeasti 'hoitoa tarvitseva', ainoastaan kovatahtoinen uhmaikäinen. Vieraiden ihmisten seurassa ollaan vähän ujoja ja kiltimpiä, joten kukaan ei voi ymmärtää millainen hirviö kuoriutuu kun tulemme kotiin ja suljemme ulko-ovesta sisään. Olen jopa välillä miettinyt, että hänen olisi parempi jossain muualla, hänen käytöstään paremmin jaksavien kanssa. Välillä tulee jopa vaikeuksia itsehillinnän kanssa, vaikken ole koskaan ollut aggressiivisuuteen taipuvainen. Vertaistukea tai muuta pelkkää juttuseuraa en kaipaa enkä usko niiden hyödyttävän mitään. Neuvolassa olen ottanut puheeksi, mutta kaikki pistetään uhmaiän piikkiin naurahtaen. Lastensuojelusta en uskalla pyytää apua, koska pelkään leimausta huonoksi äidiksi ja siten menettäväni myös kuopuksemme, jonka kanssa ei mitään ongelmaa ole ollut. Poden myös huonoa omaatuntoa, koska haluaisin olla hyvä ja rakastava äiti lapselleni joka on aina ollut elämäni suurin unelma. Sen sijaan voin suorastaan sanoa vihaavani lastani. Mitä ihmettä teemme? Ja se ei lohduta, että vaihe on ohimenevä. Voimat on loppu nyt ja apua kaivataan tähän hetkeen mahdollisimman nopeasti.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]

Miksiköhän mulla oli niin helppoa?

[/quote] Lapsia on erilaisia.
[/quote]

Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia.

Vierailija
22/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just se propleema kun ei sen uhman pitäs jatkua neljään ikävuoteen ja kun se on ihan joka päivästä niin ei sitä tahdo jaksaa..Se on sellasta erilaista kun uhmaikä..meillä kuitenkin nuorempi ja vanhempikin että tiedän kyllä mitä on uhma..

Nää tälläisten lasten käytös on jotain ihan muuta ja vie voimat..

Huomioo,rakkautta,vie se "yli" ;)

Ja tosiiaan ei se huutaminen mitään auta..muista koittaa itsekin levätä ja ottaa vähän taukoo..vaikutat todella hyvin väsyneeltä.Sulla on oikeus välillä hengähtää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]

[/quote] Lapsia on erilaisia.
[/quote]

Mutta kaikilla on silti uhmaikä.

Vierailija
24/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]

[/quote] Koska olet täydellinen kasvattaja ja tehnyt kaiken oikein <3

Vierailija
25/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Mutta kaikilla on silti uhmaikä.

[/quote] Kaikilla on uhma, mutta se uhmakin on erilaista jokaisen yksilön kohdalla. Vai olitko sinä lapsena samanlainen kuin kaikki muuta laspet, toimit samoin kuin he ja reagoit samalla tavalla jokaiseen ärsykkeeseen?

Vierailija
26/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia.

[/quote] Niin. Eikä kaikkien "hankalien" lasten vanhemmillakaan ole mt- tai päihdeongelmia. Jotkus lapset vain ovat todella haastavia, onko se niin vaikeaa sisäistää?

Vierailija
27/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Mutta kaikilla on silti uhmaikä.

[/quote] Kaikilla on uhma, mutta se uhmakin on erilaista jokaisen yksilön kohdalla. Vai olitko sinä lapsena samanlainen kuin kaikki muuta laspet, toimit samoin kuin he ja reagoit samalla tavalla jokaiseen ärsykkeeseen?
[/quote]

Nyt tarkoitetaan sitä tilannetta miten vanhempi suhtautuu uhmitteluun.

Vierailija
28/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:54"]

Onpa ilkeitä vastauksia. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Ulkona ja muiden silmissä kiltti lapsi muuttui hirviöksi kun päästiin kotiin. Mulle ilmoitti nelivuotiaana naureskellen että tietää etten mahda hänelle mitään. Mulle suurin kysymysmerkki oli, miksi lapsi oli juuri minua kohtaan inhottava. Suurimmat ilkeydet ja valehtelut vastaanotin minä, eikä isänsä joka ei piitannut lapsesta yhtään.

Yritin kaikkeni, kaikkia metodeja kokeillen. Mikään ei toiminut. Yhteisistä säännöistä lapsella ei ollut aikomus pitää kiinni. Lopulta tilanne meni liian pitkälle ja jouduin soittamaan sosiaalitoimistoon että hakisivat lapsen pois. Silloin koti oli jo taistelutanner jossa osumia sai niin minä, nuoremmat lapset ja perheen koirat. 

Toivottavasti sulla ei mene tilanne niin pitkälle ja lapsesi on niin pieni vielä. Minä tekisin noin pikkuisen kanssa niin että olisin välittämättä pikkuasioista ja sanoisin ei vain silloin kun se on välttämätöntä. Kyllä se sinunkin rakkaus siellä jossain on, ehkä se on vain uupunut tahtotytön ja vauvan kanssa. Käytä lastenhoitajia ja muista itsekin tuulettua välillä kotoasi. Muuta neuvoa minulla ei ole antaa. 

[/quote]

Minä olin lapsena itse samanlainen kuin kuvaat tuota omaa lastasi. Muistan kun olin juurikin jotain noin 4, kun tajusin, että jostain syystä vanhemmat eivät voi/halua vahingoittaa tai tappaa minua, joten käytännössä he ovat täysin voimattomia tekemään minulle mitään. Minä voin vain kieltäytyä tekemästä mitään ja he eivät pysty tekemmään muuta kuin huutamaan, mikä minusta oli lähinnä koomista. 

Meillä ei haettu mitään ulkopuolista apua, ja tuo vaihe meni ohi vasta kouluiässä. Mutta lievempänä se oli läsnä silti, esim. kiusasin pikkuveljeäni ja perheen lemmikeitä julmasti, mutta osasin jo tehdä sen salaa. Murrosikä oli sitten todella vaikea: lintsausta, karkailuja, tupakkaa, viinaa, huumeitakin. Lopulta sairastuin masennukseen ja se oli minun pelastajani. Jotenkin se vanha itse hajosi ja uusi minä olikin paljon rauhallsiempi ja terveempi tyyppi. Sen jälkeen olen hankkinut  kunnollisen koulutuksen ja elänyt tavallista kunnollista elämää. 

Mutta tämänluontoisena ihmisenä sanoisin samaa kuin lainattu, että kielletään vain kun on ihan pakko. Minulle meinaan ainakin siitä kieltämisestä ja huutamisesta tuli hauska peli ja leikki, jolla voin vain vahvistaa egoni tuntoa ylivoimaisuudesta vanhempiini nähden. Pikkuilkiönä siinä ajattelin, että kiellä vaan, minäpä en tottele, ja haistattelen päälle, ja minkä voit? Huutaa, ja se on koomista! Jos äiti olisi älynnyt olla haastamatta minua jatkuvasti tahtojen taisteluun ja taitavammin myönteisen kautta kasvattanut, niin olisi voinut mennä paremmin.

Vierailija
29/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia.

[/quote] Niin. Eikä kaikkien "hankalien" lasten vanhemmillakaan ole mt- tai päihdeongelmia. Jotkus lapset vain ovat todella haastavia, onko se niin vaikeaa sisäistää?

[/quote]

Ja vanhemmat ovat kuin piruja, niin soppa on valmis.

Vierailija
30/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia. [/quote] Niin. Eikä kaikkien "hankalien" lasten vanhemmillakaan ole mt- tai päihdeongelmia. Jotkus lapset vain ovat todella haastavia, onko se niin vaikeaa sisäistää?

[/quote] Ja vanhemmat ovat kuin piruja, niin soppa on valmis.

[/quote] Olet ainakin itsepäinen kuin piru kun olet päättänyt että haastavia lapsia ei ole, vain huonoja vanhempia.

Vierailija
31/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:23"]Hoida pääsi kuntoon, että jaksat lastasi paremmin. Lapsi saattaa myös oireilla epäjohdonmukaisen ja rakkaudettoman ilmapiirin takia. Vika on sinussa, ei lapsessa. Kerro neuvolassa tuo sama mitä täällä, takuulla saat apua.
[/quote]

Just näin.

[/quote]

Näin on. Eniten ahdistaa lapseen kohdistuva viha. Eli rakkaudettomuus. Siihen lapsi reagoi

Vierailija
32/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia. [/quote] Niin. Eikä kaikkien "hankalien" lasten vanhemmillakaan ole mt- tai päihdeongelmia. Jotkus lapset vain ovat todella haastavia, onko se niin vaikeaa sisäistää?

[/quote] Ja vanhemmat ovat kuin piruja, niin soppa on valmis.

[/quote] Olet ainakin itsepäinen kuin piru kun olet päättänyt että haastavia lapsia ei ole, vain huonoja vanhempia.
[/quote]

En ole päättänyt. Väärin toimivat vanhemmat aiheuttavat pahaa kaikille.
Lue aloitus.

Vierailija
33/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Mutta kaikilla on silti uhmaikä. [/quote] Kaikilla on uhma, mutta se uhmakin on erilaista jokaisen yksilön kohdalla. Vai olitko sinä lapsena samanlainen kuin kaikki muuta laspet, toimit samoin kuin he ja reagoit samalla tavalla jokaiseen ärsykkeeseen? [/quote] Nyt tarkoitetaan sitä tilannetta miten vanhempi suhtautuu uhmitteluun.

[/quote] Ja vanhempien suhtautuminen on kiinni siitä uhmasta. On hiukan eri uhmaako lapsi mököttämällä, eikä suostu esim pukemaan, vai pureeko/lyökö lapsi ja heittelee tavaroita ja satuttaa muita.

Vierailija
34/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:40"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Miksiköhän mulla oli niin helppoa? [/quote] Lapsia on erilaisia. [/quote] Ja vanhempia, erilaisia kasvattajia, joilla erilaiset arvot ja keinot, erilainen käsitys maailmasta. Kaikilla ei myöskään ole mt- tai päihdeongelmia. [/quote] Niin. Eikä kaikkien "hankalien" lasten vanhemmillakaan ole mt- tai päihdeongelmia. Jotkus lapset vain ovat todella haastavia, onko se niin vaikeaa sisäistää?

[/quote] Ja vanhemmat ovat kuin piruja, niin soppa on valmis. [/quote] Olet ainakin itsepäinen kuin piru kun olet päättänyt että haastavia lapsia ei ole, vain huonoja vanhempia. [/quote] En ole päättänyt. Väärin toimivat vanhemmat aiheuttavat pahaa kaikille. Lue aloitus.

[/quote] Luin aloituksen. Äiti on väsynyt, eikä tiedä enää mitä tehdä kun mikään ei toimi ja uhma vain pahenee. Mistä tiedät kaiken mitä heillä tapahtuu, ja sen että äiti vihaa lastaan ja näyttää sen lapselleen? Olet nyt vain päättänyt että ap on huono äiti, ja miehensä huono isä, etkä voi edes yrittää ajatella asiaa toisin.

Vierailija
35/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:52"]

Miten voi olla ettei saada 3,5v kasvatettua? En vain yksinkertaisesti ymmärrä. Ovatko nykyvanhemmat todella niin avuttomia omien lastensa kanssa. Missä ihmeen kultapilvenreunalla ihmiset luulevat elävänsä, jos aivan perusasiat ovat hukassa.

Olen jopa kuullut, että omaa lastenhankintaa on perusteltu sillä kun ystäväkin on raskaana ja olisi sitten kiva ostella yhdessä lastentavaroita ja työnnellä vaunuja sekä käydä kahviloissa!!! No just juu, ei ihme että arki yllättää.

[/quote]

Voi voi.

Sitten aloittajalle: Oletko lukenut Deborah Spungenin kirjan Nancy? Vaikka se kertookin punktytöstä, joka kuoli hyvin nuorena päihteiden värittämässä elämäntilanteessa, se on samalla kirja josta saa hiukan osviittaa tai vertaistukea itselleen varsinkin Nancyn lapsuuden osalta. Siinähän Nancy oli hyvin voimakastahtoinen ja kiukkuinen lapsi, joka hallitsi luonteellaan koko huushollia ja mikään päivä ei mennyt ilman riitaa ja taisteluita.

Oletteko puhuneet lääkärille tai neurologille lapsesta? Tai ottaneet yhteyttä terapeuttiin? Se ei välttämättä ole kaukaa haettua, että ongelma on elimellinen. Oikeasti alle neljävuotiaan kanssa oleminen ei pitäisi olla noin raskasta, ja syy ei ole aina niissä kuuluisissa vanhemmissa, koska todennäköisesti olette kokeilleet jo kaikkea. Kun alkaa uuvuttaa, niin hae rohkeasti apua. Lähtemällä lääkäriin saisitte ainakin poissuljettua lapsella olevat vakavat ongelmat, ja taas apua jos jotain ilmenee.

Vierailija
36/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

et halua vertaistukea, et keskusteluapua, et lastensuojelun apua etkä myöskään neuvolassa ajatellut ottaa asiaa vielä puheeksi. et myöskään usko lapsella olevan mitään hoitoa vaativaa juttua eli et varmaankaan ajatellut kääntyä minkään lajin asiantuntijan puoleen. 

samantapaisess tilanteessa olleena voin ymmärtää, että tilanne on kuormittava, mutta ihmettelen vaan, mitä sellaista apua täältä av:lta voisit saada, joka sinua auttaisi eteenpäin? 

jos nyt kuitenkin sitä vertaistukea sen verran tarjoaisin, että ehdotan esim kuukauden ajan "käyttäytymispäiväkirjan" pitämistä. siihen kirjataan, kuinka päivät sujuvat. mitkä tilanteet laukaisee kiukuttelun, mitkä sujuu hyvin. väittäessäsi, ettei lapsen kanssa ole ollut hyvää hetkeä pariin vuoteen, et näe lapsessasi enää mitään positiivista. jesper juul on oikeassa sanoessaan, että aikuisesta riippuu lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen laatu, ellei lapsella ole sellaist psyykkistä diagnoosia, ettei hän kykene normaaliin vuorovaikutukseen.

tämä ei varmaan miellytä ap:tä, mutta tärkeintä olisi katsoa peiliin ja ihan tosissaan miettiä omaa asennetta lasta kohtaan. lapsi ei ole vastuussa vuorovaikutuksen laadusta, vaan sinä, aikuinen. 

Vierailija
37/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia nyt vaan on, että lapsi on vanhempiensa hyvinvoinnin peili.

Vierailija
38/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla ei ole ollut haastavaa lasta, olkaa hiljaa.

Ap, googleta 'suuritarpeinen lapsi' ja katso, kolahtaako mikään.

Sitten teet suunnitelman teidän perheen jaksamiseksi. Kartoitat kaiken mahdollisen avun. Sun ei tarvi työntää lastas hoitoon, mutta jos hän kaipaa enemmän virikkeitä, suo niitä hänelle.

Järjestät itsellesi omaa aikaa. Ja hanki vaikka sitä keskusteluapua.

Voimia!

Vierailija
39/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen noita aiempia syyllistäviä kommentteja lukiessa, että jospa tosiaan lukisit sen Nancyn jo senkin vuoksi. 49

Vierailija
40/118 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä "suuritarpeisia" lapsiakin jaksaa hoitaa vaan paremmin kun vanhemmat huolehtisivat myös omista tarpeistaan! Aplle huiliaikaa itsekseen ja miehelle myös. Apuja pyydätte lähipiiristä. Ei se teidän lapsi teille pahaa halua. Koittakaa löytää yhteys lapseen, se vaatii niistä omista periaatteista joustamista. Kuulostaa ettei teillä siellä mikään pöljä tytär ole kasvamassa. ;)