Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoin kirje. T. Ehkä juuri sinun työpaikkasi siivooja

Vierailija
19.05.2015 |

Hei!

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.

Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.

Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:26"]Harmi että koet tuollaista työpaikallasi ap. Itse olen siivooja/laitoshuoltaja vanhusten hoivakodissa ja koen kuuluvani työyhteisöön. Kaikki tervehtivät ja on sama kahvihuone hoitajien kanssa joten tulee juteltua paljon, jos joku tuo pullaa töihin se on kaikille tarkoitettu. Oon myös saanut kehuja ja kiitosta työstäni, ja jos jostain on joskus ollut huomauttamista, on se tehty kohteliaasti.
[/quote]
No ei varmaan oo lähäreillä paljoa varaa arvostella, kun itse vaihtelevat vaippoja yms pitkin päivää..
[/quote]

Voi että pistää vihaksi sinun kaltaiset henkilöt. Montako vanhuksen vaippaa olet vaihtanut? 0? Tiedätkö yhtään, miten arvokasta se työ on? Toivottavasti saat osaksesi vanhoilla päivillä ihania hoitajia jotka välittävät sinusta ja vaihtavat vaippasi hymyillen, kun et itse kykene itseäsi hoitamaan. Toivottavasti sen jälkeen kunnioitat paskavaipan vaihtajia, kun elämäsi on heidän käsissään. Olet luultavasti akateemisesti koulutettu ja pidät itseäsi parempina kuin muut. Big news, et ole. Ja kyllä, minulla on varaa huudella ylpeänä vaipan vaihtajana, minulla on jotain mitä sinulta puuttuu, ymmärrys tosielämään ja kunnioitus kaikkia kohtaan. :) Kannattaa itsekin opetella, sillä pääsee elämässä pidemmälle kuin yhdelläkään akateemisella koulutuksella. :)

Vierailija
42/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin levittäisit ripulia ympäriinsä!
Aikuismaista!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:27"]

No hyvä siivooja, katsos kun jos sinua ei huvita tehdä töitäsi vaan prinsessoida itseksesi, niin sinä et kuulu meidän työyhteisöön koska meidän joukkoomme kuuluu ne jotka tekevät työtä yhteisen päämäärän eteen. Se on aika ikävää jos roskat näkyvät asiakkaalle ja saatamme menettää sen takia asiakkaita joten sinä vähän niin kuin toimit meitä vastaan. Ja vielä kehtaat kinuta osaasi lomapullasta.

[/quote]

AP:han sanoi, että ihmiset valittavat roskista paikassa, jonka hän on jo sinä päivänä siivoussopimuksen mukaisesti siivonnut. Siivoojille on olemassa mitoitukset, eikä paikkoja siten ehdi tai edes tarvitse ehtiä jynssätä joka kerta kun esim. sinä olet siellä vieraillut. Jollette osaa olla viemättä roskia roskikseen, on aivan oikein, että menetätte asiakkaita. Se antaa hyvän kuvan siitä millaisia ihmisiä olette.

Vierailija
44/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:27"]

No hyvä siivooja, katsos kun jos sinua ei huvita tehdä töitäsi vaan prinsessoida itseksesi, niin sinä et kuulu meidän työyhteisöön koska meidän joukkoomme kuuluu ne jotka tekevät työtä yhteisen päämäärän eteen. Se on aika ikävää jos roskat näkyvät asiakkaalle ja saatamme menettää sen takia asiakkaita joten sinä vähän niin kuin toimit meitä vastaan. Ja vielä kehtaat kinuta osaasi lomapullasta.

[/quote]

AP:han sanoi, että ihmiset valittavat roskista paikassa, jonka hän on jo sinä päivänä siivoussopimuksen mukaisesti siivonnut. Siivoojille on olemassa mitoitukset, eikä paikkoja siten ehdi tai edes tarvitse ehtiä jynssätä joka kerta kun esim. sinä olet siellä vieraillut. Jollette osaa olla viemättä roskia roskikseen, on aivan oikein, että menetätte asiakkaita. Se antaa hyvän kuvan siitä millaisia ihmisiä olette.

[/quote]

Niin sitähän minä juuri sanoin, että jos ap ottaa tuon asenteen, että ei kiinnosta muu kuin oma palkka, niin siitä vaan mutta silloin on ihan turha tulla itkemään siitä jos häntä ei pidetä samalla tavalla työyhteisön jäsenenä kuin niitä jotka menevät sen extramailin.

Vierailija
45/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:18"]

Niin sitähän minä juuri sanoin, että jos ap ottaa tuon asenteen, että ei kiinnosta muu kuin oma palkka, niin siitä vaan mutta silloin on ihan turha tulla itkemään siitä jos häntä ei pidetä samalla tavalla työyhteisön jäsenenä kuin niitä jotka menevät sen extramailin.

[/quote]

Ei siivooja yleensä edes enää käy niissä paikoissa mitkä on sinä päivänä jo siivonnut, joten ei edes voi olla tietoinen mitä siellä on hänen lähtönsä jälkeen sikailtu. On ystävällistä laittaa omat roskansa roskikseen, eikä lähteä kissojen ja koirien kanssa etsimään siivoojaa, jotta voi valittaa jo kertaalleen siivotulla käytävillä olevista roskista tai käyttää sitä kallisarvoista työaikaansa siivoojan pomolle soittelemiseen (joka on vielä yleisempää).

Vierailija
46/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:18"]

[/quote]

Ei siivooja yleensä edes enää käy niissä paikoissa mitkä on sinä päivänä jo siivonnut, joten ei edes voi olla tietoinen mitä siellä on hänen lähtönsä jälkeen sikailtu. On ystävällistä laittaa omat roskansa roskikseen, eikä lähteä kissojen ja koirien kanssa etsimään siivoojaa, jotta voi valittaa jo kertaalleen siivotulla käytävillä olevista roskista tai käyttää sitä kallisarvoista työaikaansa siivoojan pomolle soittelemiseen (joka on vielä yleisempää).

[/quote]

Ap ei kertonut kenen roskia ne olivat joten sinä nyt hieman teet oletuksia vastoin parempaa tietoa. 

Jos haluaa olla arvostettu työntekijä, niin sitten pitää tehdä asioita joita arvostetaan. 

Vierailija
47/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että siivoojalla olisi kovin epämukava olo meidän kahvipöydässä, ollaan akateemisia joten tuskin pystyisi siivoojatäti osallistumaan meidän juttutuokioihin. Vaikka tosin voisivat sellaiset härskit ja elämänmakuiset jutut siivoojalta tuoda vähän väriä meidän lennokkaisiin keskusteluihin?

Vierailija
48/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:48"]

Minusta tuntuu että siivoojalla olisi kovin epämukava olo meidän kahvipöydässä, ollaan akateemisia joten tuskin pystyisi siivoojatäti osallistumaan meidän juttutuokioihin. Vaikka tosin voisivat sellaiset härskit ja elämänmakuiset jutut siivoojalta tuoda vähän väriä meidän lennokkaisiin keskusteluihin?

[/quote]

Juu, jos puhuisin vaikka siitä miten luin viime kesänä Tolstoin tuotannon, voisit sinä kiemurrella vaivaantuneesti lomapullaasi mutustellen. T. Työstään pitävä siivooja

Vierailija
49/136 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei olisi yhtään epämukava olo koska teidän muidenhan kuuluu laskeutua hänen tasolleen ja sovittaa puheen aiheet siten ettei hän tunne itseään ulkopuoliseksi. Niin älykkäiden ihmisten kuuluu tehdä ja mitä siitä vaikka teidän kahvitaukonne olisi sitten pilalla. Teillä akateemisilla ei vaan ole sydämen sivistystä, toisin kuin siivoojilla joten te ansaitsette, että teidän ylimielisten paskojen kahvitauko on pilalla.

Vierailija
50/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tän on pakko olla provo :D 

Vierailija
51/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:10"]

Kun näen siivoojan pesemässä käytävän lattiaa, en mene siihen viereen moikkailemaan ja kyselemään kuulumisia, vaan yritän olla häiritsemättä. Luulis, että siivoojatkin haluaisivat keskittyä töihinsä. 

[/quote]

Pieni moikkaus ei koskaan pahaa tee, ainoastaan päivästä hieman mukavamman. :> Vaikka siivousajat tiukat ovatkin, niin moikkaukseen on aina aikaa. 

Vierailija
52/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pari vuotta töissä yhdessä aika paskantärkeässä, akateemisessa laitoksessa. Olin usein aamulla ensimmäisenä paikalla siivoojien jälkeen, ja yhden siivoojan kanssa erityisesti tuli tuolloin usein rupateltua hetken aikaa, toki muulloinkin huikkailtua moikat ja kuulumiset törmätessä.

Joskus hän sanoi minulle, että olivat kokin kanssa puhuneet, että minua on aina niin kiva nähdä, kun olen niin tuttavallinen, hymyilen ja moikkailen. Hän sanoi, että hymyily siinä laitoksessa niin poikkeuksellista, vaikka eihän se hymy mitään maksa. Ymmärrän mitä hän tarkoitti sen nimenomaisen paikan suhteen, mutta itse hän aina oli kuin säteilevä aurinko ja sai minut hymyilemään. En mä tajua, miten ne jurottavat tärkeilijät jaksavat olla niin juroja ja tärkeitä, luulisi, että kaikkien olisi kivampi toimia samoissa tiloissa kun oltaisiin ystävällisiä toisillemme.

Tämä siivooja oli ainut, joka itki jäädessäni pois, omat kollegat hädintuskin huomasivatkaan. 

Vierailija
53/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 01:50"]

Mä olin pari vuotta töissä yhdessä aika paskantärkeässä, akateemisessa laitoksessa. Olin usein aamulla ensimmäisenä paikalla siivoojien jälkeen, ja yhden siivoojan kanssa erityisesti tuli tuolloin usein rupateltua hetken aikaa, toki muulloinkin huikkailtua moikat ja kuulumiset törmätessä.

Joskus hän sanoi minulle, että olivat kokin kanssa puhuneet, että minua on aina niin kiva nähdä, kun olen niin tuttavallinen, hymyilen ja moikkailen. Hän sanoi, että hymyily siinä laitoksessa niin poikkeuksellista, vaikka eihän se hymy mitään maksa. Ymmärrän mitä hän tarkoitti sen nimenomaisen paikan suhteen, mutta itse hän aina oli kuin säteilevä aurinko ja sai minut hymyilemään. En mä tajua, miten ne jurottavat tärkeilijät jaksavat olla niin juroja ja tärkeitä, luulisi, että kaikkien olisi kivampi toimia samoissa tiloissa kun oltaisiin ystävällisiä toisillemme.

Tämä siivooja oli ainut, joka itki jäädessäni pois, omat kollegat hädintuskin huomasivatkaan. 

[/quote]

Miksi te toisten ihmisten hymyilemättömyydestä valittajat ette ikinä tee mitään sellaista mikä saisi muut ihmiset hyvälle tuulelle?

Vierailija
54/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100, juuri siitähän kirjoitin, että iloisen siivoojan kanssa saimme toisemme hyvälle tuulelle. Hän oli siinä uskossa, että hyväntuulisuus lähtee minusta, minä taas siinä uskossa, että se lähtee hänestä. Joka tapauksessa lopputuloksena olimme hyväntuulisia molemmat. Tätä ystävällisyyttä toivoisin työyhteisöihin, mutta se ei voi olla yksipuolista.

Viestini tarkoitus oli kuitenkin lähinnä kehua kivaa tyyppiä, eikä valittaa niistä tympeistä. Jännä, että se kääntyi sinulle valitusviestiksi. 

Työpaikan hapannaamoja ei kuitenkaan kukaan tai mikään saa hyvälle tuulelle.

Vierailija
55/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 02:45"]

Työpaikan hapannaamoja ei kuitenkaan kukaan tai mikään saa hyvälle tuulelle.

[/quote]

Oletko yrittänyt kysyä niiltä mikä saisi ne hyvälle tuulelle?

Vierailija
56/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea kuvitella, että vastaus olisi mitään sellaista, mihin vaikkapa työpaikan ihana ja aurinkoinen siivooja voisi mitenkään vaikuttaa. 

Jos kysyn nyt sinulta, miten sinut saisi hyvälle tuulelle? Kuvittele vaikka, että minä, kysyjä, olen työpaikkasi siivooja. 

Vierailija
57/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 03:09"]

No vaikea kuvitella, että vastaus olisi mitään sellaista, mihin vaikkapa työpaikan ihana ja aurinkoinen siivooja voisi mitenkään vaikuttaa. 

Jos kysyn nyt sinulta, miten sinut saisi hyvälle tuulelle? Kuvittele vaikka, että minä, kysyjä, olen työpaikkasi siivooja. 

[/quote]

No ekaks haluaisin ettei kenenkään työpöytiä pyyhittäisi vessarätillä ja muutenkin siivous suoritettaisiin asianmukaisesti. Toisekseen toivoisin, että jos jotain toiveita on, niin niistä puhuttaisiin avoimesti eikä silleen, että joutuu arvailemaan. Kolmannekseen, toivoisin ettei tervehtimättä jättämistä tai jotain lomapullaa otettaisi niin henkilökohtaisesti vaan keskityttäisiin ihan vaan työntekemiseen. En halua työpaikalleni mitään ylimääräistä draamaa koska en ole siellä seurustelemassa ihmisten kanssa. Joten jos sinä haluat jutella mukavia ja se sinusta kivaa, niin voisitko ymmärtää myös sitä näkökulmaa, että jollekin toiselle small talk on ihan yhtä tuskaa.

Vierailija
58/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistosiivoojana on pakko sanoa, että aina on mullekin ne pullat ja kakut tarjottu. Pyydetty myös skumpalle. Monelta eri osastolta. Hyvän kännin olisin varmaan saanut, jos en olisi absolutisti.

20 vuotta siivoojan hommia takana, eikä mua ole jätetty koskaan ulkopuolelle. Olen ollut moninaisissa paikoissa duunissa, valtionvirastoissa lähinnä Helsingissä. Aina olen myös joulu- ja lähtiäislahjoja saanut.

Vierailija
59/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sittenkö oikeasti olisit hyvällä tuulella?

Mä oon aika varma, että mun entisessä työpaikassani ei pyyhitty pöytiä vessarätillä, valitettu pullasta ja muutenkin hommat hoidettiin reippaasti ja asianmukaisesti, kaikki toivelistasi kohdat täyttyivät. Siellä se ei kyllä riittänyt saamaan porukkaa niin hyväntuuliseksi, että edes ihan peruskohteliaisuus ja käytöstavat luonnistuisivat. 

Ymmärrän kyllä sosiaaliset haasteet, mutta miten kukaan on voinut edes saada työpaikan, jos tervehtiminenkin on liian suuri haaste. 

Vierailija
60/136 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 03:24"]

Ja sittenkö oikeasti olisit hyvällä tuulella?

Mä oon aika varma, että mun entisessä työpaikassani ei pyyhitty pöytiä vessarätillä, valitettu pullasta ja muutenkin hommat hoidettiin reippaasti ja asianmukaisesti, kaikki toivelistasi kohdat täyttyivät. Siellä se ei kyllä riittänyt saamaan porukkaa niin hyväntuuliseksi, että edes ihan peruskohteliaisuus ja käytöstavat luonnistuisivat. 

Ymmärrän kyllä sosiaaliset haasteet, mutta miten kukaan on voinut edes saada työpaikan, jos tervehtiminenkin on liian suuri haaste. 

[/quote]

Varmaan sen takia, että jossain työpaikoissa ihmiset valitaan osaamisen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän