Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisia lahjoja opet ja hoitajat oikeasti toivovat

Vierailija
20.05.2015 |

"Mieluummin kuohuviini kuin tuhannes posliinikissa" - Mitä lahjaksi opettajalle tai hoitajalle?

http://yle.fi/uutiset/mieluummin_kuohuviini_kuin_tuhannes_posliinikissa__mita_lahjaksi_opettajalle_tai_hoitajalle/7999926

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:02"]

"Täällä yksi ope: kortti, kukka, viini-tai skumppapullo, suklaa, hyvä kahvipaketti tai lahjakortti ovat mielestäni kivoja lahjoja. "

Alkoholilaki:

34 § Hallussapito ja kuljetus

Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussaan eikä kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö saa kuitenkin pitää hallussaan ja kuljettaa mietoa alkoholijuomaa."

Onkos sun oppilaat jo kaksikymppisiä?

[/quote]

Niin meinaatko, että ne alakoululaiset natiaiset ostelee itse niitä muitakaan lahjoja (lahjakortit hemmotteluhoitoihin, suklaarasiat, kahvipaketit...)? Vanhemmiltahan nuo lahjat tulevat.

Vierailija
62/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:57"]

"Täällä yksi ope: kortti, kukka, viini-tai skumppapullo, suklaa, hyvä kahvipaketti tai lahjakortti ovat mielestäni kivoja lahjoja. "

Alkoholilaki:

Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussaan eikä kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö saa kuitenkin pitää hallussaan ja kuljettaa mietoa alkoholijuomaa."

[/quote]

Niin meinaatko, että ne alakoululaiset natiaiset ostelee itse niitä muitakaan lahjoja (lahjakortit hemmotteluhoitoihin, suklaarasiat, kahvipaketit...)? Vanhemmiltahan nuo lahjat tulevat.

[/quote]

Oletko vähän tyhmä. Lahjakortin tai suklaan hallussapito alaikäisenä ei ole laitonta. Alkoholin hallussapito taas on sitä alaikäisellä. Eli älkää opettajat toivoko, että alaikäiset tuo teille kuohuviiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:57"]

Alkoholilaki:

[/quote]

[/quote]

Oletko vähän tyhmä. Lahjakortin tai suklaan hallussapito alaikäisenä ei ole laitonta. Alkoholin hallussapito taas on sitä alaikäisellä. Eli älkää opettajat toivoko, että alaikäiset tuo teille kuohuviiniä.

[/quote]

Edelleen ne kaikki lahjat tulevat vanhemmilta opettajille, joten miksi sotket lapset tähän?

Vierailija
64/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:22"]

Olen itse opettaja. Olen oman pojan luokan "luokkavanhempia". Jouluksi ostimme opelle kukan ja hyvän punkkupullon joulupöytään. Nyt open poika pääsi ylioppilaaksi, ja kävin tänään ostamassa aidon shamppanjapullon opelle myös pojan yo-lahjaksi. Hän saa myös kukkia. Toisen isän kanssa viemme lahjat.

[/quote]

huh, eikö riitä, että ensin lahjotaan opettaja kaksi kertaa vuodessa. nyt pitää lahjoa opettajan lapsetkin, kun kirjoittavat ylioppilaaksi, pääsevät ripille, niillä on synttäreitä.

tulee kalliiksi koulun käynti

[/quote]

Eikös ylioppilaslahjaksi ihan normaalistikin viedä shamppanjapullo? Yhteen shamppanjapulloon ei mene kuin pari euroa per oppilaan perhe.

Vierailija
65/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholilaki:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Edelleen ne kaikki lahjat tulevat vanhemmilta opettajille, joten miksi sotket lapset tähän?"

On samantekevää keneltä ne lahjat tulevat, mutta voimassa olevan lain mukaan lapsen hallussa oleva (ojentaa lahjan opettajalle) on RIKOS, samoin kun vanhemmat ovat luovuttaneet alaikäiselle lapselle (opettajalle tarkoitetun) alkoholijuomia on RIKOS.

Myös monessa kouluissa alkoholijuominen tuominen on kieletty, vai eikö se koske myös opettajia.

Jos tapaus tulee poliisin tietoon, lain mukaan siitä tehdään kuulustelupöytäkirja ja kuullaan asianomaisia ja asia etenee viranomaisten kanssa esim. lastensuojelu, mutta lapsen tiedot ja rikos säilyy poliisin tiedoissa koko eliniän. Onko opettajien lahjatoiveet alkoholista sen arvoisia.

Vierailija
66/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 lasta kouluissa ja päiväkodissa, en ala ostelemaan tai askartelemaan mitään lahjoja lasten opettajille ja päiväkodin hoitajille. Joskus aiemmin jaksoin jotain suklaarasioita viedä, mutta nyt olen todennut että miksi ihmeessä. Niistä vaan kitistään aihe vapaalla ja lehdissä että saa vääränlaisia lahjoja. Lapsille olen sanonut että voivat jotkut pienet kortin piirtää kevätkauden päätteeksi jos haluavat. Nyt tosin ysin päättävä lapsi haluaa opettajalleen jonkun lahjan viedä, annan hänelle muutaman euron sitä varten että voi itse käydä valkkaamassa.

Vierailija
67/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kauhea ketju jotenkin.

Että ihmiset pahoittavat mielensä siitä, kun lapset haluavat vilpittömästi antaa heille lahjan....

oi aikoja, oi tapoja. Me elämme liiassa yltäkylläisyydessä ja millään ei ole mitään arvoa, siltä se monesti tuntuu.

BOnuksena jotkut oikein puhuvat "rikoksesta", kun 5-vee vie itselleen merkityksellisille aikuisille ruusut. LOL. 

Vierailija
68/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ensi vuonna opettajien lahjatoivelistalta löytyykin sitten laadukkaat savukkeet ja sikarit, ainakin tupakoivilta opettajilta. Ja oppilaan reppu täyttyykin opettajille annettavista viini- ja skumppapulloista, savukkeista ja sikareista ja oppilaiden tekemät kortit ja kiitoskirjeet voi sitten jo kotona heittää roskikseen, jos opettajan Wilmassa annettu toivomus pankkitilisaldon kartuttaminen on unohtunut.

Vierailija
69/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko mitenkään sopivaa, että lapset antaisivat viinaa lahjaksi? Jotain rajaa...

Vierailija
70/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka peräänkuulutit opettajia hankkimaan opetukseen tarvittavia välineitä kouluun tai leluja päiväkotiin, voin kertoa sinulle, että hankin omilla henkilökohtaisilla rahoillani päiväkotiryhmälleni kirjoja, käsinukkeja, leluja yms. kirpputoreilta ja käytän omaa aikaa ja välillä rahaakin käsityövälineiden hankintaan. Olen aina kiitollinen vanhemmille, jotka lahjoitavat jo käytöstä poistuneita, ehjiä ja pedagogisesti järkeviä leluja, kirjoja tai muita välineitä päiväkodille. Niistä on usein päiväkodeista pulaa. 

Vierailija
71/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:41"]Itse olen Wilmassa ilmoittanut ettei lahjoja mutta jos haluaa lomakassaani kartuttaa niin tilille voi laittaa.
[/quote]
Millaisen potin saat yleensä? Itse vietän kesäisin kaksi kuukautta Turkissa ja extra raha tulisi tarpeeseen.

Vierailija
72/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihan kauhea ketju jotenkin.

Että ihmiset pahoittavat mielensä siitä, kun lapset haluavat vilpittömästi antaa heille lahjan....

oi aikoja, oi tapoja. Me elämme liiassa yltäkylläisyydessä ja millään ei ole mitään arvoa, siltä se monesti tuntuu.

BOnuksena jotkut oikein puhuvat "rikoksesta", kun 5-vee vie itselleen merkityksellisille aikuisille ruusut. LOL." 

Kyllä opettajienkin lahjatoiveet viime vuosina ovat meneet överiksi, kun halutaan lapsilta lahjaksi alkoholijuomia tai annetaan vanhemille opettajan pankkitilinnro saldon kartuttamiseen tai toivotaan lahjakortteja, joita yritykset myyvät alimmillaan 20-50 eurosta ylöspäin.

Ennen opettajalle riitti kortti/kiitoskirje, yksittäinen ruusu tai orvokin taimi tai jotain pientä, mutta nyt vaatimukset ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja toivotaan hyviä ja laadukkaita tuotteita ja usein vielä kovinkin hinnakkaita, niin kevät- kuin joululahjaksi.

Vierailija
73/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:46"]

Sepä se olisikin mukavaa, kun mummelit alkaisi antaa pari kertaa vuodessa arvokkaita lahjoja (lasken hemmotteluhoidot aika arvokkaiksi). Niistä nousisi äkkiä kohu. Mutta opettajille tämä on sallittu.

Miksi tässä on ero. Miksi kotipalvelun hoitaja ei saa ottaa kahta kertaa vuodessa mummeleilta lahjoja vastaan, vaan hän saattaa saada jopa syytteen asiasta.

[/quote]

Ääliö. Ne hemmotteluhoidot ovat koko luokalta yhteinen lahja, ainakin yleensä! Meidän lapsen opettajalle on sellainen annettu ja se maksoi kokonaiset 3€ per oppilas. Halvempaahan tuo jopa on kuin kukkakimpun tai parvekekukan ostaminen. Silti on ihan sallittua antaa opetajalle kukka, samaten hoitajalle, lääkärille jne. ja monet haluavatkin antaa. Tietäisitpä vain kuinka moni hoitajakin vanhukselta sen joulukukan saa. Monelle vanhukselle hoitaja voi olla ainoa sosiaalinen kontakti omaisten loma-aikojen ulkopuolella. Eikö hän saisi vilpittömästi kiittää? Opettajakaan ei ole ohikiitävä ihminen lapsen elämässä ja hyvä opettaja on kultaakin kalliimpi lapselle. Minusta siinä on kiitoksen paikka jos kovasti näkee vaivaa ja tekee työtään sydämellä. Saman palkan voi ansaita tekemällä myös vain sen ihan minimin, mikä on pakko. Siksi on kiva huomioida kauniilla eleellä henkilö, joka oikeasti jaksaa välittää ja antaa itsestään enemmän.

Vierailija
74/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aikaisemmin aiheesta, mutta jatkan edelleen. Minua hävettää kaikkien lahjoista valittavien puolesta. Olen itsekin äitinä kiitollinen lapsieni saamasta hyvästä opetuksesta ja opettajien antamasta kasvatuksellisesta tuesta. Lapseni olen halunnut opettaa kiittämään heidän elämäänsä paljon vaikuttavia ja heille hyvin tärkeitä ihmisiä sekä joulun alla että lukuvuoden päätteeksi. Olen sen vuoksi antanut lahjoja ja aina toivonut niiden vain ja ainoastaan ilahduttavan saajaansa. 

Itsekin opettaja tiedän, että kukaan tuskin lahjoja odottaa/ainakaan vaatii. Enkä usko, että yhdenkään opettajan arviontiin voi oikeasti vaikuttaa näillä lahjoilla. Jos näin on, niin sitten on opettajan ammattitaito ja oman tuön arvostaminen aika heikolla pohjalla.

Kyse lahjan antamisissa on ihmisten välisistä suhteista ja hyviin tapoihin nyt usein kuuluu jonkin sortin muistaminen ja kiitos silloin, kun kiitokseen on aihetta. Toivon todella, että kukaan ei ajattele, että minulle täytyy hankkia jotain kevätjuhlaan. Hyväuskoisena ihmisenä haluan uskoa, että muistaminen on osoitus siitä, että työhöni opettajana ja kasvatuskumppanina ollaan jostain syystä tyytyväisiä. Ja parhaimmillaan muistaminen tulee tietysti oppilaalta itseltään.

olen itse töissä yläkoulussa, joten muistaminen on varmasti harvinaisempaa ja pienimuotoisempaa kuin alakoulussa. Viime kevään lempparilahjani oli kahden (luvalla sanottuna aika runsaasti työllistäneen) poikalapsen yhteinen lahja minulle. Lähisiwasta ostettu fazerin sininen ja siihen maalarinteipillä kiinnitetty ruusukortti. Taatusti poikien itsensä hankkima (kysyivät vielä perjantaina että tykkäänkö maitosuklaasta vai tummasta suklaasta. :) olin niin liikuttunut tuosta omatoimisuudesta ja kauniista ajatuksesta että tippa tuli linssiin. Kallis kylpylälahjakortti ei olisi merkinnyt minulle yhtään enempää. Saan kyllä ostettua sen reissun loman juhlistamiseksi ihan itsekin... Toinen huippulahja on jo muutaman vuoden takaa:erään ryhmän oppilaat olivat todella nähneet vaivaa ja tehneet "lempilauseestani" hienon huoneentaulun. Se roikkuu nytkin työhuoneeni seinällä, vaikka muuta keltaista sen sisustuksessa ei olekaan.

t. Se eripariruusuja suorastaan odottava ope

Vierailija
75/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt jo kuutena vuotena tehnyt niin, että olen ihan reilusti nostanut kissan pöydälle ja laittanut muiden kevätasioiden infoviestissä kotiin viestiä tästä muistamisesta. Olen suoraan sanonut, että minulle paras ilahduttaja kevätjuhlapäivänä on lapsen kortti ja mukavat kannustukset ja kauniit sanat, joita vanhemmilta on wilmaan pitkin vuotta tullut. Mutta, jos välttämättä haluaa silti jotain muistamista antaa, se voisi olla jotain kivaa minun työni ja siten myös lasten iloksi. Kouluissa kun on nykyään kaikki niin tiukalla ja pulaa vähän kaikesta. Mitään ylimääräistä extrakivaa ei ole mahdollista kirjojen lisäksi meillä omalle luokalle tilata, ne ostan aina luokkaan omalla rahalla.

Tämä on ollut hieno systeemi ja oikeasti ollaan sitten nautittu niistä pitkin seuraavaa lukuvuotta. Luokassamme on nyt mm. oma koripallo, jalkapallo, uusia vesivärejä, kankaiden hukkapaloja askarteluun (näistä on jo tehty vaikka ja mitä!), kukkaruukkuja odottamassa ensi vuoden istutuksia, siemeniä, multaa, askartelutarpeita, vanhoja ja uusia kirjoja, lautapelejä, käsinukkeja jne. Ja 100% varmasti joka ikinen on tullut käyttöön ja tuonut iloa minulle ja lapsille, helpottanut siten siis myös omaa työtäni! Jätän nämä aina kouluun odottamaan seuraavaa lukukautta, niitä en vie kotiin lainkaan. Ajattelen asian niin, että työlläni olen ne "ansainnut", joten työtäni ja "työnsarkaani" myös ilahduttakoot :)

Vierailija
76/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi valitaan lapsen opettajista se yksi jolle annetaan lahja. Koulussa on monia opettajia ja siivoojia yms. joille myöss kuuluisi lahja.

Vierailija
77/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:14"]

No onko mitenkään sopivaa, että lapset antaisivat viinaa lahjaksi? Jotain rajaa...

[/quote]

Se on aikuisen vietävä opettajalle. Lapsen haltuun ei saa alkoholia antaa.

Vierailija
78/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lahjoista on tullut kilpailun väline. Kyllähän lapsikin ymmärtää kumpi on "kalliimpi", kortti vai jokin lasiesine. Eräänä keväänä mm. lapseni kaveri (lapset kutosella) tokaisi käydessään meillä keväjuhlan jälkeen, että eikö sun vanhemmilla ole rahaa kun ne ei ostanu opelle lahjaa... Hohhoijjaa! 

Vierailija
79/158 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aineenopettaja eli opettaja yläkoululla ja en koskaan saa mitään. Kerran oli yksi luokka kerännyt yhdessä lahjan eli sain heiltä koko luokalta terottimen. Toinen porukka oli kerännyt rahat leimasimeen. Nämä ovat olleet tosi kivoja lahjoja. En koskaan katso lahjahevosen suuhun, joten aina ilahdun, jos jotain saan. Taitaa olla luokanopettajia eli alakoulun opettajia nämä valittajat, sillä me yläkoulun opettajat emme saa yleensä yhtään mitään!

Itse ostin omien lasteni opettajille tänä keväänä keksipaketit. Jos eivät itse tykkää, niin syöttäköön vaikka opehuoneessa kollegoille, siellä ne ainakin häviävät.

Vierailija
80/158 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:38"]Opettaja saa työstään palkkaa eikä tarvitse ylimääräisiä lahjoja. Näin tiivistyy nettikeskustelun anti, kun puhutaan siitä, pitääkö opettajalle viedä lahja. Moni vertaa muistamista jopa lahjontaan, jolla tavoitellaan ylimääräistä hyvää. Vähän sama, kuin jos kansalaiset antaisivat kansanedustajalle lahjoja vaalikauden lopuksi. Nuoleskelua, sanon minä. Älkää opettako tällaista tapaa lapsillemme!! Hävettää. Ehdoton ei Opettajien lahjonnalla opetetaan lapset aivan väärille tavoille, tavoille joita kutsutaan yleisesti korruptioksi, lahjonnaksi, mielistelyksi jne. URPO Eiköhän olisi parempi, jos vanhemmat laittaisivat rahaa suoraan opettajan tilille pitkin vuotta? Sehän ajaisi tämän saman asian, eikö?  Verottaja vaan mukaan kuvioon siinä vaiheessa. Lahjontaa on tällainen lahjojen antaminen, ei kahta sanaa. Hunni Lahjojen antaminen olisi kiellettävä, kun muu ei näytä tehoavan. Lahjan antaminen on suosion hakemista kyseenalaisin keinoin. Epro Espoossa aikoinaan naapuri lahjo joululahjapullolla postijakajan ja auramiehen. Kaikkien muitten tieosuuksille kasattiin lumivallit, mutta, että hänen ei, kiitos pullon. Lahjontayhteiskuntaan ollaan vissii menossa. Ei tarpeen   Johan tässä mennään Kreikan tielle. Sairaalassa leikkauksen sai vain ruskealla kirjekuorella. Ilmeisesti pedataan ens vuodeksi paremmat numerot. Siis lahjoja? HÄH? [/quote] Voi kauheeta, mä en oo edes ajatellut että voisolla lahjontaa (tai siis että niille pk:n tätsyille tulis lahjonta mieleen) Mä tein itse kortit ja (niitä helkatin) leipomisia. Ens kerralla ostan shamppanjaa ni tädit olis tyytyväisiä... ei kaikilla oo varaa ostaa hemmottelu lahjakortteja ja skumppaa.. siksi leivoin. Ja myös siksi että rakastan leipomista ja väkertelyä.

[/quote]

Ei tädeille lahjonta mieleen tulekaan, vaan ovat juuri niin otettuja ihan omaa itsekeskeisyyttään, kuin mikä lahjan tarkoitus perimmiltään onkin. Tiedostamatta se on mielistelyä ja nuoleskelua. Ja koska tädeille ei lahjonta tule mieleen vaan suuri omahyväinen ylpeyden ja mielihyvän tunne siitä, että saa huomiota joltakin, vaikuttaa lahjan saanti ihan tiedostamatta. Näin lahjan antajaperheen lapsi ja vanhemmat alkavat näyttää paljon paremmilta ja fiksummilta, kuin muut vähemmän tai ei ollenkaan lahjaa antaneet. Ja se kyllä vaikuttaa tulevaan kohteluun, sanoi kuka vain mitä vain.

Siksi lahjat pitäisi kieltää. Tai kerätä kaikilta yhteinen lahja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi