Tällaisia lahjoja opet ja hoitajat oikeasti toivovat
"Mieluummin kuohuviini kuin tuhannes posliinikissa" - Mitä lahjaksi opettajalle tai hoitajalle?
Kommentit (158)
Sepä se olisikin mukavaa, kun mummelit alkaisi antaa pari kertaa vuodessa arvokkaita lahjoja (lasken hemmotteluhoidot aika arvokkaiksi). Niistä nousisi äkkiä kohu. Mutta opettajille tämä on sallittu.
Miksi tässä on ero. Miksi kotipalvelun hoitaja ei saa ottaa kahta kertaa vuodessa mummeleilta lahjoja vastaan, vaan hän saattaa saada jopa syytteen asiasta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:38"]Opettaja saa työstään palkkaa eikä tarvitse ylimääräisiä lahjoja. Näin tiivistyy nettikeskustelun anti, kun puhutaan siitä, pitääkö opettajalle viedä lahja. Moni vertaa muistamista jopa lahjontaan, jolla tavoitellaan ylimääräistä hyvää.
Vähän sama, kuin jos kansalaiset antaisivat kansanedustajalle lahjoja vaalikauden lopuksi. Nuoleskelua, sanon minä. Älkää opettako tällaista tapaa lapsillemme!! Hävettää. Ehdoton ei
Opettajien lahjonnalla opetetaan lapset aivan väärille tavoille, tavoille joita kutsutaan yleisesti korruptioksi, lahjonnaksi, mielistelyksi jne. URPO
Eiköhän olisi parempi, jos vanhemmat laittaisivat rahaa suoraan opettajan tilille pitkin vuotta? Sehän ajaisi tämän saman asian, eikö? Verottaja vaan mukaan kuvioon siinä vaiheessa. Lahjontaa on tällainen lahjojen antaminen, ei kahta sanaa. Hunni
Lahjojen antaminen olisi kiellettävä, kun muu ei näytä tehoavan. Lahjan antaminen on suosion hakemista kyseenalaisin keinoin. Epro
Espoossa aikoinaan naapuri lahjo joululahjapullolla postijakajan ja auramiehen. Kaikkien muitten tieosuuksille kasattiin lumivallit, mutta, että hänen ei, kiitos pullon. Lahjontayhteiskuntaan ollaan vissii menossa. Ei tarpeen
Johan tässä mennään Kreikan tielle. Sairaalassa leikkauksen sai vain ruskealla kirjekuorella. Ilmeisesti pedataan ens vuodeksi paremmat numerot. Siis lahjoja? HÄH?
[/quote]
Voi kauheeta, mä en oo edes ajatellut että voisolla lahjontaa (tai siis että niille pk:n tätsyille tulis lahjonta mieleen)
Mä tein itse kortit ja (niitä helkatin) leipomisia. Ens kerralla ostan shamppanjaa ni tädit olis tyytyväisiä... ei kaikilla oo varaa ostaa hemmottelu lahjakortteja ja skumppaa.. siksi leivoin. Ja myös siksi että rakastan leipomista ja väkertelyä.
Helsingin Sanomien selvityksen mukaan opettajien vihatuimpien lahjojen kärkeen kuuluvat tuikut ja kynttiläkipot, hajusaippuat, koriste-esineet, lasten itse tekemät tyynyt ja pehmolelut ja leikkokukat.
- Tekisi mieli paiskata päin seinää saman tien – siis joku roti! kommentoi HS:n haastattelema opettaja posliinisia koriste-esineitä.
Sen sijaan toivotuimpiin lahjoihin kuuluvat lahjakortit, oppilaan itse tekemä kortti, pullo kuohuviiniä, itse tehdyt herkut ja muut syötävät, kuten suklaa, karkit, kahvi ja tee. Kaikkein toivotuin lahja oli vanhempien yhdessä keräämä lahjakortti tavarataloon tai kylpylään.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:38"]Opettaja saa työstään palkkaa eikä tarvitse ylimääräisiä lahjoja. Näin tiivistyy nettikeskustelun anti, kun puhutaan siitä, pitääkö opettajalle viedä lahja. Moni vertaa muistamista jopa lahjontaan, jolla tavoitellaan ylimääräistä hyvää. Vähän sama, kuin jos kansalaiset antaisivat kansanedustajalle lahjoja vaalikauden lopuksi. Nuoleskelua, sanon minä. Älkää opettako tällaista tapaa lapsillemme!! Hävettää. Ehdoton ei Opettajien lahjonnalla opetetaan lapset aivan väärille tavoille, tavoille joita kutsutaan yleisesti korruptioksi, lahjonnaksi, mielistelyksi jne. URPO Eiköhän olisi parempi, jos vanhemmat laittaisivat rahaa suoraan opettajan tilille pitkin vuotta? Sehän ajaisi tämän saman asian, eikö? Verottaja vaan mukaan kuvioon siinä vaiheessa. Lahjontaa on tällainen lahjojen antaminen, ei kahta sanaa. Hunni Lahjojen antaminen olisi kiellettävä, kun muu ei näytä tehoavan. Lahjan antaminen on suosion hakemista kyseenalaisin keinoin. Epro Espoossa aikoinaan naapuri lahjo joululahjapullolla postijakajan ja auramiehen. Kaikkien muitten tieosuuksille kasattiin lumivallit, mutta, että hänen ei, kiitos pullon. Lahjontayhteiskuntaan ollaan vissii menossa. Ei tarpeen Johan tässä mennään Kreikan tielle. Sairaalassa leikkauksen sai vain ruskealla kirjekuorella. Ilmeisesti pedataan ens vuodeksi paremmat numerot. Siis lahjoja? HÄH? [/quote] Voi kauheeta, mä en oo edes ajatellut että voisolla lahjontaa (tai siis että niille pk:n tätsyille tulis lahjonta mieleen) Mä tein itse kortit ja (niitä helkatin) leipomisia. Ens kerralla ostan shamppanjaa ni tädit olis tyytyväisiä... ei kaikilla oo varaa ostaa hemmottelu lahjakortteja ja skumppaa.. siksi leivoin. Ja myös siksi että rakastan leipomista ja väkertelyä.
[/quote]
Leipomukset lentää yleensä roskiin, koska ei tiedä, onko lapsi niitä räkäkäsillä myös veivannut.
Jos ei ole varaa lahjaan, voi vanhemmat kerätä isomman potin ja antaa opettajalle yhteislahjan. Näin lahja voisi oikeasti tuottaa iloakin.
Tästä on tuore ketju:
http://www.vauva.fi/keskustelu/1152836/ketju/oikeasti_hyvia_lahjavinkkeja_paivakodin_tadeille
"Jos joku lahjoja tuo, vaikka olen moneen kertaan sanonut, etten tahdo, enkä tarvitse lahjoja, niin jätän ne opettajainhuoneeseen otettavaksi. Lappu päälle, että saa ottaa.
En siis mitenkään tiedä, mitä kukakin on tuonut, enkä välitäkään. Kun palaan töihin elokuussa, niin kipot ja kupit odottavat edelleen ottajaansa, eikä muu auta kuin roudata ne roskiin tai antaa ilmaiseksi kirpparille, huoh."
Eikö niille kipoille ja kupeille löytyisi paikkaa luokkahuoneesta tai yhteisistä tiloista, onhan ne yleensä kovin ankeita paikkoja ja ne saattaisivat tuottaa iloa muille, vaikka ei itse pitäisikään?
Meillä osastolla omaisten lahjat aina sijoitetaan muiden potilaiden ja työntekijöiden iloksi yhteisiin tiloihin ja aina on paikka löytynyt, koska henk.koht. lahjoja emme vastaanota ja sen kerromme myös lahjanantajalle, ettei henk.koht.lahjoja, koska olemme täällä töissä ja saamme siitä palkkaa, mutta jos lahjanantaja haluaa vielä antaa lahjan, otamme sen ilomielin vastaan ja suurella kiitoksella, mutta lahja jää työyhteisömme iloksi. Ja olen huommannut sen lämmittävän monen antajan mieltä.
Minä kyllä ostan lahjan myös lapsen pitkäaikaišelle lääkärille. Aj päiväkodin aikuiset viettävät lapsen kanssa enemmän aikaa kuin vanhemmat. Eli ovat vissiin aj toivottavasti vähän tärkeämpiä kuin kaupan kassa?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:55"]
Alan lahjoa opettajia heti, kun kaikki muutkin julkisen sektorin työntekijät saavat lahjoja asiakkailtaan.
[/quote]
Lääkäreiltä niitä vasta rajoitettiin, poliisilla on alennukset. Kyllä minä vien lapsemme opettajalle jatkossakin jotain. Yritän tietenkin välttää sellaisia, jotka eivät ole kulutustavaraa.
Samaan aikaan kun alakoulujen oppilaat ovat vilpittömästi siinä uskossa, että huonoja lahjoja ei ole olemassa, opettajanhuoneessa nyrpistetään nenää: Taas kynttilätuikkuja, yäk!
Tämä tuli selväksi Helsingin Sanomien kysellessä ala-asteen ja esikoulun opettajilta heidän suosikki- ja inhokkilahjojaan.
Kokemuksia selvitettiin pääkaupunkiseudun ala-asteiden opettajilta, mutta mukana oli myös opettajia ja esikoulun opettajia muualta Suomesta Rovaniemeä myöten.
Kaikki opettajat eivät edes halua leikkokukkia, koska ne tuppaavat nuupahtamaan ennen kuin opettaja ehtii kotiinsa. Jotkut kokevat lahjan vastaanottamisen jopa nolona.
Eivät kuitenkaan kaikki. Eräskin opettaja kertoi vastaanottaneensa yhden oppilaan vanhemmilta 200 euron lahjakortin kylpylään.
Ovatpa opettajat kiittämättömiä ja toisaalta myös vaativia. Lahjakortteja ja hemmotteluhoitoja, kiitos!
Minusta on ihanaa saada ihan mitä tahansa lahjoja. En odota mitään, mutta ilahdun suuresti. Leivoksetkin ovat mahtavia, sillä tällainen yh-mamma ei juuri leipomaan ehdi. Opettajavanhempieni luona on yksi seinä täynnä kortteja ja maalauksia ja kukat paraatipaikalla. Kiitos kaikille oppilaille ja vanhemmille muistamisesta.
t. kielten maikka
200 euron lahjakortti. Huh huh. Tuo jos mikä on jo lahjontaa. Lahjasta olisi pitänyt kieltäytyä ehdottomasti.
Mä oon ko. alalla ja kyllä mulle vaan kelpaa kaikki leivonnaiset ym. kun joku tuolla sanoi, että ne menis heti roskiin. Ja samoin kukkaset.
Eihän sitä voi tietää mille on allerginen jne. eikä lahjat todellakaan ole pakollisia - mutta ei siinä nyt tarvi päätään irti repiä, kun ei keksi mitään lahjaa. Eiköhän tärkeempää ole se muistaminen ja hyvän mielen tuottaminen!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:36"]
Mä oon ko. alalla ja kyllä mulle vaan kelpaa kaikki leivonnaiset ym. kun joku tuolla sanoi, että ne menis heti roskiin. Ja samoin kukkaset.
Eihän sitä voi tietää mille on allerginen jne. eikä lahjat todellakaan ole pakollisia - mutta ei siinä nyt tarvi päätään irti repiä, kun ei keksi mitään lahjaa. Eiköhän tärkeempää ole se muistaminen ja hyvän mielen tuottaminen!
[/quote]
Kerro, miksi pitää erityisesti muistaa. Eikö riitä, että kiittää opettajaa ja maksaa isoa veroprosenttia, mistä opettajan palkka maksetaan.
Tätä en todellakaan ole koskaan ymmärtänyt, että sen pitää olla ehdottomasti raha tai tavara.
"Leipomukset lentää yleensä roskiin, koska ei tiedä, onko lapsi niitä räkäkäsillä myös veivannut.
Jos ei ole varaa lahjaan, voi vanhemmat kerätä isomman potin ja antaa opettajalle yhteislahjan. Näin lahja voisi oikeasti tuottaa iloakin."
Ai, ai, sähän oot kovin vaatimaton ope lahjojen suhteen...
Jos olet vaikka kielten maikka ja opetat vaikka viittä eri luokkaa ja oppilaita on luokalla 30 ja vanhemmat antavat 20 euroa, niin saahan sillä jo kivan lahjan eli arvo on 3000 euroa tai jos vanhemmat antavat 30 euroa niin summa onkin jo 4500 euroa. Ja parhaimman ilon saisit, jos se annettaisiin vielä rahana, vai mitä?
Alan lahjoa opettajia heti, kun kaikki muutkin julkisen sektorin työntekijät saavat lahjoja asiakkailtaan.
[/quote]
Lääkäreiltä niitä vasta rajoitettiin, poliisilla on alennukset. Kyllä minä vien lapsemme opettajalle jatkossakin jotain. Yritän tietenkin välttää sellaisia, jotka eivät ole kulutustavaraa."
Poliisit eivät enää saa alennuksia. Se poistettiin jo aikoja sitten. Ja sekin perustui yrityselämän hyötyyn, sillä virkapukuiset poliisiasiakkaat selvästi rauhoittivat huoltoasemia jne. tai ainakin näin uskoivat huoltoasemayrittäjät.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:22"]
200 euron lahjakortti. Huh huh. Tuo jos mikä on jo lahjontaa. Lahjasta olisi pitänyt kieltäytyä ehdottomasti.
[/quote]Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan, jos tuollaisista ylisuurista lahjoista kuulette tai jos on laitettu tilinumeroita mihin toivotaan lahjoituksia, ilmoittakaa ihmeessä koululautakuntaan!
71, se että sinä et saa lahjoja, ei tarkoita sitä, että kukaan terveydenhuollossa työskentelevä ei saisi/vastaanottaisi lahjoja. Itse olen laittanut esim. omahoitajalle joululahjaa, osastolle, jossa toivuin leikkauksesta suklaarasiaa jne. Kyllä on kiitelty ja otettu vastaan. Myös monet tutut alalla olevat, esim. terveydenhoitajaäitini, ovat kertoneet ilahtuneina lahjoista ja korteista. Myös esim. oikeusaputoimistossa työskentelevää tuttuani on kiitolliset asiakkaat muistaneet.
Meillä lahjoitettiin luokanopelle/-valvojalle porukalla joku pieni muisto joka vuosi, kutosella, ysillä ja lukion lopuksi sitten jotain isompaa. Myös soitonopettajalle vein aina jotain lukukauden päätteeksi. En ymmärrä, miten joku voi paheksua sitä, että lapsi/nuori haluaa muistaa tärkeää aikuista. Kaikille se ope ei ole vain ope, vaan jotain tärkeämpää. Mutta uskon, että opettaja ottaa aivan yhtä ilolla vastaan lämpimän kiitoksen tai itsetehdyn kortin kuin lahjan.
En odota saavani jokaiselta vanhemmalta lahjaa, mutta vähän pettyisin, jos kukaan ei ostaisi mitään. Yleensä kun vanhemmilla on tapana ostaa kevätlahja...
Jos toiveen saa esittää, en haluaisi krääsää koska sitä on omasta takaa jo tarpeeksi ja ymmärrätte varmaan, että jos on 30 vuotta opettajana ja säästäisi kaiken, pitäisi hankkia jo varasto näille kaikille. Syötävää/juotavaa/lahjakortti, vaikka vanhempien kesken yhdessä olisi jees!
T: lastentarhanopettaja
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:37"]
Olen silti sitä mieltä, että opettajien pitäisi kieltäytyä lahjoista. Mukavahan se olisi kaikkien saada pieni lomamuistaminen, vaikka rahan muodossa. Mutta koska olet kunnan töissä, en ymmärrä, miksi opettajilla on eri säännöt, kuin muilla kunnan työntekijöillä. Palkkaa saatte tästä ja pitkän loman ja se on ihan oma valinta, että lähtee opettajaksi. Joten voisitte pikkuhiljaa sopeutua siihen, että ilmoittaisitte wilmassa, että en ota henkilökohtaisia lahjoja vastaan, mutta koululle voidaan lahjoittaa jotain yhteiseksi, jos luokka haluaa kerät jotain.
Mutta en ole vielä nähnyt opettajaa, joka kieltäytyis lahjasta yhteisen hyvän takia, vaan ahneena ottaa mielellään jokaisen lahjakortin ja hieronta-hemmottelu-lahjansa vastaan.
[/quote]
Miksi pitäisi kieltäytyä jos joku haluaa lahjan antaa? Kenenkään ei ole todellakaan pakko mitään lahjoja antaa, niitä ei pyydetä, ei kinuta, niillä ei voi lahjoa eikä ostaa mitään. Joten mikä sinua siinä hiertää, että joku haluaa opettajalle kiitoksen antaa kun oikein kieltämässä olisit kyseistä tapaa? Mitä ahnetta siinä on, että ottaa kohteliaasti kiitoksen vastaan, olkoonkin sitten vaikkapa kukan tai tavaran muodossa?
Tiesitkö, että monetkin mummelit antavat mm. postinjakajille joulutervehdyksen, samaten kotisairaanhoitoa saattavat muistaa? Toinen antaa valmentajille kiitokset kukan muodossa ja yksi lääkärille kiitokset hyvästä hoidosta. Invataksin vakikuskia muistaa ainakin minun äitini ja sururyhmän vetäjää myös kun on tukenut isäni kuoltua äitiä vaikeimman yli. Kaikki nämä tekevät vain työtään. Miksi kiittäminen ja muistaminenkin on nykyään kiellettävä?
Toistan vielä: kenenkään, etenkään teidän vastahakoisten, EI ole pakko muistaa tai lahjaa antaa. Ette sillä tee hallaa lapsellenne, ettekä toisaalta lahjan antamallakaan lapsellenne mitään etuisuuksia saa. Se on vain kaunis tapa ja toimikoon niin ken haluaa. Minä pidän tapaa kauniina eleenä ja siksi meillä lapset vievät kortit ja pienen muistiaisen. Muistiainen on nimenomaan lapselta ja lapsi on kukka-amppelin valinnutkin aina.
Kyllä täytyy todella katkera ja kateellinen ihminen olla, että saa tästäkin tavasta ongelman kehiteltyä.
[/quote]
AAMEN!