Hjälp! Mistä tunnistaa hyvän ompelulangan?
Olen uusimassa ja hankkimassa lankoja ja tarvikkeita vaatteiden korjaamista ja muokkaamista varten.
Mistä tietää, että lanka on hyvä ja mitä ei ainakaan kannata ostaa? Ovatko esim Lidlin ompelutarvikesetit mistään kotoisin? Entä Prismassa myytävät langat ja tarvikkeet?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että siinä lukee Gutermann.
Halvat ompelulangat eivät ole hyviä.
Onko ne liian ohuita siis, materiaali väärää? Napsahtaako ne poikki vaatteesta käytössä?
Mulla on joissain väreissä Gutermann lankoja, joita olen saanut, varmaan mummilta joskus vuosikausia sitten. Ap
Hae ompelutarvikkeet ja langat oikeasta käsityöliikkestä äläkä mistään marketista tai askartelutarvikeosastolta. Säästät aikaa, rahaa ja hermojasi ostamalla kunnon välineet, tekeminenkin on mielekkäämpää kunnon välineillä.
Vierailija kirjoitti:
Hae ompelutarvikkeet ja langat oikeasta käsityöliikkestä äläkä mistään marketista tai askartelutarvikeosastolta. Säästät aikaa, rahaa ja hermojasi ostamalla kunnon välineet, tekeminenkin on mielekkäämpää kunnon välineillä.
No kun ei täällä ole mitään kunnon ompelutarvikeliikettä. Voi kun olisikin. Eikä ole mitään muitakaan kunnollisia erikoisliikkeitä enää. Mietin kanssa jos olisi tilannut sellaisesta, mutta postikulut maksaa melkein yhtä paljon kuin ne muutamat langat jotka ajattelin hankkia.
Gutermann ja Coats on hyviä. Lidlin lankoihin ei kannata koskea ainakaan jos aikoo ommella koneella.
Vanhat langat voivat olla haurastuneita eivätkä kestä enää käyttöä.
Käyttötarkoitus ratkaisee langan materiaalin. Ohueen ja laskeutuvaan kankaaseen puuvillalanka on parempi, koska on pehmeämpi eikä jämäköitä ommelkohtaa. Hyvin suurelle kulutukselle taas kannattaa valita tavallista paksumpi polyesterilanka. Tavallinen polyesterilanka sopii useimpaan hommaan.
Gutermannin langat parhaimmat. Ikävä kyllä niitä ei saa Eurokankaasta, mutta netistä löytyy. Edullisinta per rulla on ostaa valmis värilajitelma.
En ainakaan ostaisi sellaisia monipakkauksia joissa on lankaa monta pientä rullaa koko sateenkaaren väreissä ja kaikki muutkin värit päälle. Lanka on valmiiksi kuin hiulaantunutta ja pärsää helposti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötarkoitus ratkaisee langan materiaalin. Ohueen ja laskeutuvaan kankaaseen puuvillalanka on parempi, koska on pehmeämpi eikä jämäköitä ommelkohtaa. Hyvin suurelle kulutukselle taas kannattaa valita tavallista paksumpi polyesterilanka. Tavallinen polyesterilanka sopii useimpaan hommaan.
Gutermannin langat parhaimmat. Ikävä kyllä niitä ei saa Eurokankaasta, mutta netistä löytyy. Edullisinta per rulla on ostaa valmis värilajitelma.
Tätä juuri mietin. Kaikki tarvikkeet, mitä minulla on ovat mummilta ja äidiltä saatuja. Neuloissa ja nuppineuloissa ei varmasti mitään ongelmaa, mutta langat on melko vanhoja. En siis itse tee vaatteita, mutta korjaan ja teen pieniä muokkauksia. Siihen nuo on toimineet ihan hyvin. Olisi tässä kevään aikana aikomus hommata ja järjestellä ihan kunnollinen ompelutarvikelaatikko ja sinne uudet langat muutamissa perusväreissä, mitä vaatteissa tulee käytettyä. Ap
Vanhoja lankoja voi kokeilla, ompele kaksi koetilkkua yhteen ja yritä repiä ne irti toisistaan, jos lanka katkeaa ei ole enää käyttökelpoista. Sama testi halvoille ompelulangoille.
Vierailija kirjoitti:
Gutermann ja Coats on hyviä. Lidlin lankoihin ei kannata koskea ainakaan jos aikoo ommella koneella.
Joo, en ostaisi lankoja Lidlistä tai muista marketeista.
Pahimmillaan lanka on epätasainen, katkeilee ja jopa jää jumiin koneeseen. Myös värinkestävyys mietityttää.
Coats on ok, jos ei ole mahdollisuutta saada Gutermannia.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan ostaisi sellaisia monipakkauksia joissa on lankaa monta pientä rullaa koko sateenkaaren väreissä ja kaikki muutkin värit päälle. Lanka on valmiiksi kuin hiulaantunutta ja pärsää helposti.
Joo no en tarvitse lankoja kaikissa sateenkaaren väreissä, katselin kyllä niitä Lidlin pakkauksia, mutta niissä oli ihan liikaa kaikkea ja jos laatu on huonoa, niin eihän niillä tee mitään. Entä merkki Prym, jota Prisma myy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri mietin. Kaikki tarvikkeet, mitä minulla on ovat mummilta ja äidiltä saatuja. Neuloissa ja nuppineuloissa ei varmasti mitään ongelmaa, mutta langat on melko vanhoja. En siis itse tee vaatteita, mutta korjaan ja teen pieniä muokkauksia. Siihen nuo on toimineet ihan hyvin. Olisi tässä kevään aikana aikomus hommata ja järjestellä ihan kunnoll
Neulat tylsyvät ajan myötä. Kannattaa käydä nekin samalla läpi.
Coats dual/duet on hyvä peruslanka. Markettilangat ovat useinniinhauraita, että ihan vain vetämällä lankaa käsissä katkeavat. Parempi on hankkia kunnon lankaa, jos ei halua olla koko ajan korjaamassa repeileviä saumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no en tarvitse lankoja kaikissa sateenkaaren väreissä, katselin kyllä niitä Lidlin pakkauksia, mutta niissä oli ihan liikaa kaikkea ja jos laatu on huonoa, niin eihän niillä tee mitään. Entä merkki Prym, jota Prisma myy?
Prym on ihan ok. Olen ihan ammattiompelija ja minulla on vaikka mitä sattuu lankoja omista ostoksista mummon peruihin, on hyviä lankoja ja huonompia, lähestulkoon kaikki toimii.
Vierailija kirjoitti:
Täältä ostan kaikki ompelutarvikkeeni: https://shop.kl24.ee/245/&lng=12/
Karnaluks on paras. Ja ihana turistikohde.
Entä onko jotain ajatusta siitä, millainen summa rahaa kannattaisi budjetoida, jos hankin langat perusväreissä ja uudet neulat? Kuinka paljon maksaisitte hyvästä langasta per rulla?
Ajattelin hankkia mustan, valkoisen, beigen, harmaan, vaaleansinisen, sinisen ja vaaleanpunaisen langan. Ap
Ostin Lidlin lankoja ja olivat aivan surkeita. Ei voi käyttää ainakaan minun ompelukoneessani, lanka katkeaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko jotain ajatusta siitä, millainen summa rahaa kannattaisi budjetoida, jos hankin langat perusväreissä ja uudet neulat? Kuinka paljon maksaisitte hyvästä langasta per rulla?
Ajattelin hankkia mustan, valkoisen, beigen, harmaan, vaaleansinisen, sinisen ja vaaleanpunaisen langan. Ap
Et kertonut meille, ompeletko käsin vai ompelukoneella vai saumurilla, jokaisessa vaatimukset ovat vähän erilaiset. Jos ompelet käsin pari nappia vuodessa ja jonkun ratkenneen vuorin, niin langalla ei isoja vaatimuksia ole. melkein kaikki käy, kunhan väri on oikea. Silloin ne Lidlin langat on ihan yhtä hyviä kuin muutkin. Mutta jos oikeasti ompelet koneella kahdesti viikossa, muokkaat malleja, kavennat ja levennät, niin silloin satsaat hyviin saumurilankoihin (musta ja valkoinen riittävät) ja ompelukoneeseen tikkauslankaa ommeltavan asun sävyihin.
Aikuisten oikeasti ei kannata hankkia mitään laajaa värivalikoimaa, jos ei ompele kuin satunnaisesti. Silloin hankkii siihen yksittäiseen ompeluun sopivat langat.
Siitä, että siinä lukee Gutermann.
Halvat ompelulangat eivät ole hyviä.