Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoin kirje. T. Ehkä juuri sinun työpaikkasi siivooja

Vierailija
19.05.2015 |

Hei!

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.

Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.

Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:40"]

Sympatiani ja empatiani ap:lle. Tiedän miltä tuntuu. 

Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.

[/quote]

Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.

[/quote]

Onpa kamalaa väkivaltaa!!!

Niin, siivoojahan on se joka kiltisti siivoaa paskat seinältä kun joku hieno herra ne sinne vessakäynnillään pyyhkii siivoojan iloksi. Nykyään minullakin on yliopistokoulutus mutta ei tulisi silti mieleenkään käyttäytyä noin.

[/quote]

Ei minullekaan mutta toisaalta ei tulisi myöskään mieleeni ratkaista ongelmaa kostamalla joillekin viattomille ihmisille. Ottaisin asian puheeksi pomoni kanssa ja esittäisin toiveen, että ohjeistaisi ihmisiä vetämään vessan.

[/quote]

Kuka tässä on puhunut viattomille kostamisesta? En minäkään viattomille kostaisi. Kun samaa viraston osaa siivoaa niin kyllä siinä käy selville kuka on kuka.

Kerropa vielä miten siivoaja esittää toiveen vessan vetämisestä tms? Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi se että toisille siivooja on alinta kastia. Toki herra isokiho saa paskoa iha minne haluaa ja vähä-älyinen siivooja sen vaan kiltisti siivoaa.

Vierailija
2/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat terveiset Poriin joka toiseen pk:hon

Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)
[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:03"]

Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.

[/quote]

Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.

[/quote]

Susta haisee pitkälle se millainen ihminen sinä olet.

[/quote]

No kerro millainen.

[/quote]

Mietipä sitä seuraavalla kerralla kun järjestät työpaikkasi tai minkä tahansa paikan siivoojille "kivoja" yllätyksiä.

Vierailija
4/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:16"]Työpaikoille tuntuu olevan jatkuvan ihmetyksen aihe, että miten siivouksen taso laskee koko ajan. Syntipukeiksi otetaan aina varsinkin ne ulkomaalaiset siivoojat, koska sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että koko ajan kilpailutetaan ja valitaan halvimmalla siivouksen tarjoava firma. Tämän päälle siivoojia pidetään vielä tyhminä, mutta ehkä se johtuu siitä, ettei halvan siivousfirman jäljellä voi enää katsoa peiliin - se on liian likainen.

Olkaa valmiita maksamaan siivouksesta. Se on muutakin kuin "välttämätön paha".
[/quote]
Työntekijät kyllä tiedostavat tämän ja työpöytähän kuuluu jokaisen itse siivottaviin asioihin. Harmittaa, että kaikesta säästetään, siivouksesta yleensä ensin.

Vierailija
5/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää siivoojien huono kohtelu ja ignooraaminen. Minä ainakin olen tosi kiitollinen siitä että työpaikalla on siistiä eikä itse tarvitse siivota! Aina kun siivojaa tulee omalle työpisteelleni väistän tehdäkseni hänen työnsä mahdollisimman helpoksi ja kiitän. Moikkaan kuten muitakin työkavereita, juttelen normaalisti jne. Onneksi iso osa tuntuu toimivan samalla tavalla, vaan muutama vaikuttaa tylyltä "tiedä että olen yläpuolellasi"-tyypiltä.

Vierailija
6/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:48"]

Minusta tuntuu että siivoojalla olisi kovin epämukava olo meidän kahvipöydässä, ollaan akateemisia joten tuskin pystyisi siivoojatäti osallistumaan meidän juttutuokioihin. Vaikka tosin voisivat sellaiset härskit ja elämänmakuiset jutut siivoojalta tuoda vähän väriä meidän lennokkaisiin keskusteluihin?

[/quote]

Tän on pakko olla provo :D 

[/quote]

Lyhennetty versio aiemmin täällä pyörineestä jutusta. Se pitkä versio oli vielä hauskempi! 

Vierailija
7/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa kuin 47. Tämän lisäksi, sääntönä on, että löytäjä siivoaa. Eli jos lattialla on eritetahra, ei lähdetä hakemaan laitoshuoltajaa, vaan sh, lähäri, jopa jumppari siivoaa ja desinfioi sen ihan itse. Ei me sentään kädettömiä olla. Lääkäreillä on niin kiire rientää paikasta toiseen, että heiltä ei tätä odoteta.

Ilman laitoshuoltajia oltaisiin kyllä hukassa!

Lääkäritkin tuovat pullaa ihan itse leivottua ja kaikki saavat siitä. Sama taukohuone. 

Vierailija
8/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:03"]

[/quote]

[/quote]

Susta haisee pitkälle se millainen ihminen sinä olet.

[/quote]

No kerro millainen.

[/quote]

Mietipä sitä seuraavalla kerralla kun järjestät työpaikkasi tai minkä tahansa paikan siivoojille "kivoja" yllätyksiä.

[/quote]

Joo, järjestän niitä yllätyksiä sen takia, että kerran vuonna 2004 siivooja oli niin keskittynyt työhönsä ettei huomannut aamulla tervehtiä. Eikä ole vieläkään tuonut kahvipullaa. Inhoan tuollaista ylimielisyyttä. Eikähän siivooja kohta opi, että kannattaa tervehtiä kaikkia eikä vaan ylimielisenä siivoilla.

Vierailija
9/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:23"]

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa kuin 47. Tämän lisäksi, sääntönä on, että löytäjä siivoaa. Eli jos lattialla on eritetahra, ei lähdetä hakemaan laitoshuoltajaa, vaan sh, lähäri, jopa jumppari siivoaa ja desinfioi sen ihan itse. Ei me sentään kädettömiä olla. Lääkäreillä on niin kiire rientää paikasta toiseen, että heiltä ei tätä odoteta.

Ilman laitoshuoltajia oltaisiin kyllä hukassa!

Lääkäritkin tuovat pullaa ihan itse leivottua ja kaikki saavat siitä. Sama taukohuone. 

[/quote]

Joo, täysin väärin, että ihmiset joutuisivat tekemän jotain paskahommaa johon heidät on palkattu ja josta heille maksetaan. Kyllä se vaan on niin, että niiden ylimielisten koulutettujen ihmisten kuuluu tehdä ne paskahommat ja siivoojien, jotka ovat aivan ihania ihmisiä, kuuluu vaan istua kahvihuoneessa syömässä toisten pullia. Siivoojilla on katsos sitä sydämen sivistystä.

Vierailija
10/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ NYT USKOKO TON AP JUTTUJA. SE MIKÄÄN SIIVOOJA OO. SEN TYÖTÄ ON IHAN PÄIVYSTÄÄ TÄÄLLÄ KOKO AJAN JA KEKSIÄ NÄITÄ NIIN TYPERIÄ PROJA.

Vierailija
11/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen siivoojan pesemässä käytävän lattiaa, en mene siihen viereen moikkailemaan ja kyselemään kuulumisia, vaan yritän olla häiritsemättä. Luulis, että siivoojatkin haluaisivat keskittyä töihinsä. 

Vierailija
12/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:08"]

Ei meillä postinjakaja, kahviautomaatin "täyttäjä" tai laitosmieskään kahville samaan aikaan tunge, niillä on omat työnantajansa ja ne on aputyövoimana tässä työyhteisössä. Olisi aika huvittavaa, jos ostopalveluna tulevalle ulkopuoliselle pitäisi vielä kahvipullatkin järjestää. Kertaakaan ei ole laitoshuoltajat kutsuneet kahville muuta työporukkaan - miksi ei?

[/quote]

Meidän työpaikalla niin laitoshuoltajat, terkkarit, sairaanhoitajat kuin lääkäritkin viettävät taukonsa samassa tilassa ja aika lailla samaan aikaankin vielä. Kyllä, meillä on eri työnantajat mutta samoissa tiloissa me silti ollaan joka päivä kahdeksan tuntia. Olisi hemmetin töykeää jättää joku tietty ryhmä pois vain sen takia, että palkanmaksaja on eri.

Eli meillä ei kyllä ketään erotella ammatin saati työnantajan mukaan.

terv. eräs sh joka juuri eilen vei kasan pullia töihin ja niistä sai kaikki ottaa.

[/quote]

Sh ei nyt tajua: suurimmassa osassa työpaikoista siivoojat ei ole samoissa tiloissa kahdeksaa tuntia. Ne siivoaa milloin siivoaa, kiertävät oman porukkansa kierron mukaan. Ei niitä samoja näe kuin ehkä parin viikon välein pari tuntia, seuraavalla viikolla on taas joku muu, minkä jälkeen ne menee toisiin siivouspaikkoihinsa. Pitäisikö niiden sekin siivousaika istua kahvilla muitten lomapullilla? Meillä siivoojat kestittäisiin, jonka jälkeen ne voisi lähteä tekemään oikeasti töitään jollekin toiselle osastolle?

Vierailija
13/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:10"]

Hei!

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.

Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.

[/quote]

Vaikka tavallaan ymmärrän purkauksesi, sen sävy on ikävä. Työpaikkasi kuulostaa kurjalta, kannattaa hakeutua muualle, valta tässäkin asiassa on sinulla.

Viimeksi tänään olen kehunut työpaikkamme siivoojaa. Eikä ole ensimmäinen kerta tänä vuonna. Kuuluu tapoihini ja siivoojan työn huomaa hyvin. Lomapullaa meillä tuodaan, mutta sitä ei erikseen tarjota kenellekään, se viedään kahvihuoneeseen, jokainen siellä käyvä on omatoiminen, onnistuuhan työntekokin, joten lomapullan voi pöydältä napata, jos se maistuu. Tuo viimeinen kuulosti vaan niin karmealta, ällöttävältä ja ikävältä, ettei minusta mikään se, mitä olet kokenut, oikeuta siihen. Ei niin mikään. Päin vastoin, minulle tulee siitä olo, että siivojat ovat kurjia kostajia ja haluavat toisille pahaa. Miksi sellaista kiittäisin, tarjoaisin lomapullaa tai ajattelisin mitään hyvää? Miksi teet noin?

Uskon, ettet ole työpaikkani siivooja, se siivooja, jota aamuisin tervehdin ja päivän aikana moikkaan, jos vastakkain satutaan. Se siivooja, jolle annan kiitosta hänen työstään ja toivotan mukavaa työpäivää ja jos aikaa on ja vastakkain satutaan, niin vaihdan muutaman sanan. Se siivooja, joka on yhtä oikeutettu siihen lomapullaan, mihin jokainen työpaikkani työntekijä yhtäläisesti on oikeutettu. Se siivooja sinä et ole.

Vierailija
14/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostan hattua oman työpaikkani siivoojalle, joka vuodesta toiseen jaksaa 5-6 päivänä viikossa siivota aamuisin sotkujamme, ennen kuin menee yliopistolle. Tummaihoinen nuori mies, joka ei puhu suomea kuin muutaman sanan, mutta jaksaa hymyillä meille. Moniko suomalaisopiskelija jaksaa tehdä saman?

Vierailija
15/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:08"]

Ei meillä postinjakaja, kahviautomaatin "täyttäjä" tai laitosmieskään kahville samaan aikaan tunge, niillä on omat työnantajansa ja ne on aputyövoimana tässä työyhteisössä. Olisi aika huvittavaa, jos ostopalveluna tulevalle ulkopuoliselle pitäisi vielä kahvipullatkin järjestää. Kertaakaan ei ole laitoshuoltajat kutsuneet kahville muuta työporukkaan - miksi ei?

[/quote]

Meidän työpaikalla niin laitoshuoltajat, terkkarit, sairaanhoitajat kuin lääkäritkin viettävät taukonsa samassa tilassa ja aika lailla samaan aikaankin vielä. Kyllä, meillä on eri työnantajat mutta samoissa tiloissa me silti ollaan joka päivä kahdeksan tuntia. Olisi hemmetin töykeää jättää joku tietty ryhmä pois vain sen takia, että palkanmaksaja on eri.

Eli meillä ei kyllä ketään erotella ammatin saati työnantajan mukaan.

terv. eräs sh joka juuri eilen vei kasan pullia töihin ja niistä sai kaikki ottaa.

[/quote]

Sh ei nyt tajua: suurimmassa osassa työpaikoista siivoojat ei ole samoissa tiloissa kahdeksaa tuntia. Ne siivoaa milloin siivoaa, kiertävät oman porukkansa kierron mukaan. Ei niitä samoja näe kuin ehkä parin viikon välein pari tuntia, seuraavalla viikolla on taas joku muu, minkä jälkeen ne menee toisiin siivouspaikkoihinsa. Pitäisikö niiden sekin siivousaika istua kahvilla muitten lomapullilla? Meillä siivoojat kestittäisiin, jonka jälkeen ne voisi lähteä tekemään oikeasti töitään jollekin toiselle osastolle?

[/quote]

Riippuu paikasta. Olen itse ollut laitoshuoltajana eri vuodeosastoilla kahdessa eri sairaalassa, ja kaikilla osastoilla systeemi on ollut se, että yksi laitoshuoltaja on yhdellä osastolla kokonaisen kahdeksan tunnin työpäivän. Huomaan olleeni onnekas, olisi kamalaa hyppiä paikasta toiseen niin, että hoitohenkilökunnalle olisin vain joku anonyymi siivooja joka tulee ja ja lähtee...

Vierailija
16/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:40"]

Työpaikkasi kuulostaa kurjalta, kannattaa hakeutua muualle, valta tässäkin asiassa on sinulla.

[/quote]

Sinulla ei taida olla aavistustakaan millainen suhde isojen siivousfirmojen pomoilla ja siivojilla on. Ei siellä valikoida missä siivotaan.

Vierailija
17/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:40"]

Työpaikkasi kuulostaa kurjalta, kannattaa hakeutua muualle, valta tässäkin asiassa on sinulla.

[/quote]

Sinulla ei taida olla aavistustakaan millainen suhde isojen siivousfirmojen pomoilla ja siivojilla on. Ei siellä valikoida missä siivotaan.

[/quote]

Ja sinulla ei taida olla aavistustakaan, että työpaikkaa voi vaihtaa kokonaan, siitä nykyisestä firmasta pois jonnekin muualle, ei vain firman sisällä eri yksikköön. Laajenna ajatteluasi.

Vierailija
18/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten, ettet ota sitä lomapullaa, vaikka tarjottaisiin. Joku ikävämpi ihminen on kuitenkin lähminyt niitä käsillä, jotka ovat koskeneet pöytään, jonka sinä olet pyyhkinyt likaisella vessarätillä. Kannattaa myös varoittaa niitä mukavampia ihmisiä ottamasta pullaa ja kertoa, miksi. Sinuahan siinä ensimmäisenä syytetään, jos työpaikalla leviää vatsatauti.

Vierailija
19/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törppöihin törmää kaikissa töissä. Siivosin useita kohteita, en koskaan kokenut olevani alempaa kastia vaan eri työporukkaa. "Kostosuunnitelminesi" lukeudut niihin törppöihin?

Vierailija
20/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa tosi ikävälle ap :( Mä en ennen juurikaan siivoojia morotellut, "kun ei kukaan muukaan", mutta nyt ku alotin upouudessa paikassa, ni päätin heti et aina moikkailen siivoojia ja juttelen ja oon mukava :) ja niin oon tehnykki. Toista on ne jotku urpot meidänki työpaikalla ketkä esimerkiksi ei viiti sen vertaa väistää et siivooja sais mukavasti roskat otettua voi herranjumala :D ja ihan seisomatyötä missä sun sijainnilla ei oo merkitystä metrin päälle.........

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän