Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoin kirje. T. Ehkä juuri sinun työpaikkasi siivooja

Vierailija
19.05.2015 |

Hei!

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.

Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.

Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:26"]Harmi että koet tuollaista työpaikallasi ap. Itse olen siivooja/laitoshuoltaja vanhusten hoivakodissa ja koen kuuluvani työyhteisöön. Kaikki tervehtivät ja on sama kahvihuone hoitajien kanssa joten tulee juteltua paljon, jos joku tuo pullaa töihin se on kaikille tarkoitettu. Oon myös saanut kehuja ja kiitosta työstäni, ja jos jostain on joskus ollut huomauttamista, on se tehty kohteliaasti.
[/quote]
No ei varmaan oo lähäreillä paljoa varaa arvostella, kun itse vaihtelevat vaippoja yms pitkin päivää..

Vierailija
102/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ja empatiani ap:lle. Tiedän miltä tuntuu. 

Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:20"]

Se on siivousPYYHE. Aika törkeä olet. Mä en voisi tehdä mitään tuollaista.

Jotkut ovat välinpitämättömiä. So what.

T.  laitoshuoltaja

[/quote]

Ihan sama, millä nimellä mitäkin työvälinettä kutsuu. Joku on vaan keksinyt, että hei tätä rättiä kutsutaankin nyt siivouspyyhkeeksi. Ei "siivouspyyhe" edes ole mitään kunnon suomea, kaikkihan nyt tietää että pyyhe on sellanen froteinen kangas jolla kuivataan paikkoja. Vaikka sinun on pitänyt muistaa käyttää oikeita termejä laitoshuoltajan tutkintoa suorittaessasi, älä pliis vaadi niiden käyttämistä oikeassa elämässä. Vituttaa sellaiset työkaverit, jotka huomauttelee oikeista termeistä, niin kuin asialla olisi mitään väliä siivoustyön TEKEMISEN kanssa.

T. Laitoshuoltaja itsekin

Vierailija
104/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:20"]

Se on siivousPYYHE. Aika törkeä olet. Mä en voisi tehdä mitään tuollaista.

Jotkut ovat välinpitämättömiä. So what.

T.  laitoshuoltaja

[/quote]

Ihan sama, millä nimellä mitäkin työvälinettä kutsuu. Joku on vaan keksinyt, että hei tätä rättiä kutsutaankin nyt siivouspyyhkeeksi. Ei "siivouspyyhe" edes ole mitään kunnon suomea, kaikkihan nyt tietää että pyyhe on sellanen froteinen kangas jolla kuivataan paikkoja. Vaikka sinun on pitänyt muistaa käyttää oikeita termejä laitoshuoltajan tutkintoa suorittaessasi, älä pliis vaadi niiden käyttämistä oikeassa elämässä. Vituttaa sellaiset työkaverit, jotka huomauttelee oikeista termeistä, niin kuin asialla olisi mitään väliä siivoustyön TEKEMISEN kanssa.

[/quote]
Hö, mulle opetettiin siivousLIINA :( -laikkari itsekin..

Vierailija
105/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:17"]

Vahvistat taas stereotypiaa, että siivoojat on paitsi pienipalkkaisia, myös pieniaivoisia.

[/quote]

Minulle tuli päinvastainen mielikuva. Ap kirjoittaa hyvin.
[/quote]

Jos käyttää muiden ihmisten käytöstä syynä omalle paskalle toiminnalleen, se ei kerro kauhean sivistyneestä tai fiksusta ihmisestä.

Vierailija
106/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sanoimme siivoojan irti ja aloimme siivota itse. Nyt on luututtu myös hyllyjen alta ja pölyt pyyhit listojen päältä. Ymmärrän kyllä, ettei niillä mitoituksilla voi tehdä paljon, mutta me olisimme valmiit maksamaan kunnon siivouksesta mieluummin kuin x tunnista. Toistaiseksi näin, kunnes löydämme omilla palkkalistoille jonkun esim. opiskelijan, joka voisi tulla käymään kerran viikossa, mutta katsotaan vasta syksyllä. Minulla ei ole akateemista koulutusta, mutta suht. arvostettu koulutus ja ammatti silti. Silti voin siivota. Kahviakin meillä keittää jopa pomo itse. 

Vierailija
107/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:42"]

[/quote]

Alan ammattilainen osaa ammattisanaston. Noloa sano rätti yms.

T. ammattitutkinnon omaava ja alalla ollut 25v. ajan

Vierailija
108/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:15"]

Joo, olen myös huomannut että siivoojat ovat työyhteisön ulkopuolella, ei minkäänlaista arvostusta.

[/quote]

Entä sitten, kun ne siivoojat ei kuulu samaan työyhteisöön? Meillä ainakin siivoojat on aina kuuluneet johonkin firmaan tai sitten olleet talon oman siivousyksikön työntekijöitä. Niillä on ihan omat työyhteisnsä, työpaikkakokouksensa, taukotilansa ja ja lomapullansa ja kiertelevät vaihdellen eri aikoina eri toimipisteissä siivoamassa. Ei jotain yksittäistä siivoojaavälttämättä edes näe kuin muutaman viikon välein sattumalta jonkun vessanpytyn kimpussa. 

Vierailija
109/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:40"]

Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.

[/quote]

Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.

Vierailija
110/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:16"]

Mut mähän tahtoisin nussia sua! Pelkään vain, ettet suostu kun en ole iso pomo ja siksi vaikutan töykeältä. 

[/quote]

No töykeilemällähän se eteneekin. 

Vierailija
111/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:20"] Se on siivousPYYHE. Aika törkeä olet. Mä en voisi tehdä mitään tuollaista. Jotkut ovat välinpitämättömiä. So what. T.  laitoshuoltaja [/quote]

T. Laitoshuoltaja itsekin [/quote] Hö, mulle opetettiin siivousLIINA :( -laikkari itsekin..

[/quote]

Niin mullekin, mutta olen huomannut joidenkin alkaneen puhua siivouspyyhkeistä. Tää on ehkä joku uusi virallinen termi sitten? Ihan sama mulle, kutsun sitä joka tapauksessa rätiksi tai liinaksi."Rätistä" tosiaan monet huomauttelee, enkä ymmärrä miksi. Tekeekö viralliset nimitykset tästä työstä muka jotenkin hohdokkaampaa? En mä sano työkavereille myöskään että  "jouduin puhdistamaan eritetettä wc-altaasta" vaan ihan vaan että "pöntössä oli paskaa".

T. 28

Vierailija
112/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ostopalvelu, et meidän palkkalistoilla. Sinulla on oma työnantaja, jonka tehtävänä on järjestää työsi ja kahvitaukosi ja siellä oma työyhteisö, joka tarjoaa lomapullaa. Me pärjäämme varsin hyvin ilman sinua, koska jo nyt me tyhjennämme roskikset ja pöytien pyyhkiminen on sinulta ehdottomasti kielletty sne jälkeen kun rikoit näppäimistön kaatamalla siihen pesuainetta.

Vierailija
113/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu siivooja,oikea asenne

Vierailija
114/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei siistijä. En tiedä olemmeko samalla työpaikalla, mutta minä olen yksi ko. työpaikan johtajista. Tervehdin Sinua aina tavattaessa ja kiitän, kun pyyhit työhuoneeni lattian ja pöydät. Saatat olla ulkopuolelta palkattu, mutta arvostan panostasi silti.

Vierailija
115/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä postinjakaja, kahviautomaatin "täyttäjä" tai laitosmieskään kahville samaan aikaan tunge, niillä on omat työnantajansa ja ne on aputyövoimana tässä työyhteisössä. Olisi aika huvittavaa, jos ostopalveluna tulevalle ulkopuoliselle pitäisi vielä kahvipullatkin järjestää. Kertaakaan ei ole laitoshuoltajat kutsuneet kahville muuta työporukkaan - miksi ei?

Vierailija
116/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:53"]

[/quote]

Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.

[/quote]

Onpa kamalaa väkivaltaa!!!

Niin, siivoojahan on se joka kiltisti siivoaa paskat seinältä kun joku hieno herra ne sinne vessakäynnillään pyyhkii siivoojan iloksi. Nykyään minullakin on yliopistokoulutus mutta ei tulisi silti mieleenkään käyttäytyä noin.

Vierailija
117/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:53"]

[/quote]

[/quote]

Susta haisee pitkälle se millainen ihminen sinä olet.

Vierailija
118/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:16"]Itse ainakin tervehdin meidän työpaikan siivoojaa joka kerta, ja kiitän kun hän on siivonnut työpisteeni. Siis jos satun samaan aikaan paikalle. Välillä vaihdetaan muutama sana muutenkin, mikäli töiltämme ehdimme. Lisäksi lomapullat ja muut tarjottavat on meidän toimistolla keittiön pöydällä aina ihan kaikkien vapaasti otettavina - myös siivojan, jos hänelle vain maistuu!
[/quote]

Meillä ihan sama systeemi ☺

Vierailija
119/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistosiivos on useimmissa paikoissa järjestetty huonosti. Toimistotyöntekijät voisivat itse tyhjentää roskakorinsa ja pyyhkiä pöytänsä, jolloin siivoojalle jäisi lattian moppaus ja yleisten tilojen puhtaanapito. Tai sitten siivous voisi tapahtua toimistotyöajan ulkopuolella. Nyt kaikki kärsivät siitä, että siivoojan täytyy tehdä työnsä eli tunkea ahtaisiin väleihin häiritsemään toimistotyöntekijöiden omia töitä. 

Vierailija
120/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:27"]

Siivoojille pitäisi kyllä maksaa enemmän. Mies joka on vartijana kaupassa kertoilee joka viikko mitä kaikkea kivaa on taas löytynyt käytäviltä ja vessasta... Pöntön reuna kuorrutettu paskalla, lattialla valtavat lammikot kaljaoksennusta, puliukko ravistellut lahkeestaan paskapökäleet kaupan hyllyn alle... Hyi helvetti sitä hommaa, siivoojalle pitäisi maksaa väh. 3500 e kuussa!

[/quote]

Hyi ällötys....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi