Avoin kirje. T. Ehkä juuri sinun työpaikkasi siivooja
Hei!
Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.
Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.
Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)
Kommentit (136)
Moni ihminen tuppaa unohtamaan, kuka on suuressa yrityksessä avainasemassa, lähestulkoon tärkein työtekijä:
.........
No en todellakaan puhu toimarista! Enkä siitä päälliköstä!!! Vaan yrityksen yksi tärkeimmistä työntekijöistä on siivooja. Siivooja, joka huolehtii, että yrityksen aula on siisti ja asiakaspalaverit pidettävät neuvotteluhuoneet ovat siistit ja puhtaat! Koska jos siivooja laiminlyö työnsä ja aula on sotkuinen ja neukkareissa on kahviläntit lattialla, ei yrityskauppoja solmimaan tulleet asiakkaat todellakaan tee mitään kauppoja vaan lähtevät pois.
Meillä arvostetaan siivoajia. Olette tärkeitä!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:56"]
Sä olet ostopalvelu, et meidän palkkalistoilla. Sinulla on oma työnantaja, jonka tehtävänä on järjestää työsi ja kahvitaukosi ja siellä oma työyhteisö, joka tarjoaa lomapullaa. Me pärjäämme varsin hyvin ilman sinua, koska jo nyt me tyhjennämme roskikset ja pöytien pyyhkiminen on sinulta ehdottomasti kielletty sne jälkeen kun rikoit näppäimistön kaatamalla siihen pesuainetta.
[/quote]
Tuliko sinulle mieleen, että joku yksityisyrittäjä tai toinen hänen parista työntekijästään voisi olla se teidän siivooja? Ei hänellä saata olla edes mitään työyhteisöä muualla, vaan TE olette hänen työyhteisönsä päivästä toiseen, viikosta toiseen. Lomapullinenne. Kahvitupinenne. Hänen palkkansa tulee ihan sieltä samasta firman kassasta, mistä teidänkin, vaikka tuleekin eri tavalla, laskuna. Kohteletteko te muita työyhteisönne jäseniä yhtä ylimielisesti? Saitko kenties pomon uskomaan, että siivooja se kaatoi pesuainetta näppiksellesi? Ymmärrätkö, että se siivoojanne on teidän pomonne valitsema, ehkä hyväkin yrittäjäkaveri hänelle, ja voi kysyttäessä henkilökunnan suhtautumisesta häneen kertoa käytöksestäsi teidän pomollenne? Vai eikö se olisi sinulle häpeä, että pomosi katsoo sinua samoin kuin sinä siivoojaa?
Ja voithan sinä ottaa vuorollasi sen kenties joskus ripulipaskalla tai oksennuksella muuratun vessanpöntönkin siivottavaksesi, kun noin siivousintoinen olet! Siivooja voi ottaa jonkun uuden mestan. Siivottavaa nimittäin riittää!!!
Eikö ole sinunkin työsi teko ja koko työpäiväsi mukavampaa, jos aamuisin vaivaudut sanomaan siivoojallenne hymyillen huomenta, sanomaan kiitos, kun hän on työhuoneesi siivonnut, ja kertomaan, että ole hyvä, käy ottamassa kuppi kahvia, ja jos on lomapullaa, niin pullaa myös. Ymmärrätkö, että hänen työnsä, mahdollisesti vielä pienyrittäjänä kimpuroiminen, on monin verroin raskaampaa kuin toimistotyö, ja siksi jopa pieni pullakahvihetki tuntuu sen raskaan työn lomassa arvokkaalta! Ja jos et raski siivoojalle ostaa sitä pullaa myös, niin osta pullasi sellaisena päivänä, kun se siivoojanne ei ole töissä teillä, vaan siinä naapurin toimistolla. Hyvin kohdeltu siivooja saattaa ehkä tuoda pienestä palkastaan yllätykseksi joskus teillekin ihanille työkavereilleen kotonaan leipomaansa lomapullaa!
Missä siivoat? Eduskunnassa? *Toivoo..*
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 03:35"]
Haastattelematta? Jännä.
[/quote]
Ehkä siinä haastattelussa ei arvioida small talk -taitoja.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 05:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:56"]
Sä olet ostopalvelu, et meidän palkkalistoilla. Sinulla on oma työnantaja, jonka tehtävänä on järjestää työsi ja kahvitaukosi ja siellä oma työyhteisö, joka tarjoaa lomapullaa. Me pärjäämme varsin hyvin ilman sinua, koska jo nyt me tyhjennämme roskikset ja pöytien pyyhkiminen on sinulta ehdottomasti kielletty sne jälkeen kun rikoit näppäimistön kaatamalla siihen pesuainetta.
[/quote]
Tuliko sinulle mieleen, että joku yksityisyrittäjä tai toinen hänen parista työntekijästään voisi olla se teidän siivooja? Ei hänellä saata olla edes mitään työyhteisöä muualla, vaan TE olette hänen työyhteisönsä päivästä toiseen, viikosta toiseen. Lomapullinenne. Kahvitupinenne. Hänen palkkansa tulee ihan sieltä samasta firman kassasta, mistä teidänkin, vaikka tuleekin eri tavalla, laskuna. Kohteletteko te muita työyhteisönne jäseniä yhtä ylimielisesti? Saitko kenties pomon uskomaan, että siivooja se kaatoi pesuainetta näppiksellesi? Ymmärrätkö, että se siivoojanne on teidän pomonne valitsema, ehkä hyväkin yrittäjäkaveri hänelle, ja voi kysyttäessä henkilökunnan suhtautumisesta häneen kertoa käytöksestäsi teidän pomollenne? Vai eikö se olisi sinulle häpeä, että pomosi katsoo sinua samoin kuin sinä siivoojaa?
Ja voithan sinä ottaa vuorollasi sen kenties joskus ripulipaskalla tai oksennuksella muuratun vessanpöntönkin siivottavaksesi, kun noin siivousintoinen olet! Siivooja voi ottaa jonkun uuden mestan. Siivottavaa nimittäin riittää!!!
Eikö ole sinunkin työsi teko ja koko työpäiväsi mukavampaa, jos aamuisin vaivaudut sanomaan siivoojallenne hymyillen huomenta, sanomaan kiitos, kun hän on työhuoneesi siivonnut, ja kertomaan, että ole hyvä, käy ottamassa kuppi kahvia, ja jos on lomapullaa, niin pullaa myös. Ymmärrätkö, että hänen työnsä, mahdollisesti vielä pienyrittäjänä kimpuroiminen, on monin verroin raskaampaa kuin toimistotyö, ja siksi jopa pieni pullakahvihetki tuntuu sen raskaan työn lomassa arvokkaalta! Ja jos et raski siivoojalle ostaa sitä pullaa myös, niin osta pullasi sellaisena päivänä, kun se siivoojanne ei ole töissä teillä, vaan siinä naapurin toimistolla. Hyvin kohdeltu siivooja saattaa ehkä tuoda pienestä palkastaan yllätykseksi joskus teillekin ihanille työkavereilleen kotonaan leipomaansa lomapullaa!
[/quote]
Mistä me tiedetään kaikkien muiden yritysten työntekijöistä. Kun se siivooja käy meillä kaksi tuntia siivoamassa kerran viikossa, eri siivooja vielä eri viikkoina, niin vessanko se jättäisi siivoamatta, jotta voisi istua lomapullia syömässä?
Niin ja joo: en todellakaan ala sitä ripulipönttöä jynssäämään kesken omien töitteni ja istu siitä hyvästä sitten epävirallisissa ylitöissä. Sen siivoojan edustamalle yritykselle siitä maksetaan ja rahat ne saa silloinkin, jos minä jynssään ja siivooja istuu syömässä pullaa.
Tässäpä hienosti tiivistettynä se miten myös uusi eduskunta ajattelee.
"Minä teem isämmaam eteen tärkeää työtä ja jos ei minua arvosteta niinkuin pitää, niin saatte sitten siitä kärsiä"
Mutta jos vakavasti puhutaan, niin varmaan häpeä on yksi syy miksi siivoojiin suhtautudaan miten suhtaudutaan. Suomessa palkkakehitys on alojen suhteen eriytynyt ja siivoojat ovat toimihenkilöille päivittäinen muistutus siitä että työn vaativuus ja tuottavuus ei aina korreloi palkan kanssa. Jos siivoojia oikeasti katsottaisiin alaspäin, niin ihmiset kyllä suhtautuis jotenkin alentuvammin. "Voi sinua, ota pullaa, vie vaikka kotiinkin lapsille".
Ehkä luonnollisin tapa suhtautua siivoojiin olisi se, että suhtautuu niihin kuten suurten organisaatioiden vahtimestareihin. Ne on aina siellä, ne auttaa kun on ongelma (toiset pyydettäessä, toiset ennen kuin ongelma ilmenee) ja ennen kaikkea - ne kuuluu porukkaan vaikka tekee siellä työtä vähän eri näkökulmasta. Jos vahtimestari tulisi ja korjaisi tietokoneesi, rullailisitko vaan tuolilla takaisin työpisteelle sanomatta sanakaan koko operaation aikana?
Mutta on sekin totta että jos siivooja vaihtuu usein tai ei puhu Suomea, niin on pikkuisen hankalaa suhtautua ja ottaa työyhteisöön. Mutta aika korkea kynnys olisi alkaa neuvomaan siivoojaa työssään. Enpä itsekään haluaisi että niitä oman työn "tahroja" ryhtyisi joku osoittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:10"]
"Minä teem isämmaam eteen tärkeää työtä ja jos ei minua arvosteta niinkuin pitää, niin saatte sitten siitä kärsiä"
Mutta jos vakavasti puhutaan, niin varmaan häpeä on yksi syy miksi siivoojiin suhtautudaan miten suhtaudutaan. Suomessa palkkakehitys on alojen suhteen eriytynyt ja siivoojat ovat toimihenkilöille päivittäinen muistutus siitä että työn vaativuus ja tuottavuus ei aina korreloi palkan kanssa. Jos siivoojia oikeasti katsottaisiin alaspäin, niin ihmiset kyllä suhtautuis jotenkin alentuvammin. "Voi sinua, ota pullaa, vie vaikka kotiinkin lapsille".
Ehkä luonnollisin tapa suhtautua siivoojiin olisi se, että suhtautuu niihin kuten suurten organisaatioiden vahtimestareihin. Ne on aina siellä, ne auttaa kun on ongelma (toiset pyydettäessä, toiset ennen kuin ongelma ilmenee) ja ennen kaikkea - ne kuuluu porukkaan vaikka tekee siellä työtä vähän eri näkökulmasta. Jos vahtimestari tulisi ja korjaisi tietokoneesi, rullailisitko vaan tuolilla takaisin työpisteelle sanomatta sanakaan koko operaation aikana?
Mutta on sekin totta että jos siivooja vaihtuu usein tai ei puhu Suomea, niin on pikkuisen hankalaa suhtautua ja ottaa työyhteisöön. Mutta aika korkea kynnys olisi alkaa neuvomaan siivoojaa työssään. Enpä itsekään haluaisi että niitä oman työn "tahroja" ryhtyisi joku osoittelemaan.
[/quote]
Ei se kynnys ole ollenkaan korkea, jos meidän firma maksaa ulkoistetulle siivousyritykselle ja silti on aina vessapaperit lopussa, paperikorit täynnä ym. Siivoojat vaan luuttuaa lattioita, vaikka siihen ostettuun työhön kuuluu muutakin. Nähdään kun aina uusi siivooja tuodaan yritykseltä meille katsomaan, mitä pitää tehdä, pari viikkoa menee OK ja sitten alkaa lipsua. Kiva istua jossain vessassa ilman paperia ja ne paperit on kaikki siinä siivouskopissa, johon vain siivoojalla on avaimet, vaikka se kopin ovikin on sovittu pidettäväksi auki.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 04:00"]
Moni ihminen tuppaa unohtamaan, kuka on suuressa yrityksessä avainasemassa, lähestulkoon tärkein työtekijä: ......... No en todellakaan puhu toimarista! Enkä siitä päälliköstä!!! Vaan yrityksen yksi tärkeimmistä työntekijöistä on siivooja. Siivooja, joka huolehtii, että yrityksen aula on siisti ja asiakaspalaverit pidettävät neuvotteluhuoneet ovat siistit ja puhtaat! Koska jos siivooja laiminlyö työnsä ja aula on sotkuinen ja neukkareissa on kahviläntit lattialla, ei yrityskauppoja solmimaan tulleet asiakkaat todellakaan tee mitään kauppoja vaan lähtevät pois. Meillä arvostetaan siivoajia. Olette tärkeitä!
[/quote]
Eikä kyse ole vain siisteydestä ja viihtyvyydestä vaan myös hygieniasta. Voisi tartuntataudit jyllätä ihan eri tavalla työpaikoilla (puhumattakaan esim. sairaaloista!) jos ei olisi sitä ammattitaitoista laitoshuoltajaa siivoamassa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:19"]
[/quote]
Ei se kynnys ole ollenkaan korkea, jos meidän firma maksaa ulkoistetulle siivousyritykselle ja silti on aina vessapaperit lopussa, paperikorit täynnä ym. Siivoojat vaan luuttuaa lattioita, vaikka siihen ostettuun työhön kuuluu muutakin. Nähdään kun aina uusi siivooja tuodaan yritykseltä meille katsomaan, mitä pitää tehdä, pari viikkoa menee OK ja sitten alkaa lipsua. Kiva istua jossain vessassa ilman paperia ja ne paperit on kaikki siinä siivouskopissa, johon vain siivoojalla on avaimet, vaikka se kopin ovikin on sovittu pidettäväksi auki.
[/quote]
Tuossa tilanteessa on varmasti fiksumpaa tehdä valitus suoraan yritykselle. Siellä tehdään kuitenkin viimesijassa ne työtä koskevat päätökset. Jos siivooja on ollut huono, niin he myös ovat vastuussa paremman etsimisestä. Ellei sitten se kynnys ole liian korkea oikealle taholle valittamiseen...
Minun äitini oli siivooja ja oli esim. yhdessä paikassa n. 10 vuotta töissä. Kyseessä yläaste ja lukio. Palkanmaksaja kaikille sama ja samat tutut naamat vuodesta toiseen. Silti siellä oli joitakin tiettyjä ihmisiä, jotka eivät edes tervehtineet aamulla, kun näkivät. Äitini koki tämän hyvin loukkaavaksi. Oli kyllä itse tervehtinyt ja yrittänyt. Onneksi siellä oli mukaviakin työkavereita hänen kertomansa mukaan, mutta noista muutamista paistoi asenne läpi aika vahvasti.
Siivoojat saavat aivan liian pientä palkkaa. Ja niin saavat kaupan kassat, hoitajat jne. Aika moni naisvaltaisia aloja. Käteen jää todella pieni summa kuukaudessa ja siitä ei kartu tietenkään suurta eläkettä. Sitten koko työuran tehneenä joutuvat eläkkeellä turvautumaan kaikkiin tukiin, kun eläke ei riitä elämiseen. Se tuntuu hullulta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:19"]
[/quote]
[/quote]
Tuossa tilanteessa on varmasti fiksumpaa tehdä valitus suoraan yritykselle. Siellä tehdään kuitenkin viimesijassa ne työtä koskevat päätökset. Jos siivooja on ollut huono, niin he myös ovat vastuussa paremman etsimisestä. Ellei sitten se kynnys ole liian korkea oikealle taholle valittamiseen...
[/quote]
Yleensä aina aloitetaan siitä siivoojasta ja sitten edetään yritykselle valittamiseen.
Valitettavasti jokaisessa paikassa missä olen työskennellyt on toimistosiivouksen taso ollut surkea, vaikken edes itse ole ollut se valittaja. Toimistot vielä on helppoja siivottavia verrattuna ihmisten koteihin tai hoitolaitoksiin.
Ihan joo kovasti halutaan vielä syöttää nämä tyypit lomapullaa täyteen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:44"]
Ja luulet, ettei tuota liinatemppuasi huomata..?! Tiedoksesi, että eräästä ex-siivoojasta kerrotaan vieläkin, kuinka hän samalla rätillä jynssäsi vessat ja pöydät. SE HUOMATTIIN. Huomasitko, että hän on ex-siivooja?
[/quote]
Miten se voidaan huomata? Olen itse siivooja ja mieleeni tulee enemmän tapoja salata asia kuin miten se voisi tulla ilmi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:50"]
Valitettavasti jokaisessa paikassa missä olen työskennellyt on toimistosiivouksen taso ollut surkea, vaikken edes itse ole ollut se valittaja. Toimistot vielä on helppoja siivottavia verrattuna ihmisten koteihin tai hoitolaitoksiin.
Ihan joo kovasti halutaan vielä syöttää nämä tyypit lomapullaa täyteen.
[/quote]
Ei se ole välttämättä siivoojan vika. Olette valinneet edullisimman siivousyrityksen. Jostain heidän täytyy säästää ja usein nämä toimistot pitäisi siivoojaraukan siivota mahdottomassa ajassa. Kun olin itse siivoomassa erästä toimistoa, siivousaika vähennettiin puoleen entisestä, vaikka samat asiat piti silti tehdä. Toimiston henkilökunta ei tietenkään ollut tietoinen siitä, että jo muutenkin tiukasta ajasta oli otettu puolet pois. Ymmärrettävästi he ihmettelivät miksi tein huonompaa jälkeä ja lähdin aikaisemmin pois :/ Tuntui vaan ikävältä, että he ensimmäiseksi syyttivät tietysti minua.
Harmi, että työpaikallasi on mulkkuja ihmisiä.
Minä kyllä tervehdin siivoojaa joka aamu, kun varhain tulen töihin ja vaihdan hänen kanssaan yleensä muutaman mukavan sanan. Pullaakin varmasti tarjoaisin, jos sellaista työpaikalleni toisin.
Sen sijaan kerran kuulin, kun eräs työntekijä töissä kysyi "missä siivooja on" kuin ei edes nimeä muistaisi ja hänet löydettyään tylytti jostain mitättömästä asiasta, roskapussin asennosta.
Typerän kuvan antoi itsestään tämä tylyttäjä, ja itse kadun vieläkin, kun en siinä paikassa mennyt ojentamaan mokomaa valittajaa käytöksestään, vaan häpesin häntä hiljaa.
Joo, olen myös huomannut että siivoojat ovat työyhteisön ulkopuolella, ei minkäänlaista arvostusta.
Niin tuttua, valitettavasti.
Terv. yksi laitoshuoltaja
Työpaikoille tuntuu olevan jatkuvan ihmetyksen aihe, että miten siivouksen taso laskee koko ajan. Syntipukeiksi otetaan aina varsinkin ne ulkomaalaiset siivoojat, koska sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että koko ajan kilpailutetaan ja valitaan halvimmalla siivouksen tarjoava firma. Tämän päälle siivoojia pidetään vielä tyhminä, mutta ehkä se johtuu siitä, ettei halvan siivousfirman jäljellä voi enää katsoa peiliin - se on liian likainen.
Olkaa valmiita maksamaan siivouksesta. Se on muutakin kuin "välttämätön paha".
Haastattelematta? Jännä.