Tällaisia lahjoja opet ja hoitajat oikeasti toivovat
"Mieluummin kuohuviini kuin tuhannes posliinikissa" - Mitä lahjaksi opettajalle tai hoitajalle?
Kommentit (158)
Minusta on mukava tapa muistaa lasteni eteen töitä tehneitä vuoden päätteeksi. En todellakaan kalastele sillä mitään etuja tai suosiota lapselle, vaan muistiainen on ihan pelkkä rehellinen kiitos kuluneesta vuodesta.
Vuodesta toiseen on vaihdellut mitä ollaan viety. Olen itse luokanopettaja ja onhan se mukava saada kiitos vuoden päätteksi, kenestä ei olisi? Sillä kiitoksen muodolla ei sitten väliä olekaan, ajatus on tärkein. Eniten mieltä lämmittää kortti, jossa on jotain henkilökohtaista sanomaa lomaterveisten lisäksi. Silloin tuntuu siltä, että perhe on oikeasti työhöni tyytyväinen ja arvostaa panostani lasten eteen. Nuo kortit säästän aina ja joskus työn tympiessä ja ikävillä hetkillä lueskelen niitä. Silloin palaa taas mieleen työn hyvätkin puolet :)
Jos jotain muuta haluaa kortin lisäksi antaa niin mieluummin "käyttötavaraa". Siis sitä mikä ei jää nurkkiin pyörimään ja mitä ei kehtaa kuitenkaan paikkakunnan kirppiksellekään oikein viedä ettei kukaan pahoittaisi mieltä.
Vuosien varrelta mieleen jääneitä mukavia yllätyksiä:
- luokan yhdessä kokoama piknik-kori kesäherkkuineen. Sisälsi mm. mansikoita, voileipäkeksejä, keksejä, viinirypäleitä jne. No, tuoretavara tietysti tuli heti käyttöön, mutta loput otimme lasten kanssa kesällä rantaretkelle mukaan.
- luokan yhteinen lahja tämäkin, hemmottelulahjakortti. Oli taivaallista lukuvuoden päätteeksi käydä hieronnassa ja jalkahoidossa kun en sellaista muuten koskaan raaskisi itse ostaa.
- eräs joulu sain perheen itse tekemää puolukka- ja karpalomehua. Oli meillä tarjolla jouluna ja saavuttivat suursuosion!
- mansikka-amppeli, kesäkukkia amppelissa ja ruukuissa... näistä olen kovasti pitänyt ja ovat ilahduttaneet pitkään. Meillä on tosin omakotitalo ja iso piha, joten tietysti enemmän on tilaakin tämmöisille.
- luokan yhteislahja kutosen keväällä omenapuu. Tästä jo liki 10 vuotta aikaa ja edelleen tuo mieleen tuon luokan.
- uimapatja :)
- lapsen itse istuttamat yrtit ja kukat on aina liikuttavia ja arvostan kovasti lapsen minun eteen näkemää pitkää vaivannäköä
- kerran sain pikkukoululaisen kirjoittaman tarinan "meidän opesta", tämä on edelleen tallessa ja lämmitti mieltä
Alkoholia en kaipaa, enkä sisustustavaraa. Ajatuksena itse leivotut pikkuleivät yms. ovat kivoja, mutta kun koulussa näkee näitä tahmatassuja ja saa joka välissä muistutella nenän kaivelusta ja käsien pesusta (etenkin pikkukoululaisten kohdalla) niin kyllä ne välillä harmi kyllä syömättä jäävät. Mutta ajatushan tässäkin on tärkein!
Älkää stressatko asiasta! Ja ei todellakaan vaikuta ainakaan minulla arviintiin tai stipendeihin mitkään lahjat :D
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:41"]
Itse olen Wilmassa ilmoittanut ettei lahjoja mutta jos haluaa lomakassaani kartuttaa niin tilille voi laittaa.
[/quote]
Tämä olisi hyvä idea. On niin rasittavaa miettiä lahjoja monelle opettajalle. Opettajat voisivat laittaa tilinumeron, kuten hääkutsussa ja sinne voisi laittaa parikymppiä opettajan tilille kesälomamatkaa varten. Opekin nauttisi enemmän, kuin kipoista ja kupeista.
[/quote]
Tässä olisi järkeä, mutta enpä taitaisi kehdata. Ahneeksi haukkuisivat kuitenkin, kun eivät kaikki ymmärtäisi ideaa ja lahjoituksen vapaaehtoisuutta.
[/quote]
Voithan laittaa tilinumeron tänne esille ja me voimme jokainen laittaa sinne vapaaehtoisesti rahaa.
[/quote]
No joo, raha kyllä kelpaisi, mutta enhän minä vauvalaisilta mitään muistamista odota, vaan oppilailtani (joilta en heiltäkään varsinaisesti mitään odota, mutta kun jotain tulee kuitenkin).
Mitä jos vanhemmat tekisivät hyödyllisen lahjoituksen ja antaisivat kevät- ja joululahjaksi KOULULLE sellaista, mitä koulu tarvitsee? Kun asuimme USAssa, koulusta välillä muistutettiin, että voisi tuoda paperipyyhkeitä, tai nyt olis tarpeen vihkot tai kynät, mitä milloinkin, ja käytiin Staplesissa ostoksilla ja pistettiin lasten mukana menemään kouluun.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:03"]
Meidän lapset olivat yksityiskoulussa, jonka opettajat pyysivät niitä, jotka haluavat jotenkin heitä lahjalla muistaa, hankkimaan kouluun lasten käyttöön askartelutarvikkeita, harrastuskirjoja tms. Näin saatiin kouluun mukavasti uusia välineitä, mihin ei välttämättä koulun budjetissa olisi ollut varaa. Tämä käytäntö ilahdutti sekä perheitä että opettajia! :)
[/quote]
Aha, toinenkin samanmielinen! T. 117 (ja meidän koulu oli siis ihan kunnallinen koulu siellä USAssa)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:03"]
Meidän lapset olivat yksityiskoulussa, jonka opettajat pyysivät niitä, jotka haluavat jotenkin heitä lahjalla muistaa, hankkimaan kouluun lasten käyttöön askartelutarvikkeita, harrastuskirjoja tms. Näin saatiin kouluun mukavasti uusia välineitä, mihin ei välttämättä koulun budjetissa olisi ollut varaa. Tämä käytäntö ilahdutti sekä perheitä että opettajia! :)
[/quote]
Hienoa! Juuri tällaista toimintaa tarvitaan :)
Kunpa kaikki osaisivat olla yhtä fiksuja. Lahja joka ilahduttaa niin opettajia kuin oppilaita ja perheitä. Peukku ylös tälle.
Minusta opettajalle pitäisi kiitokseksi riittää kortti, kirje, luonnosta poimittu kukkakimppu,yksi ruusu tai korkeintaan muutaman euron lahja. Ja se on siinä. Hyvältä kuulostaa myös vanhempien lahjoitukset koululle tai päiväkodille. Eikä opettajankaan pitäisi katsoa lahjahevosen suuhun, oli lahja minkä arvoinen tahansa, koska lahja annetaan aina muista syistä, kuin saajan taloudellisesta edusta tai onko lahjasta hyötyä vai ei.
Ihmettelen opettajien lahjavaatimuksia, koska opettajan työ perustuu virkasuhteeseen ja lahjojen vastaanottamisesta on laissa säädetty, samoin verotuksessa. Opettajan Wilmassa lähettämä pyyntö oman tilin kartuttamisesta on rikos, niin saajalle, kuin rahan antajalle ja verotettava taloudellinen etu.
Verotettavaa tuloa on myös lahjakortit ja opettajien omien toiveiden mukaiset lahjat, ihan samalla tavalla kuin muille palkansaajille yhdestä eurosta alkaen ja työnantajan on maksettava myös sos.kulut. Lahja perustuu aina yllätykseen, eikä sen tarkoituskaan ole tuottaa taloudellista etua tai hyötyä ja on samantekevää, onko lahja saajalle mieluinen tai ei, koska lahjan antaminen perustuu aivan muihin syihin.
Eettinen lahja on hyvä. Vaikka koulupuku köyhälle lapselle Afrikkaan. Näitä kannattaa suosia. Eivät mene kirpputorille tai roskiin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:07"]
Harmitti, kun sain kerran hajuveden lahjaksi ja olen hajusteallerginen. Oli pakko heittää roskiin. Oi miksi, oi miksi vanhemmat eivät kysy etukäteen, sopiiko jokin erikoinen lahja.
äitiyslomalla oleva lto
[/quote]
Miksi et vienyt avaamatonta pakkausta kirpputorille?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:09"]
Jos kerran opettajien lahjat ovat lähinnä ongelma sekä antajalle että saajalle, niin miksi ihmeessä niitä annetaan?
[/quote]
Yritetään olla ystävällisiä ja kohteliaita sekä näyttää kuinka arvostaa toisen tekemää työtä lapsen hyväksi. No, päin peetähän se tuntuu menevän Hesarin ja Ylen artikkeleiden mukaan. Senpä vuoksi emme enää annakaan lahjoja kenenkään kiusaksi. Helpompaa näin. Emme halua olla se häirikköperhe joka pilaa hoitajan tai opettajan juhlan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:43"]
Otsikosta päätellen opettajat ja hoitajat yllyttävät lasten vanhempia rikostenpolulle, joka on myös rangaistava teko, sillä yleensä lahjan antavat opettajalle oppilas, ei vanhemmat.
Lain mukaan alaikäinen lapsi/nuori ei voi ostaa alkoholijuomia, myös hallussapito on kieletty eli jos lahjaksi annetaan alkoholia, sen tekevät aikuiset. Ja onko se enää lahja opettajalle oppilaalta?
Jos lapset antavat opettajalle tai hoitajalle lahjaksi alkoholia, niin poliisilla on oikeus takavarikoida juomat ja lain mukaan poliisit velvoitetaan tekemään ls-ilmoitus eli opettajien viinojen takia perhe joutuu ls-asiakkaaksi.
[/quote]
Poliisien kannattaisi pitää ratsia koulun lähellä juhlapäivänä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:59"]
Typerää mielistelyä opettajan lahjominen. Se saa palkan työstään ihan niinku Siwan kassa. Kai muistatte sillekin roudata joka vuosi jonku kolpakon.
[/quote]
Siwan kassa ei vietä aikaa lasteni kanssa joka päivä arkipäivä, eikä hän myöskään auta kasvattamaan lastani. Lahja on KIITOS hyvästä hoidosta ja kasvatuksesta. Miten se on nyt niin vaikeaa tajuta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:36"]Onpas kummallista väittelyä. Ihan olen sivusta seurannut vain tätä keskustelua, ja ihmettelen, miten joillain menee niin tunteisiin tämä. Jos mielestäsi opettaja ei lahjaa ansaitse, niin et sellaista anna, eikö vain? Luulisi tämän olevan aika yksinkertaista. Meillä oli aina tapana keväällä jokin pieni muistaminen antaa opettajalle, esim. kukkia tai suklaata tms., anteeksi, jos olemme niillä jotain opettajaa loukanneet. Heille, jotka kysyvät, miksei vaikka kaupan kassalle anneta lahjoja: opettajalla on suuri rooli lapsen elämässä, kaupan kassalla ei. Usein opettaja on vanhemmasta seuraava tärkeä aikuinen lapselle, joka - halusimme tai emme - osittain myös kasvattaa lasta. Tehtävä on tärkeä ja vastuullinen, mielestäni se ansaitsee kiitoksen, missä muodossa sen kukin haluaakaan antaa. Myöhemmin elämässä, vaikka lukiossa, oppilas voi antaa pienen muistamisen opettajalleen tai opettajilleen, koska he ovat tehneet suuren vaikutuksen oppilaaseen ja kenties ovat inspiroivia. Usein opettajat jättävät jälkensä oppilaaseensa, he ovat merkittävässä roolissa monella tavalla, eikä siinä ole mitään pahaa, jos osoittaa kiitoksensa kouluvuoden loppuessa.
[/quote]
Tämä! Omat opettajani ovat olleet aikoinaan suuressa roolissa varsinkin silloin yläasteella kun pahimmat teiniajat ovat iskeneet päälle.
Opettajat saavat mielestäni suhteellisen vähän palkkaa ottaen huomioon kuinka suuri auktoriteetti ja rooli heillä on juurikin teidän lastenne elämässä. Miksei heitä voi siis muistaa pienin lahjoin.
Varsinkin tuollainen isompi lahja johon kaikkk ovat osamlistuneet, ei vaadi paljoakaan vaivaa.
Ja ne jotka kokevat tämän turhaksi, voivat sitten olla osallistumatta. Itse kuitenkin pidän opettajien muistamista ihanana eleenä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:14"]
No onko mitenkään sopivaa, että lapset antaisivat viinaa lahjaksi? Jotain rajaa...
[/quote]
Se on aikuisen vietävä opettajalle. Lapsen haltuun ei saa alkoholia antaa.
[/quote]
Teinini ei suostu siihen että vanhemmat tuppaavat hänen juhliinsa. Me emme taas anna hänelle alkoholia luokanvalvojalle vietäväksi. Sittenpä luokanvalvoja saakin hankkia itse vinettonsa.
Olen tähän asti muistanut opettajaa joka vuosi, mutta nyt en enää kehtaa. Tuntuu pahalta jos he eivät tykkäää lahjasta:(
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:26"]Minä olen nyt jo kuutena vuotena tehnyt niin, että olen ihan reilusti nostanut kissan pöydälle ja laittanut muiden kevätasioiden infoviestissä kotiin viestiä tästä muistamisesta. Olen suoraan sanonut, että minulle paras ilahduttaja kevätjuhlapäivänä on lapsen kortti ja mukavat kannustukset ja kauniit sanat, joita vanhemmilta on wilmaan pitkin vuotta tullut. Mutta, jos välttämättä haluaa silti jotain muistamista antaa, se voisi olla jotain kivaa minun työni ja siten myös lasten iloksi. Kouluissa kun on nykyään kaikki niin tiukalla ja pulaa vähän kaikesta. Mitään ylimääräistä extrakivaa ei ole mahdollista kirjojen lisäksi meillä omalle luokalle tilata, ne ostan aina luokkaan omalla rahalla.
Tämä on ollut hieno systeemi ja oikeasti ollaan sitten nautittu niistä pitkin seuraavaa lukuvuotta. Luokassamme on nyt mm. oma koripallo, jalkapallo, uusia vesivärejä, kankaiden hukkapaloja askarteluun (näistä on jo tehty vaikka ja mitä!), kukkaruukkuja odottamassa ensi vuoden istutuksia, siemeniä, multaa, askartelutarpeita, vanhoja ja uusia kirjoja, lautapelejä, käsinukkeja jne. Ja 100% varmasti joka ikinen on tullut käyttöön ja tuonut iloa minulle ja lapsille, helpottanut siten siis myös omaa työtäni! Jätän nämä aina kouluun odottamaan seuraavaa lukukautta, niitä en vie kotiin lainkaan. Ajattelen asian niin, että työlläni olen ne "ansainnut", joten työtäni ja "työnsarkaani" myös ilahduttakoot :)
[/quote] eikö yhtään harmita, kun et saa mitään omaa, esim. Kuoharipulloa
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:08"]Itse olen aineenopettaja eli opettaja yläkoululla ja en koskaan saa mitään. Kerran oli yksi luokka kerännyt yhdessä lahjan eli sain heiltä koko luokalta terottimen. Toinen porukka oli kerännyt rahat leimasimeen. Nämä ovat olleet tosi kivoja lahjoja. En koskaan katso lahjahevosen suuhun, joten aina ilahdun, jos jotain saan. Taitaa olla luokanopettajia eli alakoulun opettajia nämä valittajat, sillä me yläkoulun opettajat emme saa yleensä yhtään mitään!
Itse ostin omien lasteni opettajille tänä keväänä keksipaketit. Jos eivät itse tykkää, niin syöttäköön vaikka opehuoneessa kollegoille, siellä ne ainakin häviävät.
[/quote]
Sori alapeukku. Piti yläpeukuttaa. :-)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:41"]Itse olen Wilmassa ilmoittanut ettei lahjoja mutta jos haluaa lomakassaani kartuttaa niin tilille voi laittaa.
[/quote]
Millaisen potin saat yleensä? Itse vietän kesäisin kaksi kuukautta Turkissa ja extra raha tulisi tarpeeseen.
[/quote]
Teillä on hyvä huumori! Jotkut ottavat vielä tosissaan nämä tilinumero rahankeruu viestit. ;-)
Me vanhemmat keräämme yhdessä jonkinlaisen lahjan lapsemme opettajalle kun hän jää eläkkeelle. Hinta per perhe 2-10€. Ja jos ei ole varaa maksaa, nimi tulee siitä huolimatta korttiin.
Jouluna vietiin pienet kakut opettajille ja taksikuskille. Olivat ilahtuneita ja kiittelivät vielä jälkikäteen, että oli hyvää.
Itse yläkoulussa aineenopettajana en saa lahjoja enkä tarvitsekaan. Luokanopettaja on sen verran enempi lapseni kanssa tekemisissä, että häntä on kiva muistaa.
Eräs lapsistani ei halunnut viedä eskariopettajalle mitään, niin sitten ei viety. Häntä kiusattiin eskarissa ja ope ei puuttunut siihen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:41"]
Itse olen Wilmassa ilmoittanut ettei lahjoja mutta jos haluaa lomakassaani kartuttaa niin tilille voi laittaa.
[/quote]
Tämä olisi hyvä idea. On niin rasittavaa miettiä lahjoja monelle opettajalle. Opettajat voisivat laittaa tilinumeron, kuten hääkutsussa ja sinne voisi laittaa parikymppiä opettajan tilille kesälomamatkaa varten. Opekin nauttisi enemmän, kuin kipoista ja kupeista.
[/quote]
Tässä olisi järkeä, mutta enpä taitaisi kehdata. Ahneeksi haukkuisivat kuitenkin, kun eivät kaikki ymmärtäisi ideaa ja lahjoituksen vapaaehtoisuutta.
[/quote]
Voithan laittaa tilinumeron tänne esille ja me voimme jokainen laittaa sinne vapaaehtoisesti rahaa.