(♥) TAMMIKUISTEN torstain tapahtumat (♥)
Ja tässä keskiviikon jutut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8389585&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (47)
Jos se tulehdus arvo on vaan vähän kohollaan,se voi johtua vaan raskaudesta,luin että se on korkeemmalla,vaikka olis terve,kun on vaan raskaana!!
Paskat, sanon kyllä mää, epäälen raskahasti tuata kasvaan epäälyä!
siäl on tainnu olla joku yhtä pätevä lekuri,ku tää yks meirän tohtori,joka osaa tutkia poloven pöyrän läpi kattomati polovia ollenkaa,saati että koskiis siihen!
Eiks oo meleko ammatti miäs??!!
Olis nyn vaan pitäny suunsa kiinni,kunei tiänny ja laittanu vaa lähettehen seinäjojelle... jessus sen tähäre.. ¤" !?(/&/¤# *sensuroitua mutinaa*
Nenn, kirjoitit juuri siitä mistä munkin ois varmaan pitänyt mainita jo ekassa kirjoituksessani tänään, eli eroista päivähoitopaikkojen välillä!
Me asutaan maalla. Kaupunkiin 20km. Asukkaita tällä kylällä 1500. Päiväkotiryhmiä on kolme. Esim. pienten ryhmässä on kaikenkaikkiaan 12 lasta, osa puolipäiväisiä osa kokopäiväisiä. Hoitajia on kolme ja aina on sijainen paikalla jos joku sairastuu. Kaikki kolme päiväkotiryhmää toimivat samassa pihassa (sekä eskari että ala-aste), eli lisäapua saa jos tarvitsee. Kaikki lapset koulun pihassa tuntevat toisensa sekä koko henkilökunan, ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina :)
eli meillä on juuri tuo ideaalipäivähoito, johon olen enemmän kuin tyytyväinen! Harrastuksista.. 4-5- vuotiaille srk:n kerho, muuten ei mitään. Eli äidit ajavat kaupunkiin muskareihin ja mammapiireihin sekä avoimiin päiväkoteihin. Mutta ei mulla ainakaan ole vara kuskata lapsia niihin joka päivä... Kaikki muut lapset tällä kylällä ovat päivät hoidossa, eli kahvitteluseurakaan ei joka päivälle naapurista löydy. Tässä suhteessa kaupungissa olisi helpompi asua ja pitää lapset kotona, aktiviteetteja varmasti löytyisi läheltä. Ja täytyy vielä lisätä, että meillä myös poikien kielenkehityksen kannalta on tärkeää, että kuulevat ruotsia päivittäin (kotona puhumme suomea), varsinkin esikoinen joka aloittaa pian koulun.
Minun lapset ovat aloittaneen molemmat hoidossa aikaisin, esikoinen 1,5vuotiaana ja kakkonen 10kk iässä (Täällä ei saa kotihoidontukea alle 3- vuotiaasta, eli töihin oli alettava. Nyt kyllä yrittävät seuraavaan lakiesitykseen sitä mukaan..)
Kummatkin ovat viihtyneet hoidossa mielettömän hyvin. Koska olen hoitoalalla töissä, teen kaksivuoroa, hoitopäivien pituudet vaihtelee 2h-9h/hoitopäivä, monesti viikolla on päiviä että pojat ovat vapaalla kanssani. (siis en vie poikia hoitoon jos olen itse vapaalla, paitsi nyt saikulla ollessa on ollut " pakko" ) Monena aamuna, nyt kun olen ollut saikulla, olen kysynyt josko tahtoisivat jäädä kotiin, on vastaus ei! Minusta se kertoo aika paljon lapsen viihtyvyydestä? Kysyn nyt teiltä, asiantuntijat, mitä haittaa lapselle on siitä että viedään hoitoon muutamaksi tunniksi kolme kertaa viikossa jos lapsi siitä silminnähden nauttii?!?
Kummallista, Sunmom, että meidän hoidossa tädit suosittelivat esikoisen jatkamista hoidossa kakkosen synnyttyä. Miksi erottaa lapsi tutusta tulleesta ryhmästä, jos tietää, että siihen palaa kuitenkin takaisin vuoden kuluttua?
Ääh, ei mun ollut tarkoitus puolustaa meidän perheen valintaa, mutta tuli niin " huono äiti" - fiilis tästä keskustelusta että päätin puolustautua kuitenkin.
Hui, mitä Nenn ja Mary kertoivat. Toivottavasti Mary tuttavaltasi ei löydy tuota kasvainta!
Päivähoitokeskusteluun minäkin osallistun:
Kakkosen ollessa vauva meidän 3v esikoinen oli kanssani kotona. Kävi kaksi krt viikossa kerhossa. Nyt olen hakenut 4v neidille kerhopaikkaa avoimesta päiväkodista tai lähipäiväkodista puolipäiväpaikkaa 2 pv/vko. Joka tapauksessa lopettaa marraskuun lopulla nykyisessä päiväkodissaan (vuorotarha ja eri alueella).
Jokainen perhe tehköön heille sopivan ratkaisun!
Pahoinvointig: mulla myöskin kuvotusta taas, reilun kuukauden tauon jälkeen. Ei kivaa!
Tänään varasin ajan 4D-ultraan Mehiläiseen Töölön Lääkäriasemalle. Sain sopivasti ajan lokakuun alkuun. Siellä on perinatologi Sirkka Liukkonen, joka tekee näitä ultria. Maksaa 195e ja tunnin aika! Saa myös tallenteen ja kuvia mukaan. Menispä 1,5vko nyt vaan nopeasti!!!!
Tänään olen ollut iltapäivän ulkona katsomassa, kun mies uusii tuota autotallin, lue varaston, rampin tukimuureja. Hieno tulee, mutta tylsää seisoa vaan vieressä " työnjohtajana" kun ei itse voi tehdä oikein mitään. Eilen kirjoitin tänne suunnittelevani siivota lastenhuonetta. Ihan vaan tiedoksi; enpä saanut aikaiseksi! Omenoita kyllä laittelin, kuten tänäänkin vähäsen.
Nyt sohvalle...
t. H ja Iines 23+5
Ps. Oletteko maistaneet Aino -sarjan omenajäätelöä? Voisin vetästä sitä koko rasian kerralla. Nam!
[color=maroon]Kamalalta kuulostaa tuo diagnoosi oli se sitten tuulesta temmattu tai mitälie. Toivotaan ettei kuvauksissa löydy mittää ja päänsärky on ollut tästä raskaudesta johtuvaa. Ei kai se vielä sattunu sama lääkäri asialle, joka teki sulle tutkimuksen taannoin?
[color=blue]Hoidosta vielä [color=violet]tosiaan perheissä on aina niin erilaiset tilanteet/tarpeet ja hoitopaikat resursseineen niin laidasta laitaan ettei sitä yhtä " oikeaa" tapaa vois ollakkaa olemassa. Pääasiahan se, että lapset ja aikuiset voi hyvin :)
[color=darkviolet]Mun työsopparin loppuessa hoijosta ehottivat, että akka jatkais virikepaikalla. Ja koska täällä kytykylässä ei tapahu lapsille mittää tai seurakunnan kerhoja pyörii, jos on tarpeeksi lapsia. Eli nytki on auki alkaako lastenkerho 3-5v ja jos alkaa niin ois puoltoista tai kaks tuntia per viikko. Niin niin tarkottas sitä, että pitäs kulkee kyläpaikasta toiseen, ett akka näkis kavereita. Eli täällä ei oo mitään puistojakaan.
Ilomielin maksan 40-50¿/kk, että akka saa touhuta kavereitten kanssa, käydä retkillä, askarrella, jumpata jne.
Jokainen siis tyylillään :)
Olipa muuten hyvä tuo House. Ei sitä turhaan mun mielestä ollu kehuttu. Vaikkaki ikävä kattoo tuollasta sarjaa, ku tippa tulee linssiin. Onneksi siinä kummiski kävi lopulta hyvin.
Suunnittelin tässä, ett menis huomenna akan kans yökylään systerille. Se tietäs sitä, ett ois tosi railakas ilta ;) akka sais rellestää serkkupoikien kanssa. Ja tietää myös sitä, ett mä oisin ehkä tosi väsyny. .mut vaihtelu virkistäs. Ukko lähtee aamusta lauantaina kaveriporukan kans Alahärmään ajaan cartinkia, joten pitää itellekki järjestää toimintaa.
Tekis mieli jotain hyvää. .onkohan meillä vielä jätskiä. .
Ekaks siitä BURANAsta: en ottaisi sitä jos vaan voisin millään olla ilman sitä. Ibuprofeeni voi nimittäin vaikuttaa miten sydänen suuret verisuonet sulkeutuvat syntymän jälkeen. Itse olin sh:na töissä lastenklinikalla kun odotin esikoista ja kysyin siellä lääkäreiltä asiaa. Turvallisempi kuulemma olisi Panacod, joka kylläkin on resepti valmiste. Panacod on myös tujumpi lääkeenä.
HoitoG: meillä esikoinen jatkaa puolpäiväisenä (on terapiana hänelle) ja kakkonen tulee jäämään kotiin kanssani. Kakkonen alkaa samassa tarhassa puolpäiväisenä ens syksyllä kun on täyttänyt 3v. Meillä kokoontuu perhe-kahvila tässä lähellä jossa käy paljon tuttuja, siellä sitten ajattelin käydä.
Turvaverkotosta: molempien koko suku asuu täällä pääkaupunkiseudulla ja samoin lapsuuden kaverit(=olemme toistemme lapsien kummeja) joten apua löytyy ja paljon.
Öitä kaikille
-MM- ja baby 21+6, kohta 22+
Niin, minä siis kyllä otan esikoisen (2v) perhepäivähoidosta heti, kun äitiysloma alkaa. Mutta minä olenkin ollut tälläinen lapsen parhaan paikan riistäjä ja lapsi meni yksityiselle pph:lle jo 1v 1kk ikäisenä.. Oikeasti, kuluneen syksyn aikana olen lopen kyllästynyt lauseeseen " alle 3-v lapsen paras paikka on kotona" . Pahoittelen, jos olen monien mielestä pilannut lapsen lapsuuden näillä noin kuuden tunnin hoitopäivillä. Itse en koe tilannetta kovin pahaksi. Aloitan työt, kun lapsi vielä nukkuu. Kaikki kotityöt teen iltaisin lapsen mentyä nukkumaan. Panostan perheeseen ja lapseen, mutta haluan käydä myös töissä. Perheellemme sopii tämä järjestely todella hyvin: ei tarvitse murehtia toimeentulosta, ja lisäksi kumpikin ehtii olla lapsen kanssa hyvän aikaa. Monesti perheessä, joissa vain toinen käy töissä, se toinen käy sitten tosi paljon-eli kokonaisvanhemmuusaika on varmaan itse asiassa asiassa aika lailla sama. Tekisi mieli melkein vaihtaa alaa, ja alkaa tutkimaan miten parinkymmenen vuoden päästä kotona ja muualla hoidetut lapset pärjäävät. En oikeasti usko, että lapsissamme on tuolloin mitään eroa- ongelmaperheet ovat asia erikseen. Ja ainakin oman tähänastisen elämäni varrella ongelmia on ilmaantunut kotihoito-ja päivähoitoperheisiin yhtä lailla. Tärkeintä on, että lapsi tuntee olevansa rakastettu.
Lapseni pitää myös tosi paljon perhepäivähoitajastaan, ja parista muusta lapsesta, joita siellä on. Tänäänkin oli innoissaan lähdössä sinne, mutta olinkin vapaalla tänään lapsen kanssa. No, oli kyllä ihan tyytyväinen kotiin jäämisestäkin sitten kuitenkin;) en koe siis mitenkään haitallisena sitäkään, että lapsella on tuollainen lisä-kontaktiaikuinen, johon tämä voi luottaa, varsinkin kun suku asuu satojen kilometrien päässä.
Sorry paatos, mutta aihe ahdistaa;)
Masu kasvaa kovaa vauhtia, ja on alkanut heilua vauvan jumppatuokioiden ansiosta. Liikkeet näkyvät jo selvästi myös vatsan päälle. Joskus on huvittavan näköistä,kun on kireä paita, ja se kohoilee epäilyttävästi!
t.Meku rv 22+5
tikru06:
Päivähoitog: Olenko ainoa, joka meinaa ottaa lapsen kotiin vauvan synnyttyä?! En raaski tyttöä hoidossa pitää, vaikka siellä viihtyykin kun itse olen kotona. Miten sen perustelisi lapselle?! Haluan antaa myös isosiskolle aikaa ja mahdollisuuden tutustua vauvaan. Ja sitä paitsi toi esikko on vielä niin pienikin. Eri asia, jos olisi vaikka 4v. Mutta olen sitä mieltä, että alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on kotona, mikäli vanhemmat ovat tavan vanhempia (ei siis " ongelma" ) ja pystyvät takaamaan normaalin kehityksen ja hyvinvoinnin.
tikru
Nenn, kirjoitit hyvin päivähoidosta. Kuulostaa ihanalta tuollainen päivähoito jossa vähän lapsia ja paljon aikuisia. Meillä tällä hetkellä 22 lasta (seassa myös erityislapsia) ja 3 aikuista, sijaisia ei saa ottaa alle 2 vkon sairaslomiin =(
Ja nämä mammat joista aiemmin kirjoitin, pitävät lapsiaan kokopäiväpaikalla 5 pvää viikossa ja iltapäivällä lasta hakiessaan kertovat kuinka olivat shoppailemassa ja kampaajalla koko päivän. Lapset haluaisivat pitää vapaapäivän, mutta äiti toteaa että juurihan oli kesäloma (heinäkuussa). Noh, ehkä tää on se toinen ääripää ja siihen välille mahtuu paljon asiaakin. Täällä terhojen kirjoituksia lukeneena uskon, että teistä jokainen tekee perheelleen sopivan päätöksen :-)
Nyt en enää sekoita lusikkaani tähän päivähoitosoppaan.
Apua, joka se House alkoi????
Sunmom