Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisia lahjoja opet ja hoitajat oikeasti toivovat

Vierailija
20.05.2015 |

"Mieluummin kuohuviini kuin tuhannes posliinikissa" - Mitä lahjaksi opettajalle tai hoitajalle?

http://yle.fi/uutiset/mieluummin_kuohuviini_kuin_tuhannes_posliinikissa__mita_lahjaksi_opettajalle_tai_hoitajalle/7999926

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja opettajat eivät ole koskaan saaneet meiltä alkoholia koska sitä ei käytetä meillä. Emme siis edes tiedä mistä he pitäisivät.

Kalleimmat lahjat saivat päiväkodin työntekijät eskarivuoden päätteeksi. He saivat korukivestä ja kullasta tehdyt pienet kaulariipukset. Ketjuja emme ostaneet koska emme alkaneet arvailemaan työntekijöiden kaulanympäryksiä ja mieltymyksiä ketjun pituuden suhteen. Tiedä häntä miellyttivätkö lahjat. En viitsinyt laittaa riipuksia mainintaa että ne ovat ehtaa tavaraa. Jos joku laittaa riipuksen eteenpäin kierrätykseen niin se on hänen oma asiansa.

Vierailija
102/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että kuka tahansa nykyään tajuaa, että koriste-esineitä ei juuri koskaan pidä antaa kenellekään. Syötävät ja juotavat lahjat ovat tuollaisessa tilanteessa parhaita ja niitä olen suosinut. Lapsen vaihtaessa pkotia tosin istutin orvokin jokaiselle hoitajalle ja lapsi maalasi ruukkuihin kuvia. Jos heittivät pois niin ok, tein tuon lähinnä siksi, että halusin osoittaa että mielestäni näiden opettajien/hoitajien takia kannatti nähdä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan lahjoa opettajia heti, kun kaikki muutkin julkisen sektorin työntekijät saavat lahjoja asiakkailtaan.

Vierailija
104/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tulisi mieleenkään antaa opeille yhtään minkäänlaisia lahjoja.

t. itsekin ope

Vierailija
105/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perhepäivähoitaja ja saan aina ennen kesäloman alkua hoitolasten vanhemmilta jonkun pienen muistamisen, myös ennen joulua. Kaikki ovat aina olleet todella mieluisia, koska vanhemmat tutustuvat minuun todella hyvin hoitosuhteen aikana. 

Vain kerran en mitenkään käsittänyt yhden äidin lahjaa. Meillä on rivitalo, jonka piha on pelkkää patiota ja asfalttia. Oma tahto, en halua kasvattaa pihalla mitään. Olen tästä monta kertaa puhunutkin ja sanonut, etten kasvata pihalla mitään.

No, tämä yksi äiti toi yhden kevään päätteeksi kuusitoista pihalle tarkoitettua kasvia isossa laatikossa. Hmm. Pakko oli laittaa ne taloyhtiön kompostiin, ei naapuritkaan halunneet.

Vierailija
106/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:51"]

Luulisi, että kuka tahansa nykyään tajuaa, että koriste-esineitä ei juuri koskaan pidä antaa kenellekään. Syötävät ja juotavat lahjat ovat tuollaisessa tilanteessa parhaita ja niitä olen suosinut. Lapsen vaihtaessa pkotia tosin istutin orvokin jokaiselle hoitajalle ja lapsi maalasi ruukkuihin kuvia. Jos heittivät pois niin ok, tein tuon lähinnä siksi, että halusin osoittaa että mielestäni näiden opettajien/hoitajien takia kannatti nähdä vaivaa.

[/quote]

EI nuo syötävät ja juotavat lahjatkaan kivoja ole, jos löytyy ruokarajoitteita tms. 

Vierailija
107/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuntuisi omituiselta antaa alkoholia päiväkodin tädille, vaikken mikään kuppiin sylkijä olekaan. Ei vain sovi. Isomman lapsen opettajalle ehkä vielä menisikin.

Olen suosinut kukkia. Ne ovat nättejä aikansa, mutta saa sitten heitettyä pois. Ystäväni on opettaja ja vaikka hän kuinka lapsien muistamisista ilahtuukin, niin kyllä ne tuikkukipot ym. tulee korvista ulos 10 opetusvuoden jälkeen. Ikävä kyllä.

Vierailija
108/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:59"]

[/quote]

EI nuo syötävät ja juotavat lahjatkaan kivoja ole, jos löytyy ruokarajoitteita tms. 

[/quote]

No minä olen kyllä tajunnut kysyä niitä rajoitteita ajoissa...

Vierailija
109/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää mielistelyä opettajan lahjominen. Se saa palkan työstään ihan niinku Siwan kassa. Kai muistatte sillekin roudata joka vuosi jonku kolpakon.

Vierailija
110/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sama kukkasissa, jos on astmaatikko tai allergikko, niin eipä niistä rehuista ole iloa :( 

Vierailija
111/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No minä olen kyllä tajunnut kysyä niitä rajoitteita ajoissa...

[/quote]

Hyvä sinä, mutta kaikilla ei järki leikkaa sitä vertaa. 

Vierailija
112/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:01"]

[/quote]

[/quote]

Sama kukkasissa, jos on astmaatikko tai allergikko, niin eipä niistä rehuista ole iloa :( 

[/quote]

Tai jos sattuu olemaan kukkasista pitäviä kotieläimiä, niin ei ei ei. 

Vierailija
113/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:45"]

Elämästä vieraantuneilla ihmisillä on pahan kerran mennyt nyt sekaisin käsitteet LAHJA ja LAHJUS...

[/quote]

Lahjat

Hyväksyttävän lahjan laatua tai arvoa ei siis ole erikseen määritelty. Arvio edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa. Jos lahjan vastaanottaminen on ulkopuolisen silmin omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoimintaan tai jos etu vaikuttaa tai sillä pyritään vaikuttamaan viranhaltijaan tai luottamushenkilöön kyseessä on kielletty lahja. Yksittäisen lahjan hyväksyttävyyttä harkittaessa on arvioinnissa syytä käyttää vastaavanlaisia kriteereitä, jotka koskevat ulkopuolisten kustantamia matkoja.

Luottamusta heikentävänä menettelynä voidaan pitää esimerkiksi huomattavan arvokkaan lahjan antamista virkamiehelle hyvin suoritetusta virkatoimesta. Siinäkin tapauksessa, ettei antamiseen sisältyisi minkäänlaista pyrkimystä vaikuttaa vastaanottajan myöhempiin virkatoimiin, kysymyksen ollessa esimerkiksi eläkkeelle lähtevälle annettavasta lahjasta, tällainen menettely voi olla omiaan herättämään epäilyksiä virkatoiminnan tasapuolisuutta kohtaan (Rikoslaki, HE 58/1988, s.57).

Kunnallishallinnossa on noudatettava avoimuutta. Jos lahja tai taloudellinen etuus vastaanotetaan, on varmistauduttava siitä, että menettely on avointa eikä aiheuta minkäänlaista kiitollisuuden velkaa lahjan antajaa kohtaan eikä vaikuta muutoinkaan henkilön puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen.

Kunnille suositellaan matkamääräysten ja matkojen hyväksymis- ja lahjojen vastaanottamiskäytäntöjen tarkistamista huomioon ottaen edellä mainitut näkökohdat.

Kuntaliiton esittämät näkökohdat ja ohjeet on laadittu valtionvarainministeriön viraston ulkopuolisten tahojen kustantamista matkoista antamien ohjeiden (10:2001), apulaisoikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen päätösten sekä korkeimman oikeuden tuomioiden pohjalta.

SUOMEN KUNTALIITTO

Timo Kietäväinen
varatoimitusjohtaja

Kari Prättälä
lakiasiain päällikkö

Vierailija
114/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:39"]

Ei ongelmaa, emme anna mitään. He saavat palkan tekemästään työstä kuten muutkin työntekijät.

[/quote]

Emme mekään ole koskaan lahjoneet opettajia. Liekö tästä johtuu, että stipendejäkään ei koskaan tippunut ja käytösnumerot oli 8, vaikka kyse oli peruskilteistä lapsista, jotka kävi koulua, opiskeli, auttoi toisia ja oli kohteliaita. Tämä siis alakoulussa. Yläkoulun puolella sitten muuttuikin numerot ja tuli stipendejä, vaikka emme sielläkään lahjuksia antaneet.

[/quote]

Sekä ala . että yläkoulussa on tullut hymypatsaita ja stipendejä, vaikka lahjoja emme ole antaneet muulloin kuin viimeisen vuoden keväällä ja silloinkin on ollut useimmiten yhteislahja muiden lasten vanhempien kanssa alakoulussa ja yläkoulussa nuoret itse ovat keksineet luokanvalvojalle jotain josta ovat arvelleet open pitävän.

Vierailija
115/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset askartelevat haluamansa laiset kortit opettajille. Lisäksi ässäarpa samaan kuoreen. Ja se siitä.

Vierailija
116/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää oikeasti viekö mitään. Ne raukat stressaantuu antamistanne lahjoista. Onhan se nyt ihan hirveää ku sai taas kynttilän.

Vierailija
117/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmitti, kun sain kerran hajuveden lahjaksi ja olen hajusteallerginen. Oli pakko heittää roskiin. Oi miksi, oi miksi vanhemmat eivät kysy etukäteen, sopiiko jokin erikoinen lahja.

äitiyslomalla oleva lto

Vierailija
118/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran opettajien lahjat ovat lähinnä ongelma sekä antajalle että saajalle, niin miksi ihmeessä niitä annetaan?

Vierailija
119/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina kukkakimpun ja tytär tekee kortin. En välttämättä ostaisi mitään, mutta lapsi ehdottomasti haluaa antaa jotain. Jos on astmaa tai allergiaa, niin heivatkoon roskiin tai sitten antaa jollekin. En todellakaan ala ostamaan lahjakortteja tai vielä vähemmän alkoholia.

Vierailija
120/158 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:39"]

Ei ongelmaa, emme anna mitään. He saavat palkan tekemästään työstä kuten muutkin työntekijät.

[/quote]

Emme mekään ole koskaan lahjoneet opettajia. Liekö tästä johtuu, että stipendejäkään ei koskaan tippunut ja käytösnumerot oli 8, vaikka kyse oli peruskilteistä lapsista, jotka kävi koulua, opiskeli, auttoi toisia ja oli kohteliaita. Tämä siis alakoulussa. Yläkoulun puolella sitten muuttuikin numerot ja tuli stipendejä, vaikka emme sielläkään lahjuksia antaneet.

[/quote]

Sekä ala . että yläkoulussa on tullut hymypatsaita ja stipendejä, vaikka lahjoja emme ole antaneet muulloin kuin viimeisen vuoden keväällä ja silloinkin on ollut useimmiten yhteislahja muiden lasten vanhempien kanssa alakoulussa ja yläkoulussa nuoret itse ovat keksineet luokanvalvojalle jotain josta ovat arvelleet open pitävän.

[/quote]

Hyvä, että teillä oli näin. Meillä oli pienempi kyläkoulu, missä kaikki tunsi kaikki. En ollut ainoa, joka joskus ihmetteli näitä numeroita ja stipendejä. Mutta eipä niistä nyt katkeruutta ole jäänyt. Lapselle oli vain joskus vaikea selittää, että miksi sun käytösnumero on 8, vaikka et ole ollut jälkkärissä ja olet neuvonut muita eri kouluaineissa ja olet ollut ns. kiltti lapsi, vaikka kaveri, joka istuu joka kuukausi jälki-istunnon ja on kiusaaja, sai 9. Itse tosiaan joskus epäilin, että syynä saattoi olla ne kuoharipullot ja lahjakortti intersporttiin yms. Mutta toki voin olla väärässä.

Yläkoulu oli isompi ja siellä oli eri meininki ja siellä palkittiin hyvästä koulumenestyksestä ja käytöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä