Avoin kirje. T. Ehkä juuri sinun työpaikkasi siivooja
Hei!
Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen miten työpaikallanne kohtelette minua :( Olen viimeiset kaksi vuotta tullut töihin ajoissa, tervehtinyt teitä pirteästi aamulla ja siivonnut teidän jälkiänne. Aina kun tuotte työpaikallenne "lomapullaa", ei kenellekään tule edes mieleen tarjota sitä minulle - vaikka juuri minä siivoan ne pullanmurut ja kinuskit lattialta, jonka juuri aamulla olin ottanut kostealla.
Minkäänlaista kiitosta en ole teiltä koskaan saanut. Sen sijaan varsinkin Merja (nimi muutettu) jaksaa aina huomautella, että siinä ja siinä paikassa on roskia lattialla. Selitykseksi ei kelpaa, että mitään paikkoja ei monta kertaa päivässä (ei välttämättä edes monena päivänä viikossa). Varsinkaan tätä selitystä ei voi käyttää jos sattuu juuri olemaan nopealla ruokatunnilla.
Tämän johdosta päätin, ettei minun tarvitse enää sietää käytöstänne. Valta on minulla. Jos minua huvittaa siivota WC ja ikävimpien ihmisten työpöydät samalla siivousliinalla, niin aion myös tehdä sen. En jaksa enää siivota mitään ylimääräistä, jota ei lue SIIVOUSSOPIMUKSESSA, vaan jos alatte napisemaan, käytän pöydällenne sitä samaa vessan siivousliinaa. En edes laita sitä enää pesuun, koska itse olen siivouskäsineineni turvassa ;)
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:00"]
Ei meillä postinjakaja, kahviautomaatin "täyttäjä" tai laitosmieskään kahville samaan aikaan tunge, niillä on omat työnantajansa ja ne on aputyövoimana tässä työyhteisössä. Olisi aika huvittavaa, jos ostopalveluna tulevalle ulkopuoliselle pitäisi vielä kahvipullatkin järjestää. Kertaakaan ei ole laitoshuoltajat kutsuneet kahville muuta työporukkaan - miksi ei?
[/quote]
Meidän työpaikalla niin laitoshuoltajat, terkkarit, sairaanhoitajat kuin lääkäritkin viettävät taukonsa samassa tilassa ja aika lailla samaan aikaankin vielä. Kyllä, meillä on eri työnantajat mutta samoissa tiloissa me silti ollaan joka päivä kahdeksan tuntia. Olisi hemmetin töykeää jättää joku tietty ryhmä pois vain sen takia, että palkanmaksaja on eri.
Eli meillä ei kyllä ketään erotella ammatin saati työnantajan mukaan.
terv. eräs sh joka juuri eilen vei kasan pullia töihin ja niistä sai kaikki ottaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:40"]
Sympatiani ja empatiani ap:lle. Tiedän miltä tuntuu.
Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.
[/quote]
Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.
[/quote]
Onpa kamalaa väkivaltaa!!!
Niin, siivoojahan on se joka kiltisti siivoaa paskat seinältä kun joku hieno herra ne sinne vessakäynnillään pyyhkii siivoojan iloksi. Nykyään minullakin on yliopistokoulutus mutta ei tulisi silti mieleenkään käyttäytyä noin.
[/quote]
Ei minullekaan mutta toisaalta ei tulisi myöskään mieleeni ratkaista ongelmaa kostamalla joillekin viattomille ihmisille. Ottaisin asian puheeksi pomoni kanssa ja esittäisin toiveen, että ohjeistaisi ihmisiä vetämään vessan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:40"]
Sympatiani ja empatiani ap:lle. Tiedän miltä tuntuu.
Minun entisessä työpaikassani sai siivota myös paskaa seinältä (oikeasti) ja nähdä millaisia torttuja eräät yliopiston käyneet työntekijät väänsivät vessassa ennen siivoojan käyntiä (odottaen että siivooja vetää sitten pytyn). Harmi etten keksinyt tuota siivousliinatemppua. Olisin mielihyvin käyttänyt sitä.
[/quote]
Miksi tunnet sympatiaa tai empatiaa ihmistä kohtaan joka ratkaisee ongelmansa väkivalloin? Eiku joo, olet tietysti itse samanlainen.
[/quote]
Susta haisee pitkälle se millainen ihminen sinä olet.
[/quote]
No kerro millainen.
Ei meillä postinjakaja, kahviautomaatin "täyttäjä" tai laitosmieskään kahville samaan aikaan tunge, niillä on omat työnantajansa ja ne on aputyövoimana tässä työyhteisössä. Olisi aika huvittavaa, jos ostopalveluna tulevalle ulkopuoliselle pitäisi vielä kahvipullatkin järjestää. Kertaakaan ei ole laitoshuoltajat kutsuneet kahville muuta työporukkaan - miksi ei?
[/quote]
AP on ilmeisesti täysipäiväinen siivooja. Viettääkö teidän toimistossanne postinjakaja ja kahviautomaatintäyttäjäkin sen 8h päivässä (josta maksetaan vain 7,5h palkka)? Outoa.
Guess what. Minuakaan ei mitenkään erityisesti kiitellä työni tekemisestä. Enkä sellaista odotakaan. Kiitos, vaikkakin pieni sellainen, mutta yhteisesti työnantajan kanssa sovittu, seisoo sitten tilipäivänä tililläni
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:16"]Itse ainakin tervehdin meidän työpaikan siivoojaa joka kerta, ja kiitän kun hän on siivonnut työpisteeni. Siis jos satun samaan aikaan paikalle. Välillä vaihdetaan muutama sana muutenkin, mikäli töiltämme ehdimme. Lisäksi lomapullat ja muut tarjottavat on meidän toimistolla keittiön pöydällä aina ihan kaikkien vapaasti otettavina - myös siivojan, jos hänelle vain maistuu! [/quote] Meillä ihan sama systeemi ☺
[/quote]
Oletko varma, ettei joku rouva painele heti ensimmäisellä kahvitauollaan tilittämään siivoojaa siitä miksi ikkunalaudan 20 rihkamakoristeen välissä on pölyä? Ja ettei joku toinen rouva huomauta maireasti hymyillen, että lomapulla on talonväkeä varten, jos siivooja yrittää siitä pientä palasta ottaa kahvinpainikkeeksi?
[/quote]
Kuinka monta lomapullaa siivooja itse on vienyt kahvihuoneeseen? Veikkaan, että ei yhtään.
Olen SIIVOOJA joka käyttää RÄTTIÄ... T Pomo
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:12"]
Guess what. Minuakaan ei mitenkään erityisesti kiitellä työni tekemisestä. Enkä sellaista odotakaan. Kiitos, vaikkakin pieni sellainen, mutta yhteisesti työnantajan kanssa sovittu, seisoo sitten tilipäivänä tililläni
[/quote]
Siivoojilta tahtoo se tilille tulevakin kiitos unohtua, ainakin lakisääteisten lisien suhteen. Kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 05:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 03:35"]
Haastattelematta? Jännä.
[/quote]
Ehkä siinä haastattelussa ei arvioida small talk -taitoja.
[/quote]
Kyse oli tervehtimisestä. Jos "moi" on liian vaikeaa small talkia, en usko että sopii kovin moneen työtehtävään.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:24"]
Kyse oli tervehtimisestä. Jos "moi" on liian vaikeaa small talkia, en usko että sopii kovin moneen työtehtävään.
[/quote]
Kuinka niin? Eiväthän kaikki puhu edes suomea.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tervehdin meidän työpaikan siivoojaa joka kerta, ja kiitän kun hän on siivonnut työpisteeni. Siis jos satun samaan aikaan paikalle. Välillä vaihdetaan muutama sana muutenkin, mikäli töiltämme ehdimme. Lisäksi lomapullat ja muut tarjottavat on meidän toimistolla keittiön pöydällä aina ihan kaikkien vapaasti otettavina - myös siivojan, jos hänelle vain maistuu!
Tästä kannattaa mainita siivoojalle, koska tämä ei ole kaikissa paikoissa itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Ap:tä ei tietystikään kohdella hyvin, ja se on kurjaa, mutta vastineeksi epäkohteliaisuudesta ap asettaa muut ihmiset sairastumisen vaaraan?
Nimittäin levittämällä niillä likaisilla vessaräteillä samat paskat ihmisten pöydille, saatat saada aikaiseksi sen, että joku sairastuu vakavasti.
Ihan samaa tasoa kuin se, että vittuuntunut tarjoilija sylkee asiakkaan lautaselle. Tai itse asiassa pahempaa. Hyi helvetti.
Hehe, kannattaa käyttäytyä, niin kukaan ei sylje lautaselle eikä pyyhi pöytää paskarätillä. Ei se oo sen vaikeempaa.
Pitkä juttu, en jaksanut lukea, ei kiinnosta.
t. Joku työntekijä jossain paikassa jossa siivoat.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:16"]Itse ainakin tervehdin meidän työpaikan siivoojaa joka kerta, ja kiitän kun hän on siivonnut työpisteeni. Siis jos satun samaan aikaan paikalle. Välillä vaihdetaan muutama sana muutenkin, mikäli töiltämme ehdimme. Lisäksi lomapullat ja muut tarjottavat on meidän toimistolla keittiön pöydällä aina ihan kaikkien vapaasti otettavina - myös siivojan, jos hänelle vain maistuu! [/quote] Meillä ihan sama systeemi ☺
[/quote]
Oletko varma, ettei joku rouva painele heti ensimmäisellä kahvitauollaan tilittämään siivoojaa siitä miksi ikkunalaudan 20 rihkamakoristeen välissä on pölyä? Ja ettei joku toinen rouva huomauta maireasti hymyillen, että lomapulla on talonväkeä varten, jos siivooja yrittää siitä pientä palasta ottaa kahvinpainikkeeksi?