Espoo ei pysty enää pitämään kaikkia päiväkoteja auki. Mitä aiotte vanhemmat tehdä?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008553160.html
Vakava pula henkilöstöstä. Viettekö silti lapsen päiväkotiin?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Jos ne hoitopaikat annettaisiin ensisijaisesti ihmisille jotka eivät yksinkertaisesti voi tehdä etätöitä, ne riittäisivät. En ole koskaan ymmärtänyt tätä että ihmiset riemuiten ja lapsen etuun vedoten laittavat lapsen hoitoon kun hän just ja just kävelee, ja perustelevat sen sillä että se on lapsen oikeus. Miten kukaan raskii antaa ne ekat vuodet pois ja vielä oikein vaatii sitä? Lapsi oppii tarvittavat sosiaaliset taidot ihan tavallisessa perhepiirissä omien ihmisten kanssa vaikka menisi hoitoon vasta 3-vuotiaana tai myöhemmin. Jos on isot tulot, tähän kaikkeen on varmasti mahdollista varautua. Itse hoidin lapset kotona ekat 3 v vaikka olen pienituloinen yh. Mulle se oli arvokysymys. Tosi monen arvot on sitä että pitää maksaa taloa, autoja ja mökkiä ja lainojen takia kaikkien pitää olla töissä vaikka lapsi ei osaa sanoa vielä edes mamma.
SInun tilanne on sinun tilanne. Toisilla on heidän tilanteessa.
Jos joku on etätöissä, ei hän samalla voi hoitaa lastaan. Hän tekee töitä.
Ei täällä voisi mitenkään olla sääntöä, että vain xx syystä saa varhaiskasvatusta. Sitä säätelee laki.
Saan potkut jos en mene töihin, ei lapsi voi kotiin yksinkään jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne voi kieltää viemästä lasta.
Meinasit jättää lapsesi suljetun päiväkodin pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti välitti täällä Espoossa juuri myös neuvolan tiedotteen, jonka mukaan vain 0-1,5 -vuotiaiden neuvolatarkastukset voidaan hoitaa ja kaikki muu perutaan.
Neuvolantätejä siirretään Espoon sairaalaan vuodeosastolle, siihen entiseen Puolarmetsään.
Ei siirretä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi viedä vaikka naapuripäikkyyn joka on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö jo joku päiväkoti on suljettu?
Espoo tekee ison virheen lähettäessään tällaisen "voi tapahtua pahimmillaan" viestin.
Olisiko ihan virkarikos? Rikosilmoitusta vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmassa tapauksessa joutuu itse huolehtimaan kersoistaan, varmaan kamalaa. Nämä on niitä asioita joita pitää miettiä ennen haarojen levittämistä. Mikään ei ole koskaan itsestään selvää.
Oon ammatiltani hoitaja tk:ssa. Mun pitää valita hoidanko itse lapseni ja oon kotona pois töistä vai oonko töissä hoitamassa ihmisiä jotka tarvii apua terveyteensä tai sairauteensa ja lapsi tällöin päiväkodissa. Kumpaa suosittelet?
Entä isä?
Ei vanhemmat voi tuosta vain jäädä kotiin hoitamaan lapsia, oli äiti tai isä.
Laki yksiselitteisesti mahdollistaa vanhemnan jäädä pois töistä 1-3 päivää sairaan lapsen hoidon järjestelyihin. Muussa tapauksessa se on irtisanomisperuste.
On myös "poissaolo pakottavasta perhesyystä" joka ei ole irtisanomisperuste, mutta sitä voinee hyvin soveltaa tilanteeseen jossa lapselle ei ole muuta hoitopaikkaa perheestä riippumattomasta syystä. Palkkaa ei tosin makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitakoon lapsensa itse kun kerran ovat niitä hankkineet.
Kyllä se sopii. Oon pois työelämästä sitten.
T. Vaka-ope
Kysynpä vaan et mikä on vaka-ope?
Varhaiskasvatusope?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan kamalaa. Aamulla seiskalta pitää lähteä viemään lasta päiväkotiin ja ehtiä ennen kasia töihin Espoosta Helsinkiin. Eikä tiedä illalla onko päiväkoti edes auki.
Tästä syystä tällaisia viestejä ei saisi laittaa. Ihmiset ei tajua, ettei se päiväkoti huomenna mene kiinni. Lietsotaan turhaa paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne hoitopaikat annettaisiin ensisijaisesti ihmisille jotka eivät yksinkertaisesti voi tehdä etätöitä, ne riittäisivät. En ole koskaan ymmärtänyt tätä että ihmiset riemuiten ja lapsen etuun vedoten laittavat lapsen hoitoon kun hän just ja just kävelee, ja perustelevat sen sillä että se on lapsen oikeus. Miten kukaan raskii antaa ne ekat vuodet pois ja vielä oikein vaatii sitä? Lapsi oppii tarvittavat sosiaaliset taidot ihan tavallisessa perhepiirissä omien ihmisten kanssa vaikka menisi hoitoon vasta 3-vuotiaana tai myöhemmin. Jos on isot tulot, tähän kaikkeen on varmasti mahdollista varautua. Itse hoidin lapset kotona ekat 3 v vaikka olen pienituloinen yh. Mulle se oli arvokysymys. Tosi monen arvot on sitä että pitää maksaa taloa, autoja ja mökkiä ja lainojen takia kaikkien pitää olla töissä vaikka lapsi ei osaa sanoa vielä edes mamma.
Meinaatko, että jos päiväkodeista poistettaisiin kaikki ne lapset, jotka on ns. virikehoidossa tai voisivat jäädä vaikka isovanhempien hoitoon, niin päiväkoteihin laskeutuisi ihana rauha? Että olisi paljon aikuisia ja hallittavissa oleva määrä lapsia? Vai käviskö kuitenkin niin, että aikuisia vähennettäisiin samassa suhteessa ja yksiköitä yhdistettäisi ja suljettaisi? Ei tässä ole kyse virikelasten määrästä, vaan päättäjien tahtotilasta kiristää ja puristaa kaikki minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmassa tapauksessa joutuu itse huolehtimaan kersoistaan, varmaan kamalaa. Nämä on niitä asioita joita pitää miettiä ennen haarojen levittämistä. Mikään ei ole koskaan itsestään selvää.
Oon ammatiltani hoitaja tk:ssa. Mun pitää valita hoidanko itse lapseni ja oon kotona pois töistä vai oonko töissä hoitamassa ihmisiä jotka tarvii apua terveyteensä tai sairauteensa ja lapsi tällöin päiväkodissa. Kumpaa suosittelet?
Entä isä?
Ei vanhemmat voi tuosta vain jäädä kotiin hoitamaan lapsia, oli äiti tai isä.
Laki yksiselitteisesti mahdollistaa vanhemnan jäädä pois töistä 1-3 päivää sairaan lapsen hoidon järjestelyihin. Muussa tapauksessa se on irtisanomisperuste.
On myös "poissaolo pakottavasta perhesyystä" joka ei ole irtisanomisperuste, mutta sitä voinee hyvin soveltaa tilanteeseen jossa lapselle ei ole muuta hoitopaikkaa perheestä riippumattomasta syystä. Palkkaa ei tosin makseta.
Varmaan voidaan. Nyt ei tosin olla lähelläkään tällaista tilannetta. Eli ei kannata anoa syystä, että koronatilanne VOI tulla niin pahaksi, että Päiväkoti VOIDAAN joutua sulkemaan.
Tämä ei ole pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että jos päiväkodeista poistettaisiin kaikki ne lapset, jotka on ns. virikehoidossa tai voisivat jäädä vaikka isovanhempien hoitoon, niin päiväkoteihin laskeutuisi ihana rauha? Että olisi paljon aikuisia ja hallittavissa oleva määrä lapsia? Vai käviskö kuitenkin niin, että aikuisia vähennettäisiin samassa suhteessa ja yksiköitä yhdistettäisi ja suljettaisi? Ei tässä ole kyse virikelasten määrästä, vaan päättäjien tahtotilasta kiristää ja puristaa kaikki minimiin.
Etenkin tuntuu pahalta, kun ammattilaiset arvostelee "virikelapsia". Ei ole heidän asiansa arvostella asiakkaita, se asenne näkyy työssä. Me hoidetaan heitä, jotka meille osotetaan. Jokaista yhtä hyvin ja rakkaudella.
No jos ei muu auta, ilmoittaudun ensin itse sairaaksi omaan työhön ( 7vrk), ja sen jälkeen jokaisesta lapsesta (3kpl) 3vrk:tta. T: sh
Tätähän hallitus halusi. Että kaikki sairastaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aivan käsittämätön taukki. Eikö sen vertaa riitä aivokapasiteettia, että käsittäisit, että ne etätöissä olevat tekevät töitä? Ei ne ole vapaalla hoitamassa lastaan. Miten sinä teet töitä, jos sinulla on päiväkoti-ikäinen kotona?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan onko joku pvk jo jouduttu sulkemaan?
No ei ole jouduttu. Eikä toivottua katastrofia taaskaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Jotka eivät voi tehdä etätöitä? Mistä ihmeestä kumpuaa ajatus, että etätöitä tekevä voisi jotenkin ihmeellisesti olla samaan aikaan lastensa kanssa? Itse olen tehnyt kohta 2 vuotta etätöitä. Suurin osa päivästä menee luurit korvilla, loppuaika erilaisten excelien parissa. Muutamana päivänä lievästi flunssainen lapsi on jäänyt kotiin, käytännössä hän on tuijottanut netflixiä koko päivän. Joku 3v tai alle ei edes pysyisi koko päivää siinä ruudun äärellä... Etätöitä tekevät tekevät ihan oikeasti töitä, he eivät vedä lonkkaa jossain sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei muu auta, ilmoittaudun ensin itse sairaaksi omaan työhön ( 7vrk), ja sen jälkeen jokaisesta lapsesta (3kpl) 3vrk:tta. T: sh
Tätähän hallitus halusi. Että kaikki sairastaa kerralla.
Ilman loppukaneettua viestisi olisi ok. Rationaalinen ja ratkaisuhwkuinen.
Miksi sh tarvitsi tuon viimeisen lauseen? Ei ole sh?
Vien päiväkotiin vaik siel ois vaan johtaja yksin töis. Mä maksan siitä palvelusta prkl.
Kyllä vien
Pannaanko ruokakaupat kiinni mieluummin